summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_analysis_scholia.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_analysis_scholia.qmd')
-rw-r--r--worlding/_analysis_scholia.qmd16
1 files changed, 8 insertions, 8 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_scholia.qmd b/worlding/_analysis_scholia.qmd
index c75882c..1db64dc 100644
--- a/worlding/_analysis_scholia.qmd
+++ b/worlding/_analysis_scholia.qmd
@@ -1,4 +1,4 @@
-# Scholia
+## Scholia
Scholia er et forskningsprofileringssystem
i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal
@@ -11,7 +11,7 @@ og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden
relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.)
som en samling af lister, grafer og diagrammer.
-## Umiddelbar brug
+### Umiddelbar brug
Brugerfladen er en online, web-baseret service,
hvor de bibliografiske informationer præsenteres
@@ -20,9 +20,9 @@ Den præsenterede viden
udfra opslag i den separate online, web-baserede service Wikidata.
-## Deltagende brug
+### Deltagende brug
-## Konstruktion
+### Konstruktion
Tynd skal af skabeloner og opslagsformularer
op imod den uafhængige vidensbase Wikidata.
@@ -78,7 +78,7 @@ følger det åbent standardiserede sprog SPARQL.
FIXME: Måske noget om Wikidata internt,
om SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database.
-## Adgang og rettigheder
+### Adgang og rettigheder
Offentlig adgang til simpel brug.
@@ -93,7 +93,7 @@ og hvordan udvikling og drift så oppebæres økonomisk
hvis mere etablerede koalitioner,
hvem har så større magt og kan præge den indre styring?),
-## Kultur
+### Kultur
Aktører med interesse i socialt engagerende platforme
(Wikimedia).
@@ -115,7 +115,7 @@ FIXME: måske flytte historiske detaljer
om samspillet mellem Wikimedia, Wikipedia, Wikidata og Watson
op som baggrundsmateriale.
-## Svagheder og bivirkninger
+### Svagheder og bivirkninger
Konstruktionen og adgangen til Scholia
skaber udfordringer for validering af vidensrationaler.
@@ -129,7 +129,7 @@ Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent
for det samlede rationale --
ingen overordnet forfatter eller redaktør.
-## Læringshandlingen og Scholia
+### Læringshandlingen og Scholia
<!-- FIXME: pointe: vis hvordan Schlias potentiale for understøttelse
af affinitive bevægelser er større end wikipedia pga. kontektsualisering-->