diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_analysis_hypothesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 62 |
1 files changed, 0 insertions, 62 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index 62b1bc0..1143200 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -90,9 +90,6 @@ og i den procesmæssige kontekst har brug for at skifte til at lave en annotation. Modsat visse andre annotationsformer som involverer blæk eller sprit, kan en afgrænsning med hypothes.is nemt fortrydes eller ændres[^korrektion]. -<!-- FIXME: jeg ville slette fodnoten da den ikke bidrager væsentligt --> -[^korrektion]: -Ændring gøres lidt kluntet ved først at fortryde og så lave en ny afgrænsning. Annoteringen er dog anderledes, da det er muligt at tilføje mærkater til hver annotation, @@ -113,65 +110,6 @@ Alle kan læse alles annotationer, og denne type læsning gør det også muligt at besvare annotationer, mens teksten læses. -<!-- FIXME: find ud af om nedenstående skal inkluderes - -### Hypothes.is i praksis - -Programmet installeres som webbrowser-udvidelse, -eller indlæses ad hoc via en bookmarklet. -Herefter kan programmets brugerflade aktiveres -ved at trykke på udvidelsens eller bogmærkets ikon. - -Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren, -som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst. -Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst -og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen. -Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt af den oprindelige tekst, -hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar -op eller ned til stedet i teksten. - -Hvilke annotationer, der vises, afhænger af, hvilken gruppe, der er valgt. -Grupper i hypothes.is består af en offentlig gruppe, -som kan ses uden at være logget ind, -samt private grupper, som frit kan oprettes af den enkelte bruger. -Når en gruppe er oprettet kan ethvert medlem af gruppen -kopiere et link, som fungerer som invitation til andre brugere. - -En ny annotation kan oprettes ved at venstreklikke på knappen "annotate", -som viser sig når et stykke tekst er markeret. -Herefter får brugeren mulighed for at skrive i et tekstfelt -og tilføje nøgleord til teksten, som kan fremsøges senere. -Hver bruger kan kommentere på enhver annotation eller kommentar, -dele en annotation med et link, eller rapportere misbrug til moderatorerne. - -Det delte link henviser til Hypothes.is/a/, -en underside til hypothes.is som viser enkelte annotationer. -Her er der et link til den oprindelige hjemmeside, -som annotationen henviser til, -hvor brugeren kan se annotationen i sin oprindelige kontekst. -Dette gælder dog ikke for tekster, -som ikke er offentligt tilgængelige. - -Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil -og åbner den i en browser med hypothes.is slået til, -er det muligt kollaborativt at annotere på tekster, -som ikke normalt er offentligt tilgængelige. -Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme, -og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster -ved hjælp af delte links. - -Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans". -Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden. -Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes, -eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden, -som fjernede den citerede tekst. -Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is, -selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden. -Hypothes.is noter går derfor ikke tabt, -medmindre de slettes af brugeren eller en moderator. - ---> - ### Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is Når hypothes.is er installeret og aktiveret, |