summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_hypothesis.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_hypothesis.qmd')
-rw-r--r--worlding/_hypothesis.qmd59
1 files changed, 58 insertions, 1 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd
index 1618ccb..9068103 100644
--- a/worlding/_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_hypothesis.qmd
@@ -11,7 +11,7 @@ Programmet er blevet anvendt i læringssituationer,
bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd
og forståelse af grafvisualiseringer.
-# Hypothes.is i praksis
+## Hypothes.is i praksis
Programmet installeres enten som udvidelse til Chrome
eller som bookmarklet til andre browsere.
@@ -65,9 +65,66 @@ selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden.
Hypothes.is noter går derfor ikke tabt,
medmindre de slettes af brugeren eller en moderator.
+## FIXME
+
+Det operationelle princip for hypothes.is er kort sagt,
+at enhver annotation er koblet op på et stykke tekst eller en side.
+I et traditionelt tekstbehandlingsprogram som Microsoft Word
+er det også muligt at henvise, eksempelvis ved direkte citation,
+men det er i begrænset omfang, da der netop kun behandles tekst.
+Når der oprettes en annotation i hypothes.is,
+oprettes også metadata, som beskriver annotationens relation til hjemmesiden.
+Koblingen mellem note og tekst er dermed gjort eksplicit,
+i kontrast til traditionel tekstbehandling,
+hvor koblingen kun kan udforskes i kraft af,
+at den studerende forstår hvordan man læser en henvisning.
+
+## Hypothes.is og læring
+
+Brugeren kan kun interagere med Hypothes.is,
+hvis de har noget at tage udgangspunkt i.
+Det betyder omvendt, at alle hypothes.is noter,
+som brugeren støder på,
+er direkte relevante til de steder de forekommer.
+Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden,
+modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst.
+
+For at bruge hypothes.is er en internetforbindelse nødvendig.
+Modsat traditionel tekstbehandling bruges hypothes.is ikke lokalt,
+da den information, man nedfælder, lægges offentligt tilgængelig.
+Brugerens computer bliver dermed et værktøj til at få adgang
+til en fælles vidensbank,
+og selve anvendelsen af værktøjet bliver en social handling.
+Samtidig kan værktøjet kun bruges i relation til en konkret hjemmeside,
+og brugeren indgår derfor i relation med sig selv, andre mennesker, og verden.
+<!--er ikke selv tilfreds med formuleringen her-->
+
+Hvorfor ikke bare bruge almindelig tekstbehandling?
+Hvordan er vores teknologi relevant for læring? Både positivt og negativ.
+Hvordan påvirker hypothesis hvad du bliver motiveret og distraheret af i læringsprocessen?
# FIXME REFERENCER
+@Article{Kararo2019,
+ author = {Kararo, Matthew and {McCartney}, Melissa},
+ journal = {{PLOS} Biology},
+ title = {Annotated primary scientific literature: A pedagogical tool for undergraduate courses},
+ year = {2019},
+ issn = {1545-7885},
+ month = jan,
+ number = {1},
+ pages = {e3000103},
+ volume = {17},
+ doi = {10.1371/journal.pbio.3000103},
+ file = {Full Text PDF:https\://journals.plos.org/plosbiology/article/file?id=10.1371/journal.pbio.3000103&type=printable:application/pdf},
+ keywords = {Undergraduates, Instructors, Human learning, Education, Reflection, Literacy, Graduates, Universities},
+ langid = {english},
+ publisher = {Public Library of Science},
+ shortjournal = {{PLOS} Biology},
+ shorttitle = {Annotated primary scientific literature},
+ url = {https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3000103},
+ urldate = {2024-05-10},
+}
@article{Kalir_2018,
author = {Jeremiah H. Kalir and Jeremy Dean},