diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_conclusion.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_conclusion.qmd | 85 |
1 files changed, 85 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd new file mode 100644 index 0000000..d9b9212 --- /dev/null +++ b/worlding/_conclusion.qmd @@ -0,0 +1,85 @@ +# Konklusion + +why, what, how, evaluation. + +Læring omfatter flere aspekter, +og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring. +Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring. +Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?), +som understøtter indholdsrelateret læring. + +Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring -- +om du er presset eller har overskud til nysgerrighed. +Begge former er altid i spil, +men... FIXME. +definitiv og affinitiv læring... FIXME! +Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring. +Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring. + +Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur! +Kun *passive* redskaber belyses, +eksempelvis er Moodle et LMS +(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) -- +ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser +og (micro)blogging kommunikationsplatforme. + +Identificere typer af digitale redskaber +udfra principper om 5-stjernet data, +og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring. + +Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk +(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine) +understøtter tentakulær læring. + +Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring, +men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring. + +Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering, +og derfor motiverede til at fiksere data. +Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring. + +Perspektiv: + +* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale, + og anvende dem konstruktivistisk +* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale, + og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk +* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT + (fremfor eller udover Microsoft tools) + +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + +<!-- +Opsamling af resultater og konklusioner +Mulige anbefalinger +til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen +med hensyn til målgruppen +--FIXME> + +Som konkrete produkter +forestiller vi os for hvert progressive scenarie +at udfærdige et sæt af vejledninger. +Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie), +anvendelig for vores to målgrupper, læringsfacilitatorer og studerende, +men potentielt differentierede vejledninger, +som hver fremhæver den respektive målgruppes behov. +Hvis tiden er til det, +så også en vejledning til beslutningstagere på RUC +om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter. + +[supergruppen]: ../graph/index.qmd + "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" + +[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph + "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database" + +[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural + "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer" + +[Wikidata]: https://www.wikidata.org/ + "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase" + +[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry + "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" + +--> |