diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_analysis_hypothesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 31 |
1 files changed, 0 insertions, 31 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index 980b29b..17fd276 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -314,34 +314,3 @@ Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet til kontekstualisering og udveksling af perspektiver, og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring. -### Perspektivering (?) FIXME - -Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is, -påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den, -der afdækkes af @Schraube2024. -Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen. -Den affinitive bevægelse karakteriseres netop af et skift i fokus. -Men hvor en distraktion bryder fokus, -indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning i fokus: -forstyrrende distraktioner skifter til en urelateret kontekst, -mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst. -Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser -mellem forskellige emner. -Det problem, som fremhæves i bogen, -er rettere problemet i distraktioner som ikke er *vedrørende*. -Her kan drages paralleller til læringen i at se en film. -Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd, -som *understøtter* budskabet i filmen. -Man bliver "distraheret" af lyden, -men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst. -Sammenlign dette med at se en film med reklamer: -reklamerne afbryder filmen, -og fjerner dermed seeren fra konteksten, -på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer -kan fjerne den lærende fra læringskonteksten. - -Ved at udvide distraktionsbegrebet til kontekst*understøttende* afbrydelser, -fremstår digitaliseringens styrke for indholdsmæssig læring -netop i at sætte kontekstuelle rammer rundt om distraktionen, -sådan som det gøres af Hypothes.is. - |