aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_baggrund.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_baggrund.qmd')
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd201
1 files changed, 201 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
new file mode 100644
index 0000000..ce53df7
--- /dev/null
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -0,0 +1,201 @@
+---
+
+---
+
+# Introduktion
+<!--
+ Baggrund og problemformulering
+ Formål med projekt
+ Overblik over projektets opbygning
+-->
+
+I dagens digitale tidsalder står læring og dens facilitering overfor udfordringer,
+hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer
+til at kunne analysere og forstå dem.
+Dette projekt undersøger datadrevet tilgang til at støtte læring,
+vha. grafbaserede digitale redskaber.
+Vi ser konkret på de digitale redskaber Scholia og Hypothes.is,
+der kan analysere og visualisere relationer
+mellem videnskabelige tekster, forskere, stofområder og begreber,
+og evaluerer hvorvidt redskaberne er hensigtsmæssige at anvende
+ved problemorienteret projektlæring.
+
+Vi finder det paradoksalt,
+at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt
+og flere årtiers erfaring i avanceret hyperlinking med World Wide Web,
+på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale,
+bl.a. indscannede tekster uden OCR-scanning
+og lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint.
+
+For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv:
+Vi føler os bremset i vores muligheder for at navigere i og skabe overblik over de vidensfelter vi introduceres for,
+så vi kan komme *i gang* med vores læring.
+Vi undrer os derfor over,
+om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt,
+som del af de anvendte, pædagogiske metoder.
+Vi er altså nysgerrige på,
+om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata
+kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC.
+
+---
+
+<!--
+Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie frem for - eller som støtte til - moodle som statisk modulbaseret læringsplatform.
+-->
+
+<!--
+Hans' kritik:
+Undgå ligeværdig sammenligning med Moodle:
+Det vil kræve bevisførelse for hvert kritikpunkt af Moodle.
+Tag i stedet afsæt i en behovsanalyse af PPL,
+relativt overfladisk konstatere at Moodle ikke understøtter de identificerede behov,
+og bruge energien på argumenter om hvordan Scholia/Hypothes.is understøtter dem.
+-->
+
+<!--
+Jonas' kritik:
+Lyder for fluffy at snakke om "fri bevægelse"
+-->
+
+Semantisk web:
+Med afsæt i en praktisk behovsanalyse af [problemorienteret projektlæring (PPL)][PPL],
+vil vi undersøge,
+hvordan det digitale redskab Moodle understøtter de identificerede behov,
+og hvordan de kunne understøttes af de digitale reskaber Scholia og Hypothes,is.
+
+Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter,
+funktionelt dikteret af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF]
+anskuet som informationsteknologisk system,
+hvor opgaven snævert vil belyse to dele:
+Dels *konstruktionen* af ontologier,
+og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling.
+Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller
+mellem på den digitale side
+den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR],
+og på den pædagogiske side
+konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann.
+
+Evt. en kort belysning af de sociopolitiske motiver
+blandt udviklerne af RDF
+i form af visionen om [det semantiske web],
+stillet i kontrast til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge management],
+som anvender samme tekniske teknologier,
+men med en væsensforskellig bagvedliggende videns- og læringsteori.
+
+# Redegørelse
+
+RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer.
+
+RDF er forsøgt populariseret gennem en stribe catch-phrases
+som "det semantiske web", "web of data", Web 3.0", "Linked Open Data" og "5-stjernede data".
+og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie frem for - eller som støtte til - moodle som statisk modulbaseret læringsplatform.
+
+OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, som altid ligger på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. OWL bruges til at formulere ontologier, og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord.
+
+Hypothes.is er et system på en server, som opbevarer semantiske annotationer og tillader brugeren at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf.
+
+[PPL]: https://ruc.dk/problemorienteret-projektlaering-roskilde-universitets-paedagogiske-model
+
+[KRR]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_representation_and_reasoning
+
+[RDF]: https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_Description_Framework
+
+[det semantiske web]: https://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web
+
+[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management
+
+<!--
+Understøttelse af pædagogisk læring og PPL,
+ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori
+-->
+
+# Problemfelt
+
+Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis
+
+Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog
+(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
+vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
+i foregående og nuværende semester,
+hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
+
+Viden kan formidles på flere måder.
+Indsigt kan opnås på flere måder,
+og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
+
+Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring
+som pædagogisk princip.
+Vi er i det 21. århundrede
+med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier.
+Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer.
+Det er udfordrende at studere,
+og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring.
+
+Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer
+med at håndtere komplekst tekstmateriale
+og skabe meningsfuld forståelse
+og sammenhæng mellem tekster.
+Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet
+for at understøtte pædagogisk læring og PPL
+(Problemorienteret Projektlæring)
+ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori.
+
+Vi vil undersøge,
+om problemorienteret projektlæring (PPL),
+med kernebegreber
+som stilladsering, bridging og constructive alignment,
+ville styrkes eller modvirkes
+af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen.
+Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer
+som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer,
+og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem.
+Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter.
+Vores hypotese er,
+at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt,
+kunne støtte studerendes læring.
+
+I vores undersøgelse i problemfeltet
+har vi taget flere fravalg.
+
+Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens.
+Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
+ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
+da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive"
+[@Selvan_2023, vores oversættelse].
+Vi søger i stedet at udforske løsninger,
+der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
+som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
+
+Vi undgår lukket software.
+Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed
+ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
+gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
+og for andre at efterprøve.
+
+## Målgruppe
+<!--
+Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne
+-->
+Problemstillingen,
+som vi har valgt at tage udgangspunkt i,
+er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC,
+som skal formidle viden efter PPL-principperne,
+som er oplyst på RUCs hjemmeside.
+Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe,
+da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces,
+og vi vurderer også,
+at det må være i facilitatorens interesse
+at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.
+
+En anden målgruppe,
+som vi gerne vil fokusere på,
+er de studerende på RUC.
+Vi mener,
+at denne målgruppe vil være oplagt,
+da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt,
+og som oplever begrænsningerne
+ved de nuværende læringsrutiner på studiet.
+Dette henviser primært til de studerende,
+som kan finde læringsprocessen forvirrende
+og har brug for mere systematik,
+gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.