diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_analysis_scholia.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_scholia.qmd | 16 |
1 files changed, 8 insertions, 8 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_scholia.qmd b/worlding/_analysis_scholia.qmd index c75882c..1db64dc 100644 --- a/worlding/_analysis_scholia.qmd +++ b/worlding/_analysis_scholia.qmd @@ -1,4 +1,4 @@ -# Scholia +## Scholia Scholia er et forskningsprofileringssystem i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal @@ -11,7 +11,7 @@ og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.) som en samling af lister, grafer og diagrammer. -## Umiddelbar brug +### Umiddelbar brug Brugerfladen er en online, web-baseret service, hvor de bibliografiske informationer præsenteres @@ -20,9 +20,9 @@ Den præsenterede viden udfra opslag i den separate online, web-baserede service Wikidata. -## Deltagende brug +### Deltagende brug -## Konstruktion +### Konstruktion Tynd skal af skabeloner og opslagsformularer op imod den uafhængige vidensbase Wikidata. @@ -78,7 +78,7 @@ følger det åbent standardiserede sprog SPARQL. FIXME: Måske noget om Wikidata internt, om SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database. -## Adgang og rettigheder +### Adgang og rettigheder Offentlig adgang til simpel brug. @@ -93,7 +93,7 @@ og hvordan udvikling og drift så oppebæres økonomisk hvis mere etablerede koalitioner, hvem har så større magt og kan præge den indre styring?), -## Kultur +### Kultur Aktører med interesse i socialt engagerende platforme (Wikimedia). @@ -115,7 +115,7 @@ FIXME: måske flytte historiske detaljer om samspillet mellem Wikimedia, Wikipedia, Wikidata og Watson op som baggrundsmateriale. -## Svagheder og bivirkninger +### Svagheder og bivirkninger Konstruktionen og adgangen til Scholia skaber udfordringer for validering af vidensrationaler. @@ -129,7 +129,7 @@ Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent for det samlede rationale -- ingen overordnet forfatter eller redaktør. -## Læringshandlingen og Scholia +### Læringshandlingen og Scholia <!-- FIXME: pointe: vis hvordan Schlias potentiale for understøttelse af affinitive bevægelser er større end wikipedia pga. kontektsualisering--> |