diff options
Diffstat (limited to 'moodle')
-rw-r--r-- | moodle/bk3.qmd | 668 |
1 files changed, 424 insertions, 244 deletions
diff --git a/moodle/bk3.qmd b/moodle/bk3.qmd index 90f0f04..eba98e5 100644 --- a/moodle/bk3.qmd +++ b/moodle/bk3.qmd @@ -72,12 +72,12 @@ Til undervisningen i januar (programmering i p5): * Lauren McCarthy. "Make: Getting Started with p5.js". Maker Media, 2015. Bogen vil kunne købes i RUCs boghandel. Den kan også downloades fra denne URL: - [http://people.uncw.edu/tompkinsj/112/JavaScript/GettingStartedwithP5js.pdf](https://openlab.citytech.cuny.edu/mtec1101-hd88-sp2022/files/2019/03/Make_Getting-Started-with-p5dotjs.pdf). + [http://people.uncw.edu/tompkinsj/112/JavaScript/GettingStartedwithP5js.pdf][McCarthy_2015]. Vi skal bruge kapitel 1, 3-5, samt dele af kapitel 7-9 (103-107 + 121-125 + 139-141). Vi overspringer alle eksempler med robotten (fx 38-39). Vi skal læse ialt ca. 80 sider fra bogen. * Niels Jørgensen. - "[Online-editoren til P5](https://moodle.ruc.dk/pluginfile.php/676379/course/section/184642/online-editoren-til-p5-nielsj-2022-12-20.pdf)". + "[Online-editoren til P5][Jørgensen_2022]". Dette er en introduktion til online-editoren på editor.p5js.org. Introduktionen erstatter kapitel 2 i McCarthys bog. @@ -92,6 +92,27 @@ Som studerende forventes du at bruge: Cirka otte timer om dagen i seks dage, ialt ca. 48 timer. * De resterende ca. 27-32 timer forventes du at bruge på essay-eksamen i januar. +::: {.callout-important} +## Pensum + +McCarthy, L. (2015). +*Make: Getting Started with p5.js*. +Maker Media. +Kap. 1 og 3-5, og s. 103-107, 121-125 og 139-141. +([PDF][McCarthy_2015]). + +Jørgensen, N. (2022). +*Online-editoren til P5* +([RUC][Jørgensen_2022]). + +::: + +[McCarthy_2015]: https://openlab.citytech.cuny.edu/mtec1101-hd88-sp2022/files/2019/03/Make_Getting-Started-with-p5dotjs.pdf + "Make_Getting-Started-with-p5dotjs.pdf" + +[Jørgensen_2022]: https://moodle.ruc.dk/pluginfile.php/676379/course/section/184642/online-editoren-til-p5-nielsj-2022-12-20.pdf + "online-editoren-til-p5-nielsj-2022-12-20.pdf" + ### Introduktion til kursus-indholdet **Introduktion** @@ -105,7 +126,19 @@ Kurset er i store træk som i 2020. Ændringer omfatter bl.a. programmeringsdelen i januar, hvor vi nu bruger sproget p5.js (ikke Processing som omtales i videoerne). -:page_facing_up: [Kursusintroduktion (fra ruskurset)] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Kursusintroduktion (fra ruskurset)] + +:film_strip: +[Video I] + +:film_strip: +[Video II] + +::: [Video I]: https://video.ruc.dk/media/t/0_vknc5ypo "Humtek - TSA - Del I (Niels Jørgensen) [a].mp4" @@ -149,15 +182,34 @@ Følgende dele af artiklen behøver I kun at skimme, hvis det kniber med tiden: Nedenfor kan I også se eksamensopgaverne fra de sidste to år. -:page_facing_up: [Eksamensopgave januar 2018] +::: {.callout-important} +## Pensum + +:page_facing_up: +Niels Jørgensen (2023). +*Digital signatur. +En eksemplarisk analyse af en teknologis indre mekanismer og processer.* +([RUC][Joergensen_2023_moodle] +[Scholia][Joergensen_2023_scholia]) + +::: + +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale -:page_facing_up: [Eksamensopgave januar 2023] +:page_facing_up: +[Eksamensopgave januar 2018] -:page_facing_up: [Eksamensopgave januar 2022] +:page_facing_up: +[Eksamensopgave januar 2023] -:page_facing_up: [Niels Jørgensen. Digital signatur. En eksemplarisk analyse af en teknologis indre mekanismer og processer.] +:page_facing_up: +[Eksamensopgave januar 2022] -:page_facing_up: [Slides med svar på øvelser (Niels Jørgensen)] +:page_facing_up: +[Slides med svar på øvelser (Niels Jørgensen)] + +::: [Eksamensopgave januar 2018]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470794 "Eksamensopgave-tsa-januar-2018.pdf" @@ -168,9 +220,11 @@ Nedenfor kan I også se eksamensopgaverne fra de sidste to år. [Eksamensopgave januar 2022]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=451409 "TSA eksamen jan 2022.pdf" -[Niels Jørgensen. Digital signatur. En eksemplarisk analyse af en teknologis indre mekanismer og processer.]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463955 +[Joergensen_2023_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463955 "indre-mekanismer.pdf" +[Joergensen_2023_scholia]: https://scholia.toolforge.org/work/Q125854984 + [Slides med svar på øvelser (Niels Jørgensen)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=464677 "tsa1-trin-1-indre-mekanismer.pdf" @@ -180,21 +234,6 @@ Nedenfor kan I også se eksamensopgaverne fra de sidste to år. **Forelæsning - trin 2. Teknologiers artefakter. Forelæsningen behandler også teknologibegrebet (Erling Jelsøe)** -Litteratur: - -1\. De Vries, M. (2016). -Teaching about technology: An introduction to the philosophy of technology for non-philosophers.Springer, -kapitel 2: Technological artifacts, s. 11-21. -[<u>https://link-springer-com.ep.fjernadgang.kb.dk/chapter/10.1007/978-3-319-32945-1_2</u>](https://link-springer-com.ep.fjernadgang.kb.dk/chapter/10.1007/978-3-319-32945-1_2) - -2\. Müller, J., Remmen, A. og Christensen, P. (1984). -Samfundets teknologi, teknologiens samfund. Herning: Systime, -kapitel 2: Hvad er teknologi?, s. 15-28. - -3\. Jørgensen, U. og Yoshinaka, Y. (2009). -Teknologi som genstand og vision, i: Jørgensen, U. (red.). I teknologiens laboratorium - ingeniørfagets videnskabsteori. Lyngby: Polyteknisk Forlag, s. 13-37. - -Læsevejledning: De to første tekster udspænder begreberne om artefakter og teknologi. Og den første tekst knytter artefaktbegrebet sammen med teknologien. Den anden tekst udfolder teknologibegrebet med ganske meget vægt på arbejdsprocessen, @@ -210,17 +249,65 @@ Den tredje er supplerende, men er væsentlig som perspektiverende og rejser en række spørgsmål, som man næsten altid konfronteres med ved analyser af ny teknologi. -:page_facing_up: [Müller, Remmen og Christensen (1984). Hvad er teknologi?] +::: {.callout-important} +## Pensum + +:page_facing_up: +de Vries, M. J. (2016). +Technological Artifacts. +i *Teaching about technology : +an introduction to the philosophy of technology for non-philosophers* +(2. udg., s. 11–22). +Springer. +<https://doi.org/10.1007/978-3-319-32945-1_2> +([RUC][deVries_2016_kb_ch2] +[WorldCat][deVries_2016_worldcat]). + +:page_facing_up: +Müller, J., Remmen, A., & Christensen, P. (1984). +Hvad er teknologi? +i *Samfundets teknologi : teknologiens samfund* +(s. 15-28). +Systime. +([RUC][Müller_1984_moodle] +[WorldCat][Müller_1984_worldcat]). + +::: + +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +Yoshinaka, Y. (2008). +Teknologi som genstand og vision. +i Jørgensen, U. (red.), +*I teknologiens laboratorium: Ingeniørfagets videnskabsteori* +(1. udg., s. 13-36). +Polyteknisk Forlag. +([RUC][Yoshinaka_2008_moodle] +[WorldCat][Yoshinaka_2008_worldcat] +[Homepage][Yoshinaka_2008_homepage]). + +:page_facing_up: +[Slides, Erling] + +::: + +[deVries_2016_kb_ch2]: https://link-springer-com.ep.fjernadgang.kb.dk/chapter/10.1007/978-3-319-32945-1_2 + +[deVries_2016_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/959259278 + +[Müller_1984_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463731 + "Muller, Remmen, Christensen, Hvad er teknologi.pdf" -:page_facing_up: [Jørgensen og Yoshinaka (2009). Teknologi som genstand og vision] +[Müller_1984_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/60916958 -:page_facing_up: [Slides, Erling] +[Yoshinaka_2008_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463733 + "I teknologiens laboratorium, kap 1.pdf" -[Müller, Remmen og Christensen (1984). Hvad er teknologi?]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463731 - "Muller, Remmen, Christensen, Hvad er teknologi.pdf" +[Yoshinaka_2008_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/842565701 -[Jørgensen og Yoshinaka (2009). Teknologi som genstand og vision]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463733 - "I teknologiens laboratorium, kap 1.pdf" +[Yoshinaka_2008_homepage]: https://orbit.dtu.dk/en/publications/teknologi-som-genstand-og-vision [Slides, Erling]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=464832 "TSA 1, kursusgang 2, E2023.pptx" @@ -229,9 +316,11 @@ som man næsten altid konfronteres med ved analyser af ny teknologi. **Klyngeøvelse - trin 1+2.** -:page_facing_up: [Opgave til klyngeøvelse - trin 1] +:page_facing_up: +[Opgave til klyngeøvelse - trin 1] -:page_facing_up: [Opgaver til klyngeøvelse - trin 2] +:page_facing_up: +[Opgaver til klyngeøvelse - trin 2] [Opgave til klyngeøvelse - trin 1]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463918 "opgave-trin-1.pdf" @@ -245,22 +334,6 @@ som man næsten altid konfronteres med ved analyser af ny teknologi. **Forelæsning - trin 3. Teknologiers utilsigtede effekter (Erling Jelsøe)** -Litteratur: - -1\. Christensen, T.H. og Røpke, I. (2009). -Forbrug, teknologi og miljø, i: Jørgensen, U. (red.). -I teknologiens laboratorium - ingeniørfagets videnskabsteori. -Lyngby: Polyteknisk Forlag, s. 107-127. - -2\. Koppe, J.G. og Keys, J. (2001). -PCBs and the precautionary principle, -i: Harremoës, P. et al. (red.). -Late lessons from early warnings: the precautionary principle 1896-2000. -European Environment Agency. Luxembourg: -Office for Official Publications of the European Communities, s. 64-75. -<https://www.eea.europa.eu/publications/environmental_issue_report_2001_22> - -Læsevejledning: Den første tekst tegner et bredt billede af ønskede og uønskede effekter af en række teknologier. Ved læsningen kan du lægge mærke til @@ -273,59 +346,57 @@ nemlig stofgruppen PCB og den historiske udvikling, der gradvis førte til at stofgruppens negative effekter blev afdækket og den blev udfaset. -[Christensen og Røpke (2009). Forbrug, teknologi og miljø] +::: {.callout-important} +## Pensum -:page_facing_up: [Slides, Erling][Slides, Erling#2] +:page_facing_up: +Christensen, T.H. og Røpke, I. (2009). +Forbrug, teknologi og miljø, +i Jørgensen, U. (red.) (2009). +*I teknologiens laboratorium : ingeniørfagets videnskabsteori* +(2. udg, s. 107-127). +Polyteknisk Forlag. +([RUC][Christensen_2009_moodle] +[WorldCat][Christensen_2009_moodle]). -[Christensen og Røpke (2009). Forbrug, teknologi og miljø]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463734 - "I teknologiens laboratorium, kap 1,5.pdf" +:page_facing_up: +Koppe, J. G., & Keys, J. (2002). +PCBs and the precautionary principle. +i Harremoës, P. et al. (red.), +*Late lessons from early warnings: the precautionary principle 1896-2000* +(64-75). +European Environment Agency. +([Website][Koppe_2002_website] +[WorldCat][Koppe_2002_worldcat]). -[Slides, Erling#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465093 - "TSA 1, kursusgang 3, E2023.pptx" +::: -### TSA Forelæsning Trin 4: 3. nov +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale -**Fredag 3. nov. 10.15 - 12.00.** +:page_facing_up: +[Slides, Erling][Slides, Erling#2] -**Forelæsning - trin 4. Teknologiske systemer (Erling Jelsøe)** +::: -Litteratur: +[Christensen_2009_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463734 + "I teknologiens laboratorium, kap 1,5.pdf" -Buhl, H. (2005). -Buesenderen. Valdemar Poulsens radiosystem. -Aarhus Universitetsforlag. Kapitel 1: Indledning s. 7-12. -<https://unipress.dk/media/13302/9788772888071_excerpt.pdf> +[Christensen_2009_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/842565659 -Somerville et al. (2014). -Small-scale aquaponic food production. -Integrated fish and plant farming. -FAO Fisheries and aquaculture technical paper 589, -Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations, s. 1-10. -Filen findes nedenfor. -Den samlede publikation er ret omfattende, -men kan downloades herfra: -[Small-scale aquaponic food production -- Integrated fish and plant farming (fao.org)](https://www.fao.org/3/i4021e/i4021e.pdf) +[Koppe_2002_website]: https://www.eea.europa.eu/publications/environmental_issue_report_2001_22 -Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999). -Kraftvarme - og kraftværker, -i: Træ til energiformål. -Teknik-miljø-økonomi, 2. udgave, kapitel 9, s. 48-53. +[Koppe_2002_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/773492850 -Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016). -Telemedicin & telemedicinsk infrastruktur. -Bilag til: Horsens på forkant med sundhed. -Et tværsektorielt telemedicinsk OPI-projekt. -Kvalitativ Evalueringsrapport. -Filen findes nedenfor. +[Slides, Erling#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465093 + "TSA 1, kursusgang 3, E2023.pptx" -Supplerende litteratur: +### TSA Forelæsning Trin 4: 3. nov -Holt, J, R-H. (2012). -Ny teknologi kan løse de værste af landbrugets miljøproblemer. -Ingeniøren, 24. marts 2012. -<https://ing.dk/artikel/ny-teknologi-kan-lose-de-vaerste-af-landbrugets-miljoproblemer-127843> +**Fredag 3. nov. 10.15 - 12.00.** + +**Forelæsning - trin 4. Teknologiske systemer (Erling Jelsøe)** -Læsevejledning: Den første tekst er indledningskapitel til en bog om Valdemar Poulsens buesender, men er interessant i denne sammenhæng, @@ -369,23 +440,78 @@ hvordan nye alternative teknologkoncepter i varierende grad kan være forbundet med (mere eller mindre) vidtgående ændringer i eksisterende teknologisystemer, som f.eks. ukrudtsbekæmpelse. -:page_facing_up: [Somerville et al. (2014). Small-scale aquaponic food production] +::: {.callout-important} +## Pensum + +:page_facing_up: +Buhl, H. (2005). +*Buesenderen : Valdemar Poulsens radiosystem* +(1. udg., 1. oplag) [Afhandling]. +Aarhus Universitetsforlag. +Kapitel 1: Indledning s. 7-12. +([RUC][Buhl_2005_chapter] +[WorldCat][Buhl_2005_worldcat]). + +:page_facing_up: +Somerville et al. (2014). +*Small-scale aquaponic food production. +Integrated fish and plant farming*. +FAO Fisheries and aquaculture technical paper 589, +Food and Agriculture Organization of the United Nations, +s. 1-10. +([RUC][Sommerville_2014_moodle] +[samlet publikation][Sommerville_2014]). -:page_facing_up: [Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999). Kraftvarme- og kraftværker] +:page_facing_up: +Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999). +Kraftvarme - og kraftværker, +i *Træ til energiformål* +(2. udg., kap. 9, s. 48-53). +Teknik-miljø-økonomi. +([RUC][Energistyrelsen_1999_moodle]). -:page_facing_up: [Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016). Telemedicin og telemedicinsk infrastruktur] +:page_facing_up: +Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016). +Telemedicin & telemedicinsk infrastruktur, +bilag til +*Horsens på forkant med sundhed. +Et tværsektorielt telemedicinsk OPI-projekt. +Kvalitativ Evalueringsrapport.* +([RUC][Horsens_Kommune_2016_moodle]). -:page_facing_up: [Slides, Erling][Slides, Erling#3] +::: -[Somerville et al. (2014). Small-scale aquaponic food production]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463736 +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +Holt, J, R-H. (2012). +*Ny teknologi kan løse de værste af landbrugets miljøproblemer*. +Ingeniøren, 24. marts 2012. +([Webside][Holt_2012_webpage]). + +:page_facing_up: +[Slides, Erling][Slides, Erling#3] + +::: + +[Buhl_2005_chapter]: https://unipress.dk/media/13302/9788772888071_excerpt.pdf + +[Buhl_2005_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/895024731 + +[Sommerville_2014_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463736 "Aquaponics, FAO, kap 1.pdf" -[Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999). Kraftvarme- og kraftværker]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463738 +[Sommerville_2014]: https://www.fao.org/3/i4021e/i4021e.pdf + +[Energistyrelsen_1999_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463738 "trae-DK09.pdf" -[Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016). Telemedicin og telemedicinsk infrastruktur]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463739 +[Horsens_Kommune_2016_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463739 "Telemedicin, Infrastruktur.pdf" +[Holt_2012_webpage]: https://ing.dk/artikel/ny-teknologi-kan-lose-de-vaerste-af-landbrugets-miljoproblemer-127843 + [Slides, Erling#3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465170 "TSA 1, kursusgang 4, E2023.pptx" @@ -425,32 +551,66 @@ I projekter på Humtek anvendes modeller ofte til at undersøge og beskriveprocesser, mekanismer og/eller egenskaber ved de teknologier der studeres i projektarbejdet. -:page_facing_up: [Scott E. Page (2018) The Many Model Thinker, Chapter 1 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US] - -:page_facing_up: [Scott E. Page (2018) Why a Model?, Chapter 2 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US] - -:page_facing_up: [Marc J. de Vries (2016) Technological Knowledge, Chapter 3 in Teaching about Technology - An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers, 2nd Edition, Springer International Publishing Switzerland 2016] - -:page_facing_up: [Dieselmotoren - sådan virker den] - Til øvelsen, der knytter sig til kursusgangen, -skal I bruge denne video som udgangspunkt. +skal I bruge video om dieselmotoren som udgangspunkt. Se videoen inden forlæsningen. -:page_facing_up: [Oplæg Thomas] - -[Scott E. Page (2018) The Many Model Thinker, Chapter 1 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465270 +::: {.callout-important} +## Pensum + +:page_facing_up: +Page, S. E. (2021). +*The model thinker : what you need to know to make data work for you* +(First trade paperback edition). +Basic Books. +([RUC, kap. 1][Page_2018_moodle_ch1] +[RUC, kap. 2][Page_2018_moodle_ch1] +[WorldCat][Page_2018_moodle_ch1]). + +:page_facing_up: +de Vries, M. J. (2016). +Technological Knowledge, in +*Teaching about Technology - An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers* +(2. udg., kap. 3, s. 23-38). +Springer International Publishing Switzerland +<https://doi.org/10.1007/978-3-319-32945-1_3> +([RUC][deVries_2016_moodle_ch3] +[WorldCat][deVries_2016_worldcat]). + +:page_facing_up: +Dieselmotoren - sådan virker den +([RUC][Dieselmotoren_moodle] +[webside][Dieselmotoren_webside] +[youtube][Dieselmotoren_youtube]). + +::: + +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Oplæg Thomas] + +::: + +[Page_2018_moodle_ch1]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465270 "The Model Thinker Chapter 1.pdf" -[Scott E. Page (2018) Why a Model?, Chapter 2 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465271 +[Page_2018_moodle_ch2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465271 "The Model Thinker Chapter 2.pdf" -[Marc J. de Vries (2016) Technological Knowledge, Chapter 3 in Teaching about Technology - An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers, 2nd Edition, Springer International Publishing Switzerland 2016]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465272 +[Page_2018_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/1028523969 + +[deVries_2016_moodle_ch3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465272 "Vries 2016 chapter 3 Technological Knowledge.pdf" -[Dieselmotoren - sådan virker den]: https://moodle.ruc.dk/mod/url/view.php?id=465273 +[Dieselmotoren_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/url/view.php?id=465273 "view.html" +[Dieselmotoren_webside]: https://dbr.dk/video/dieselmotor-saadan-virker-den + +[Dieselmotoren_youtube]: https://www.youtube.com/watch?v=DZt5xU44IfQ + [Oplæg Thomas]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465389 "Modeller 2023.pptx" @@ -462,7 +622,6 @@ Se videoen inden forlæsningen. Drivkræfter og barrierer for udbredelse af teknologier (Thomas Budde Christensen)** -Læsevejledning: i skal læse et uddrag af Everett Rogers' klassiker inden for innovationsteori. Teorien handler om @@ -478,7 +637,7 @@ og en lidt længere og lidt sværere tekst om vindmøller. På kursusgangen vil vi bruge vindmøller som gennemgående case. Øvelsen vil også omhandle vindmøller -:page_facing_up: [Everett Rogers: Diffusion of Innovation (uddrag, 46 sider)] +[Everett Rogers: Diffusion of Innovation (uddrag, 46 sider)][Rogers_1983_moodle][Rogers_1983_moodle] Denne bog er en klassiker inden for innovations-teori. I har fået en uddrag af kapitel 1 og 5. @@ -489,7 +648,9 @@ frem til afsnittet "Are There Stages in the Process?". Jeg beklager at teksten på de lige sider hælder en smule - det må i leve med. -:page_facing_up: [Sådan fungerer en vindmølle (4 sider), Faktaark udarbejdet af Dansk Vindmølleforening, 2013] +[Sådan fungerer en vindmølle (4 sider), +Faktaark +udarbejdet af Dansk Vindmølleforening, 2013][vindmølle_2013_moodle] Faktaark, udarbejdet af vindmølleindustrien, som på en enkel måde beskriver en vindmølles indre mekanismer og processer. @@ -502,7 +663,10 @@ er de vindmøllernes indre mekanismer og processer de samme. Teksten er på dansk og let at læse og vi har derfor valgt at tage den med. -:page_facing_up: [Uddrag af Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production - Onshore Windturbines, updated version Februar 2023 (ca. 25 sider)] +[Uddrag af +Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production - +Onshore Windturbines, +updated version Februar 2023 (ca. 25 sider)][windturbines_2023_moodle] Energistyrelsen udgiver løbende et teknologikatalog der beskriver forskellige energiteknologier. @@ -522,17 +686,57 @@ kan du finde det fulde teknologikatalog på energistyrelsens hjemmeside: <https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/technology_data_catalogue_for_el_and_dh.pdf> -:page_facing_up: [oplæg Thomas][oplæg Thomas#2] +::: {.callout-important} +## Pensum + +:page_facing_up: +Rogers, E. M. (1983). +*Diffusion of innovations* +(3. udg.). +Free Press ; Collier Macmillan. +([RUC][Rogers_1983_moodle] +[WorldCat][Rogers_1983_moodle]). + +:page_facing_up: +(2013). +*Sådan fungerer en vindmølle* +[Faktaark]. +Dansk Vindmølleforening. +([RUC][vindmølle_2013_moodle] +[arkiv][vindmølle_2013_arkiv]). -[Everett Rogers: Diffusion of Innovation (uddrag, 46 sider)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465337 +:page_facing_up: +Uddrag af +*Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production - Onshore Windturbines* +(opdateret udgave Februar 2023, ca. 25 sider) +([RUC][windturbines_2023_moodle] +[fuldtkatalog (nyere udgave)]). + +::: + +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[oplæg Thomas][oplæg Thomas#2] + +::: + +[Rogers_1983_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465337 "Diffusion of Innovation.pdf" -[Sådan fungerer en vindmølle (4 sider), Faktaark udarbejdet af Dansk Vindmølleforening, 2013]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465339 +[Rogers_1983_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/8494360 + +[vindmølle_2013_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465339 "Sådan fungerer en vindmølle.pdf" -[Uddrag af Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production - Onshore Windturbines, updated version Februar 2023 (ca. 25 sider)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465351 +[vindmølle_2013_arkiv]: https://web.archive.org/web/20180826214304/http://www.dkvind.dk/fakta/T1.pdf + +[windturbines_2023_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465351 "technology_data_catalogue_for_el_and_dh.pdf" +[windturbines_2025]: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/technology_data_catalogue_for_el_and_dh.pdf + [oplæg Thomas#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=466208 "TSA 2023 Innovation - vindmøller.pptx" @@ -540,9 +744,16 @@ kan du finde det fulde teknologikatalog på energistyrelsens hjemmeside: **Klyngeøvelse - trin 5+6**. -:page_facing_up: [Øvelse: Modeller] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale -:page_facing_up: [Øvelse: Udbredelsen af teknologier - teknisk beregning af vindmøller] +:page_facing_up: +[Øvelse: Modeller] + +:page_facing_up: +[Øvelse: Udbredelsen af teknologier - teknisk beregning af vindmøller] + +::: [Øvelse: Modeller]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465361 "Øvelse til Modeller 2023 .pptx" @@ -564,7 +775,13 @@ Links er øverst på siden. * Kapitel 1+3 i Lauren McCarthy. * Afsnit 1 "Start på at kode i p5" (3 s.) i mit oplæg "Online-editoren til p5" -::page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)] + +::: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470554 "p5-dag1.pdf" @@ -575,7 +792,13 @@ Links er øverst på siden. Øvelse i to klynger. -:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 1] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Opgaver til workshopdag 1] + +::: [Opgaver til workshopdag 1]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470165 "workshopdag1.pdf" @@ -588,7 +811,13 @@ Links er øverst på siden. Litteratur: McCarthy, kapitel 4 (s. 41-54). -:__documnt__: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#2] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_ip: +[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#2] + +::: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470598 "p5-dag2-kap4.pdf" @@ -599,7 +828,13 @@ Litteratur: McCarthy, kapitel 4 (s. 41-54). p5-øvelse. -:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 2] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Opgaver til workshopdag 2] + +::: [Opgaver til workshopdag 2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470170 "workshopdag2.pdf" @@ -612,7 +847,13 @@ p5-øvelse. Litteratur: McCarthy, kapitel 5 (s. 59-83). -:page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#3] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#3] + +::: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470795 "p5-dag3-kap5.pdf" @@ -623,7 +864,13 @@ Litteratur: McCarthy, kapitel 5 (s. 59-83). **p5-øvelse.** -:__document_: [Opgaver til workshopdag 3] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Opgaver til workshopdag 3] + +::: [Opgaver til workshopdag 3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470172 "workshopdag3.pdf" @@ -643,7 +890,13 @@ brug link fra moodle-rubrikken oven for om min forelæsning om trin 1. Der er ikke øvelser denne dag. -:page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#4] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#4] + +::: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#4]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=471073 "repetition-TRIN-modellen.pdf" @@ -662,11 +915,19 @@ Litteratur: * Afsnit 2 "Upload billeder til jeres konto på online-editoren" (1 s.) i mit oplæg om online-editoren. -:page_facing_up: [lunar.jpg] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[lunar.jpg] -:page_facing_up: [earth.png] +:page_facing_up: +[earth.png] -:page_facing_up: [Slides (Niels Jørgensen)] +:page_facing_up: +[Slides (Niels Jørgensen)] + +::: [lunar.jpg]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=471325 "earth.png" @@ -683,15 +944,25 @@ Litteratur: p5-øvelse. -:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 4] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Opgaver til workshopdag 4] + +:page_facing_up: +[ruc700x600.jpg] -:page_facing_up: [ruc700x600.jpg] +:page_facing_up: +[clouds.png] -:page_facing_up: [clouds.png] +:page_facing_up: +[fodsporSyd.png] -:page_facing_up: [fodsporSyd.png] +:page_facing_up: +[fodsporVest.png] -:page_facing_up: [fodsporVest.png] +::: [Opgaver til workshopdag 4]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470211 "workshopdag4.pdf" @@ -719,7 +990,13 @@ Litteratur: * McCarthy, kapitel 9 (139-141 - til og med eksempel 9.2). * Afsnit 3 og 4 i mit oplæg "Online-editoren til p5" (1 side). -:page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#5] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale + +:page_facing_up: +[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#5] + +::: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#5]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=471637 "p5-dag5-kap-9.pdf" @@ -730,11 +1007,19 @@ Litteratur: p5-øvelse. -:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 5] +::: {.callout-note} +## Ekstramateriale -:page_facing_up: [rocketMan.png] +:page_facing_up: +[Opgaver til workshopdag 5] -:page_facing_up: [asteroide.png] +:page_facing_up: +[rocketMan.png] + +:page_facing_up: +[asteroide.png] + +::: [Opgaver til workshopdag 5]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470212 "workshopdag5.pdf" @@ -749,108 +1034,3 @@ p5-øvelse. Kursets skriftlige eksamen er planlagt til at foregå fra torsdag 11. januar kl. 10 til lørdag 13. januar kl. 10. - -### Spørgsmål og svar om eksamensopgaven - -**Spørgsmål og svar om eksamensopgaven - fredag d. 12.1.** - -Kære alle studerende. -Her er svar på spørgsmål jeg har fået fra jer på mail (nielsj@ruc.dk) -om eksamensopgaven inden torsdag kl. 22. - -Mohamad A. og Daniel B. spørger -om I også skal svare på spørgsmål -som "Spørgsmål 1. Indre mekanismer og processer"? -Nej, disse er kun overskrifter. -Så I skal kun svare på underspørgsmålene, fx. 1a og 1b. - -#### Spørgsmål 5 - -En studerende spørger -hvor i kursuslitteraturen man kan finde oplysninger om virkningsgrad. -Hvor i kursusmaterialet I finder information, metoder m.v. -er op til jer. - -#### Spørgsmål 7 - -Jonas P. har spurgt om en fejlmeddelelse, -som han skriver kommer når han kalder loadImage("gasflaske.png"). - -Jeg kan desværre ikke se hvad problemet er. -Kaldet af loadImage() ser rigtigt ud. - -Et forslag: -Hvis man mener man skriver en rigtig kode, -og alligevel får en fejlmeddelelse, -så kan man svare således: - -``` -// spørgsmål 7x -// Jeg kan ikke svare på 7x, fordi min kode giver en fejlmeddelelse, -// selv om jeg mener koden er god nok. -// Her er koden: -// .... loadImage("gasflaske.png") ... -``` - -På den måde får man vist det forsøg man har gjort, -så man kan få point for det, -og når man "udkommenterer", -kan programmet køre. - -Opdatering fredag 12.1. kl. 13.15: - -Flere studerende har skrevet til mig fredag formiddag, -at de får en fejlmeddelelse, -når de vil indlæse en fil med loadImage(). -Jeg kan stadig ikke se hvad problemet er. -Som nødløsning, i stedet for editor.p5js.org, -må I gerne bruge en anden platform, -fx openprocessing.org. -Husk at I stadig skal aflevere sketch.js -og et screendump/billede af kanvasset. - -Fortsat god arbejdslyst med opgaven, - -Niels Jørgensen - -### Feedback: 12. marts - -**Vi giver feedback på jeres eksamensopgaver -d. 12. marts kl. 14-15 i hus 09.2.** - -I kan komme hen til os, en ad gangen, -og få en kort feedback på jeres eksamensopgaver. - -Feedbacken er samtidig med humteks spilcafe. -Da vi lagde feedbacken denne dag -var det også samtidig med humteks åbningsfest. -Selvom humteks åbningsfest er flyttet til april, -fastholder vi feedbacken her d. 12. marts. -Det er bl.a. så man kan nå at få feedback før reeksamen, -hvor den første dag er 14.3. - -Thomas Budde og Niels Jørgensen. - -### Reeksamen: 14., 20. og 21. marts - -**Reeksamen er 14., 20. og 21. marts** - -Reeksamen er mundtlig, med 20 min. i alt per studerende, -og med forberedelsestid, -der også er på 20 min. - -Du trækker et eksamensspørgsmål, -som er hovedemnet for den mundtlige eksamen, -og som du kan forberede dig på i forberedelsestiden. -Ved den mundtlige eksamen beder vi dig om at indlede -med et oplæg på 3-5 minutter, -og resten af eksamenstiden går med spørgsmål og diskussion -med udgangspunkt i eksamensspørgsmålet. -Du er velkommen til at tage noter, computer m.m. med ind -til både forberedelse og eksamen. - -De spørgsmål, du kan trække til reeksamen, er kendt på forhånd. -[Her er spørgsmålene.] - -[Her er spørgsmålene.]: https://moodle.ruc.dk/pluginfile.php/676379/course/section/190579/eksamensspm.pdf?time=1709553944071 - "eksamensspm.pdf" |