summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/interview/expert2
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'interview/expert2')
-rw-r--r--interview/expert2/index.qmd105
1 files changed, 51 insertions, 54 deletions
diff --git a/interview/expert2/index.qmd b/interview/expert2/index.qmd
index 8702a2c..6d4556b 100644
--- a/interview/expert2/index.qmd
+++ b/interview/expert2/index.qmd
@@ -155,7 +155,7 @@ eller her eller
der er lidt ·
vi har lidt prøvet at gruppere det i to halvdele ·
den ene det er hvilke traps du har snakket om ·
-og den anden det er hvad læringsprocess går ud på
+og den anden det er hvad læringsproces går ud på
<strong id=175>Ian</strong>:
og det man måske vil kigge efter for at få noget orientation det er ·
@@ -176,7 +176,7 @@ ja
<strong id=197>Ian</strong>:
action reason er så the why ·
det er der hvor nu har du identificeret et eller andet og nu kommer der nogle begrundelser ind over ·
-som knitter sig til det ·
+som knytter sig til det ·
så er der method og så er der evaluation ·
og de er ikke så udbyggede i forhold til resten af grafen
@@ -241,7 +241,6 @@ altså ·
i det generelle synes jeg det er interessant ·
Jeg kigger på ·
hvad er vigtige begreber og hvordan hænger de sammen og jeg kan lide den struktur
-<strong id=322></strong>:
altså den er ·
fra worlding starter det og til tentacular ·
altså den bevægelse synes jeg ·
@@ -252,10 +251,10 @@ måske er der nogle ting hvor jeg er ikke er helt sikker ·
altså jeg vil sige at defensive movement ·
altså definitive movement og affinitive movement ·
dem vil sige at de hænger sammen ·
-og ikke med defensive eller expansive ·
+og ikke med defensive eller ekspansive ·
der er jeg ·
jeg vil sige ·
-den defensive mode er jo at jeg bare lærer noget hvor jeg er ligelgad og jeg bare skal gøre det
+den defensive mode er jo at jeg bare lærer noget hvor jeg er ligeglad og jeg bare skal gøre det
<strong id=363>Jonas</strong>:
så det er ikke knyttet til de movements
@@ -371,7 +370,7 @@ Jeg bliver også forirret når du afviser påvirket ·
for det synes jeg er en direkte oversættelse af affect
<strong id=513>Ernst</strong>:
-of Affect ·
+of affect ·
måske forstår jeg ikke helt det danske ord påvirker ·
men virker er effect ·
Påvirker er effect on
@@ -429,7 +428,7 @@ har I mere ·
altså fordi det ·
<strong id=603>Ernst</strong>:
-I har de vigtigste greber
+I har de vigtigste begreber
<strong id=606>Ian</strong>:
der er også sådan noget som learning depth og qualitative learning leaps og så videre som måske er kollapset væk hernedefra
@@ -498,7 +497,7 @@ altså defensive reasons er hvad det er ·
defensiv læring er defensive reasons for learning ·
og jeg tror ·
jeg håber at jeg har skrevet også at det ·
-defensiv og expansiv reasons for learning ·
+defensiv og expansive reasons for learning ·
de er ikke i modsætning til hinanden og tit går de to begrundelser sammen ·
og hvad du siger ·
det er ikke kun angst det er også at være forsigtig
@@ -564,10 +563,10 @@ definitive gør det til nogle komposite enheder
<strong id=917>Ernst</strong>:
ja
-<strong id=917></strong>:
+<strong id=917>Ian</strong>:
det så vi også afspejlet i det defensive ·
at det er det der bringer dig ned på jorden igen ·
-hvor den ekspensive er den der vil tage og tage og tage ·
+hvor den ekspansive er den der vil tage og tage og tage ·
og måske ikke ·
hvis du kun er ekspansiv så kommer du ikke til at kategorisere måske
@@ -593,7 +592,7 @@ hvorfor kan det udvikle sig ·
<strong id=957>Ian</strong>:
ja
-<strong id=957></strong>:
+<strong id=957>Ernst</strong>:
men man kan ikke kontrollere det ·
det er også ·
Hartmut Rosa
@@ -612,8 +611,7 @@ ja
og det er også noget hvor man ikke kan tvinge at det kommer ·
pludseligt er det der ·
der er overraskelser
-<strong id=982></strong>:
-Derfor kan jeg som sagt lide Harmut Rosa ·
+derfor kan jeg som sagt lide Hartmut Rosa ·
han siger at resonans ·
at bringe sig i forbindelse med noget det kan man ikke kontrollere
@@ -622,7 +620,7 @@ at bringe sig i forbindelse med noget det kan man ikke kontrollere
ja
<strong id=991>Ernst</strong>:
-nen han siger ·
+men han siger ·
og det er også begrundet i min bog ·
at man kan skabe betingelser ·
og det er mere muligt eller mindre muligt ·
@@ -639,7 +637,7 @@ eller åbner mulighed for
<strong id=1028>Ernst</strong>:
det er rigtigt
-<strong id=1028></strong>:
+<strong id=1028>Jonas</strong>:
altså at man tillader at det sker ·
fremfor at ·
der er ikke nogen garanti nogen steder
@@ -651,7 +649,7 @@ det affinitive er hvor vi går i gang og vi prøver at forstå ting ·
og så pludseligt kommer det definitive ·
vi kan ikke kontrollere det men skabe betingelser ·
så er spørgsmålet ·
-hvordan kan digitale teknologier være gode betingelser for affinitive læringsproceser ·
+hvordan kan digitale teknologier være gode betingelser for affinitive læringsprocesser ·
og definitive også ·
vi forstår det (uf) ·
det er det centrale spørgsmål i bogen ·
@@ -672,7 +670,7 @@ jeg har ikke sagt noget til den anden del af spørgsmålet
<strong id=1076>Jonas</strong>:
åh okay
-<strong id=1076></strong>:
+<strong id=1076>Ernst</strong>:
med de defensive og ekspansive reasons for learning.
men jeg kan ikke huske præcist hvad dit spørgsmål var
@@ -695,7 +693,7 @@ då der er noget ·
Det kan være ·
jeg ikke har tænkt meget over det og måske har I også ret med den der
-[Ernst peger på kobling i den visielle graf mellem DefensiveReason og DefiniveMovement]
+[Ernst peger på kobling i den visuelle graf mellem DefensiveReason og DefiniveMovement]
<strong id=1131>Ernst</strong>:
det er den sammenhæng i kan se ·
@@ -717,7 +715,6 @@ indtil nu ·
og det er det interessante ·
de definitive momenter ·
nu har vi fundet ud af det
- <strong id=1172></strong>:
det synes jeg ·
det er det interessante ved videnskab ·
det er en ny basis for at tænke på nye måder ·
@@ -788,7 +785,7 @@ så har du kun genskabt noget
<strong id=1283>Ernst</strong>:
rigtigt
-<strong id=1283></strong>:
+<strong id=1283>Ian</strong>:
hvor hvis du lige pludseligt griber fat om det de prøver at beskrive ·
og du ser bag teksten ·
hvad er det for et fænomen ·
@@ -842,8 +839,8 @@ og ikke gøre det til noget negativt
<strong id=1385>Jonas</strong>:
ja
-<strong id=1385></strong>:
-og i tænker her lidt videre ·
+<strong id=1385>Ernst</strong>:
+og I tænker her lidt videre ·
fordi de defensive reasons for learning kan hjælpe og faktisk komme til en indsigt ·
<strong id=1399>Ian</strong>:
@@ -886,15 +883,15 @@ men hver eneste gang så tilføjer du et men ·
og siger at det kan ikke bruges i det indholdsrelaterede ·
og en ting som vi synes at vi har fundet frem til som kunne være interessant at snakke med dig om her ·
det er om det handler om ·
-en ting vi stødte påd det er en ·
+en ting vi stødte på det er en ·
jeg kan huske hans navn lige nu ·
-vi stødte på en forsker som peger på et teknologibegreb som skældner mellem om man ser på teknologi som brug eller teknologi som ikon ·
+vi stødte på en forsker som peger på et teknologibegreb som skelner mellem om man ser på teknologi som brug eller teknologi som ikon ·
hvor hvis man ser på det som ikon så knytter man det til den vante brug ·
og til politiske ting i den kulturelle sammenhæng man er en del af ·
så er det det der bliver væsentligt ·
modsat hvis man kigger på den som brug så er man mere fri ·
uafhængigt af det politiske åg ·
-fixering på at man bør bruge det på en bestemt måde ·
+fiksering på at man bør bruge det på en bestemt måde ·
altså eksempelvis hvis det er en hammer ·
hvis man ser på en hammer som værende ·
det er enhver ting som funktionelt set har en tyngde i den ene ende og kan bruges efter vægtstangsprincippet ·
@@ -940,7 +937,7 @@ det siger jeg at de har
ja ·
helt enig
-<strong id=1712>Ernts</strong>:
+<strong id=1712>Ernst</strong>:
og jeg siger at deres særlige betydning indtil nu er på den operative dimension af læring ·
og ikke den indholdsmæssige ·
men jeg siger ikke at det er umuligt at have den på den indholdsmæssige ·
@@ -949,7 +946,7 @@ men vi skal udforske hvordan den faktisk skal hjælpe os i den indholdsmæssige
men ·
det er den kapitel 4 ·
og jeg kigger i detaljerne ·
-hvad er tentakuær indholdsmæssig læring ·
+hvad er tentakulær indholdsmæssig læring ·
og hvad siger forsker ·
hvad er det præcis ·
og hvor kan det måske hjælpe eller ej ·
@@ -963,7 +960,7 @@ vi skal også tænke over hvordan den måske kan hjælpe i den indholdsmæssige
tentakulært ·
og der tænker jeg også videre nu i fremtiden ·
og jeg har spurgt jer sidste gang og det vil jeg spørge til sidst ·
-en mulighed er altså chach_G_P_T_ ·
+en mulighed er altså chat_G_P_T_ ·
kommer det i dialog med nogen ·
og der siger I med det samme at det ikke hjælper
sidste gang havde I sagt at det hjælper ikke for tentakulær
@@ -1062,7 +1059,7 @@ hvad med ·
kan jeg se det fra en ny kontekst her ·
er det her en anden måde at forklare den samme ting
er det her en person der kommer med en anekdote som demonstrerer det her ·
-så hver gang der er en annoncation så får du en mulighed for at engagere dig med det som læringsmaterialet dækker på en ny måde ·
+så hver gang der er en annoncering så får du en mulighed for at engagere dig med det som læringsmaterialet dækker på en ny måde ·
<strong id=2014>Ernst</strong>:
hvem laver det gule
@@ -1140,8 +1137,8 @@ så det betyder at gå ind i en indholdsmæssig udvikling af teksten
<strong id=2164>Jonas</strong>:
ja
-<strong id=2164></strong>:
-det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvielse ·
+<strong id=2164>Ernst</strong>:
+det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvidelse ·
altså det muliggør expansive og tentacular learning
<strong id=2174>Jonas</strong>:
@@ -1181,7 +1178,7 @@ at annotere
<strong id=2226>Ernst</strong>:
ja
-<strong id=2226></strong>:
+<strong id=2226>Jonas</strong>:
så er du placeret i den rolle som kommentator ·
så når du ser andre kommentarer så ved du at ·
det er en der er på samme niveau som dig selv ·
@@ -1189,9 +1186,9 @@ det kan være enhver der laver en kommentar ·
det er ikke nogen der er klogere end dig ·
du sidder ikke og læser i et leksikon hvor du ser et svar ·
så du bliver ikke misledt ·
-som hvis du spørger chat_G_P_T_ og chat_G_P_T_ er meget meget skråssikker når den siger et svar ·
+som hvis du spørger chat_G_P_T_ og chat_G_P_T_ er meget meget skråsikker når den siger et svar ·
og du så bliver misledt ·
-vildledt til at den har sagt sandheden når den har halucineret
+vildledt til at den har sagt sandheden når den har hallucineret
<strong id=2252>Ernst</strong>:
rigtigt
@@ -1223,7 +1220,7 @@ og den kan man udvide ·
altså jeg kan følge jer ·
jeg synes I har her en idé ·
hvordan man ·
-hvordan digitale teknologier giver muligheder for at udvide den indholdsmæssige dimension til tecular learning processer ·
+hvordan digitale teknologier giver muligheder for at udvide den indholdsmæssige dimension til tentacular learning processer ·
jeg er enig
<strong id=2315>Jonas</strong>:
@@ -1239,7 +1236,7 @@ du kan godt regne med at det citerer vi dig for det her
<strong id=2322>Ian</strong>:
ja
-<strong id=2322>ernst</strong>:
+<strong id=2322>Ernst</strong>:
?(hovedpunktet)?
det er virkeligt ·
og jeg synes ·
@@ -1463,7 +1460,7 @@ jeg synes der var den tredje ting
<strong id=2759>Ian</strong>:
ja
-<strong id=2762></strong>:
+<strong id=2762>Jonas</strong>:
jo den tredje ting det er ·
alting folder sig jo ind i hinanden her ·
fordi vi beskæftiger os med læring ·
@@ -1572,14 +1569,14 @@ i tænker ideen i bogen ·
de grundideer ·
videre i områder hvor den har grænser ·
altså at tænke en særlig teknologi ·
-hvor den digitale teknologi kan hjælpe og udvide tentacualr learning ·
+hvor den digitale teknologi kan hjælpe og udvide tentacular learning ·
det var hvad min ven har sagt til mig for nogle år siden ·
Papadopoulos ·
gør det ·
hvor er der sociale bevægelser ·
kritiske bevægelser i København ·
som tænker digitale teknologier videre på en konstruktiv måde ·
-og I gør det præcist i forhold til tektacular learning ·
+og I gør det præcist i forhold til tentacular learning ·
altså der vil jeg sige ·
?(mits)? kan andre lære noget af jer ·
også mig
@@ -1632,7 +1629,7 @@ hvor den ikke kun er operativ
<strong id=3089>Jonas</strong>:
netop
-<strong id=3089></strong>:
+<strong id=3089>Ernst</strong>:
den er ikke kun operativ den er også indholdsmæssig ·
fordi man kan gå i dialog med andre på nye måler ·
som de digitale teknologier muliggør ·
@@ -1715,7 +1712,7 @@ på en eller anden måde ·
at du ikke bare bløbber data ud ·
<strong id=3255>Ian</strong>:
-hvis du nu havde taget et billede af en side i bogen for eksemepel ·
+hvis du nu havde taget et billede af en side i bogen for eksempel ·
du kan ikke engang markere i teksten ·
det er bare et billede ·
det er et meget lavt dataformat for du kan ikke (uf)
@@ -1741,7 +1738,7 @@ opmærke
<strong id=3288>Ian</strong>:
markering
-<strong id=3290></strong>:
+<strong id=3290>Ernst</strong>:
åh opmærke ·
ah markere
@@ -1908,19 +1905,19 @@ lige præcist
<strong id=3576>Ernst</strong>:
og igennem det få dyb forståelse af vigtige begreber
-<strong id=3581></strong>:
+<strong id=3581>Jonas</strong>:
eksempelvis pa pa
<strong id=3582>Ernst</strong>:
-Papadopoulos.
+Papadopoulos
<strong id=3583>Jonas</strong>:
-Papadopoulos.
+Papadopoulos
<strong id=3584>Ernst</strong>:
ja
- <strong id=3587></strong>:
+ <strong id=3587>Jonas</strong>:
da jeg fandt det sted i teksten med Papadopoulos ·
da lavede jeg en hypothesis annotation
hvor jeg nævnte hvad det handlede om knyttet til den tekst
@@ -2103,9 +2100,9 @@ ja
<strong id=4022>Ernst</strong>:
og der har jeg tænkt ·
-hvorfor bruger I forkoblelser ·
+hvorfor bruger I forkortelser ·
Hvorfor ikke de hele ord ·
-og undergræver det ikke den meningsskabelse
+og undergraver det ikke den meningsskabelse
hvis man bruger sådan nogle forkortelser
<strong id=4037>Jonas</strong>:
@@ -2122,7 +2119,7 @@ altså koden ·
<strong id=4044>Jonas</strong>:
ja
-<strong id=4045></strong>:
+<strong id=4045>Ian</strong>:
uha
<strong id=4047>Jonas</strong>:
@@ -2190,7 +2187,7 @@ og så slipper vi for at skulle skrive hele sætningen og stave rigtigt
<strong id=4121>Ernst</strong>:
okay men her har I ordet ·
-learning as a welding practice ·
+learning as a worlding practice ·
så er det hele begrebet
<strong id=4127>Jonas</strong>:
@@ -2244,13 +2241,13 @@ Jeg tror ·
så jeg har bemærket en teknisk fejl i jeres
<strong id=4187>Jonas</strong>:
-det er vi udemærketbevidste om ·
+det er vi udemærket bevidste om ·
at det er ·
<strong id=4191>Ernst</strong>:
ja ja ja
-<strong id=4191></strong>:
+<strong id=4191>Jonas</strong>:
vi håber på ·
inden vores mundtlige eksamen ·
hvor vi gerne vil præsentere den som visuel præsentation ·
@@ -2265,7 +2262,7 @@ jeg er imponeret
<strong id=4208>Jonas</strong>:
tak
-<strong id=4210></strong>:
+<strong id=4210>Ernst</strong>:
det er jeg ·
I har overvist mig ·
og vist mig i detaljerne ·
@@ -2287,6 +2284,6 @@ nej
<strong id=4239>Ernst</strong>:
er I færdige med jeres interview
- <strong id=4242></strong>:
+ <strong id=4242>Jonas</strong>:
ja ·
vi er færdige med interviewet