summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_discussion.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_discussion.qmd')
-rw-r--r--worlding/_discussion.qmd21
1 files changed, 18 insertions, 3 deletions
diff --git a/worlding/_discussion.qmd b/worlding/_discussion.qmd
index c555e84..514f130 100644
--- a/worlding/_discussion.qmd
+++ b/worlding/_discussion.qmd
@@ -3,7 +3,7 @@
Formålet med projektet har været at undersøge,
hvordan digital annotation vha. Hypothes.is i konteksten af 5-stjernet læsning
kan understøtte det indholdsmæssige aspekt i læring.
-Herunder diskuteres styrker og svagheder ved de udvalgte metoder ift. formålet
+Herunder diskuteres styrker og svagheder ved de udvalgte metoder
samt de væsentligste resultater af arbejdet.
En væsentlig udfordring for projektet har været konstruktionen
@@ -31,6 +31,9 @@ at vi har lært væsentligt mere end projektrapporten rummer,
mens det på den anden side indikerer en manglende målrettethed gennem projektet.
Eksempelvis har et sideløbende projekt været at vurdere et passende værktøj
til at definere ontologien og herefter lære at anvende det.
+Problemformuleringen har ændret sig gennem projektet,
+og det er både resultat af et overambitiøst problemfelt
+og omstruktureringen i forbindelse med gruppesplit.
Konstruktionen af en ontologi muliggjorde evaluering af vores forståelse
på en unik måde,
@@ -40,6 +43,13 @@ at ontologien strukturerede ekspertinterviewet og provokerede til dialog
om sammenhængende mellem de enkelte begreber i teorien om tentaklær læring.
Metoden var derfor dels succesfuld i forhold til evalueringen
og dels i forhold til at indikere brugbarheden i den slags visualiseringer.
+Behandlingen af problemformuleringen som et wicked question
+med et iterativt designforløb har dermed både været en styrke,
+da det har faciliteret navigationen i et relativt uudforsket problemfelt,
+og det har været en ulempe,
+da rammerne for projektet ikke har været snævre nok til at fokusere arbejdet.
+Ved en videre udforskning af emnet ville fokus derfor i højere grad
+være på afgrænsning.
## Distraktionsbegrebet og Hypothes.is
@@ -52,8 +62,8 @@ og sætter det i forhold til tentakulær, ekspansiv læring på en ny måde.
Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is,
påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den,
der afdækkes af @Schraube2024.
-Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen.
-Den affinitive bevægelse karakteriseres netop af et skift i fokus.
+Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen,
+da den affinitive bevægelse netop karakteriseres af et skift i fokus.
Men hvor en distraktion bryder fokus,
indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning i fokus:
forstyrrende distraktioner skifter til en urelateret kontekst,
@@ -78,3 +88,8 @@ fremstår digitaliseringens styrke for indholdsmæssig læring
netop i at sætte kontekstuelle rammer rundt om distraktionen,
sådan som det gøres af Hypothes.is.
+Hertil kan det også påpeges,
+at projektet kunne have draget nytte af at stille skarpt på måden,
+denne type arbejde udfordrer rammerne for problemfeltet.
+Målrettet navigation blandt digitale distraktioner er et separat problem,
+som teorien om tentakulære læring muligvis bærer potentiale for at udforske.