summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/interview/expert2/index.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'interview/expert2/index.qmd')
-rw-r--r--interview/expert2/index.qmd2292
1 files changed, 2292 insertions, 0 deletions
diff --git a/interview/expert2/index.qmd b/interview/expert2/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..8702a2c
--- /dev/null
+++ b/interview/expert2/index.qmd
@@ -0,0 +1,2292 @@
+---
+format:
+ html: default
+---
+
+## Ekspert-interview 1
+
+Interview med Ernst Schraube
+afholdt tirsdag 30. april kl. 14:58-16:08.
+
+Deltagere:
+
+* Ernst: Ernst Schraube, forsker og forfatter
+* Ian: Ian Valentin Christen, interviewer
+* Jonas: Jonas Smedegaard, interviewer
+
+---
+
+<strong id=0>Ian</strong>:
+stiller computeren her
+
+<strong id=2>Jonas</strong>:
+og så er det dig der viser
+
+<strong id=5>Ian</strong>:
+nåh ja jeg skal vise dig
+
+<strong id=7>Ernst</strong>:
+okay jeg har læst jeres tekst altså en del
+
+<strong id=11>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=12>Ernst</strong>:
+men vi snakker nu ikke om den tekst ·
+vi snakker om noget andet
+
+<strong id=16>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=17>Ernst</strong>:
+okay og jeg skal lytte til jer
+
+<strong id=20>Jonas</strong>:
+vi vil rigtig gerne vise dig noget visuelt.
+
+<strong id=23>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=25>Jonas</strong>:
+som vi så er nysgerrige på om du kan genkende noget af dit i vores
+
+<strong id=31>Ernst</strong>:
+okay
+
+[Ian aktiverer visualisering på computer]
+
+<strong id=33>Ian</strong>:
+ja den virker ikke ·
+nåh det gør den så
+
+<strong id=41>Jonas</strong>:
+nåh fedt
+
+ <strong id=42>Jonas</strong>:
+så skal du gøre den stor eller gøre et eller andet ·
+yes
+
+<strong id=48>Ian</strong>:
+så er det lige hvordan ·
+så må vi stille det sammen
+
+<strong id=53>Jonas</strong>:
+kan du sidde hvor jeg så kan sidde og kigge på den her
+
+<strong id=54>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=56>Jonas</strong>:
+kan du overhovedet se noget her
+
+<strong id=58>Ernst</strong>:
+ja
+
+[Jonas griner]
+
+<strong id=59>Ernst</strong>:
+fortæl mig lidt hvad jeg skal gøre ·
+Og hvad vi skal lave ·
+så har jeg en ide
+
+<strong id=69>Ian</strong>:
+så det vi har lavet det er en grafisk repræsentation af de sammenhænge du præsenterer i din bog
+
+<strong id=75>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=76>Ian</strong>:
+så det vil vi gøre
+
+ <strong id=77>Ernst</strong>:
+det hele
+
+<strong id=78>Ian</strong>:
+så meget som vi overhovedet har kunnet få ind men
+
+<strong id=80>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=81>Ian</strong>:
+det der er i bogen er jo at den er meget dialektisk og flydende ·
+så det er svært at sige at her der definerer du noget ·
+men vi har alligevel fundet nogle steder
+
+<strong id=86>Ernst</strong>:
+ja ja
+
+<strong id=86>Ian</strong>:
+hvor du definerer nogle ting ·
+og det har vi prøvet at putte ind i en graf ·
+så øvelsen her det er dels at forstå eller få en idé om at vi har forstået din bog ·
+og om du kan forstå det her
+
+<strong id=99>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=101>Jonas</strong>:
+måske skulle vi lige starte med at sige lidt om hvordan man læser den her ·
+fordi vi har brugt nogle værktøjer som ·
+vi drømmer om at det kunne være meget tydeligere ·
+men det er hvad vi har kunnet opnå indtil nu ·
+der er forskel på om der er en blå pil eller en sort pil imellem dem ·
+ting der har sorte pile det er ting der nedarver hinanden ·
+ting der har underklasser af hinanden
+og de blå pile det er os der knytter nogle ting sammen ·
+der laver nogle bindinger mellem ting ·
+så det er ting der fører til noget andet ·
+og det er lidt distraherende at de står udfor hinanden som om de er ens men så for eksempel så at ·
+pre-learned er en del af verden ·
+learning matter er en del af verden ·
+men ·
+så vi ·
+vil du prøve at se om du bare kan se noget ud af det vi har her ·
+om du kan genkende nogle sammenhænge ·
+vi har selv valgt nogle nøgleord ·
+altså forkortet det lidt
+
+<strong id=162>Ernst</strong>:
+okay ·
+og hvor skal jeg kigge ·
+her ·
+eller her eller
+
+<strong id=166>Jonas</strong>:
+der er lidt ·
+vi har lidt prøvet at gruppere det i to halvdele ·
+den ene det er hvilke traps du har snakket om ·
+og den anden det er hvad læringsprocess går ud på
+
+<strong id=175>Ian</strong>:
+og det man måske vil kigge efter for at få noget orientation det er ·
+identification det er the what of the learning matter ·
+det er sådan the what of the learning process ·
+du har identificeret et eller andet udsnit af verden som læringen så kommer til at handle om
+
+<strong id=190>Ernst</strong>:
+ah ja
+
+<strong id=191>Jonas</strong>:
+den har vi omdøbt fordi content og contentification ·
+altså
+
+<strong id=197>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=197>Ian</strong>:
+action reason er så the why ·
+det er der hvor nu har du identificeret et eller andet og nu kommer der nogle begrundelser ind over ·
+som knitter sig til det ·
+så er der method og så er der evaluation ·
+og de er ikke så udbyggede i forhold til resten af grafen
+
+<strong id=210>Ernst</strong>:
+okay ·
+hvad er sammenhængen mellem de der ·
+eller er der
+
+<strong id=213>Ian</strong>:
+der er ·
+hvilket lag den ligger på det siger ikke noget ·
+ikke som den er nu
+
+<strong id=229>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=229>Ian</strong>:
+men der er forskellige
+
+<strong id=232>Ernst</strong>:
+det siger ikke noget ·
+det er tilfældigt at det ligger her
+
+<strong id=236>Jonas</strong>:
+Ja om det er det niveau eller det niveau det er kun en måde at tegne på
+
+ <strong id=241>Ernst</strong>:
+hmm ·
+hmm ·
+okay ·
+hvad er jeres spørgsmål
+
+<strong id=269>Jonas</strong>:
+vi tænker det er lidt ·
+først at spørge om ·
+jamen hvis du kun ser den her tegning ·
+hvor genkendelig er det så for dig
+kan du genkende noget af din bog i det her ·
+og så at vi derefter prøver at snakke lidt om ·
+bare sådan løst snakker med dig omkring ·
+jamen hvis vi skulle pakke det mere ud
+en del af det er er jo at ·
+vi synes jo at det er lidt fattigt at det ·
+det er ikke vores skyld at programmet er dumt ·
+så vi vil gerne prøve at forklare nogle ting som vi også lige har gjort før ·
+så om det hjælper dig bedre til ·
+at du så kan genkende ·
+hvad er det ·
+hvor ligger din bog henne i den her tegning
+
+<strong id=302>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=304>Jonas</strong>:
+og så efterhånden så kan vi brede det mere ud og begynde at snakke med hinanden omkring ·
+hvad er det vi har forstået eller ikke har forstået
+
+<strong id=310>Ernst</strong>:
+hmm ·
+Ja okay ·
+altså ·
+i det generelle synes jeg det er interessant ·
+Jeg kigger på ·
+hvad er vigtige begreber og hvordan hænger de sammen og jeg kan lide den struktur
+<strong id=322></strong>:
+altså den er ·
+fra worlding starter det og til tentacular ·
+altså den bevægelse synes jeg ·
+den kan jeg genkende ·
+og jeg synes I har (uf) rigtigt vigtige ·
+begreber har I vist her på en god måde ·
+måske er der nogle ting hvor jeg er ikke er helt sikker ·
+altså jeg vil sige at defensive movement ·
+altså definitive movement og affinitive movement ·
+dem vil sige at de hænger sammen ·
+og ikke med defensive eller expansive ·
+der er jeg ·
+jeg vil sige ·
+den defensive mode er jo at jeg bare lærer noget hvor jeg er ligelgad og jeg bare skal gøre det
+
+<strong id=363>Jonas</strong>:
+så det er ikke knyttet til de movements
+
+<strong id=366>Ernst</strong>:
+ja definitive movement er ikke knyttet til det defensive ·
+men det er en lille ting og måske også ikke godt nok beskrevet i bogen ·
+det er ·
+hvis man lærer noget ·
+eller vil forstå noget og lære noget ·
+så åbner man sig op affinitivt ·
+tentacular movement ·
+pludselig har jeg ·
+aha nu har jeg det ·
+det er det definitive
+
+<strong id=393>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=393>Ernst</strong>:
+altså hvor man fanger det ·
+og det har jeg ikke noget at gøre med defensive
+
+<strong id=401>Jonas</strong>:
+muligheden for at kunne gribe det er ikke styrket ved at man er defensive ·
+er det det du siger
+
+<strong id=407>Ernst</strong>:
+ja det hænger ikke sammen med defensive mode ·
+relateret til det der har jeg lige et spørgsmål ·
+også med ord som ·
+jeg synes i det hele er det super ·
+men cause
+
+[Jonas griner]
+
+<strong id=422>Ernst</strong>:
+jeg håber at jeg ikke bruger ordet cause
+
+<strong id=424>Jonas</strong>:
+det gør du ikke ·
+du bruger det ikke ·
+jeg manglede et ord til at putte på der
+
+<strong id=428>Ernst</strong>:
+ja det ·
+vorbringen ·
+det at forme eller at formere ·
+den artikulerer ·
+vorbringen på tysk
+
+<strong id=442>Ian</strong>:
+den frembringer
+
+<strong id=444>Ernst</strong>:
+den frembringer ·
+eller så noget ·
+men cause er sådan noget ·
+cause and effekt er mekanisk tænkning ·
+det samme med stimulate ·
+det er stimuli ·
+Det er stimuli response ·
+det er mekanisk tænkning ·
+bedre affect ·
+ikke effect ·
+her affects ·
+
+<strong id=461>Ian</strong>:
+det påvirker
+
+<strong id=463>Ernst</strong>:
+ja men affect er bedre ·
+påvirke er også ·
+det påvirker ·
+
+<strong id=467>Ian</strong>:
+ja effect det er at det skaber en ting
+<strong id=470>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+effect er mere påvirker ·
+affect er mere ·
+
+<strong id=475>Jonas</strong>:
+præger ·
+er det det ·
+eller nej ·
+hvad ligger der i ordet affect ·
+er det fordi det er emotional
+
+<strong id=480>Ernst</strong>:
+ja ·
+affect er at da er jeg med ·
+altså den her effect mig ·
+affect er at jeg er med i hvad den laver ·
+den er dobbelt ·
+det er tosidet
+
+<strong id=492>Ian</strong>:
+jeg ser det mere sådan at hvis noget effekter noget andet ·
+the production process of a pencil affects pencils ·
+det er noget der resulterer i noget ·
+hvor affect er noget der påvirker noget
+
+<strong id=504>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=504>Ian</strong>:
+så ·
+I affect the machine when I put my thumbs on it
+
+<strong id=508>Jonas</strong>:
+Jeg bliver også forirret når du afviser påvirket ·
+for det synes jeg er en direkte oversættelse af affect
+
+<strong id=513>Ernst</strong>:
+of Affect ·
+måske forstår jeg ikke helt det danske ord påvirker ·
+men virker er effect ·
+Påvirker er effect on
+
+<strong id=522>Jonas</strong>:
+ja det er jeg med på
+
+<strong id=524>Ernst</strong>:
+så man kan ·
+og tit er det kun hvordan maskinen påvirker dig ·
+man har ikke den tosidige relation ·
+jeg bliver ·
+hvordan bliver jeg påvirket ·
+det har at gøre med mig ·
+med subjektet ·
+Og affect har også mere også mig med ·
+
+<strong id=545>Jonas</strong>:
+meget spændende ·
+men jeg tror simpelthen vi skal grave ned i ordenes begrebslighed i de forskellige sprog ·
+for det er muligt at der er nogle nuancer der
+
+<strong id=556>Ian</strong>:
+Vi har brugt mange timer på at prøve at finde rigtig ord ·
+så
+
+<strong id=559>Ernst</strong>:
+det er svært
+
+<strong id=560>Ian</strong>:
+det er mega svært
+
+<strong id=561>Ernst</strong>:
+og jeg synes det interessante er at gå udover et mekanistisk sprog hvis det relaterer til mennesker og teknologi ·
+i digitale processer er det mekanistisk ·
+
+<strong id=574>Jonas</strong>:
+helt klart
+
+<strong id=575>Ernst</strong>:
+procedures ·
+mellem maskinen og mig ·
+eller os ·
+er der ·
+skal vi ikke have et mekanistisk sprog ·
+tit bruger vi input output ·
+vi bruger fuldstændigt et mekanistisk sprog ·
+tit ·
+og det er svært at komme over det ·
+men jeg synes i det hele kan jeg følge jeres model ·
+jeg synes det lyder super ·
+har I mere ·
+
+<strong id=603>Jonas</strong>:
+altså fordi det ·
+
+<strong id=603>Ernst</strong>:
+I har de vigtigste greber
+
+<strong id=606>Ian</strong>:
+der er også sådan noget som learning depth og qualitative learning leaps og så videre som måske er kollapset væk hernedefra
+
+<strong id=616>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=617>Ian</strong>:
+men som stadig er en del af processen hernede ·
+så altså måden din læring bliver dybere ·
+det er gennem kvalitative læringsspring som kommer af en affinitiv bevægelse
+Som breder et emne ud for at du så kan definere det på et nyt plan ·
+så der mangler noget hernede for eksempel ·
+men det er fordi ·
+det har også været svært at definere hvordan det helt konkret hænger sammen
+
+<strong id=644>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+jeg forstår ·
+jeg bruger heller ikke deep learning ·
+det bruger jeg ikke det ord
+
+<strong id=651>Jonas</strong>:
+nåh nej
+
+<strong id=651>Ernst</strong>:
+men expansive ·
+at udvide
+
+<strong id=656>Jonas</strong>:
+skriver vi dybere læring her ·
+åh ja deepens ·
+ja
+
+<strong id=658>Ernst</strong>:
+deepens læring ·
+men måske er det også okay ·
+nogle bruger jo deep learning om maskiner ·
+men det lige meget ·
+okay ·
+lyder godt ·
+har I flere spørgsmål
+
+<strong id=676>Ian</strong>:
+ja jeg har et ·
+det du nævnte med at defensive begrundelser ikke fører til definitive bevægelser ·
+noget som vi stødte på da vi snakkede om skillelinjerne mellem de her begreber ·
+det er at defensive begrundelser måske er mere end bare trusler
+men også at ·
+du ved hvis en blæksprutte ·
+det var det visuelle eksempel jeg kunne finde på ·
+hvis en blæksprutte kun er ekspansiv og affinitiv så kommer dens tentakler til at løbe fra den ·
+Så på en eller anden måde så er den defensiv i at den ligesom er forsigtig med sine tentakler
+og den hele tiden er ·
+der er noget ved at du vil gerne forsvare i dit hoved den opfattelse du har af verden ·
+og der er måske nogle mekanismer som er defensive men som ikke er så eksterne ·
+hvis du kun er affinitiv så mister du forstanden ·
+fordi du kommer ikke til at kunne forstå nogle af de sammenhænge du piller frem ·
+då kan du kun se en stor kontekst uden at kunne forholde dig til noget som helst ·
+då den definitive forsvarer også på en eller anden måde din forstand ·
+havde vi lidt en hypotese om
+
+<strong id=740>Ernst</strong>:
+jeg synes det er lyder godt
+altså defensive reasons er hvad det er ·
+defensiv læring er defensive reasons for learning ·
+og jeg tror ·
+jeg håber at jeg har skrevet også at det ·
+defensiv og expansiv reasons for learning ·
+de er ikke i modsætning til hinanden og tit går de to begrundelser sammen ·
+og hvad du siger ·
+det er ikke kun angst det er også at være forsigtig
+og nogle gange er det vigtigt ·
+derfor er det ikke noget dårligt ·
+nogen siger ·
+åh ekspansive det er super fantastisk ·
+næh nogle gange vil det bare umuliggøre læring ·
+måske skal man have defensive reasons ·
+altså reasons til at agere defensivt i vores læringsprocesser ·
+
+<strong id=804>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=804>Ernst</strong>:
+det prøver du at sige ·
+jeg kan lide det ·
+jeg er enig
+det er en fordybelse hvad du laver ·
+en udvidelse af hvordan vi kan forstå defensive reasons for learning ·
+det er et ord for de typiske grunde vi har ·
+men man kan skelne de typiske grunde fra hinanden ·
+og tit går de sammen
+
+<strong id=832>Ian</strong>:
+hvordan det
+
+<strong id=835>Ernst</strong>:
+altså ·
+jeg arbejder på RUC og lærer noget her på RUC
+og jeg gør det for at have penge i morgen
+derfor gør jeg det også ·
+det er en defensive reason for at lære studere og forske ·
+jeg skal have penge ·
+ah selvfølgelig synes jeg også det er vigtigt spændende og relevant hvad jeg gør ·
+og jeg har lyst til at forstå noget ·
+men de to ting går ·
+men jeg kan ikke ·
+hvordan siger man ·
+en del af hvorfor jeg er her er også ·
+jeg er så heldig at få penge
+
+<strong id=879>Ian</strong>:
+noget som i hvert fald gjorde indtryk på mig ·
+det gjorde indtryk på os begge to tror jeg ·
+det var hvordan affinitive bevægelser og definitive bevægelser lader til ·
+på alle punkter ·
+altså på meget universelle måder ·
+at være modsætninger ·
+at den definitive det er den der sætter ind i kasser ·
+det er den der indsnæver
+
+<strong id=900>Ernst</strong>:
+
+<strong id=900>Ian</strong>:
+hvor den affinitive den tænker kun relationelt ·
+den tænker kun ·
+hvad der er imellem nogle kasser
+den prøver virkeligt at gøre det så ·
+prøver at se på alting som et hele som man fordyber sig i ·
+definitive gør det til nogle komposite enheder
+
+<strong id=917>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=917></strong>:
+det så vi også afspejlet i det defensive ·
+at det er det der bringer dig ned på jorden igen ·
+hvor den ekspensive er den der vil tage og tage og tage ·
+og måske ikke ·
+hvis du kun er ekspansiv så kommer du ikke til at kategorisere måske
+
+<strong id=931>Ernst</strong>:
+Jeg er ikke sikker ·
+altså den første del den kan jeg følge ·
+
+<strong id=936>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=936>Ernst</strong>:
+den anden kan jeg ikke sikker omkring ·
+og det er interessant
+altså ekspansiv og definitiv ·
+affinitive og definitive bevægelser i læring ·
+det affinitive åbner vi også ·
+det definitive ·
+pludseligt forstår jeg
+det interessante er ·
+hvor kommer det fra ·
+hvorfor kan det udvikle sig ·
+
+<strong id=957>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=957></strong>:
+men man kan ikke kontrollere det ·
+det er også ·
+Hartmut Rosa
+
+<strong id=962>Ian</strong>:
+det er intuitivt ikke
+
+<strong id=966>Ernst</strong>:
+jeg er ikke sikker på om intuitivt er det rigtige ·
+det kommer
+
+<strong id=972>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=972>Ernst</strong>:
+og det er også noget hvor man ikke kan tvinge at det kommer ·
+pludseligt er det der ·
+der er overraskelser
+<strong id=982></strong>:
+Derfor kan jeg som sagt lide Harmut Rosa ·
+han siger at resonans ·
+at bringe sig i forbindelse med noget det kan man ikke kontrollere
+
+
+<strong id=991>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=991>Ernst</strong>:
+nen han siger ·
+og det er også begrundet i min bog ·
+at man kan skabe betingelser ·
+og det er mere muligt eller mindre muligt ·
+derfor skal man skabe betingelser for at affinitive læringsprocesser kan ske ·
+
+<strong id=1009>Jonas</strong>:
+det mener jeg også er noget vi har forstået gennem hele det her ·
+vi leder hele tiden efter ·
+hvad er definitivt i din begrebsverden ·
+hvor det billede du maler det handler mere om ·
+hvad det etablerer en platform for ·
+eller åbner mulighed for
+
+<strong id=1028>Ernst</strong>:
+det er rigtigt
+
+<strong id=1028></strong>:
+altså at man tillader at det sker ·
+fremfor at ·
+der er ikke nogen garanti nogen steder
+
+<strong id=1035>Ernst</strong>:
+næh ·
+okay og så er spørgsmålet ·
+det affinitive er hvor vi går i gang og vi prøver at forstå ting ·
+og så pludseligt kommer det definitive ·
+vi kan ikke kontrollere det men skabe betingelser ·
+så er spørgsmålet ·
+hvordan kan digitale teknologier være gode betingelser for affinitive læringsproceser ·
+og definitive også ·
+vi forstår det (uf) ·
+det er det centrale spørgsmål i bogen ·
+
+<strong id=1065>Jonas</strong>:
+jeg tror vi har to ting mere ·
+der er væsentlige i det her ·
+
+<strong id=1069>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=1070>Jonas</strong>:
+har du travlt eller
+
+<strong id=1072>Ernst</strong>:
+jeg har ikke sagt noget til den anden del af spørgsmålet
+
+<strong id=1076>Jonas</strong>:
+åh okay
+
+<strong id=1076></strong>:
+med de defensive og ekspansive reasons for learning.
+men jeg kan ikke huske præcist hvad dit spørgsmål var
+
+<strong id=1093>Ian</strong>:
+så nu har jeg næsten mere lyst til at stille et nyt spørgsmål jeg kommer til at tænke på ·
+noget vi lidt kom frem til det er at de affinitive og de definitive det er bevægelserne som du kan kigge på bagefter ·
+det her var en bevægelse i den her retning ·
+hvor begrundelserne det er ·
+lige der hvor du er nu hvilken begrundelse har du så
+
+<strong id=1112>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=1112>Ian</strong>:
+og hvis du har en defensiv begrundelse så kommer det til at ligne en definitiv bevægelse ·
+det er det vi ·
+då der er noget ·
+
+<strong id=1125>Ernst</strong>:
+Det kan være ·
+jeg ikke har tænkt meget over det og måske har I også ret med den der
+
+[Ernst peger på kobling i den visielle graf mellem DefensiveReason og DefiniveMovement]
+
+<strong id=1131>Ernst</strong>:
+det er den sammenhæng i kan se ·
+defensive mode med definitiv ·
+fordi nogle gange ·
+man arbejder på sådan et projekt ·
+man tænker man meget ·
+man er meget åben ·
+men så er der også en god grund til at nu skal vi være færdige ·
+så der er tidspres ·
+nu er det slut ·
+så det er en defensiv grund til at lære noget ·
+og også snart at være færdig ·
+og så hjælper det at have de definitive momenter ·
+og man siger ·
+okay nu skal vi også se ·
+hvad har vi nu fundet ud af ·
+indtil nu ·
+og det er det interessante ·
+de definitive momenter ·
+nu har vi fundet ud af det
+ <strong id=1172></strong>:
+det synes jeg ·
+det er det interessante ved videnskab ·
+det er en ny basis for at tænke på nye måder ·
+der kommer nye spørgsmål
+
+<strong id=1181>Jonas</strong>:
+men da var det ·
+
+<strong id=1181>Ernst</strong>:
+måske har I ret med det
+
+<strong id=1183>Jonas</strong>:
+Men hvis øvelsen går på at ·
+det her skal reflektere hvad du siger ·
+
+<strong id=1189>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=1190>Jonas</strong>:
+så er det jo direkte en fejl ·
+når du siger at det har du ikke sagt ·
+at vi føjer nogle ekstra ting til som vi synes at ·
+det er et eller andet sted ·
+ligesom en _A_I_ så hallucinerer vi ·
+vi har proppet noget på modellen som du ikke har sagt ·
+og som du ikke har ment at ville fortælle i din udlægning af teorien
+
+<strong id=1211>Ernst</strong>:
+I har ret ·
+men måske kan man kun forstå noget hvis man også tænker det lidt videre ·
+
+[Ernst griner]
+
+<strong id=1221>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=1223>Jonas</strong>:
+vi har flere gange oplevet at vi ikke kunne få det til at ·
+hvad skal man sige ·
+ende i et samlet system ·
+uden at vi føjede noget på ·
+men flere gange har vi også pillet det af igen ·
+fordi vi tænker ·
+nej men vi kan jo ikke sige det her når ikke du har sagt det ·
+det skal på en eller anden ·
+øvelsen er at det skal hænge sammen med det du siger
+
+<strong id=1246>Ernst</strong>:
+altså jeg er enig med jer og jeg kan lide ·
+vi tænker at vi skal lytte til andre ·
+altså til hinanden og også til andre som skriver en bog om noget ·
+og tænker ·
+hvad siger de ·
+så at skelne det mellem ·
+hvad tænker jeg om det ·
+det er to forskellige ting ·
+men alligevel ·
+hvis man ·
+bare at forstå noget og tænke så forandrer man det allerede lidt ·
+Altså det man tænker det (uf) ·
+ellers kan man ikke forstå det
+
+<strong id=1281>Ian</strong>:
+ja ·
+ellers er det jo kun operativt ·
+så har du kun genskabt noget
+
+<strong id=1283>Ernst</strong>:
+rigtigt
+
+<strong id=1283></strong>:
+hvor hvis du lige pludseligt griber fat om det de prøver at beskrive ·
+og du ser bag teksten ·
+hvad er det for et fænomen ·
+Nå ja men det fænomen det kender jeg jo også lidt for jeg lærer selv tit ·
+så kan man forholde det til det ·
+så er der en dialog
+
+<strong id=1295>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+og at lære noget det betyder jo også ·
+learning is a worlding practice ·
+at lære noget er altid også at forandre det ·
+og igen ·
+Hartmut Rosa skriver det ·
+resonans er ·
+han skriver også om resonanslæring ·
+resonans er at begge to forandrer sig ·
+mig og det jeg er i dialog med ·
+altså derfor måske ·
+altså hvis vi lærer noget ·
+også hvis det handler om en tekst ·
+forandrer vi den ·
+og tænker den her lidt klarere videre i den retning ·
+med teksten faktisk ·
+altså derfor ·
+ja interessant ·
+måske er det et eksempel på at i er virkeligt godt i dialog med den tekst og lærer noget
+
+<strong id=1357>Ian</strong>:
+ja det er vi
+
+[Ernst griner]
+
+<strong id=1359>Ernst</strong>:
+ja ·
+det synes jeg er interessant ·
+jeg har aldrig tænkt over det ·
+fordi jeg er var hurtigt imod det defensive ·
+og måske for hurtigt ·
+men altså jeg er ikke imod det defensive ·
+jeg tænker at det ekspansive er det spændende ·
+
+<strong id=1375>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=1375>Ernst</strong>:
+men alligevel er det defensive altid også med ·
+det skal man huske ·
+og ikke gøre det til noget negativt
+
+<strong id=1385>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=1385></strong>:
+og i tænker her lidt videre ·
+fordi de defensive reasons for learning kan hjælpe og faktisk komme til en indsigt ·
+
+<strong id=1399>Ian</strong>:
+man kan måske sige at det at forsvare det du har tænkt på ·
+at det er ved at nedfælde det til noget konkret som du så kan huske ·
+fordu du kan ikke gå med den kontekst i resten af livet ·
+du skal også lige gå med nogle kernesammenhængende
+
+<strong id=1415>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+det er det definitive ·
+jeg tror det er det samme med det affinitive
+
+<strong id=1422>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=1422>Ernst</strong>:
+affinitivt vil man være lost
+det er betydningen af det definitive ·
+mange har svært at forstå det ·
+men det er ·
+måske fordi jeg er har skrevet det lidt for hurtigt
+
+[Ian og jonas griner]
+
+<strong id=1437>Jonas</strong>:
+en ting som har været meget motiverende for os i vores arbejde ·
+det har været den ·
+vi har snakket om det også tidligere ·
+en provocation ·
+hvor vi oplevede at du beskriver digitalisering og du så ikke skriver noget vi synes vi kan bruge ·
+det passer ikke ind i vores verden ·
+så hvis vi skulle sige det i termer så var det at vi oplevede en discrepancy ·
+mellem vores oplevelser af verden og det du beskriver som værende digitaliseringer ·
+vi har mange steder fundet at du skriver det i negative vindinger ·
+at det kun kan bruges som metode og til evaluering men det ikke kan bruges i indholdsrelaterede dimensioner ·
+hvor du gang på gang forsøger at sige at ·
+det er godt at vi har digitalisering ·
+men hver eneste gang så tilføjer du et men ·
+og siger at det kan ikke bruges i det indholdsrelaterede ·
+og en ting som vi synes at vi har fundet frem til som kunne være interessant at snakke med dig om her ·
+det er om det handler om ·
+en ting vi stødte påd det er en ·
+jeg kan huske hans navn lige nu ·
+vi stødte på en forsker som peger på et teknologibegreb som skældner mellem om man ser på teknologi som brug eller teknologi som ikon ·
+hvor hvis man ser på det som ikon så knytter man det til den vante brug ·
+og til politiske ting i den kulturelle sammenhæng man er en del af ·
+så er det det der bliver væsentligt ·
+modsat hvis man kigger på den som brug så er man mere fri ·
+uafhængigt af det politiske åg ·
+fixering på at man bør bruge det på en bestemt måde ·
+altså eksempelvis hvis det er en hammer ·
+hvis man ser på en hammer som værende ·
+det er enhver ting som funktionelt set har en tyngde i den ene ende og kan bruges efter vægtstangsprincippet ·
+til at blive tungere af at du svinger den ·
+at det ville du som hacker ·
+hvis du havde en hacker-mentalitet så ville du sige ·
+enhver ting som kan hamre er en hammer ·
+men hvor en person som er mere bundet af den kulturelle vil sige, at ·
+en hammer skal have et lyst skaft ·
+og den skal være sortmalet ·
+ellers er det ikke en hammer ·
+ellers er det en rigtig hammer ·
+så kan du jo ikke rigtigt bruge den ·
+og vi mistænker lidt at noget af det samme billede på det ·
+omkring den her forskel mellem at tænke i ikoner eller tænke brugsorienteret ·
+om det måske også er noget af det der præger dig i din måde at italesætte digitaliseringen
+at den kollektion af teknologier som du snakker om ·
+at du da snakker om dem som et hele og slår dem over en kam ·
+og siger at ·
+jamen samlet set så kan de jo i praksis ikke bruges ·
+hvor den praksis går hen og bliver selvforstærkende ·
+at i stedet for at du kigger på ·
+kan det bruges ·
+så konstaterer du ·
+det kan ikke bruges fordi det ikke bliver brugt ·
+hvis det er udbredt at bruge det på en bestemt måde så er det det der er hvad det kan bruges til ·
+hvor vi føler at vi står et andet sted og vi bruger det på en anden måde ·
+end den brug du har undersøgt i interviews og den måde du selv italesætter det på ·
+så vi føler os som at ·
+du taler om et felt men det er en anden digitalisering ·
+det er et subset af den digitalisering vi kender til
+
+<strong id=1675>Ernst</strong>:
+okay ·
+jeg tror jeg forstår jeres ideer og jeres spørgsmål ·
+og jeg synes der er forskellige teser om hvordan I forstår bogen ·
+jeg vil jo sige at (uf) ·
+jeg siger ikke at digitale teknologier kan ikke bruges til læring eller at de har ingen betydning ·
+jeg vil sige at de har ·
+det siger jeg at de har
+
+<strong id=1712>Jonas</strong>:
+ja ·
+helt enig
+
+<strong id=1712>Ernts</strong>:
+og jeg siger at deres særlige betydning indtil nu er på den operative dimension af læring ·
+og ikke den indholdsmæssige ·
+men jeg siger ikke at det er umuligt at have den på den indholdsmæssige ·
+faktisk siger jeg ·
+men vi skal udforske hvordan den faktisk skal hjælpe os i den indholdsmæssige ·
+men ·
+det er den kapitel 4 ·
+og jeg kigger i detaljerne ·
+hvad er tentakuær indholdsmæssig læring ·
+og hvad siger forsker ·
+hvad er det præcis ·
+og hvor kan det måske hjælpe eller ej ·
+den kapitel er undervejs vil jeg sige ·
+hvad jeg er kommet frem til er stadigvæk at det hjælper ikke meget ·
+jeg siger det i forhold til de folk som bare tænker ·
+smid digitale teknologier i skoler børnehaver universiteter så er der mere læring ·
+det er imod det ·
+men jeg siger altid gennem hele bogen ·
+vi skal også tænke over hvordan den måske kan hjælpe i den indholdsmæssige dimension ·
+tentakulært ·
+og der tænker jeg også videre nu i fremtiden ·
+og jeg har spurgt jer sidste gang og det vil jeg spørge til sidst ·
+en mulighed er altså chach_G_P_T_ ·
+kommer det i dialog med nogen ·
+og der siger I med det samme at det ikke hjælper
+sidste gang havde I sagt at det hjælper ikke for tentakulær
+
+<strong id=1804>Jonas</strong>:
+ja jeg kan ikke se nogen mulighed for at det kan hjælpe
+
+<strong id=1807>Ernst</strong>:
+det vil jeg spørge jer ·
+jeg har et spørgsmål ·
+
+<strong id=1810>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=1810>Ernst</strong>:
+okay det er punkt et ·
+den andet som jeg forstår dig er ·
+hvordan kan digitale teknologier hjælpe for den indholdsmæssig dimension ·
+altså tentakulær læring ·
+måske skal vi bruge ·
+måske er det hvordan du tænker om digitale teknologier er for ensidige ·
+og hvis vi bruger det på en helt anden måde ·
+og de alternative hacker-måde tænker du ikke rigtigt er med ·
+måske er der muligheder for hvor digitale teknologi kan hjælpe også i den indholdsmæssig dimension ·
+sådan forstår jeg dig
+
+<strong id=1850>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=1851>Ernst</strong>:
+jeg vil sige ·
+wow god idé ·
+det kan godt være ·
+vis mig og vis os for det skal vi tænke over ·
+hvordan igennem en kritisk alternativ måde at bruge digitale teknologier ·
+hvordan det kan hjælpe i ·
+
+<strong id=1874>Jonas</strong>:
+det er det vi tror ·
+hvis det lykkes ·
+hvis det virker ·
+hvis vi har fat i den lange ende ·
+så er det det vi prøver at gøre med vores opgave
+
+<strong id=1883>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=1884>Jonas</strong>:
+det er at demonstrere at vi arbejder på en måde ·
+selve måden vi har arbejdet med for at komme ind under huden på din tekst ·
+der har vi anvendt nogle metoder som eksplicit er digitaliserende ·
+og vi mener at bruge dem på en måde som har ekspansive og definitive bevægelser ·
+hvor vi ikke bruger det som noget rent definitivt men vi bruger det mere for ekspansivt ·
+
+<strong id=1916>Ernst</strong>:
+jeg er spændt på at forstå det bedre
+
+<strong id=1920>Jonas</strong>:
+skal vi prøve at forklare det nu ·
+vil du prøve
+
+<strong id=1924>Ian</strong>:
+hvilken del er det
+
+<strong id=1933>Jonas</strong>:
+hvordan brugen af hypothesis understøttet at være affinitiv
+
+<strong id=1944>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=1945>Ian</strong>:
+så ·
+nu ved jeg ikke hvor meget du har læst af vores opgave
+
+<strong id=1949>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=1950>Ian</strong>:
+hvor meget har du læst af den ·
+har du læst kapitlet om hypothesis
+
+<strong id=1954>Ernst</strong>:
+jeg har ikke haft meget tid men ·
+der er nogle ting jeg ikke rigtigt forstod ·
+der skal jeg læse det mere ·
+ <strong id=1963>Ian</strong>:
+det som vi skriver i det kapitel det er ·
+når du har installeret og aktiveret hypothesis og du så begynder læringsprocessen ·
+når du begynder at læse teksten ·
+det er det du siger ·
+at digitale hjælpemidler kan bringe dig til at du begynder at læse teksten men ikke derfra ·
+det vi så siger det er ·
+hypothesis gør at undervejs du læser den så er der noget der er markeret med gult ·
+og du ved godt hvordan hypothesis fungerer så hver gang der er noget der er markeret med gult så får du muligheden for at gå ind på et sidespor og se ·
+hvad med ·
+kan jeg se det fra en ny kontekst her ·
+er det her en anden måde at forklare den samme ting
+er det her en person der kommer med en anekdote som demonstrerer det her ·
+så hver gang der er en annoncation så får du en mulighed for at engagere dig med det som læringsmaterialet dækker på en ny måde ·
+
+<strong id=2014>Ernst</strong>:
+hvem laver det gule
+
+<strong id=2018>Ian</strong>:
+alle dem der er på hjemmesiden som har hypothesis og som har lyst
+
+<strong id=2023>Ernst</strong>:
+og som læser den samme tekst
+
+<strong id=2027>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=2028>Ernst</strong>:
+og så kan man skrive noget ind ·
+forklare noget bedre ·
+give eksempler ·
+eller sige ·
+det her er bullshit eller
+
+<strong id=2035>Ian</strong>:
+jeg kan vise det faktisk
+
+<strong id=2036>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=2036>Ian</strong>:
+så det her det er en annotation i hypothesis ·
+og hvis jeg trykker på den så har jeg lavet et indlæg som ligesom prøver at reflektere over det der står
+
+[Ernst scroller gennem en tekstvisning med indlejrede annotationer]
+
+<strong id=2076>Ernst</strong>:
+ja okay ·
+jeg forstår ·
+tror jeg ·
+idéen med hy po the sis
+
+<strong id=2085>Ian</strong>:
+okay ·
+det som så er endnu mere magisk det er at når du sidder og læser teksten og du vælger at annotere noget ·
+fordi det er online så inviterer du andre til at komme ind at svare på din kontekstualisering af emnet ·
+og så kan man begynde at gå i dialog hvor konteksten er meget klart defineret på forhånd
+så det er en affinitiv bevægelse som allerede har etableret en kontekst fordi konteksten er i læringsmaterialet
+
+<strong id=2123>Ernst</strong>:
+altså jeg forstår nu jeres idé med hy po the sis
+
+[Ernst udtaler, også tidligere,
+"hypothesis" tøvende og med tryk på 3. stavelse]
+
+<strong id=2134>Jonas</strong>:
+hypothesis ·
+tror jeg det hedder
+
+[Jonas udtaler "hypothesis" med tryk på 2. stavelse]
+
+<strong id=2134>Ernst</strong>:
+hypothesis ·
+faktisk giver det mulighed ·
+hvor der er en passage i en tekst ·
+at gå i dialog ·
+forskellige perspektiver ·
+i dialog med den tekst og forstå den passage bedre eller relatere den passage ·
+hvordan kan man forstå det ·
+hvad er der mulighed og grænser ·
+altså at diskutere den ·
+
+<strong id=2156>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=2156>Ernst</strong>:
+så det betyder at gå ind i en indholdsmæssig udvikling af teksten
+
+<strong id=2164>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=2164></strong>:
+det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvielse ·
+altså det muliggør expansive og tentacular learning
+
+<strong id=2174>Jonas</strong>:
+det vil vi mene
+
+<strong id=2176>Ernst</strong>:
+jeg er enig med jer ·
+det er en mulighed hvor det digitale kan hjælpe ·
+man læser her noget ·
+man skal huske ·
+og det gør I ·
+nogen tænker ·
+ah så er her en forklaring af det her
+
+[Ernst peger først på annotationerne i højre side af visningen,
+og derefter på kildeteksten i højre side]
+
+<strong id=2194>Ernst</strong>:
+Næ det er også en tekst hvor jeg som læser relaterer
+og hvad I gør nu er at bringe de forskellige tekster i dialog til hinanden ·
+Altså hvor hvad du skriver udvider det her ·
+og lærer det mere ·
+det er interessant ·
+og jeg er enig med jer
+
+<strong id=2213>Jonas</strong>:
+og noget af det
+
+<strong id=2213>Ernst</strong>:
+det er en mulighed
+
+<strong id=2215>Jonas</strong>:
+og noget vi synes vi synes vi kan se i den måde det er konstrueret på her er at ·
+fordi du selv er aktivt deltagerende i at kommentere ·
+at annotere
+
+<strong id=2226>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=2226></strong>:
+så er du placeret i den rolle som kommentator ·
+så når du ser andre kommentarer så ved du at ·
+det er en der er på samme niveau som dig selv ·
+det kan være enhver der laver en kommentar ·
+det er ikke nogen der er klogere end dig ·
+du sidder ikke og læser i et leksikon hvor du ser et svar ·
+så du bliver ikke misledt ·
+som hvis du spørger chat_G_P_T_ og chat_G_P_T_ er meget meget skråssikker når den siger et svar ·
+og du så bliver misledt ·
+vildledt til at den har sagt sandheden når den har halucineret
+
+<strong id=2252>Ernst</strong>:
+rigtigt
+
+<strong id=2253>Jonas</strong>:
+at her der ved du at det er ikke sandheder du læser
+
+<strong id=2255>Ernst</strong>:
+rigtigt
+
+<strong id=2256>Jonas</strong>:
+det er kommentarer
+
+<strong id=2257>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+det er en kommentar ·
+det er fra en særlig position med en særlig reasoning ·
+så det er reasoning ·
+og den udvider ·
+jeg vil da sige ·
+hvad jeg også kan lide ·
+måske kan I huske at senere argumenterer jeg at læring ·
+funktionen ·
+dem som siger noget er sekundære ·
+vigtigt er hvad man siger ·
+altså så bliver det også tydeligt ·
+åh Holzkamp som jeg bygger på har bare også en begrænset forståelse ·
+og den kan man udvide ·
+altså jeg kan følge jer ·
+jeg synes I har her en idé ·
+hvordan man ·
+hvordan digitale teknologier giver muligheder for at udvide den indholdsmæssige dimension til tecular learning processer ·
+jeg er enig
+
+<strong id=2315>Jonas</strong>:
+det er jo ·
+det glæder os
+
+<strong id=2315>Ian</strong>:
+det er jo den bedste empiri vi kunne have fået
+
+<strong id=2319>Jonas</strong>:
+du kan godt regne med at det citerer vi dig for det her
+
+<strong id=2322>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=2322>ernst</strong>:
+?(hovedpunktet)?
+det er virkeligt ·
+og jeg synes ·
+det er faktisk også en god idé fordi I giver mulighed for at forskellige kan kommentere og komme i dialog med en passage
+
+<strong id=2334>Jonas</strong>:
+En lidt interessant detalje er også at vi efter ·
+meget sent i processen ·
+vi snublede over at der er ·
+en forskningstekst blandt filosoffer ·
+hvis jeg husker ret ·
+en gruppe af filosoffer som under covid havde problemer med at kommunikere online ·
+fordi de genkendte at der er lav båndbredde ·
+det du også beskriver som en af problemerne ved learning trap ·
+den online mode
+nej ikke online mode trap ·
+
+<strong id=2363>Ian</strong>:
+den der ?(ontologiske)? ambiguitet eller hvad
+
+<strong id=2366>Jonas</strong>:
+nej det er en anden ·
+det er en tredje ·
+men en af de traps beskriver det som jeg i min verden kender som værende lav båndbredde
+det at du ·
+det de beskriver med det var at ·
+de siger at man forstod ikke sarkasme ·
+at du misser fine nuancer i kommunikationen ·
+og det de så sagde at de gjorde det var at de brugte et program som hed _N_B_ ·
+som er et _M_I_T_-udviklet program til online annotation ·
+hvor de brugte det program og konkluderede blandt dem selv at det støttede dem i at være mere affinitive ·
+at de gav dem mulighed for at have mere spillerum i deres kommunikation ·
+så de kunne være mere sprælske ·
+så de kunne komme med flere nuancer end de kunne når de var i ·
+for eksempel i en videokonference ·
+som var for flad ·
+så det gav mere dybde i dialogen
+
+<strong id=2424>Ernst</strong>:
+ja ·
+kalder man hypothesis og sådan nogle programmer annotationsprogrammer
+
+<strong id=2430>Jonas</strong>:
+korrekt
+
+<strong id=2431>Ernst</strong>:
+hypothesis er det bare et eksisterende program
+
+<strong id=2435>Jonas</strong>:
+korrekt
+
+ <strong id=2436>Ernst</strong>:
+okay og der er andre
+
+<strong id=2438>Jonas</strong>:
+der er andre ·
+det her er ·
+et andet aspekt af det her er at ·
+vi har i vores ramme for hele vores måde at arbejde på ·
+der har vi sat for os selv et kriterie der hedder at ·
+vi vil arbejde med fri software
+
+<strong id=2451>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=2451>Jonas</strong>:
+vi vil arbejde med åbne data og åbne protokoller ·
+fordi vi vil gerne en verden som er kollaborativ ·
+
+<strong id=2457>Ernst</strong>:
+ja ja
+
+<strong id=2457>Jonas</strong>:
+og en som ikke er bundet op på økonomiske interesser
+
+<strong id=2460>Ernst</strong>:
+som bygger på ·
+også i bogen
+
+<strong id=2463>Jonas</strong>:
+og det er lidt sjovt at bogen refererer til decolonizational tooling ·
+med Apopoli ·
+hvad hedder han ·
+et græsk navn ·
+
+<strong id=2475>Ernst</strong>:
+Papadopoulos
+(uf)
+
+<strong id=2477>Jonas</strong>:
+det lyder rigtigt ja ·
+hvor han i kapitel 1 kommer med et eksempel ·
+når han skal uddybe hvad han mener med decolonization of tools så kommer han med eksemplet ·
+så skriver han om eksemplet fri software
+gnu projektet fra firserne ·
+og det er et af de aspekter af den ·
+årsagen til at vi bruger hypothesis er fordi ·
+det arbejder med ·
+
+<strong id=2491>Ernst</strong>:
+ja ja ?(jeg er med)?
+
+<strong id=2491>Jonas</strong>:
+det er fri software baseret og det arbejder med åbne data ·
+
+<strong id=2502>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=2502>Jonas</strong>:
+og transparens i systemet
+
+<strong id=2504>Ernst</strong>:
+super
+
+<strong id=2506>Jonas</strong>:
+Så det taler muligvis ·
+hvis vi forstår ret ·
+vi har fundet det meget sent så ·
+vi har ikke verificeret det endnu
+men det lyder som om at ·
+også de politiske principper vi er motiveret af i vores valg af værktøjer ·
+at det også taler ind i hvad du siger at der er behov for ·
+for at komme
+
+<strong id=2526>Ernst</strong>:
+jeg tror ikke ·
+Papadopoulos skriver ikke om decolonizing tools ·
+det tror jeg ikke ·
+han snakker om decolonizing ·
+det er i det politiske kapitel ·
+Papadopoulos
+
+[Ernst finder hen til stedet i bogen]
+
+<strong id=2546>Jonas</strong>:
+decolonial politics of matter ·
+
+<strong id=2548>Ernst</strong>:
+
+<strong id=2548>Jonas</strong>:
+og hvis du kigger på hans eksempel på decolonial politics of matter i kapitel 1 ·
+med titlen decolonial politics of matter ·
+så beskriver han det politiske projekt der hedder free software bevægelsen
+
+<strong id=2563>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+han har en kapitel i bogen om det
+
+<strong id=2565>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=2566>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+som experimental practice med alternative måder ·
+
+<strong id=2571>Jonas</strong>:
+Men det eksempel han kommer med
+
+<strong id=2574>Ernst</strong>:
+caring for the common good ·
+det er the common good hvis det er for (uf) ?(interesser)?
+
+<strong id=2577>Jonas</strong>:
+men min pointe er at hans eksempel i hans tekst på et politics of matter ·
+er et digitaliseringsprojekt
+
+<strong id=2590>Ernst</strong>:
+ja rigtigt ·
+rigtigt
+
+<strong id=2592>Jonas</strong>:
+og det samme digitaliseringsprojekt er det digitaliseringsprojekt som er rammen for vores valg af værktøjer
+
+<strong id=2601>Ernst</strong>:
+ja ja ja
+
+<strong id=2601>Jonas</strong>:
+hvilket digitaliseringsværktøj bruger vi ·
+vi bruger et digitaliseringsværktøj som kan være kollaborativt ·
+som i sin natur ·
+i sit afsæt er kollaborativt
+
+
+<strong id=2611>Ernst</strong>:
+ja ja ·
+jeg er enig ·
+decolonial politics of matter ·
+det lyder så mærkeligt men det
+
+[Jonas griner]
+
+<strong id=2618>Ernst</strong>:
+jeg er enig med jer ·
+i har ret ·
+og han har fulgt det hacker movement i England ·
+og beskriver det
+
+<strong id=2629>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=2630>Ernst</strong>:
+og som sagt her så ·
+de experimental practices ·
+så tænker vi også verden på en anden måde
+
+<strong id=2636>Ernst</strong>:
+og jeres projekt går ind i det vil jeg sige ·
+
+[personlige kommentarer udeladt]
+
+<strong id=2743>Ernst</strong>:
+jeg er glad for hvad I siger og hvad I gør ·
+hvordan I tænker ·
+okay det var Papadopoulos
+
+[Ernst griner]
+
+<strong id=2758>Jonas</strong>:
+jeg synes der var den tredje ting
+
+<strong id=2759>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=2762></strong>:
+jo den tredje ting det er ·
+alting folder sig jo ind i hinanden her ·
+fordi vi beskæftiger os med læring ·
+og vi beskæftiger os med læring af hvad læring er ·
+og så ·
+meta meta meta spørgsmålet til det der er at vi vil prøve at evaluere ·
+har vi lært noget
+
+<strong id=2783>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=2784>Jonas</strong>:
+og det der var pointen med at holde det her interview med dig ·
+det var lidt en konstruktion der hed
+at hvis du kan genkende den tegning som er noget
+der er en afsmitning af din bog
+så må det være fordi der er noget der er blevet fanget undervejs ·
+og hvis den proces der ligger bag ikke er en robot der har gjort det
+men det er en refleksiv proces vi har haft med hinanden
+som er enten med at der er blevet produceret nogle digitale artefakter ·
+og de artefakter ·
+næsten uden at vi manipulerede på dem ·
+men at de bare semiautomatisk kunne danne det billede ·
+så må det være et vindue på hvad der er afsmittet hos os ·
+og det må et eller andet sted være en indikator på at ·
+enten vi har lært noget eller at vi vidste det forvejen ·
+er vores idé ·
+vores hypotese om hvordan vi kunne evaluere ·
+har vi lært noget ·
+giver det mening den logik ·
+eller hvordan ville du sige at man kan evaluere at have lært noget ·
+Jo jeg kender godt _A_B_ testen ·
+vi kan lave et krydsforhør først og så et krydsforhør bagefter ·
+men det kræver at der er nogle ovenover os som kan organisere det ·
+som ikke er os selv
+
+<strong id=2864>Ernst</strong>:
+Ja ·
+altså det er spørgsmålet ·
+hvordan evaluerer man om man har lært noget eller ej ·
+måske kan I huske at jeg skrev i bogen ·
+hver handling har fire aspekter ·
+
+<strong id=2880>Jonas</strong>:
+det er det fjerde aspekt i bogen
+
+<strong id=2882>Ernst</strong>:
+det er rigtigt ·
+det fjerde aspekt er at evaluere ·
+problemet er ·
+hvem kan evaluere ·
+det skal de som er i gang med den aktivitet de evaluerer ·
+det betyder at I skal evaluere ·
+har vi lært noget
+
+<strong id=2894>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=2895>Ernst</strong>:
+og hvis I tænker at I har lært noget kan I argumentere
+hvad har I lært ·
+
+<strong id=2899>Jonas</strong>:
+det du også siger er jo at alle fire aspekter er hos den lærende
+
+<strong id=2902>Ernst</strong>:
+rigtigt rigtigt
+
+<strong id=2902>Jonas</strong>:
+det er det der er pointen med worlding practice
+
+<strong id=2904>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+derfor ·
+og nu spørger du mig ·
+har I lært noget ·
+der er ikke
+
+<strong id=2908>Jonas</strong>:
+nej det er ikke det vi spørger om ·
+nej nej ·
+vi spørger ikke dig om vi har lært noget
+
+<strong id=2913>Ernst</strong>:
+det er rigtigt
+
+<strong id=2914>Ernst</strong>:
+vi spørger dig på metaplanet ·
+om du kunne give ·
+dit syn på metoden til at ·
+på hvilke måder er det muligt at genkende ·
+den praktiseren af at anvende den metode ville så være en vi skulle gøre selv ·
+det ville ingen andre end os selv kunne gøre hvis det er tentakulær læring
+
+<strong id=2935>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+jeg vil sige ·
+om vi har lært noget og evalueret det er godt ·
+det også godt at gøre det med andre ·
+altså involvere andre ·
+for eksempel mig ·
+min kommentar til hvor I har måske lært noget eller hvor jeg er ·
+det er det jeg har sagt før ·
+I tænker ting videre og I er med i en bevægelse ·
+i tænker ideen i bogen ·
+de grundideer ·
+videre i områder hvor den har grænser ·
+altså at tænke en særlig teknologi ·
+hvor den digitale teknologi kan hjælpe og udvide tentacualr learning ·
+det var hvad min ven har sagt til mig for nogle år siden ·
+Papadopoulos ·
+gør det ·
+hvor er der sociale bevægelser ·
+kritiske bevægelser i København ·
+som tænker digitale teknologier videre på en konstruktiv måde ·
+og I gør det præcist i forhold til tektacular learning ·
+altså der vil jeg sige ·
+?(mits)? kan andre lære noget af jer ·
+også mig
+
+<strong id=3006>Ian</strong>:
+tak
+
+<strong id=3008>Ernst</strong>:
+fordi læring er en forandring og at tænke ting videre ·
+og at eksperimentere ·
+udvikle og eksperimentere
+
+<strong id=3023>Ian</strong>:
+producere noget nyt frem for at reproducere ·
+ikke
+
+<strong id=3025>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+og der skal I tænke ·
+har vi tænkt noget nyt ·
+jeg kan se hvor I har tænkt ting videre
+
+<strong id=3035>Jonas</strong>:
+så en måde ·
+hvis man sådan ligesom skulle have en lakmustest på det ·
+det var ·
+hvis vi har produceret noget som andre genbruger så har det værdi udover os selv ·
+altså at det var en måde hvor man indirekte kan genkende ·
+er det her noget der smitter af på verden
+eller er det bare mig der har bildt mig ind at det har relevans ·
+
+<strong id=3057>Ernst</strong>:
+joh
+
+<strong id=3057>Jonas</strong>:
+er det kun indenfor mit egen hoved
+
+det er det jeg mener med ·
+på hvilken måde kan man sandsynliggøre eller argumentere for at det rent faktisk er læring
+
+<strong id=3068>Ernst</strong>:
+altså I vil jo argumentere for med det program ·
+hypothesis ·
+og de muligheder det giver ·
+hvordan I tænker, det kan ·
+I har argumenter om hvorfor den kan udvide tentacular learning ·
+den indholdsmæssige dimension af læringsprocessen ·
+hvor den ikke kun er operativ
+
+<strong id=3089>Jonas</strong>:
+netop
+
+<strong id=3089></strong>:
+den er ikke kun operativ den er også indholdsmæssig ·
+fordi man kan gå i dialog med andre på nye måler ·
+som de digitale teknologier muliggør ·
+og deres begrundelser ·
+hvorfor de tænker som de tænker ·
+man kan gå i dialog ·
+
+<strong id=3104>Ian</strong>:
+ja ·
+og det er jo faktisk ikke slutningen på vores opgave det er kun begyndelsen ·
+fordi vi har jo prøvet at argumentere for
+hvordan det her det kobler sig sammen med fem stjernet data ·
+og ·
+(uf)
+
+<strong id=3117>Jonas</strong>:
+er du klar over hvad ?(en ontologisering)? er
+
+<strong id=3120>Ernst</strong>:
+jeg har prøvet at forstå det og jeg har ikke rigtigt forstået det ·
+hvorfor fem stjerner ·
+jeg synes der er ting I forklarer rigtig godt i teksten ·
+nogen har jeg lidt svært ved at forstå
+
+ <strong id=3130>Ian</strong>:
+Vi skal jo nok lige få givet en oversigt over de stjerner der ·
+ikke
+
+<strong id=3133>Jonas</strong>:
+opfinderen af World Wide Web drømmer om
+at næste generation af World Wide Web ikke handler om koblinger mellem dokumenter
+men koblinger mellem begreber i dokumenter ·
+så et netværk af begreber i verden
+
+<strong id=3149>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=3151>Jonas</strong>:
+hvor et af de aspekter han ·
+og vi ·
+den bevægelse tænker i ·
+det er et af de aspekter der er ved det ·
+fra hans side og som jeg er enig med ham i ·
+det er at det naturligvis er kollaborativt ·
+og naturligvis er åbent transparent og aktivt deltagende ·
+kollaborativt det har jeg allerede sagt ·
+men at nogle af de aspekter som han finder naturlige ·
+og som jeg finder naturlige
+efterhånden som det bliver brugt og anvendt i verden ·
+så kan man se nogle tendenser til at ·
+det er ikke alle der er enige i de ting ·
+der er folk der kan bruge teknologierne ·
+de tekniske teknologier ·
+operativt uden at de inddrager nogle af de ·
+mere affinitive kunne man sige ·
+aspekter af de her ting ·
+dialogorienterede ting ·
+kollaborationsorienterede aspekter af det her metaprojekt ·
+og det gjorde at han satte sig ned på et tidspunkt og sagde ·
+hvordan kan vi ·
+nu siger jeg han ·
+han er sikkert blevet godt hjulpet af nogle andre ·
+han er i dag en celebrity ·
+men han har i hvert fald lagt navn til at han så i 2010 ·
+efter at have arbejdet med det her i omkring 10 år ·
+i 2010 ·da promoverede han at ·
+da ville lave en skærpelse af fokus på at det skulle være åbent ·
+der er noget der hedder ·
+der er forskellige navne for det her projekt ·
+og det hed ·
+indtil 2010 da hed det Linked Data ·
+han ville gerne fremhæve at det hed Linked Open Data ·
+Det var ikke bare det at det var linked ·
+det var ikke nok ·
+det skulle være linked og åbent ·
+og så siger han ·
+der er fem trin ·
+den første trin det er at du overhovedet tænker på at ting skal kunne linke til hinanden ·
+på en eller anden måde ·
+at du ikke bare bløbber data ud ·
+
+<strong id=3255>Ian</strong>:
+hvis du nu havde taget et billede af en side i bogen for eksemepel ·
+du kan ikke engang markere i teksten ·
+det er bare et billede ·
+det er et meget lavt dataformat for du kan ikke (uf)
+
+<strong id=3264>Jonas</strong>:
+men det at det er muligt at gribe fat i et begreb ·
+at sige ·
+her er begrebet ·
+det at det er muligt at åbne en pdf fil ·
+overhovedet som en pdf fil så der ligger brugstaver i den ·
+jo men det er jo bedre end slet ikke at have noget
+og det næste trin det er ·
+du har rent faktisk har afmærket ·
+hvor er begreberne henne ·
+du har lidt gjort
+
+<strong id=3284>Ernst</strong>:
+hvad betyder afmærket
+
+<strong id=3286>Jonas</strong>:
+opmærke
+
+<strong id=3288>Ian</strong>:
+markering
+
+<strong id=3290></strong>:
+åh opmærke ·
+ah markere
+
+<strong id=3292>Jonas</strong>:
+du har for eksempel brugt kursiv i din bog
+
+<strong id=3294>Ernst</strong>:
+rigtigt
+
+<strong id=3296>Jonas</strong>:
+men du har brugt det usystematisk ·
+vil jeg vove at påstå ·
+vi prøvede nemlig at lave en analyse ·
+at trække alle de kursive ord ud ·
+og der var ikke nogen konsistens i hvornår ·
+var det begreber eller var det bare highlights ·
+du bruger det til forskellige formål
+
+<strong id=3312>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+men der er en stringens ·
+men der er flere ·
+
+<strong id=3319>Jonas</strong>:
+der er flere stringenser
+
+<strong id=3319>Jonas</strong>:
+der er flere funktioner for italic
+
+<strong id=3321>Jonas</strong>:
+ja
+
+ <strong id=3322>Ernst</strong>:
+I har ret
+
+<strong id=3324>Jonas</strong>:
+og derfor får du en stjerne ·
+men du får ikke flere stjerner
+
+[Jonas griner]
+
+<strong id=3328>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=3328>Jonas</strong>:
+så hvis det var en stjerne mere ·
+det er hvis det rent faktisk maskinelt er muligt ·
+hvis det er kodificeret ·
+hvad mener du er begreber ·
+hvis det for eksempel var sådan at du havde brugt italic til det ·
+og havde brugt bold til noget andet ·
+så det var entydigt hvordan det var ·
+så havde det været bedre ·
+så hele tiden ·
+de fem stjerner ·
+hvad det præcis er ·
+hvad det er for en stjerne der står for hvad ·
+det kan jeg ikke komme ind på her ·
+men det er bare ·
+
+<strong id=3354>Ernst</strong>:
+okay
+
+<strong id=3354>Jonas</strong>:
+men hierarkiet i at det stræber mod ·
+at det mest ultimative ·
+det er ikke at du er tydelig i din tale ·
+de sidste to stjerner dem får du hvis du interagerer med andre ·
+hvis du rent faktisk ·
+fjerde stjerne det er ·
+hvis din tekst griber fat i andres tekster ·
+hvis du har hyperlinking i din tekst og peger på andres begreber
+
+<strong id=3376>Ernst</strong>:
+Okay det gør jeg nogle gange ·
+altså måske ikke med hyperlink men indirekte hyperlink ·
+tentacular learning bygger på tentacular thinking
+
+<strong id=3386>Jonas</strong>:
+klart ·
+du gør det i din tankegang ·
+men det at du udtrykker din tekst ·
+at du udtrykker den tentakulært ·
+I dens taleform at den da ·
+både for mennesker at bruge via nogle værktøjer hvor de interagerer ·
+men også at maskiner kan forstå eksplicit entydigt ·
+her er en hyperlink til en anden ting ·
+og vel at mærke ·
+og det også er kodificeret ·
+hvad mener du med den link ·
+er det fordi det er en kilde ·
+er det fordi det er en inspiration ·
+er det fordi det er en videreudvikling ·
+er det fordi det er en negation
+
+<strong id=3417>Ernst</strong>:
+ja ja okay ·
+jeg har så en idé med femstjernet
+
+<strong id=3420>Jonas</strong>:
+og så den femte stjerne er hvis andre også bruger dit ·
+så får du den femte stjerne
+
+<strong id=3424>Ian</strong>:
+det som vores projekt så groft sagt går videre på det er at ·
+hvis nu at vi kollaborativt udarbejdede
+at begreberne lå offentligt tilgængeligt og klart defineret så ·
+det vi har gjort i Hypothesis for at arbejde hen imod det her ·
+det er at vi siger ·
+learn ten tac kolon learning action ·
+for at sige ·
+den her ontologi ·det her begrebsark ·
+learning action ·
+nu har vi ikke fået den med i ontologien men det kunne vi have gjort ·
+så kan man putte ·
+det her det er et online link som vores ontologi er puttet ind i ·
+så kan andre se den her og sige ·
+okay men det jeg taler om det er også det som Ernst taler om når han siger action reasoning ·
+og så kan man efterhånden kollaborativt udvikle ontologierne
+så den passer med det kildemateriale den henviser til ·
+og man kan sige at nogle af de begreber du bruger
+taler nogenlunde om den samme ting som det de taler om med det samme begreb ·
+og så kan du maskinelt og helt operativt og konkret sige ·
+hvad er konteksten egentligt ·
+og så kan du svømme rundt i den bagefter og sige ·
+hvor mange taler om expansive reasoning ·
+og så kan du få alle de tekster der berører det ·
+hvor mange berører expansive reasoning og noget andet ·
+så får du dem, der har den kontekst
+og samtidig med det ·
+for det første så kunne vi forestille os at det er et godt entry point
+til at komme ind i et læringsemne ·
+at du får et overblik først som er konkret funderet i nogle tekster ·
+men for det andet kan du evaluere bagefter ·
+den graf jeg har lavet ·
+er den repræsentativt for det jeg har læst ·
+og så kan andre udfordre den graf ·
+og så er der endnu en mere overordnet dialogproces om
+at er vi sikre på at vi definerer begreberne på samme måde
+
+<strong id=3533>Ernst</strong>:
+jeg tror jeg forstår jeres idé hvor I går ·
+først i hypothesis går ind i hvilke begreber fra en tekst.
+
+<strong id=3549>Ian</strong>:
+for eksempel
+
+ <strong id=3551>Ernst</strong>:
+for eksempel begreber og afklarer de begreber ·
+den næste skridt er ·
+den næste kvalitet I tænker nu er ·
+at bruge web til at forbinde begreber
+
+<strong id=3569>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=3569>Ernst</strong>:
+altså et begreb fra en bog ·
+den bog hvor andre har skrevet om det begreb ·
+
+<strong id=3576>Jonas</strong>:
+lige præcist
+
+<strong id=3576>Ernst</strong>:
+og igennem det få dyb forståelse af vigtige begreber
+
+<strong id=3581></strong>:
+eksempelvis pa pa
+
+<strong id=3582>Ernst</strong>:
+Papadopoulos.
+
+<strong id=3583>Jonas</strong>:
+Papadopoulos.
+
+<strong id=3584>Ernst</strong>:
+ja
+
+ <strong id=3587></strong>:
+da jeg fandt det sted i teksten med Papadopoulos ·
+da lavede jeg en hypothesis annotation
+hvor jeg nævnte hvad det handlede om knyttet til den tekst
+jeg har noteret ved dig ·
+hvor hvis folk læser hans tekst med det her værktøj
+så vil de få en invitation til at få den kobling
+som du ikke har serveret effektivt ·
+du har serveret den inspirationelt
+men da kræver det at man læser ind i din læserytme
+og lever sig ind i din tankegang
+for at finde den synapse ·
+den kobling ·
+hvor her der vil man blive inspireret til at ·
+Hey Ernst sidder i Danmark og tænker noget der er relateret her ·
+
+<strong id=3631>Ernst</strong>:
+jeg forstår den idé og jeg synes det er en god idé ·
+et eksempel er også ·
+jeg vil sige ·
+experimental practice ·
+jeg bruger det i det femte kapitel ·
+der bygger jeg på Papadopoulos
+
+[personlige kommentarer udeladt]
+
+<strong id=3678>Ernst</strong>:
+jeg forstår jeres idé at forbinde,
+at tænke på hvordan begreber fra tekster kan med digitale teknologier blive bragt i en dialog,
+så vi udvider faktisk vores indholdsmæssige dimension af læring ·
+det er jeres idé ·
+jeg kan lide den ·
+men der er ·
+først en mere ·
+hvorfor det er vigtigt ·
+vores begreber vi arbejder med er afgørende vigtige ·
+begreber er analytiske mål at forbinde os med verden ·
+
+<strong id=3722>Jonas</strong>:
+det er vores ord til at have dialogen med
+
+<strong id=3725>Ernst</strong>:
+rigtigt ·
+derfor er de afgørende vigtige ·
+derfor ·
+at tænke hvordan vi kan dyrke vores forståelse af begreber er en rigtig god idé ·
+jeg kan lide jeres bevægelse ·
+spørgsmålet er hvordan det er realistisk og konstruktivt
+fordi begreber bliver brugt i forskellige sammenhænge ·
+I bruger ordet kontekst ·
+jeg bruger det ·
+experimental practice ·
+i en særlig sammenhæng ·
+kan man så enkelt transferere det til en anden ·
+der er jeg nogle gange usikker ·
+det er mere kompliceret måske
+
+<strong id=3769>Ian</strong>:
+(uf)
+det er der hvor ·
+så er der alle mulige små kategoriske forskelle
+som gør at man skal splitte ting op i endnu mindre komponenter ·
+her bruger han experimental practice i konteksten af læringen ·
+og her er der noget andet
+
+<strong id=3784>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=3784>Ian</strong>:
+så skal man til at have et begreb som hedder experimental practice
+og så sige ·
+der er de her to kontekster hvor man kan ·
+der er mange kontekster man kan bruge det i ·
+hvor det her gælder for den kontekst ·
+og det her gælder for den kontekst ·
+og det er et kæmpe arbejde at udbygge alt det ·
+
+<strong id=3801>Ernst</strong>:
+ja ·
+men måske er der også noget ·
+igennem det digitale skaber man nogle muligheder ·
+altså betingelser ·
+hvor det kunne være muligt at udvide forståelse af begreber ·
+Det er ikke ?(nødvendigt at gøre)?
+
+<strong id=3820>Jonas</strong>:
+noget af det jeg tænker det er at digitalisering er i sagens natur præcist ·
+men hvis vi bare er bevidste om at den præcision ikke er fakta ·
+jeg ser det lidt som at ·
+hvis vi er i en samtale og jeg peger på noget ·
+så kan det være meget præcist hvordan jeg peger ·
+men det er ikke det samme som at jeg har ret ·
+det er stadigvæk mig der er afsender af den pegning ·
+og hvis den kobling mellem det subjektive og ·
+måske ufuldstændige ·
+måske uforstående ·
+som afsender for en pegning
+hvis den er med i bevidstheden om
+hvad det er for en dialog vi har gang i så er digitalisering ·
+den effektivitet det giver ·
+det vil ikke være en udvanding ·
+du mister ikke ·
+det du mister ·
+det jeg læser ind i at du ser det som fælder
+det er hvis man overfortolker ·
+hvis du trækker mere ud af det end det kan bære ·
+de digitaliseringsmiljøer som du fremhæver ·
+så knækker filmen ·
+Så sker der noget galt ·
+eksempelvis når du peger på Hartmut Rosa
+som snakker om den her online mode habit trap ·
+online mode habit trap ·
+habit er jo at hvis du gør det til en vane at være i online mode ·
+hvor Hartmut Rosa snakker om at ·
+online mode er at være et sted hvor solen aldrig går ned ·
+Sådan at du som ikke ·
+ligesom en landmand ·
+bliver hævet væk fra arbejdspladsen når solen går ned ·
+du kan ikke arbejde længere ·
+der er for mørkt ·
+og derfor får du en rytme ·
+og den rytme har du brug for, for at kunne slappe af ·
+så giver det stress ·
+og jeg sidder her og læser det og ·
+jeg har 30 års erfaring med at arbejde med computersystemer ·
+og finde ud af måder jeg undgår at blive stresset på ·
+og så føler jeg det lidt provokerende ·
+jeg føler det provokerende at du siger ·
+man bliver jo stresset af at sidde ved en computer hele tiden ·
+og jeg kan sige ·
+nej jeg ved godt at man kan blive stresset
+men det er ikke definitivt at man bliver stresset ·
+og jeg føler at du i for høj grad taler ind i en snak med Hartmut ·
+du nikker til Hartmut Rosa der siger ·
+Den verden bliver man stresset af ·
+og jeg siger ·
+nej den verden er der folk der bliver stresset af ·
+fordi de lader sig forlede
+
+<strong id=3959>Ernst</strong>:
+jeg tror ikke at jeg siger at man bliver stresset
+
+[Ian og Jonas griner]
+
+<strong id=3961>Jonas</strong>:
+nej det er jo ?(det du vil sige)?
+
+<strong id=3963>Ernst</strong>:
+man kan blive stresset ·
+måske
+
+<strong id=3965>Jonas</strong>:
+jeg har en stribe af konkrete ting i dine tekster
+som jeg har lovet at vise dig
+
+<strong id=3971>Ernst</strong>:
+ja ja ja ·
+jeg har en mere lille ting ·
+fordi ·
+jeg forstår jeres idé med begreber ·
+altså at forbinde begreber og have en indholdsmæssig ·
+bruge digitale ·
+altså web til at udvikle vores forståelse af begreber
+og skabe nye forbindelser ·
+det er en mulighed jeg forstår ·
+når jeg har læst jeres tekst ·
+I operationaliserer nogle begreber ·
+I gør det også i den model her ·
+Og der tænker jeg at nogle gange ·
+de ord I har ·
+læring er okay ·
+men nogle gange har I ·
+reason learning ·
+I har forkortelser
+
+<strong id=4021>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=4021>Ian</strong>:
+ja
+
+<strong id=4022>Ernst</strong>:
+og der har jeg tænkt ·
+hvorfor bruger I forkoblelser ·
+Hvorfor ikke de hele ord ·
+og undergræver det ikke den meningsskabelse
+hvis man bruger sådan nogle forkortelser
+
+<strong id=4037>Jonas</strong>:
+det vi gør
+
+<strong id=4037>Jonas</strong>:
+[henvendt til Ian]
+hvis du lige skifter til kildesiden
+
+<strong id=4041>Ian</strong>:
+kildesiden ·
+altså koden ·
+
+<strong id=4044>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=4045></strong>:
+uha
+
+<strong id=4047>Jonas</strong>:
+det er en begrænsning i vores visualiseringsværktøj ·
+det vi gør det er at vi bruger et ·
+på samme måde som hvis du skulle lave en titel til en tekst ·
+så indeholder titlen ikke de pointer, du vil sige ·
+du har flere pointer ·
+og pointerne er mere nuancerede
+end der er plads til i de fem ord der kan være i en titel ·
+tilsvarende så går vi ind og siger at ·
+
+<strong id=4069>Ian</strong>:
+Hvilken en af dem er det
+
+<strong id=4071>Jonas</strong>:
+den der hedder tentakler
+
+<strong id=4073>Ian</strong>:
+_S_D_M_ eller _T_T_L_
+
+<strong id=4075>Jonas</strong>:
+_S_T_M_
+
+<strong id=4078>Jonas</strong>:
+eksempelvis så siger vi ·
+der er noget der hedder ·
+learning as a worlding practice ·
+
+<strong id=4082>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=4083>Jonas</strong>:
+det er den foretrukne mærkat
+
+<strong id=4087>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=4087>Jonas</strong>:
+og selv mærkaten er en fattig udgave af en beskrivelse ·
+hvor beskrivelsen ·
+den ville vi rigtigt gerne ·
+hvis det var den der kom frem
+når du holdt musen henover ·
+for eksempel
+
+<strong id=4099>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=4099>Jonas</strong>:
+i visualiseringen ·
+men vi har ikke kunnet få det til rent teknisk at virke ·
+Så i vores ontologi der ligger der ·
+lagret indeni ·
+hvad du i virkeligheden siger
+
+<strong id=4111>Ernst</strong>:
+ja ja
+
+<strong id=4111>Jonas</strong>:
+det her er en fattig forkortelse ·
+vi har forkortet hvad du siger ·
+fordi det nøgleord skal bruges til at binde sammen med ·
+og så slipper vi for at skulle skrive hele sætningen og stave rigtigt
+
+<strong id=4121>Ernst</strong>:
+okay men her har I ordet ·
+learning as a welding practice ·
+så er det hele begrebet
+
+<strong id=4127>Jonas</strong>:
+ja
+
+<strong id=4128>Ernst</strong>:
+nogle gange har I forkortelser.
+og der er jeg ikke sikker på om det er en god idé
+
+ <strong id=4133>Ian</strong>:
+du skal bruge _J_ for at komme ned
+
+ <strong id=4135>Jonas</strong>:
+prøv at skifte ind til den der ·
+traps ·
+for jeg tror at det er der ·
+der har jeg forkortet meget groft
+
+<strong id=4142>Ian</strong>:
+du skal bruge _J_
+
+<strong id=4144>Jonas</strong>:
+_J_ til at komme ned ·
+okay ·
+online dialogue reduction ·
+eller ved de her traps hvor at ·
+
+<strong id=4154>Ernst</strong>:
+ja ·
+men jeg synes bare at (uf)
+
+<strong id=4163>Jonas</strong>:
+når jeg siger ·
+online mode trap ·
+så er det ikke det samme du siger ·
+du siger ·
+online mode habit trap ·
+det her er kun et værktøj internt ·
+og det er en fejl at vores visualisering viser interne nøgleord
+
+<strong id=4177>Ernst</strong>:
+ah
+
+<strong id=4177>Jonas</strong>:
+det var meningen at den skulle vise
+en menneskelig beskrivelse af det tekniske term
+
+<strong id=4182>Ernst</strong>:
+ja ja ja ·
+Jeg tror ·
+så jeg har bemærket en teknisk fejl i jeres
+
+<strong id=4187>Jonas</strong>:
+det er vi udemærketbevidste om ·
+at det er ·
+
+<strong id=4191>Ernst</strong>:
+ja ja ja
+
+<strong id=4191></strong>:
+vi håber på ·
+inden vores mundtlige eksamen ·
+hvor vi gerne vil præsentere den som visuel præsentation ·
+den her graf ·
+der håber vi på at kunne nå at få tæmmet den del af teknikken
+der hedder at den skal trække beskrivelsestekster ud
+
+<strong id=4203>Ernst</strong>:
+ja ja ·
+jeg er imponeret
+
+<strong id=4208>Jonas</strong>:
+tak
+
+<strong id=4210></strong>:
+det er jeg ·
+I har overvist mig ·
+og vist mig i detaljerne ·
+hvordan de digitale teknologier kan hjælpe
+til at udvide den indholdsmæssige læringsdimension
+
+<strong id=4230>Ian</strong>:
+det var målet med opgaven ·
+kan man sige
+
+<strong id=4233>Ernst</strong>:
+ja ·
+super ·
+har I flere spørgsmål
+
+<strong id=4238>Jonas</strong>:
+nej
+
+<strong id=4239>Ernst</strong>:
+er I færdige med jeres interview
+
+ <strong id=4242></strong>:
+ja ·
+vi er færdige med interviewet