summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_FIXME_struktur.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_struktur.qmd')
-rw-r--r--worlding/_FIXME_struktur.qmd75
1 files changed, 0 insertions, 75 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
index 5372623..47ca21b 100644
--- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd
+++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
@@ -1,13 +1,5 @@
-## Indsnævring
-
-Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
-og mere det principielle
-i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
-
# Metode
-Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
-anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024].
Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
@@ -17,36 +9,14 @@ og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
# Teori
-## Læring
-
## Konstruktiv digitalisering i læring
Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
-En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
-som kan give det indtryk[^tendens],
-at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring
-eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
-ikke indholdsrelaterede.
-
-[^tendens]:
-Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
-mens Schraube selv mener
-at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
-Den oplevede tendens kun er relevant
-til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
-og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
@Conole2013 argumenterer,
at et bredt felt af digitaliseringer
- men relativt unuanceret
-mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
-og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
-eller de negative empiriske observationer
-i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
-og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
-
SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
@@ -69,48 +39,3 @@ som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
@Wylie2018 konkluderer,
at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
-
-@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
-af ontologisk styrket videnssøgning
-med wiki-baserede teknologier,
-som argumenteres som væsentlige for Open Science.
-
-## Hypothes.is
-
-Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
-
-Hypothes.is er et annotationsredskab,
-i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
-Sammenlignet med analoge alternativer,
-er det [FIXME] i SAMR.
-
-Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
-idet [FIXME] ...,
-men det afhænger af anvendelsen,
-da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
-hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
-overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
-
-Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
-
-Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
-
-At de indre mekanismer er opbygget transparent
-og med udbredt tilgængelige komponenter
-[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
-og at deres interaktion med omkringliggende systemer
-sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
-er væsentlige [FIXME]...
-
-## Scholia
-
-# Model for læring
-
-## Evaluering
-
-Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
-om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
-og en diskussion mere bredt om,
-hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
-vurderes meningsfulde of relevante
-for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.