summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_digitalisering.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_digitalisering.qmd')
-rw-r--r--worlding/_digitalisering.qmd24
1 files changed, 12 insertions, 12 deletions
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd
index cdf494d..bd328ac 100644
--- a/worlding/_digitalisering.qmd
+++ b/worlding/_digitalisering.qmd
@@ -35,10 +35,10 @@ Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål,
bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden,
nok mest kendt fra Wikipedia,
og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk
-[@Phillipson_2008].
+[@Phillipson2008].
FIXME: Knyt referencer til ovenstående,
-blandt @Thompson_2017, @Elfving_2008, @Ebersbach_2006 m.fl.
+blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl.
## Scholia som teknologi
@@ -84,7 +84,7 @@ Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst.
### Formulere ontologi for tentakulær læring
Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
-udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015.
+udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015.
owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
@@ -107,7 +107,7 @@ For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen
vil vi identificere de relationer,
hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.
-@Schraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
+@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
* Distribution af læringsmateriale
* Tidsstyring af læringssessions
@@ -115,11 +115,11 @@ hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.
* FIXME: flere?
* FIXME: link til hver
-@Schraube_2024 konkluderer,
+@Schraube2024 konkluderer,
at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring,
ikke indholdsmæssige aspekter af læring.
-FIXME: Undersøge om @Schraube_2024 undersøger IT-redskaber
+FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber
fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
@@ -183,8 +183,8 @@ IT-redskaber kan understøtte...
* fokusering
* incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model
* Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi",
- introduceret af @Mikkelsen_2000
- og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
+ introduceret af @Mikkelsen2000
+ og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
* tryghed
* Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME
* Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
@@ -215,7 +215,7 @@ ved at fremhæve forskellige dimensioner.
Fordele ved grafvisualisering generelt:
-@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
+@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
i og med at læring er en handling.
Kritikken af digitale værktøjer går på,
at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan".
@@ -236,7 +236,7 @@ og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf.
## Semantisk annotation af værker
-Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015,
+Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015,
ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning:
@@ -247,7 +247,7 @@ som igen henviser til Schraubes tekst.
FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,
overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning)
-[@Heilesen_2015].
+[@Heilesen2015].
(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed
efter nye *vinkler* i en worlding dialog -
@@ -267,7 +267,7 @@ FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -
f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
og sanktionsmuligheder
(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
-[se "Directing the students" i @Heilesen_2015].
+[se "Directing the students" i @Heilesen2015].
## Visualisering af IT anvendt i PPL