diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_struktur.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_struktur.qmd | 75 |
1 files changed, 0 insertions, 75 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd index 5372623..47ca21b 100644 --- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd +++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd @@ -1,13 +1,5 @@ -## Indsnævring - -Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser, -og mere det principielle -i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring. - # Metode -Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse, -anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024]. Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, inddrager vi desuden to didaktiske modeller, dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse @@ -17,36 +9,14 @@ og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb # Teori -## Læring - ## Konstruktiv digitalisering i læring Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. -En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024, -som kan give det indtryk[^tendens], -at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring -eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser, -ikke indholdsrelaterede. - -[^tendens]: -Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering, -mens Schraube selv mener -at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview]. -Den oplevede tendens kun er relevant -til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse, -og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant. @Conole2013 argumenterer, at et bredt felt af digitaliseringer - men relativt unuanceret -mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering -og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt, -eller de negative empiriske observationer -i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger -og i højere grad indikerer en forkert anvendelse. - SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. @@ -69,48 +39,3 @@ som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, @Wylie2018 konkluderer, at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. - -@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed -af ontologisk styrket videnssøgning -med wiki-baserede teknologier, -som argumenteres som væsentlige for Open Science. - -## Hypothes.is - -Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ... - -Hypothes.is er et annotationsredskab, -i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes. -Sammenlignet med analoge alternativer, -er det [FIXME] i SAMR. - -Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære, -idet [FIXME] ..., -men det afhænger af anvendelsen, -da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære -hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad, -overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe. - -Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ... - -Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ... - -At de indre mekanismer er opbygget transparent -og med udbredt tilgængelige komponenter -[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"], -og at deres interaktion med omkringliggende systemer -sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, -er væsentlige [FIXME]... - -## Scholia - -# Model for læring - -## Evaluering - -Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring, -om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer, -og en diskussion mere bredt om, -hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser -vurderes meningsfulde of relevante -for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis. |