diff options
Diffstat (limited to 'interview')
-rw-r--r-- | interview/expert2/index.qmd | 105 |
1 files changed, 51 insertions, 54 deletions
diff --git a/interview/expert2/index.qmd b/interview/expert2/index.qmd index 8702a2c..6d4556b 100644 --- a/interview/expert2/index.qmd +++ b/interview/expert2/index.qmd @@ -155,7 +155,7 @@ eller her eller der er lidt · vi har lidt prøvet at gruppere det i to halvdele · den ene det er hvilke traps du har snakket om · -og den anden det er hvad læringsprocess går ud på +og den anden det er hvad læringsproces går ud på <strong id=175>Ian</strong>: og det man måske vil kigge efter for at få noget orientation det er · @@ -176,7 +176,7 @@ ja <strong id=197>Ian</strong>: action reason er så the why · det er der hvor nu har du identificeret et eller andet og nu kommer der nogle begrundelser ind over · -som knitter sig til det · +som knytter sig til det · så er der method og så er der evaluation · og de er ikke så udbyggede i forhold til resten af grafen @@ -241,7 +241,6 @@ altså · i det generelle synes jeg det er interessant · Jeg kigger på · hvad er vigtige begreber og hvordan hænger de sammen og jeg kan lide den struktur -<strong id=322></strong>: altså den er · fra worlding starter det og til tentacular · altså den bevægelse synes jeg · @@ -252,10 +251,10 @@ måske er der nogle ting hvor jeg er ikke er helt sikker · altså jeg vil sige at defensive movement · altså definitive movement og affinitive movement · dem vil sige at de hænger sammen · -og ikke med defensive eller expansive · +og ikke med defensive eller ekspansive · der er jeg · jeg vil sige · -den defensive mode er jo at jeg bare lærer noget hvor jeg er ligelgad og jeg bare skal gøre det +den defensive mode er jo at jeg bare lærer noget hvor jeg er ligeglad og jeg bare skal gøre det <strong id=363>Jonas</strong>: så det er ikke knyttet til de movements @@ -371,7 +370,7 @@ Jeg bliver også forirret når du afviser påvirket · for det synes jeg er en direkte oversættelse af affect <strong id=513>Ernst</strong>: -of Affect · +of affect · måske forstår jeg ikke helt det danske ord påvirker · men virker er effect · Påvirker er effect on @@ -429,7 +428,7 @@ har I mere · altså fordi det · <strong id=603>Ernst</strong>: -I har de vigtigste greber +I har de vigtigste begreber <strong id=606>Ian</strong>: der er også sådan noget som learning depth og qualitative learning leaps og så videre som måske er kollapset væk hernedefra @@ -498,7 +497,7 @@ altså defensive reasons er hvad det er · defensiv læring er defensive reasons for learning · og jeg tror · jeg håber at jeg har skrevet også at det · -defensiv og expansiv reasons for learning · +defensiv og expansive reasons for learning · de er ikke i modsætning til hinanden og tit går de to begrundelser sammen · og hvad du siger · det er ikke kun angst det er også at være forsigtig @@ -564,10 +563,10 @@ definitive gør det til nogle komposite enheder <strong id=917>Ernst</strong>: ja -<strong id=917></strong>: +<strong id=917>Ian</strong>: det så vi også afspejlet i det defensive · at det er det der bringer dig ned på jorden igen · -hvor den ekspensive er den der vil tage og tage og tage · +hvor den ekspansive er den der vil tage og tage og tage · og måske ikke · hvis du kun er ekspansiv så kommer du ikke til at kategorisere måske @@ -593,7 +592,7 @@ hvorfor kan det udvikle sig · <strong id=957>Ian</strong>: ja -<strong id=957></strong>: +<strong id=957>Ernst</strong>: men man kan ikke kontrollere det · det er også · Hartmut Rosa @@ -612,8 +611,7 @@ ja og det er også noget hvor man ikke kan tvinge at det kommer · pludseligt er det der · der er overraskelser -<strong id=982></strong>: -Derfor kan jeg som sagt lide Harmut Rosa · +derfor kan jeg som sagt lide Hartmut Rosa · han siger at resonans · at bringe sig i forbindelse med noget det kan man ikke kontrollere @@ -622,7 +620,7 @@ at bringe sig i forbindelse med noget det kan man ikke kontrollere ja <strong id=991>Ernst</strong>: -nen han siger · +men han siger · og det er også begrundet i min bog · at man kan skabe betingelser · og det er mere muligt eller mindre muligt · @@ -639,7 +637,7 @@ eller åbner mulighed for <strong id=1028>Ernst</strong>: det er rigtigt -<strong id=1028></strong>: +<strong id=1028>Jonas</strong>: altså at man tillader at det sker · fremfor at · der er ikke nogen garanti nogen steder @@ -651,7 +649,7 @@ det affinitive er hvor vi går i gang og vi prøver at forstå ting · og så pludseligt kommer det definitive · vi kan ikke kontrollere det men skabe betingelser · så er spørgsmålet · -hvordan kan digitale teknologier være gode betingelser for affinitive læringsproceser · +hvordan kan digitale teknologier være gode betingelser for affinitive læringsprocesser · og definitive også · vi forstår det (uf) · det er det centrale spørgsmål i bogen · @@ -672,7 +670,7 @@ jeg har ikke sagt noget til den anden del af spørgsmålet <strong id=1076>Jonas</strong>: åh okay -<strong id=1076></strong>: +<strong id=1076>Ernst</strong>: med de defensive og ekspansive reasons for learning. men jeg kan ikke huske præcist hvad dit spørgsmål var @@ -695,7 +693,7 @@ då der er noget · Det kan være · jeg ikke har tænkt meget over det og måske har I også ret med den der -[Ernst peger på kobling i den visielle graf mellem DefensiveReason og DefiniveMovement] +[Ernst peger på kobling i den visuelle graf mellem DefensiveReason og DefiniveMovement] <strong id=1131>Ernst</strong>: det er den sammenhæng i kan se · @@ -717,7 +715,6 @@ indtil nu · og det er det interessante · de definitive momenter · nu har vi fundet ud af det - <strong id=1172></strong>: det synes jeg · det er det interessante ved videnskab · det er en ny basis for at tænke på nye måder · @@ -788,7 +785,7 @@ så har du kun genskabt noget <strong id=1283>Ernst</strong>: rigtigt -<strong id=1283></strong>: +<strong id=1283>Ian</strong>: hvor hvis du lige pludseligt griber fat om det de prøver at beskrive · og du ser bag teksten · hvad er det for et fænomen · @@ -842,8 +839,8 @@ og ikke gøre det til noget negativt <strong id=1385>Jonas</strong>: ja -<strong id=1385></strong>: -og i tænker her lidt videre · +<strong id=1385>Ernst</strong>: +og I tænker her lidt videre · fordi de defensive reasons for learning kan hjælpe og faktisk komme til en indsigt · <strong id=1399>Ian</strong>: @@ -886,15 +883,15 @@ men hver eneste gang så tilføjer du et men · og siger at det kan ikke bruges i det indholdsrelaterede · og en ting som vi synes at vi har fundet frem til som kunne være interessant at snakke med dig om her · det er om det handler om · -en ting vi stødte påd det er en · +en ting vi stødte på det er en · jeg kan huske hans navn lige nu · -vi stødte på en forsker som peger på et teknologibegreb som skældner mellem om man ser på teknologi som brug eller teknologi som ikon · +vi stødte på en forsker som peger på et teknologibegreb som skelner mellem om man ser på teknologi som brug eller teknologi som ikon · hvor hvis man ser på det som ikon så knytter man det til den vante brug · og til politiske ting i den kulturelle sammenhæng man er en del af · så er det det der bliver væsentligt · modsat hvis man kigger på den som brug så er man mere fri · uafhængigt af det politiske åg · -fixering på at man bør bruge det på en bestemt måde · +fiksering på at man bør bruge det på en bestemt måde · altså eksempelvis hvis det er en hammer · hvis man ser på en hammer som værende · det er enhver ting som funktionelt set har en tyngde i den ene ende og kan bruges efter vægtstangsprincippet · @@ -940,7 +937,7 @@ det siger jeg at de har ja · helt enig -<strong id=1712>Ernts</strong>: +<strong id=1712>Ernst</strong>: og jeg siger at deres særlige betydning indtil nu er på den operative dimension af læring · og ikke den indholdsmæssige · men jeg siger ikke at det er umuligt at have den på den indholdsmæssige · @@ -949,7 +946,7 @@ men vi skal udforske hvordan den faktisk skal hjælpe os i den indholdsmæssige men · det er den kapitel 4 · og jeg kigger i detaljerne · -hvad er tentakuær indholdsmæssig læring · +hvad er tentakulær indholdsmæssig læring · og hvad siger forsker · hvad er det præcis · og hvor kan det måske hjælpe eller ej · @@ -963,7 +960,7 @@ vi skal også tænke over hvordan den måske kan hjælpe i den indholdsmæssige tentakulært · og der tænker jeg også videre nu i fremtiden · og jeg har spurgt jer sidste gang og det vil jeg spørge til sidst · -en mulighed er altså chach_G_P_T_ · +en mulighed er altså chat_G_P_T_ · kommer det i dialog med nogen · og der siger I med det samme at det ikke hjælper sidste gang havde I sagt at det hjælper ikke for tentakulær @@ -1062,7 +1059,7 @@ hvad med · kan jeg se det fra en ny kontekst her · er det her en anden måde at forklare den samme ting er det her en person der kommer med en anekdote som demonstrerer det her · -så hver gang der er en annoncation så får du en mulighed for at engagere dig med det som læringsmaterialet dækker på en ny måde · +så hver gang der er en annoncering så får du en mulighed for at engagere dig med det som læringsmaterialet dækker på en ny måde · <strong id=2014>Ernst</strong>: hvem laver det gule @@ -1140,8 +1137,8 @@ så det betyder at gå ind i en indholdsmæssig udvikling af teksten <strong id=2164>Jonas</strong>: ja -<strong id=2164></strong>: -det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvielse · +<strong id=2164>Ernst</strong>: +det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvidelse · altså det muliggør expansive og tentacular learning <strong id=2174>Jonas</strong>: @@ -1181,7 +1178,7 @@ at annotere <strong id=2226>Ernst</strong>: ja -<strong id=2226></strong>: +<strong id=2226>Jonas</strong>: så er du placeret i den rolle som kommentator · så når du ser andre kommentarer så ved du at · det er en der er på samme niveau som dig selv · @@ -1189,9 +1186,9 @@ det kan være enhver der laver en kommentar · det er ikke nogen der er klogere end dig · du sidder ikke og læser i et leksikon hvor du ser et svar · så du bliver ikke misledt · -som hvis du spørger chat_G_P_T_ og chat_G_P_T_ er meget meget skråssikker når den siger et svar · +som hvis du spørger chat_G_P_T_ og chat_G_P_T_ er meget meget skråsikker når den siger et svar · og du så bliver misledt · -vildledt til at den har sagt sandheden når den har halucineret +vildledt til at den har sagt sandheden når den har hallucineret <strong id=2252>Ernst</strong>: rigtigt @@ -1223,7 +1220,7 @@ og den kan man udvide · altså jeg kan følge jer · jeg synes I har her en idé · hvordan man · -hvordan digitale teknologier giver muligheder for at udvide den indholdsmæssige dimension til tecular learning processer · +hvordan digitale teknologier giver muligheder for at udvide den indholdsmæssige dimension til tentacular learning processer · jeg er enig <strong id=2315>Jonas</strong>: @@ -1239,7 +1236,7 @@ du kan godt regne med at det citerer vi dig for det her <strong id=2322>Ian</strong>: ja -<strong id=2322>ernst</strong>: +<strong id=2322>Ernst</strong>: ?(hovedpunktet)? det er virkeligt · og jeg synes · @@ -1463,7 +1460,7 @@ jeg synes der var den tredje ting <strong id=2759>Ian</strong>: ja -<strong id=2762></strong>: +<strong id=2762>Jonas</strong>: jo den tredje ting det er · alting folder sig jo ind i hinanden her · fordi vi beskæftiger os med læring · @@ -1572,14 +1569,14 @@ i tænker ideen i bogen · de grundideer · videre i områder hvor den har grænser · altså at tænke en særlig teknologi · -hvor den digitale teknologi kan hjælpe og udvide tentacualr learning · +hvor den digitale teknologi kan hjælpe og udvide tentacular learning · det var hvad min ven har sagt til mig for nogle år siden · Papadopoulos · gør det · hvor er der sociale bevægelser · kritiske bevægelser i København · som tænker digitale teknologier videre på en konstruktiv måde · -og I gør det præcist i forhold til tektacular learning · +og I gør det præcist i forhold til tentacular learning · altså der vil jeg sige · ?(mits)? kan andre lære noget af jer · også mig @@ -1632,7 +1629,7 @@ hvor den ikke kun er operativ <strong id=3089>Jonas</strong>: netop -<strong id=3089></strong>: +<strong id=3089>Ernst</strong>: den er ikke kun operativ den er også indholdsmæssig · fordi man kan gå i dialog med andre på nye måler · som de digitale teknologier muliggør · @@ -1715,7 +1712,7 @@ på en eller anden måde · at du ikke bare bløbber data ud · <strong id=3255>Ian</strong>: -hvis du nu havde taget et billede af en side i bogen for eksemepel · +hvis du nu havde taget et billede af en side i bogen for eksempel · du kan ikke engang markere i teksten · det er bare et billede · det er et meget lavt dataformat for du kan ikke (uf) @@ -1741,7 +1738,7 @@ opmærke <strong id=3288>Ian</strong>: markering -<strong id=3290></strong>: +<strong id=3290>Ernst</strong>: åh opmærke · ah markere @@ -1908,19 +1905,19 @@ lige præcist <strong id=3576>Ernst</strong>: og igennem det få dyb forståelse af vigtige begreber -<strong id=3581></strong>: +<strong id=3581>Jonas</strong>: eksempelvis pa pa <strong id=3582>Ernst</strong>: -Papadopoulos. +Papadopoulos <strong id=3583>Jonas</strong>: -Papadopoulos. +Papadopoulos <strong id=3584>Ernst</strong>: ja - <strong id=3587></strong>: + <strong id=3587>Jonas</strong>: da jeg fandt det sted i teksten med Papadopoulos · da lavede jeg en hypothesis annotation hvor jeg nævnte hvad det handlede om knyttet til den tekst @@ -2103,9 +2100,9 @@ ja <strong id=4022>Ernst</strong>: og der har jeg tænkt · -hvorfor bruger I forkoblelser · +hvorfor bruger I forkortelser · Hvorfor ikke de hele ord · -og undergræver det ikke den meningsskabelse +og undergraver det ikke den meningsskabelse hvis man bruger sådan nogle forkortelser <strong id=4037>Jonas</strong>: @@ -2122,7 +2119,7 @@ altså koden · <strong id=4044>Jonas</strong>: ja -<strong id=4045></strong>: +<strong id=4045>Ian</strong>: uha <strong id=4047>Jonas</strong>: @@ -2190,7 +2187,7 @@ og så slipper vi for at skulle skrive hele sætningen og stave rigtigt <strong id=4121>Ernst</strong>: okay men her har I ordet · -learning as a welding practice · +learning as a worlding practice · så er det hele begrebet <strong id=4127>Jonas</strong>: @@ -2244,13 +2241,13 @@ Jeg tror · så jeg har bemærket en teknisk fejl i jeres <strong id=4187>Jonas</strong>: -det er vi udemærketbevidste om · +det er vi udemærket bevidste om · at det er · <strong id=4191>Ernst</strong>: ja ja ja -<strong id=4191></strong>: +<strong id=4191>Jonas</strong>: vi håber på · inden vores mundtlige eksamen · hvor vi gerne vil præsentere den som visuel præsentation · @@ -2265,7 +2262,7 @@ jeg er imponeret <strong id=4208>Jonas</strong>: tak -<strong id=4210></strong>: +<strong id=4210>Ernst</strong>: det er jeg · I har overvist mig · og vist mig i detaljerne · @@ -2287,6 +2284,6 @@ nej <strong id=4239>Ernst</strong>: er I færdige med jeres interview - <strong id=4242></strong>: + <strong id=4242>Jonas</strong>: ja · vi er færdige med interviewet |