diff options
Diffstat (limited to 'interview/expert2/index.qmd')
-rw-r--r-- | interview/expert2/index.qmd | 764 |
1 files changed, 382 insertions, 382 deletions
diff --git a/interview/expert2/index.qmd b/interview/expert2/index.qmd index 7c01cf0..005cf53 100644 --- a/interview/expert2/index.qmd +++ b/interview/expert2/index.qmd @@ -16,115 +16,115 @@ Deltagere: --- -<strong id=0>Ian</strong>: +[[00:00:00]]{#0} **Ian**: stiller computeren her -<strong id=2>Jonas</strong>: +[[00:00:02]]{#2} **Jonas**: og så er det dig der viser -<strong id=5>Ian</strong>: +[[00:00:05]]{#5} **Ian**: nåh ja jeg skal vise dig -<strong id=7>Ernst</strong>: +[[00:00:07]]{#7} **Ernst**: okay jeg har læst jeres tekst altså en del -<strong id=11>Jonas</strong>: +[[00:00:11]]{#11} **Jonas**: ja -<strong id=12>Ernst</strong>: +[[00:00:12]]{#12} **Ernst**: men vi snakker nu ikke om den tekst · vi snakker om noget andet -<strong id=16>Jonas</strong>: +[[00:00:16]]{#16} **Jonas**: ja -<strong id=17>Ernst</strong>: +[[00:00:17]]{#17} **Ernst**: okay og jeg skal lytte til jer -<strong id=20>Jonas</strong>: +[[00:00:20]]{#20} **Jonas**: vi vil rigtig gerne vise dig noget visuelt. -<strong id=23>Ernst</strong>: +[[00:00:23]]{#23} **Ernst**: ja -<strong id=25>Jonas</strong>: +[[00:00:25]]{#25} **Jonas**: som vi så er nysgerrige på om du kan genkende noget af dit i vores -<strong id=31>Ernst</strong>: +[[00:00:31]]{#31} **Ernst**: okay [Ian aktiverer visualisering på computer] -<strong id=33>Ian</strong>: +[[00:00:33]]{#33} **Ian**: ja den virker ikke · nåh det gør den så -<strong id=41>Jonas</strong>: +[[00:00:41]]{#41} **Jonas**: nåh fedt - <strong id=42>Jonas</strong>: +[[00:00:42]]{#42} **Jonas**: så skal du gøre den stor eller gøre et eller andet · yes -<strong id=48>Ian</strong>: +[[00:00:48]]{#48} **Ian**: så er det lige hvordan · så må vi stille det sammen -<strong id=53>Jonas</strong>: +[[00:00:53]]{#53} **Jonas**: kan du sidde hvor jeg så kan sidde og kigge på den her -<strong id=54>Ian</strong>: +[[00:00:54]]{#54} **Ian**: ja -<strong id=56>Jonas</strong>: +[[00:00:56]]{#56} **Jonas**: kan du overhovedet se noget her -<strong id=58>Ernst</strong>: +[[00:00:58]]{#58} **Ernst**: ja [Jonas griner] -<strong id=59>Ernst</strong>: +[[00:00:59]]{#59} **Ernst**: fortæl mig lidt hvad jeg skal gøre · Og hvad vi skal lave · så har jeg en ide -<strong id=69>Ian</strong>: +[[00:01:09]]{#69} **Ian**: så det vi har lavet det er en grafisk repræsentation af de sammenhænge du præsenterer i din bog -<strong id=75>Ernst</strong>: +[[00:01:15]]{#75} **Ernst**: okay -<strong id=76>Ian</strong>: +[[00:01:16]]{#76} **Ian**: så det vil vi gøre - <strong id=77>Ernst</strong>: +[[00:01:17]]{#77} **Ernst**: det hele -<strong id=78>Ian</strong>: +[[00:01:18]]{#78} **Ian**: så meget som vi overhovedet har kunnet få ind men -<strong id=80>Ernst</strong>: +[[00:01:20]]{#80} **Ernst**: okay -<strong id=81>Ian</strong>: +[[00:01:21]]{#81} **Ian**: det der er i bogen er jo at den er meget dialektisk og flydende · så det er svært at sige at her der definerer du noget · men vi har alligevel fundet nogle steder -<strong id=86>Ernst</strong>: +[[00:01:26]]{#86} **Ernst**: ja ja -<strong id=86>Ian</strong>: +[[00:01:26]]{#86} **Ian**: hvor du definerer nogle ting · og det har vi prøvet at putte ind i en graf · så øvelsen her det er dels at forstå eller få en idé om at vi har forstået din bog · og om du kan forstå det her -<strong id=99>Ernst</strong>: +[[00:01:39]]{#99} **Ernst**: okay -<strong id=101>Jonas</strong>: +[[00:01:41]]{#101} **Jonas**: måske skulle vi lige starte med at sige lidt om hvordan man læser den her · fordi vi har brugt nogle værktøjer som · vi drømmer om at det kunne være meget tydeligere · @@ -145,71 +145,71 @@ om du kan genkende nogle sammenhænge · vi har selv valgt nogle nøgleord · altså forkortet det lidt -<strong id=162>Ernst</strong>: +[[00:02:42]]{#162} **Ernst**: okay · og hvor skal jeg kigge · her · eller her eller -<strong id=166>Jonas</strong>: +[[00:02:46]]{#166} **Jonas**: der er lidt · vi har lidt prøvet at gruppere det i to halvdele · den ene det er hvilke traps du har snakket om · og den anden det er hvad læringsproces går ud på -<strong id=175>Ian</strong>: +[[00:02:55]]{#175} **Ian**: og det man måske vil kigge efter for at få noget orientation det er · identification det er the what of the learning matter · det er sådan the what of the learning process · du har identificeret et eller andet udsnit af verden som læringen så kommer til at handle om -<strong id=190>Ernst</strong>: +[[00:03:10]]{#190} **Ernst**: ah ja -<strong id=191>Jonas</strong>: +[[00:03:11]]{#191} **Jonas**: den har vi omdøbt fordi content og contentification · altså -<strong id=197>Ernst</strong>: +[[00:03:17]]{#197} **Ernst**: ja -<strong id=197>Ian</strong>: +[[00:03:17]]{#197} **Ian**: action reason er så the why · det er der hvor nu har du identificeret et eller andet og nu kommer der nogle begrundelser ind over · som knytter sig til det · så er der method og så er der evaluation · og de er ikke så udbyggede i forhold til resten af grafen -<strong id=210>Ernst</strong>: +[[00:03:30]]{#210} **Ernst**: okay · hvad er sammenhængen mellem de der · eller er der -<strong id=213>Ian</strong>: +[[00:03:33]]{#213} **Ian**: der er · hvilket lag den ligger på det siger ikke noget · ikke som den er nu -<strong id=229>Ernst</strong>: +[[00:03:49]]{#229} **Ernst**: okay -<strong id=229>Ian</strong>: +[[00:03:49]]{#229} **Ian**: men der er forskellige -<strong id=232>Ernst</strong>: +[[00:03:52]]{#232} **Ernst**: det siger ikke noget · det er tilfældigt at det ligger her -<strong id=236>Jonas</strong>: +[[00:03:56]]{#236} **Jonas**: Ja om det er det niveau eller det niveau det er kun en måde at tegne på - <strong id=241>Ernst</strong>: +[[00:04:01]]{#241} **Ernst**: hmm · hmm · okay · hvad er jeres spørgsmål -<strong id=269>Jonas</strong>: +[[00:04:29]]{#269} **Jonas**: vi tænker det er lidt · først at spørge om · jamen hvis du kun ser den her tegning · @@ -227,14 +227,14 @@ at du så kan genkende · hvad er det · hvor ligger din bog henne i den her tegning -<strong id=302>Ernst</strong>: +[[00:05:02]]{#302} **Ernst**: okay -<strong id=304>Jonas</strong>: +[[00:05:04]]{#304} **Jonas**: og så efterhånden så kan vi brede det mere ud og begynde at snakke med hinanden omkring · hvad er det vi har forstået eller ikke har forstået -<strong id=310>Ernst</strong>: +[[00:05:10]]{#310} **Ernst**: hmm · Ja okay · altså · @@ -256,10 +256,10 @@ der er jeg · jeg vil sige · den defensive mode er jo at jeg bare lærer noget hvor jeg er ligeglad og jeg bare skal gøre det -<strong id=363>Jonas</strong>: +[[00:06:03]]{#363} **Jonas**: så det er ikke knyttet til de movements -<strong id=366>Ernst</strong>: +[[00:06:06]]{#366} **Ernst**: ja definitive movement er ikke knyttet til det defensive · men det er en lille ting og måske også ikke godt nok beskrevet i bogen · det er · @@ -271,18 +271,18 @@ pludselig har jeg · aha nu har jeg det · det er det definitive -<strong id=393>Jonas</strong>: +[[00:06:33]]{#393} **Jonas**: ja -<strong id=393>Ernst</strong>: +[[00:06:33]]{#393} **Ernst**: altså hvor man fanger det · og det har jeg ikke noget at gøre med defensive -<strong id=401>Jonas</strong>: +[[00:06:41]]{#401} **Jonas**: muligheden for at kunne gribe det er ikke styrket ved at man er defensive · er det det du siger -<strong id=407>Ernst</strong>: +[[00:06:47]]{#407} **Ernst**: ja det hænger ikke sammen med defensive mode · relateret til det der har jeg lige et spørgsmål · også med ord som · @@ -291,25 +291,25 @@ men cause [Jonas griner] -<strong id=422>Ernst</strong>: +[[00:07:02]]{#422} **Ernst**: jeg håber at jeg ikke bruger ordet cause -<strong id=424>Jonas</strong>: +[[00:07:04]]{#424} **Jonas**: det gør du ikke · du bruger det ikke · jeg manglede et ord til at putte på der -<strong id=428>Ernst</strong>: +[[00:07:08]]{#428} **Ernst**: ja det · vorbringen · det at forme eller at formere · den artikulerer · vorbringen på tysk -<strong id=442>Ian</strong>: +[[00:07:22]]{#442} **Ian**: den frembringer -<strong id=444>Ernst</strong>: +[[00:07:24]]{#444} **Ernst**: den frembringer · eller så noget · men cause er sådan noget · @@ -322,29 +322,29 @@ bedre affect · ikke effect · her affects · -<strong id=461>Ian</strong>: +[[00:07:41]]{#461} **Ian**: det påvirker -<strong id=463>Ernst</strong>: +[[00:07:43]]{#463} **Ernst**: ja men affect er bedre · påvirke er også · det påvirker · -<strong id=467>Ian</strong>: +[[00:07:47]]{#467} **Ian**: ja effect det er at det skaber en ting -<strong id=470>Ernst</strong>: +[[00:07:50]]{#470} **Ernst**: rigtigt · effect er mere påvirker · affect er mere · -<strong id=475>Jonas</strong>: +[[00:07:55]]{#475} **Jonas**: præger · er det det · eller nej · hvad ligger der i ordet affect · er det fordi det er emotional -<strong id=480>Ernst</strong>: +[[00:08:00]]{#480} **Ernst**: ja · affect er at da er jeg med · altså den her effect mig · @@ -352,33 +352,33 @@ affect er at jeg er med i hvad den laver · den er dobbelt · det er tosidet -<strong id=492>Ian</strong>: +[[00:08:12]]{#492} **Ian**: jeg ser det mere sådan at hvis noget effekter noget andet · the production process of a pencil affects pencils · det er noget der resulterer i noget · hvor affect er noget der påvirker noget -<strong id=504>Ernst</strong>: +[[00:08:24]]{#504} **Ernst**: okay -<strong id=504>Ian</strong>: +[[00:08:24]]{#504} **Ian**: så · I affect the machine when I put my thumbs on it -<strong id=508>Jonas</strong>: +[[00:08:28]]{#508} **Jonas**: Jeg bliver også forirret når du afviser påvirket · for det synes jeg er en direkte oversættelse af affect -<strong id=513>Ernst</strong>: +[[00:08:33]]{#513} **Ernst**: of affect · måske forstår jeg ikke helt det danske ord påvirker · men virker er effect · Påvirker er effect on -<strong id=522>Jonas</strong>: +[[00:08:42]]{#522} **Jonas**: ja det er jeg med på -<strong id=524>Ernst</strong>: +[[00:08:44]]{#524} **Ernst**: så man kan · og tit er det kun hvordan maskinen påvirker dig · man har ikke den tosidige relation · @@ -388,29 +388,29 @@ det har at gøre med mig · med subjektet · Og affect har også mere også mig med · -<strong id=545>Jonas</strong>: +[[00:09:05]]{#545} **Jonas**: meget spændende · men jeg tror simpelthen vi skal grave ned i ordenes begrebslighed i de forskellige sprog · for det er muligt at der er nogle nuancer der -<strong id=556>Ian</strong>: +[[00:09:16]]{#556} **Ian**: Vi har brugt mange timer på at prøve at finde rigtig ord · så -<strong id=559>Ernst</strong>: +[[00:09:19]]{#559} **Ernst**: det er svært -<strong id=560>Ian</strong>: +[[00:09:20]]{#560} **Ian**: det er mega svært -<strong id=561>Ernst</strong>: +[[00:09:21]]{#561} **Ernst**: og jeg synes det interessante er at gå udover et mekanistisk sprog hvis det relaterer til mennesker og teknologi · i digitale processer er det mekanistisk · -<strong id=574>Jonas</strong>: +[[00:09:34]]{#574} **Jonas**: helt klart -<strong id=575>Ernst</strong>: +[[00:09:35]]{#575} **Ernst**: procedures · mellem maskinen og mig · eller os · @@ -424,19 +424,19 @@ men jeg synes i det hele kan jeg følge jeres model · jeg synes det lyder super · har I mere · -<strong id=603>Jonas</strong>: +[[00:10:03]]{#603} **Jonas**: altså fordi det · -<strong id=603>Ernst</strong>: +[[00:10:03]]{#603} **Ernst**: I har de vigtigste begreber -<strong id=606>Ian</strong>: +[[00:10:06]]{#606} **Ian**: der er også sådan noget som learning depth og qualitative learning leaps og så videre som måske er kollapset væk hernedefra -<strong id=616>Ernst</strong>: +[[00:10:16]]{#616} **Ernst**: ja -<strong id=617>Ian</strong>: +[[00:10:17]]{#617} **Ian**: men som stadig er en del af processen hernede · så altså måden din læring bliver dybere · det er gennem kvalitative læringsspring som kommer af en affinitiv bevægelse @@ -445,25 +445,25 @@ så der mangler noget hernede for eksempel · men det er fordi · det har også været svært at definere hvordan det helt konkret hænger sammen -<strong id=644>Ernst</strong>: +[[00:10:44]]{#644} **Ernst**: rigtigt · jeg forstår · jeg bruger heller ikke deep learning · det bruger jeg ikke det ord -<strong id=651>Jonas</strong>: +[[00:10:51]]{#651} **Jonas**: nåh nej -<strong id=651>Ernst</strong>: +[[00:10:51]]{#651} **Ernst**: men expansive · at udvide -<strong id=656>Jonas</strong>: +[[00:10:56]]{#656} **Jonas**: skriver vi dybere læring her · åh ja deepens · ja -<strong id=658>Ernst</strong>: +[[00:10:58]]{#658} **Ernst**: deepens læring · men måske er det også okay · nogle bruger jo deep learning om maskiner · @@ -472,7 +472,7 @@ okay · lyder godt · har I flere spørgsmål -<strong id=676>Ian</strong>: +[[00:11:16]]{#676} **Ian**: ja jeg har et · det du nævnte med at defensive begrundelser ikke fører til definitive bevægelser · noget som vi stødte på da vi snakkede om skillelinjerne mellem de her begreber · @@ -491,7 +491,7 @@ då kan du kun se en stor kontekst uden at kunne forholde dig til noget som hels då den definitive forsvarer også på en eller anden måde din forstand · havde vi lidt en hypotese om -<strong id=740>Ernst</strong>: +[[00:12:20]]{#740} **Ernst**: jeg synes det er lyder godt altså defensive reasons er hvad det er · defensiv læring er defensive reasons for learning · @@ -509,10 +509,10 @@ næh nogle gange vil det bare umuliggøre læring · måske skal man have defensive reasons · altså reasons til at agere defensivt i vores læringsprocesser · -<strong id=804>Ian</strong>: +[[00:13:24]]{#804} **Ian**: ja -<strong id=804>Ernst</strong>: +[[00:13:24]]{#804} **Ernst**: det prøver du at sige · jeg kan lide det · jeg er enig @@ -522,10 +522,10 @@ det er et ord for de typiske grunde vi har · men man kan skelne de typiske grunde fra hinanden · og tit går de sammen -<strong id=832>Ian</strong>: +[[00:13:52]]{#832} **Ian**: hvordan det -<strong id=835>Ernst</strong>: +[[00:13:55]]{#835} **Ernst**: altså · jeg arbejder på RUC og lærer noget her på RUC og jeg gør det for at have penge i morgen @@ -540,7 +540,7 @@ hvordan siger man · en del af hvorfor jeg er her er også · jeg er så heldig at få penge -<strong id=879>Ian</strong>: +[[00:14:39]]{#879} **Ian**: noget som i hvert fald gjorde indtryk på mig · det gjorde indtryk på os begge to tror jeg · det var hvordan affinitive bevægelser og definitive bevægelser lader til · @@ -550,9 +550,9 @@ at være modsætninger · at den definitive det er den der sætter ind i kasser · det er den der indsnæver -<strong id=900>Ernst</strong>: +[[00:15:00]]{#900} **Ernst**: -<strong id=900>Ian</strong>: +[[00:15:00]]{#900} **Ian**: hvor den affinitive den tænker kun relationelt · den tænker kun · hvad der er imellem nogle kasser @@ -560,24 +560,24 @@ den prøver virkeligt at gøre det så · prøver at se på alting som et hele som man fordyber sig i · definitive gør det til nogle komposite enheder -<strong id=917>Ernst</strong>: +[[00:15:17]]{#917} **Ernst**: ja -<strong id=917>Ian</strong>: +[[00:15:17]]{#917} **Ian**: det så vi også afspejlet i det defensive · at det er det der bringer dig ned på jorden igen · hvor den ekspansive er den der vil tage og tage og tage · og måske ikke · hvis du kun er ekspansiv så kommer du ikke til at kategorisere måske -<strong id=931>Ernst</strong>: +[[00:15:31]]{#931} **Ernst**: Jeg er ikke sikker · altså den første del den kan jeg følge · -<strong id=936>Ian</strong>: +[[00:15:36]]{#936} **Ian**: ja -<strong id=936>Ernst</strong>: +[[00:15:36]]{#936} **Ernst**: den anden kan jeg ikke sikker omkring · og det er interessant altså ekspansiv og definitiv · @@ -589,25 +589,25 @@ det interessante er · hvor kommer det fra · hvorfor kan det udvikle sig · -<strong id=957>Ian</strong>: +[[00:15:57]]{#957} **Ian**: ja -<strong id=957>Ernst</strong>: +[[00:15:57]]{#957} **Ernst**: men man kan ikke kontrollere det · det er også · Hartmut Rosa -<strong id=962>Ian</strong>: +[[00:16:02]]{#962} **Ian**: det er intuitivt ikke -<strong id=966>Ernst</strong>: +[[00:16:06]]{#966} **Ernst**: jeg er ikke sikker på om intuitivt er det rigtige · det kommer -<strong id=972>Ian</strong>: +[[00:16:12]]{#972} **Ian**: ja -<strong id=972>Ernst</strong>: +[[00:16:12]]{#972} **Ernst**: og det er også noget hvor man ikke kan tvinge at det kommer · pludseligt er det der · der er overraskelser @@ -616,17 +616,17 @@ han siger at resonans · at bringe sig i forbindelse med noget det kan man ikke kontrollere -<strong id=991>Ian</strong>: +[[00:16:31]]{#991} **Ian**: ja -<strong id=991>Ernst</strong>: +[[00:16:31]]{#991} **Ernst**: men han siger · og det er også begrundet i min bog · at man kan skabe betingelser · og det er mere muligt eller mindre muligt · derfor skal man skabe betingelser for at affinitive læringsprocesser kan ske · -<strong id=1009>Jonas</strong>: +[[00:16:49]]{#1009} **Jonas**: det mener jeg også er noget vi har forstået gennem hele det her · vi leder hele tiden efter · hvad er definitivt i din begrebsverden · @@ -634,15 +634,15 @@ hvor det billede du maler det handler mere om · hvad det etablerer en platform for · eller åbner mulighed for -<strong id=1028>Ernst</strong>: +[[00:17:08]]{#1028} **Ernst**: det er rigtigt -<strong id=1028>Jonas</strong>: +[[00:17:08]]{#1028} **Jonas**: altså at man tillader at det sker · fremfor at · der er ikke nogen garanti nogen steder -<strong id=1035>Ernst</strong>: +[[00:17:15]]{#1035} **Ernst**: næh · okay og så er spørgsmålet · det affinitive er hvor vi går i gang og vi prøver at forstå ting · @@ -654,48 +654,48 @@ og definitive også · vi forstår det (uf) · det er det centrale spørgsmål i bogen · -<strong id=1065>Jonas</strong>: +[[00:17:45]]{#1065} **Jonas**: jeg tror vi har to ting mere · der er væsentlige i det her · -<strong id=1069>Ernst</strong>: +[[00:17:49]]{#1069} **Ernst**: ja -<strong id=1070>Jonas</strong>: +[[00:17:50]]{#1070} **Jonas**: har du travlt eller -<strong id=1072>Ernst</strong>: +[[00:17:52]]{#1072} **Ernst**: jeg har ikke sagt noget til den anden del af spørgsmålet -<strong id=1076>Jonas</strong>: +[[00:17:56]]{#1076} **Jonas**: åh okay -<strong id=1076>Ernst</strong>: +[[00:17:56]]{#1076} **Ernst**: med de defensive og ekspansive reasons for learning. men jeg kan ikke huske præcist hvad dit spørgsmål var -<strong id=1093>Ian</strong>: +[[00:18:13]]{#1093} **Ian**: så nu har jeg næsten mere lyst til at stille et nyt spørgsmål jeg kommer til at tænke på · noget vi lidt kom frem til det er at de affinitive og de definitive det er bevægelserne som du kan kigge på bagefter · det her var en bevægelse i den her retning · hvor begrundelserne det er · lige der hvor du er nu hvilken begrundelse har du så -<strong id=1112>Ernst</strong>: +[[00:18:32]]{#1112} **Ernst**: ja -<strong id=1112>Ian</strong>: +[[00:18:32]]{#1112} **Ian**: og hvis du har en defensiv begrundelse så kommer det til at ligne en definitiv bevægelse · det er det vi · då der er noget · -<strong id=1125>Ernst</strong>: +[[00:18:45]]{#1125} **Ernst**: Det kan være · jeg ikke har tænkt meget over det og måske har I også ret med den der [Ernst peger på kobling i den visuelle graf mellem DefensiveReason og DefiniveMovement] -<strong id=1131>Ernst</strong>: +[[00:18:51]]{#1131} **Ernst**: det er den sammenhæng i kan se · defensive mode med definitiv · fordi nogle gange · @@ -720,20 +720,20 @@ det er det interessante ved videnskab · det er en ny basis for at tænke på nye måder · der kommer nye spørgsmål -<strong id=1181>Jonas</strong>: +[[00:19:41]]{#1181} **Jonas**: men da var det · -<strong id=1181>Ernst</strong>: +[[00:19:41]]{#1181} **Ernst**: måske har I ret med det -<strong id=1183>Jonas</strong>: +[[00:19:43]]{#1183} **Jonas**: Men hvis øvelsen går på at · det her skal reflektere hvad du siger · -<strong id=1189>Ernst</strong>: +[[00:19:49]]{#1189} **Ernst**: ja -<strong id=1190>Jonas</strong>: +[[00:19:50]]{#1190} **Jonas**: så er det jo direkte en fejl · når du siger at det har du ikke sagt · at vi føjer nogle ekstra ting til som vi synes at · @@ -742,16 +742,16 @@ ligesom en _A_I_ så hallucinerer vi · vi har proppet noget på modellen som du ikke har sagt · og som du ikke har ment at ville fortælle i din udlægning af teorien -<strong id=1211>Ernst</strong>: +[[00:20:11]]{#1211} **Ernst**: I har ret · men måske kan man kun forstå noget hvis man også tænker det lidt videre · [Ernst griner] -<strong id=1221>Ian</strong>: +[[00:20:21]]{#1221} **Ian**: ja -<strong id=1223>Jonas</strong>: +[[00:20:23]]{#1223} **Jonas**: vi har flere gange oplevet at vi ikke kunne få det til at · hvad skal man sige · ende i et samlet system · @@ -762,7 +762,7 @@ nej men vi kan jo ikke sige det her når ikke du har sagt det · det skal på en eller anden · øvelsen er at det skal hænge sammen med det du siger -<strong id=1246>Ernst</strong>: +[[00:20:46]]{#1246} **Ernst**: altså jeg er enig med jer og jeg kan lide · vi tænker at vi skal lytte til andre · altså til hinanden og også til andre som skriver en bog om noget · @@ -777,15 +777,15 @@ bare at forstå noget og tænke så forandrer man det allerede lidt · Altså det man tænker det (uf) · ellers kan man ikke forstå det -<strong id=1281>Ian</strong>: +[[00:21:21]]{#1281} **Ian**: ja · ellers er det jo kun operativt · så har du kun genskabt noget -<strong id=1283>Ernst</strong>: +[[00:21:23]]{#1283} **Ernst**: rigtigt -<strong id=1283>Ian</strong>: +[[00:21:23]]{#1283} **Ian**: hvor hvis du lige pludseligt griber fat om det de prøver at beskrive · og du ser bag teksten · hvad er det for et fænomen · @@ -793,7 +793,7 @@ Nå ja men det fænomen det kender jeg jo også lidt for jeg lærer selv tit · så kan man forholde det til det · så er der en dialog -<strong id=1295>Ernst</strong>: +[[00:21:35]]{#1295} **Ernst**: rigtigt · og at lære noget det betyder jo også · learning is a worlding practice · @@ -814,12 +814,12 @@ altså derfor · ja interessant · måske er det et eksempel på at i er virkeligt godt i dialog med den tekst og lærer noget -<strong id=1357>Ian</strong>: +[[00:22:37]]{#1357} **Ian**: ja det er vi [Ernst griner] -<strong id=1359>Ernst</strong>: +[[00:22:39]]{#1359} **Ernst**: ja · det synes jeg er interessant · jeg har aldrig tænkt over det · @@ -828,36 +828,36 @@ og måske for hurtigt · men altså jeg er ikke imod det defensive · jeg tænker at det ekspansive er det spændende · -<strong id=1375>Ian</strong>: +[[00:22:55]]{#1375} **Ian**: ja -<strong id=1375>Ernst</strong>: +[[00:22:55]]{#1375} **Ernst**: men alligevel er det defensive altid også med · det skal man huske · og ikke gøre det til noget negativt -<strong id=1385>Jonas</strong>: +[[00:23:05]]{#1385} **Jonas**: ja -<strong id=1385>Ernst</strong>: +[[00:23:05]]{#1385} **Ernst**: og I tænker her lidt videre · fordi de defensive reasons for learning kan hjælpe og faktisk komme til en indsigt · -<strong id=1399>Ian</strong>: +[[00:23:19]]{#1399} **Ian**: man kan måske sige at det at forsvare det du har tænkt på · at det er ved at nedfælde det til noget konkret som du så kan huske · fordu du kan ikke gå med den kontekst i resten af livet · du skal også lige gå med nogle kernesammenhængende -<strong id=1415>Ernst</strong>: +[[00:23:35]]{#1415} **Ernst**: rigtigt · det er det definitive · jeg tror det er det samme med det affinitive -<strong id=1422>Ian</strong>: +[[00:23:42]]{#1422} **Ian**: ja -<strong id=1422>Ernst</strong>: +[[00:23:42]]{#1422} **Ernst**: affinitivt vil man være lost det er betydningen af det definitive · mange har svært at forstå det · @@ -866,7 +866,7 @@ måske fordi jeg er har skrevet det lidt for hurtigt [Ian og jonas griner] -<strong id=1437>Jonas</strong>: +[[00:23:57]]{#1437} **Jonas**: en ting som har været meget motiverende for os i vores arbejde · det har været den · vi har snakket om det også tidligere · @@ -924,7 +924,7 @@ så vi føler os som at · du taler om et felt men det er en anden digitalisering · det er et subset af den digitalisering vi kender til -<strong id=1675>Ernst</strong>: +[[00:27:55]]{#1675} **Ernst**: okay · jeg tror jeg forstår jeres ideer og jeres spørgsmål · og jeg synes der er forskellige teser om hvordan I forstår bogen · @@ -933,11 +933,11 @@ jeg siger ikke at digitale teknologier kan ikke bruges til læring eller at de h jeg vil sige at de har · det siger jeg at de har -<strong id=1712>Jonas</strong>: +[[00:28:32]]{#1712} **Jonas**: ja · helt enig -<strong id=1712>Ernst</strong>: +[[00:28:32]]{#1712} **Ernst**: og jeg siger at deres særlige betydning indtil nu er på den operative dimension af læring · og ikke den indholdsmæssige · men jeg siger ikke at det er umuligt at have den på den indholdsmæssige · @@ -965,17 +965,17 @@ kommer det i dialog med nogen · og der siger I med det samme at det ikke hjælper sidste gang havde I sagt at det hjælper ikke for tentakulær -<strong id=1804>Jonas</strong>: +[[00:30:04]]{#1804} **Jonas**: ja jeg kan ikke se nogen mulighed for at det kan hjælpe -<strong id=1807>Ernst</strong>: +[[00:30:07]]{#1807} **Ernst**: det vil jeg spørge jer · jeg har et spørgsmål · -<strong id=1810>Jonas</strong>: +[[00:30:10]]{#1810} **Jonas**: ja -<strong id=1810>Ernst</strong>: +[[00:30:10]]{#1810} **Ernst**: okay det er punkt et · den andet som jeg forstår dig er · hvordan kan digitale teknologier hjælpe for den indholdsmæssig dimension · @@ -987,10 +987,10 @@ og de alternative hacker-måde tænker du ikke rigtigt er med · måske er der muligheder for hvor digitale teknologi kan hjælpe også i den indholdsmæssig dimension · sådan forstår jeg dig -<strong id=1850>Jonas</strong>: +[[00:30:50]]{#1850} **Jonas**: ja -<strong id=1851>Ernst</strong>: +[[00:30:51]]{#1851} **Ernst**: jeg vil sige · wow god idé · det kan godt være · @@ -998,55 +998,55 @@ vis mig og vis os for det skal vi tænke over · hvordan igennem en kritisk alternativ måde at bruge digitale teknologier · hvordan det kan hjælpe i · -<strong id=1874>Jonas</strong>: +[[00:31:14]]{#1874} **Jonas**: det er det vi tror · hvis det lykkes · hvis det virker · hvis vi har fat i den lange ende · så er det det vi prøver at gøre med vores opgave -<strong id=1883>Ernst</strong>: +[[00:31:23]]{#1883} **Ernst**: ja -<strong id=1884>Jonas</strong>: +[[00:31:24]]{#1884} **Jonas**: det er at demonstrere at vi arbejder på en måde · selve måden vi har arbejdet med for at komme ind under huden på din tekst · der har vi anvendt nogle metoder som eksplicit er digitaliserende · og vi mener at bruge dem på en måde som har ekspansive og definitive bevægelser · hvor vi ikke bruger det som noget rent definitivt men vi bruger det mere for ekspansivt · -<strong id=1916>Ernst</strong>: +[[00:31:56]]{#1916} **Ernst**: jeg er spændt på at forstå det bedre -<strong id=1920>Jonas</strong>: +[[00:32:00]]{#1920} **Jonas**: skal vi prøve at forklare det nu · vil du prøve -<strong id=1924>Ian</strong>: +[[00:32:04]]{#1924} **Ian**: hvilken del er det -<strong id=1933>Jonas</strong>: +[[00:32:13]]{#1933} **Jonas**: hvordan brugen af hypothesis understøttet at være affinitiv -<strong id=1944>Ian</strong>: +[[00:32:24]]{#1944} **Ian**: ja -<strong id=1945>Ian</strong>: +[[00:32:25]]{#1945} **Ian**: så · nu ved jeg ikke hvor meget du har læst af vores opgave -<strong id=1949>Ernst</strong>: +[[00:32:29]]{#1949} **Ernst**: ja -<strong id=1950>Ian</strong>: +[[00:32:30]]{#1950} **Ian**: hvor meget har du læst af den · har du læst kapitlet om hypothesis -<strong id=1954>Ernst</strong>: +[[00:32:34]]{#1954} **Ernst**: jeg har ikke haft meget tid men · der er nogle ting jeg ikke rigtigt forstod · der skal jeg læse det mere · - <strong id=1963>Ian</strong>: +[[00:32:43]]{#1963} **Ian**: det som vi skriver i det kapitel det er · når du har installeret og aktiveret hypothesis og du så begynder læringsprocessen · når du begynder at læse teksten · @@ -1061,63 +1061,63 @@ er det her en anden måde at forklare den samme ting er det her en person der kommer med en anekdote som demonstrerer det her · så hver gang der er en annoncering så får du en mulighed for at engagere dig med det som læringsmaterialet dækker på en ny måde · -<strong id=2014>Ernst</strong>: +[[00:33:34]]{#2014} **Ernst**: hvem laver det gule -<strong id=2018>Ian</strong>: +[[00:33:38]]{#2018} **Ian**: alle dem der er på hjemmesiden som har hypothesis og som har lyst -<strong id=2023>Ernst</strong>: +[[00:33:43]]{#2023} **Ernst**: og som læser den samme tekst -<strong id=2027>Ian</strong>: +[[00:33:47]]{#2027} **Ian**: ja -<strong id=2028>Ernst</strong>: +[[00:33:48]]{#2028} **Ernst**: og så kan man skrive noget ind · forklare noget bedre · give eksempler · eller sige · det her er bullshit eller -<strong id=2035>Ian</strong>: +[[00:33:55]]{#2035} **Ian**: jeg kan vise det faktisk -<strong id=2036>Ernst</strong>: +[[00:33:56]]{#2036} **Ernst**: ja -<strong id=2036>Ian</strong>: +[[00:33:56]]{#2036} **Ian**: så det her det er en annotation i hypothesis · og hvis jeg trykker på den så har jeg lavet et indlæg som ligesom prøver at reflektere over det der står [Ernst scroller gennem en tekstvisning med indlejrede annotationer] -<strong id=2076>Ernst</strong>: +[[00:34:36]]{#2076} **Ernst**: ja okay · jeg forstår · tror jeg · idéen med hy po the sis -<strong id=2085>Ian</strong>: +[[00:34:45]]{#2085} **Ian**: okay · det som så er endnu mere magisk det er at når du sidder og læser teksten og du vælger at annotere noget · fordi det er online så inviterer du andre til at komme ind at svare på din kontekstualisering af emnet · og så kan man begynde at gå i dialog hvor konteksten er meget klart defineret på forhånd så det er en affinitiv bevægelse som allerede har etableret en kontekst fordi konteksten er i læringsmaterialet -<strong id=2123>Ernst</strong>: +[[00:35:23]]{#2123} **Ernst**: altså jeg forstår nu jeres idé med hy po the sis [Ernst udtaler, også tidligere, "hypothesis" tøvende og med tryk på 3. stavelse] -<strong id=2134>Jonas</strong>: +[[00:35:34]]{#2134} **Jonas**: hypothesis · tror jeg det hedder [Jonas udtaler "hypothesis" med tryk på 2. stavelse] -<strong id=2134>Ernst</strong>: +[[00:35:34]]{#2134} **Ernst**: hypothesis · faktisk giver det mulighed · hvor der er en passage i en tekst · @@ -1128,23 +1128,23 @@ hvordan kan man forstå det · hvad er der mulighed og grænser · altså at diskutere den · -<strong id=2156>Jonas</strong>: +[[00:35:56]]{#2156} **Jonas**: ja -<strong id=2156>Ernst</strong>: +[[00:35:56]]{#2156} **Ernst**: så det betyder at gå ind i en indholdsmæssig udvikling af teksten -<strong id=2164>Jonas</strong>: +[[00:36:04]]{#2164} **Jonas**: ja -<strong id=2164>Ernst</strong>: +[[00:36:04]]{#2164} **Ernst**: det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvidelse · altså det muliggør expansive og tentacular learning -<strong id=2174>Jonas</strong>: +[[00:36:14]]{#2174} **Jonas**: det vil vi mene -<strong id=2176>Ernst</strong>: +[[00:36:16]]{#2176} **Ernst**: jeg er enig med jer · det er en mulighed hvor det digitale kan hjælpe · man læser her noget · @@ -1156,7 +1156,7 @@ ah så er her en forklaring af det her [Ernst peger først på annotationerne i højre side af visningen, og derefter på kildeteksten i højre side] -<strong id=2194>Ernst</strong>: +[[00:36:34]]{#2194} **Ernst**: Næ det er også en tekst hvor jeg som læser relaterer og hvad I gør nu er at bringe de forskellige tekster i dialog til hinanden · Altså hvor hvad du skriver udvider det her · @@ -1164,21 +1164,21 @@ og lærer det mere · det er interessant · og jeg er enig med jer -<strong id=2213>Jonas</strong>: +[[00:36:53]]{#2213} **Jonas**: og noget af det -<strong id=2213>Ernst</strong>: +[[00:36:53]]{#2213} **Ernst**: det er en mulighed -<strong id=2215>Jonas</strong>: +[[00:36:55]]{#2215} **Jonas**: og noget vi synes vi synes vi kan se i den måde det er konstrueret på her er at · fordi du selv er aktivt deltagerende i at kommentere · at annotere -<strong id=2226>Ernst</strong>: +[[00:37:06]]{#2226} **Ernst**: ja -<strong id=2226>Jonas</strong>: +[[00:37:06]]{#2226} **Jonas**: så er du placeret i den rolle som kommentator · så når du ser andre kommentarer så ved du at · det er en der er på samme niveau som dig selv · @@ -1190,19 +1190,19 @@ som hvis du spørger chat_G_P_T_ og chat_G_P_T_ er meget meget skråsikker når og du så bliver misledt · vildledt til at den har sagt sandheden når den har hallucineret -<strong id=2252>Ernst</strong>: +[[00:37:32]]{#2252} **Ernst**: rigtigt -<strong id=2253>Jonas</strong>: +[[00:37:33]]{#2253} **Jonas**: at her der ved du at det er ikke sandheder du læser -<strong id=2255>Ernst</strong>: +[[00:37:35]]{#2255} **Ernst**: rigtigt -<strong id=2256>Jonas</strong>: +[[00:37:36]]{#2256} **Jonas**: det er kommentarer -<strong id=2257>Ernst</strong>: +[[00:37:37]]{#2257} **Ernst**: rigtigt · det er en kommentar · det er fra en særlig position med en særlig reasoning · @@ -1223,26 +1223,26 @@ hvordan man · hvordan digitale teknologier giver muligheder for at udvide den indholdsmæssige dimension til tentacular learning processer · jeg er enig -<strong id=2315>Jonas</strong>: +[[00:38:35]]{#2315} **Jonas**: det er jo · det glæder os -<strong id=2315>Ian</strong>: +[[00:38:35]]{#2315} **Ian**: det er jo den bedste empiri vi kunne have fået -<strong id=2319>Jonas</strong>: +[[00:38:39]]{#2319} **Jonas**: du kan godt regne med at det citerer vi dig for det her -<strong id=2322>Ian</strong>: +[[00:38:42]]{#2322} **Ian**: ja -<strong id=2322>Ernst</strong>: +[[00:38:42]]{#2322} **Ernst**: ?(hovedpunktet)? det er virkeligt · og jeg synes · det er faktisk også en god idé fordi I giver mulighed for at forskellige kan kommentere og komme i dialog med en passage -<strong id=2334>Jonas</strong>: +[[00:38:54]]{#2334} **Jonas**: En lidt interessant detalje er også at vi efter · meget sent i processen · vi snublede over at der er · @@ -1254,10 +1254,10 @@ det du også beskriver som en af problemerne ved learning trap · den online mode nej ikke online mode trap · -<strong id=2363>Ian</strong>: +[[00:39:23]]{#2363} **Ian**: den der ?(ontologiske)? ambiguitet eller hvad -<strong id=2366>Jonas</strong>: +[[00:39:26]]{#2366} **Jonas**: nej det er en anden · det er en tredje · men en af de traps beskriver det som jeg i min verden kender som værende lav båndbredde @@ -1275,23 +1275,23 @@ for eksempel i en videokonference · som var for flad · så det gav mere dybde i dialogen -<strong id=2424>Ernst</strong>: +[[00:40:24]]{#2424} **Ernst**: ja · kalder man hypothesis og sådan nogle programmer annotationsprogrammer -<strong id=2430>Jonas</strong>: +[[00:40:30]]{#2430} **Jonas**: korrekt -<strong id=2431>Ernst</strong>: +[[00:40:31]]{#2431} **Ernst**: hypothesis er det bare et eksisterende program -<strong id=2435>Jonas</strong>: +[[00:40:35]]{#2435} **Jonas**: korrekt - <strong id=2436>Ernst</strong>: +[[00:40:36]]{#2436} **Ernst**: okay og der er andre -<strong id=2438>Jonas</strong>: +[[00:40:38]]{#2438} **Jonas**: der er andre · det her er · et andet aspekt af det her er at · @@ -1299,34 +1299,34 @@ vi har i vores ramme for hele vores måde at arbejde på · der har vi sat for os selv et kriterie der hedder at · vi vil arbejde med fri software -<strong id=2451>Ernst</strong>: +[[00:40:51]]{#2451} **Ernst**: ja -<strong id=2451>Jonas</strong>: +[[00:40:51]]{#2451} **Jonas**: vi vil arbejde med åbne data og åbne protokoller · fordi vi vil gerne en verden som er kollaborativ · -<strong id=2457>Ernst</strong>: +[[00:40:57]]{#2457} **Ernst**: ja ja -<strong id=2457>Jonas</strong>: +[[00:40:57]]{#2457} **Jonas**: og en som ikke er bundet op på økonomiske interesser -<strong id=2460>Ernst</strong>: +[[00:41:00]]{#2460} **Ernst**: som bygger på · også i bogen -<strong id=2463>Jonas</strong>: +[[00:41:03]]{#2463} **Jonas**: og det er lidt sjovt at bogen refererer til decolonizational tooling · med Apopoli · hvad hedder han · et græsk navn · -<strong id=2475>Ernst</strong>: +[[00:41:15]]{#2475} **Ernst**: Papadopoulos (uf) -<strong id=2477>Jonas</strong>: +[[00:41:17]]{#2477} **Jonas**: det lyder rigtigt ja · hvor han i kapitel 1 kommer med et eksempel · når han skal uddybe hvad han mener med decolonization of tools så kommer han med eksemplet · @@ -1336,22 +1336,22 @@ og det er et af de aspekter af den · årsagen til at vi bruger hypothesis er fordi · det arbejder med · -<strong id=2491>Ernst</strong>: +[[00:41:31]]{#2491} **Ernst**: ja ja ?(jeg er med)? -<strong id=2491>Jonas</strong>: +[[00:41:31]]{#2491} **Jonas**: det er fri software baseret og det arbejder med åbne data · -<strong id=2502>Ernst</strong>: +[[00:41:42]]{#2502} **Ernst**: ja -<strong id=2502>Jonas</strong>: +[[00:41:42]]{#2502} **Jonas**: og transparens i systemet -<strong id=2504>Ernst</strong>: +[[00:41:44]]{#2504} **Ernst**: super -<strong id=2506>Jonas</strong>: +[[00:41:46]]{#2506} **Jonas**: Så det taler muligvis · hvis vi forstår ret · vi har fundet det meget sent så · @@ -1361,7 +1361,7 @@ også de politiske principper vi er motiveret af i vores valg af værktøjer · at det også taler ind i hvad du siger at der er behov for · for at komme -<strong id=2526>Ernst</strong>: +[[00:42:06]]{#2526} **Ernst**: jeg tror ikke · Papadopoulos skriver ikke om decolonizing tools · det tror jeg ikke · @@ -1371,56 +1371,56 @@ Papadopoulos [Ernst finder hen til stedet i bogen] -<strong id=2546>Jonas</strong>: +[[00:42:26]]{#2546} **Jonas**: decolonial politics of matter · -<strong id=2548>Ernst</strong>: +[[00:42:28]]{#2548} **Ernst**: -<strong id=2548>Jonas</strong>: +[[00:42:28]]{#2548} **Jonas**: og hvis du kigger på hans eksempel på decolonial politics of matter i kapitel 1 · med titlen decolonial politics of matter · så beskriver han det politiske projekt der hedder free software bevægelsen -<strong id=2563>Ernst</strong>: +[[00:42:43]]{#2563} **Ernst**: rigtigt · han har en kapitel i bogen om det -<strong id=2565>Jonas</strong>: +[[00:42:45]]{#2565} **Jonas**: ja -<strong id=2566>Ernst</strong>: +[[00:42:46]]{#2566} **Ernst**: rigtigt · som experimental practice med alternative måder · -<strong id=2571>Jonas</strong>: +[[00:42:51]]{#2571} **Jonas**: Men det eksempel han kommer med -<strong id=2574>Ernst</strong>: +[[00:42:54]]{#2574} **Ernst**: caring for the common good · det er the common good hvis det er for (uf) ?(interesser)? -<strong id=2577>Jonas</strong>: +[[00:42:57]]{#2577} **Jonas**: men min pointe er at hans eksempel i hans tekst på et politics of matter · er et digitaliseringsprojekt -<strong id=2590>Ernst</strong>: +[[00:43:10]]{#2590} **Ernst**: ja rigtigt · rigtigt -<strong id=2592>Jonas</strong>: +[[00:43:12]]{#2592} **Jonas**: og det samme digitaliseringsprojekt er det digitaliseringsprojekt som er rammen for vores valg af værktøjer -<strong id=2601>Ernst</strong>: +[[00:43:21]]{#2601} **Ernst**: ja ja ja -<strong id=2601>Jonas</strong>: +[[00:43:21]]{#2601} **Jonas**: hvilket digitaliseringsværktøj bruger vi · vi bruger et digitaliseringsværktøj som kan være kollaborativt · som i sin natur · i sit afsæt er kollaborativt -<strong id=2611>Ernst</strong>: +[[00:43:31]]{#2611} **Ernst**: ja ja · jeg er enig · decolonial politics of matter · @@ -1428,39 +1428,39 @@ det lyder så mærkeligt men det [Jonas griner] -<strong id=2618>Ernst</strong>: +[[00:43:38]]{#2618} **Ernst**: jeg er enig med jer · i har ret · og han har fulgt det hacker movement i England · og beskriver det -<strong id=2629>Jonas</strong>: +[[00:43:49]]{#2629} **Jonas**: ja -<strong id=2630>Ernst</strong>: +[[00:43:50]]{#2630} **Ernst**: og som sagt her så · de experimental practices · så tænker vi også verden på en anden måde -<strong id=2636>Ernst</strong>: +[[00:43:56]]{#2636} **Ernst**: og jeres projekt går ind i det vil jeg sige · [personlige kommentarer udeladt] -<strong id=2743>Ernst</strong>: +[[00:45:43]]{#2743} **Ernst**: jeg er glad for hvad I siger og hvad I gør · hvordan I tænker · okay det var Papadopoulos [Ernst griner] -<strong id=2758>Jonas</strong>: +[[00:45:58]]{#2758} **Jonas**: jeg synes der var den tredje ting -<strong id=2759>Ian</strong>: +[[00:45:59]]{#2759} **Ian**: ja -<strong id=2762>Jonas</strong>: +[[00:46:02]]{#2762} **Jonas**: jo den tredje ting det er · alting folder sig jo ind i hinanden her · fordi vi beskæftiger os med læring · @@ -1469,10 +1469,10 @@ og så · meta meta meta spørgsmålet til det der er at vi vil prøve at evaluere · har vi lært noget -<strong id=2783>Ernst</strong>: +[[00:46:23]]{#2783} **Ernst**: okay -<strong id=2784>Jonas</strong>: +[[00:46:24]]{#2784} **Jonas**: og det der var pointen med at holde det her interview med dig · det var lidt en konstruktion der hed at hvis du kan genkende den tegning som er noget @@ -1497,17 +1497,17 @@ vi kan lave et krydsforhør først og så et krydsforhør bagefter · men det kræver at der er nogle ovenover os som kan organisere det · som ikke er os selv -<strong id=2864>Ernst</strong>: +[[00:47:44]]{#2864} **Ernst**: Ja · altså det er spørgsmålet · hvordan evaluerer man om man har lært noget eller ej · måske kan I huske at jeg skrev i bogen · hver handling har fire aspekter · -<strong id=2880>Jonas</strong>: +[[00:48:00]]{#2880} **Jonas**: det er det fjerde aspekt i bogen -<strong id=2882>Ernst</strong>: +[[00:48:02]]{#2882} **Ernst**: det er rigtigt · det fjerde aspekt er at evaluere · problemet er · @@ -1516,38 +1516,38 @@ det skal de som er i gang med den aktivitet de evaluerer · det betyder at I skal evaluere · har vi lært noget -<strong id=2894>Jonas</strong>: +[[00:48:14]]{#2894} **Jonas**: ja -<strong id=2895>Ernst</strong>: +[[00:48:15]]{#2895} **Ernst**: og hvis I tænker at I har lært noget kan I argumentere hvad har I lært · -<strong id=2899>Jonas</strong>: +[[00:48:19]]{#2899} **Jonas**: det du også siger er jo at alle fire aspekter er hos den lærende -<strong id=2902>Ernst</strong>: +[[00:48:22]]{#2902} **Ernst**: rigtigt rigtigt -<strong id=2902>Jonas</strong>: +[[00:48:22]]{#2902} **Jonas**: det er det der er pointen med worlding practice -<strong id=2904>Ernst</strong>: +[[00:48:24]]{#2904} **Ernst**: rigtigt · derfor · og nu spørger du mig · har I lært noget · der er ikke -<strong id=2908>Jonas</strong>: +[[00:48:28]]{#2908} **Jonas**: nej det er ikke det vi spørger om · nej nej · vi spørger ikke dig om vi har lært noget -<strong id=2913>Ernst</strong>: +[[00:48:33]]{#2913} **Ernst**: det er rigtigt -<strong id=2914>Ernst</strong>: +[[00:48:34]]{#2914} **Ernst**: vi spørger dig på metaplanet · om du kunne give · dit syn på metoden til at · @@ -1555,7 +1555,7 @@ på hvilke måder er det muligt at genkende · den praktiseren af at anvende den metode ville så være en vi skulle gøre selv · det ville ingen andre end os selv kunne gøre hvis det er tentakulær læring -<strong id=2935>Ernst</strong>: +[[00:48:55]]{#2935} **Ernst**: rigtigt · jeg vil sige · om vi har lært noget og evalueret det er godt · @@ -1581,25 +1581,25 @@ altså der vil jeg sige · ?(mits)? kan andre lære noget af jer · også mig -<strong id=3006>Ian</strong>: +[[00:50:06]]{#3006} **Ian**: tak -<strong id=3008>Ernst</strong>: +[[00:50:08]]{#3008} **Ernst**: fordi læring er en forandring og at tænke ting videre · og at eksperimentere · udvikle og eksperimentere -<strong id=3023>Ian</strong>: +[[00:50:23]]{#3023} **Ian**: producere noget nyt frem for at reproducere · ikke -<strong id=3025>Ernst</strong>: +[[00:50:25]]{#3025} **Ernst**: rigtigt · og der skal I tænke · har vi tænkt noget nyt · jeg kan se hvor I har tænkt ting videre -<strong id=3035>Jonas</strong>: +[[00:50:35]]{#3035} **Jonas**: så en måde · hvis man sådan ligesom skulle have en lakmustest på det · det var · @@ -1608,16 +1608,16 @@ altså at det var en måde hvor man indirekte kan genkende · er det her noget der smitter af på verden eller er det bare mig der har bildt mig ind at det har relevans · -<strong id=3057>Ernst</strong>: +[[00:50:57]]{#3057} **Ernst**: joh -<strong id=3057>Jonas</strong>: +[[00:50:57]]{#3057} **Jonas**: er det kun indenfor mit egen hoved det er det jeg mener med · på hvilken måde kan man sandsynliggøre eller argumentere for at det rent faktisk er læring -<strong id=3068>Ernst</strong>: +[[00:51:08]]{#3068} **Ernst**: altså I vil jo argumentere for med det program · hypothesis · og de muligheder det giver · @@ -1626,10 +1626,10 @@ I har argumenter om hvorfor den kan udvide tentacular learning · den indholdsmæssige dimension af læringsprocessen · hvor den ikke kun er operativ -<strong id=3089>Jonas</strong>: +[[00:51:29]]{#3089} **Jonas**: netop -<strong id=3089>Ernst</strong>: +[[00:51:29]]{#3089} **Ernst**: den er ikke kun operativ den er også indholdsmæssig · fordi man kan gå i dialog med andre på nye måler · som de digitale teknologier muliggør · @@ -1637,7 +1637,7 @@ og deres begrundelser · hvorfor de tænker som de tænker · man kan gå i dialog · -<strong id=3104>Ian</strong>: +[[00:51:44]]{#3104} **Ian**: ja · og det er jo faktisk ikke slutningen på vores opgave det er kun begyndelsen · fordi vi har jo prøvet at argumentere for @@ -1645,29 +1645,29 @@ hvordan det her det kobler sig sammen med fem stjernet data · og · (uf) -<strong id=3117>Jonas</strong>: +[[00:51:57]]{#3117} **Jonas**: er du klar over hvad ?(en ontologisering)? er -<strong id=3120>Ernst</strong>: +[[00:52:00]]{#3120} **Ernst**: jeg har prøvet at forstå det og jeg har ikke rigtigt forstået det · hvorfor fem stjerner · jeg synes der er ting I forklarer rigtig godt i teksten · nogen har jeg lidt svært ved at forstå - <strong id=3130>Ian</strong>: +[[00:52:10]]{#3130} **Ian**: Vi skal jo nok lige få givet en oversigt over de stjerner der · ikke -<strong id=3133>Jonas</strong>: +[[00:52:13]]{#3133} **Jonas**: opfinderen af World Wide Web drømmer om at næste generation af World Wide Web ikke handler om koblinger mellem dokumenter men koblinger mellem begreber i dokumenter · så et netværk af begreber i verden -<strong id=3149>Ernst</strong>: +[[00:52:29]]{#3149} **Ernst**: ja -<strong id=3151>Jonas</strong>: +[[00:52:31]]{#3151} **Jonas**: hvor et af de aspekter han · og vi · den bevægelse tænker i · @@ -1711,13 +1711,13 @@ den første trin det er at du overhovedet tænker på at ting skal kunne linke t på en eller anden måde · at du ikke bare bløbber data ud · -<strong id=3255>Ian</strong>: +[[00:54:15]]{#3255} **Ian**: hvis du nu havde taget et billede af en side i bogen for eksempel · du kan ikke engang markere i teksten · det er bare et billede · det er et meget lavt dataformat for du kan ikke (uf) -<strong id=3264>Jonas</strong>: +[[00:54:24]]{#3264} **Jonas**: men det at det er muligt at gribe fat i et begreb · at sige · her er begrebet · @@ -1729,26 +1729,26 @@ du har rent faktisk har afmærket · hvor er begreberne henne · du har lidt gjort -<strong id=3284>Ernst</strong>: +[[00:54:44]]{#3284} **Ernst**: hvad betyder afmærket -<strong id=3286>Jonas</strong>: +[[00:54:46]]{#3286} **Jonas**: opmærke -<strong id=3288>Ian</strong>: +[[00:54:48]]{#3288} **Ian**: markering -<strong id=3290>Ernst</strong>: +[[00:54:50]]{#3290} **Ernst**: åh opmærke · ah markere -<strong id=3292>Jonas</strong>: +[[00:54:52]]{#3292} **Jonas**: du har for eksempel brugt kursiv i din bog -<strong id=3294>Ernst</strong>: +[[00:54:54]]{#3294} **Ernst**: rigtigt -<strong id=3296>Jonas</strong>: +[[00:54:56]]{#3296} **Jonas**: men du har brugt det usystematisk · vil jeg vove at påstå · vi prøvede nemlig at lave en analyse · @@ -1757,33 +1757,33 @@ og der var ikke nogen konsistens i hvornår · var det begreber eller var det bare highlights · du bruger det til forskellige formål -<strong id=3312>Ernst</strong>: +[[00:55:12]]{#3312} **Ernst**: rigtigt · men der er en stringens · men der er flere · -<strong id=3319>Jonas</strong>: +[[00:55:19]]{#3319} **Jonas**: der er flere stringenser -<strong id=3319>Jonas</strong>: +[[00:55:19]]{#3319} **Jonas**: der er flere funktioner for italic -<strong id=3321>Jonas</strong>: +[[00:55:21]]{#3321} **Jonas**: ja - <strong id=3322>Ernst</strong>: +[[00:55:22]]{#3322} **Ernst**: I har ret -<strong id=3324>Jonas</strong>: +[[00:55:24]]{#3324} **Jonas**: og derfor får du en stjerne · men du får ikke flere stjerner [Jonas griner] -<strong id=3328>Ernst</strong>: +[[00:55:28]]{#3328} **Ernst**: ja -<strong id=3328>Jonas</strong>: +[[00:55:28]]{#3328} **Jonas**: så hvis det var en stjerne mere · det er hvis det rent faktisk maskinelt er muligt · hvis det er kodificeret · @@ -1799,10 +1799,10 @@ hvad det er for en stjerne der står for hvad · det kan jeg ikke komme ind på her · men det er bare · -<strong id=3354>Ernst</strong>: +[[00:55:54]]{#3354} **Ernst**: okay -<strong id=3354>Jonas</strong>: +[[00:55:54]]{#3354} **Jonas**: men hierarkiet i at det stræber mod · at det mest ultimative · det er ikke at du er tydelig i din tale · @@ -1812,12 +1812,12 @@ fjerde stjerne det er · hvis din tekst griber fat i andres tekster · hvis du har hyperlinking i din tekst og peger på andres begreber -<strong id=3376>Ernst</strong>: +[[00:56:16]]{#3376} **Ernst**: Okay det gør jeg nogle gange · altså måske ikke med hyperlink men indirekte hyperlink · tentacular learning bygger på tentacular thinking -<strong id=3386>Jonas</strong>: +[[00:56:26]]{#3386} **Jonas**: klart · du gør det i din tankegang · men det at du udtrykker din tekst · @@ -1834,15 +1834,15 @@ er det fordi det er en inspiration · er det fordi det er en videreudvikling · er det fordi det er en negation -<strong id=3417>Ernst</strong>: +[[00:56:57]]{#3417} **Ernst**: ja ja okay · jeg har så en idé med femstjernet -<strong id=3420>Jonas</strong>: +[[00:57:00]]{#3420} **Jonas**: og så den femte stjerne er hvis andre også bruger dit · så får du den femte stjerne -<strong id=3424>Ian</strong>: +[[00:57:04]]{#3424} **Ian**: det som vores projekt så groft sagt går videre på det er at · hvis nu at vi kollaborativt udarbejdede at begreberne lå offentligt tilgængeligt og klart defineret så · @@ -1879,45 +1879,45 @@ og så kan andre udfordre den graf · og så er der endnu en mere overordnet dialogproces om at er vi sikre på at vi definerer begreberne på samme måde -<strong id=3533>Ernst</strong>: +[[00:58:53]]{#3533} **Ernst**: jeg tror jeg forstår jeres idé hvor I går · først i hypothesis går ind i hvilke begreber fra en tekst. -<strong id=3549>Ian</strong>: +[[00:59:09]]{#3549} **Ian**: for eksempel - <strong id=3551>Ernst</strong>: +[[00:59:11]]{#3551} **Ernst**: for eksempel begreber og afklarer de begreber · den næste skridt er · den næste kvalitet I tænker nu er · at bruge web til at forbinde begreber -<strong id=3569>Jonas</strong>: +[[00:59:29]]{#3569} **Jonas**: ja -<strong id=3569>Ernst</strong>: +[[00:59:29]]{#3569} **Ernst**: altså et begreb fra en bog · den bog hvor andre har skrevet om det begreb · -<strong id=3576>Jonas</strong>: +[[00:59:36]]{#3576} **Jonas**: lige præcist -<strong id=3576>Ernst</strong>: +[[00:59:36]]{#3576} **Ernst**: og igennem det få dyb forståelse af vigtige begreber -<strong id=3581>Jonas</strong>: +[[00:59:41]]{#3581} **Jonas**: eksempelvis pa pa -<strong id=3582>Ernst</strong>: +[[00:59:42]]{#3582} **Ernst**: Papadopoulos -<strong id=3583>Jonas</strong>: +[[00:59:43]]{#3583} **Jonas**: Papadopoulos -<strong id=3584>Ernst</strong>: +[[00:59:44]]{#3584} **Ernst**: ja - <strong id=3587>Jonas</strong>: +[[00:59:47]]{#3587} **Jonas**: da jeg fandt det sted i teksten med Papadopoulos · da lavede jeg en hypothesis annotation hvor jeg nævnte hvad det handlede om knyttet til den tekst @@ -1933,7 +1933,7 @@ den kobling · hvor her der vil man blive inspireret til at · Hey Ernst sidder i Danmark og tænker noget der er relateret her · -<strong id=3631>Ernst</strong>: +[[01:00:31]]{#3631} **Ernst**: jeg forstår den idé og jeg synes det er en god idé · et eksempel er også · jeg vil sige · @@ -1943,7 +1943,7 @@ der bygger jeg på Papadopoulos [personlige kommentarer udeladt] -<strong id=3678>Ernst</strong>: +[[01:01:18]]{#3678} **Ernst**: jeg forstår jeres idé at forbinde, at tænke på hvordan begreber fra tekster kan med digitale teknologier blive bragt i en dialog, så vi udvider faktisk vores indholdsmæssige dimension af læring · @@ -1955,10 +1955,10 @@ hvorfor det er vigtigt · vores begreber vi arbejder med er afgørende vigtige · begreber er analytiske mål at forbinde os med verden · -<strong id=3722>Jonas</strong>: +[[01:02:02]]{#3722} **Jonas**: det er vores ord til at have dialogen med -<strong id=3725>Ernst</strong>: +[[01:02:05]]{#3725} **Ernst**: rigtigt · derfor er de afgørende vigtige · derfor · @@ -1974,7 +1974,7 @@ kan man så enkelt transferere det til en anden · der er jeg nogle gange usikker · det er mere kompliceret måske -<strong id=3769>Ian</strong>: +[[01:02:49]]{#3769} **Ian**: (uf) det er der hvor · så er der alle mulige små kategoriske forskelle @@ -1982,10 +1982,10 @@ som gør at man skal splitte ting op i endnu mindre komponenter · her bruger han experimental practice i konteksten af læringen · og her er der noget andet -<strong id=3784>Ernst</strong>: +[[01:03:04]]{#3784} **Ernst**: ja -<strong id=3784>Ian</strong>: +[[01:03:04]]{#3784} **Ian**: så skal man til at have et begreb som hedder experimental practice og så sige · der er de her to kontekster hvor man kan · @@ -1994,7 +1994,7 @@ hvor det her gælder for den kontekst · og det her gælder for den kontekst · og det er et kæmpe arbejde at udbygge alt det · -<strong id=3801>Ernst</strong>: +[[01:03:21]]{#3801} **Ernst**: ja · men måske er der også noget · igennem det digitale skaber man nogle muligheder · @@ -2002,7 +2002,7 @@ altså betingelser · hvor det kunne være muligt at udvide forståelse af begreber · Det er ikke ?(nødvendigt at gøre)? -<strong id=3820>Jonas</strong>: +[[01:03:40]]{#3820} **Jonas**: noget af det jeg tænker det er at digitalisering er i sagens natur præcist · men hvis vi bare er bevidste om at den præcision ikke er fakta · jeg ser det lidt som at · @@ -2056,23 +2056,23 @@ og jeg siger · nej den verden er der folk der bliver stresset af · fordi de lader sig forlede -<strong id=3959>Ernst</strong>: +[[01:05:59]]{#3959} **Ernst**: jeg tror ikke at jeg siger at man bliver stresset [Ian og Jonas griner] -<strong id=3961>Jonas</strong>: +[[01:06:01]]{#3961} **Jonas**: nej det er jo ?(det du vil sige)? -<strong id=3963>Ernst</strong>: +[[01:06:03]]{#3963} **Ernst**: man kan blive stresset · måske -<strong id=3965>Jonas</strong>: +[[01:06:05]]{#3965} **Jonas**: jeg har en stribe af konkrete ting i dine tekster som jeg har lovet at vise dig -<strong id=3971>Ernst</strong>: +[[01:06:11]]{#3971} **Ernst**: ja ja ja · jeg har en mere lille ting · fordi · @@ -2092,37 +2092,37 @@ men nogle gange har I · reason learning · I har forkortelser -<strong id=4021>Jonas</strong>: +[[01:07:01]]{#4021} **Jonas**: ja -<strong id=4021>Ian</strong>: +[[01:07:01]]{#4021} **Ian**: ja -<strong id=4022>Ernst</strong>: +[[01:07:02]]{#4022} **Ernst**: og der har jeg tænkt · hvorfor bruger I forkortelser · Hvorfor ikke de hele ord · og undergraver det ikke den meningsskabelse hvis man bruger sådan nogle forkortelser -<strong id=4037>Jonas</strong>: +[[01:07:17]]{#4037} **Jonas**: det vi gør -<strong id=4037>Jonas</strong>: +[[01:07:17]]{#4037} **Jonas**: [henvendt til Ian] hvis du lige skifter til kildesiden -<strong id=4041>Ian</strong>: +[[01:07:21]]{#4041} **Ian**: kildesiden · altså koden · -<strong id=4044>Jonas</strong>: +[[01:07:24]]{#4044} **Jonas**: ja -<strong id=4045>Ian</strong>: +[[01:07:25]]{#4045} **Ian**: uha -<strong id=4047>Jonas</strong>: +[[01:07:27]]{#4047} **Jonas**: det er en begrænsning i vores visualiseringsværktøj · det vi gør det er at vi bruger et · på samme måde som hvis du skulle lave en titel til en tekst · @@ -2132,33 +2132,33 @@ og pointerne er mere nuancerede end der er plads til i de fem ord der kan være i en titel · tilsvarende så går vi ind og siger at · -<strong id=4069>Ian</strong>: +[[01:07:49]]{#4069} **Ian**: Hvilken en af dem er det -<strong id=4071>Jonas</strong>: +[[01:07:51]]{#4071} **Jonas**: den der hedder tentakler -<strong id=4073>Ian</strong>: +[[01:07:53]]{#4073} **Ian**: _S_D_M_ eller _T_T_L_ -<strong id=4075>Jonas</strong>: +[[01:07:55]]{#4075} **Jonas**: _S_T_M_ -<strong id=4078>Jonas</strong>: +[[01:07:58]]{#4078} **Jonas**: eksempelvis så siger vi · der er noget der hedder · learning as a worlding practice · -<strong id=4082>Ernst</strong>: +[[01:08:02]]{#4082} **Ernst**: ja -<strong id=4083>Jonas</strong>: +[[01:08:03]]{#4083} **Jonas**: det er den foretrukne mærkat -<strong id=4087>Ernst</strong>: +[[01:08:07]]{#4087} **Ernst**: ja -<strong id=4087>Jonas</strong>: +[[01:08:07]]{#4087} **Jonas**: og selv mærkaten er en fattig udgave af en beskrivelse · hvor beskrivelsen · den ville vi rigtigt gerne · @@ -2166,60 +2166,60 @@ hvis det var den der kom frem når du holdt musen henover · for eksempel -<strong id=4099>Ernst</strong>: +[[01:08:19]]{#4099} **Ernst**: ja -<strong id=4099>Jonas</strong>: +[[01:08:19]]{#4099} **Jonas**: i visualiseringen · men vi har ikke kunnet få det til rent teknisk at virke · Så i vores ontologi der ligger der · lagret indeni · hvad du i virkeligheden siger -<strong id=4111>Ernst</strong>: +[[01:08:31]]{#4111} **Ernst**: ja ja -<strong id=4111>Jonas</strong>: +[[01:08:31]]{#4111} **Jonas**: det her er en fattig forkortelse · vi har forkortet hvad du siger · fordi det nøgleord skal bruges til at binde sammen med · og så slipper vi for at skulle skrive hele sætningen og stave rigtigt -<strong id=4121>Ernst</strong>: +[[01:08:41]]{#4121} **Ernst**: okay men her har I ordet · learning as a worlding practice · så er det hele begrebet -<strong id=4127>Jonas</strong>: +[[01:08:47]]{#4127} **Jonas**: ja -<strong id=4128>Ernst</strong>: +[[01:08:48]]{#4128} **Ernst**: nogle gange har I forkortelser. og der er jeg ikke sikker på om det er en god idé - <strong id=4133>Ian</strong>: +[[01:08:53]]{#4133} **Ian**: du skal bruge _J_ for at komme ned - <strong id=4135>Jonas</strong>: +[[01:08:55]]{#4135} **Jonas**: prøv at skifte ind til den der · traps · for jeg tror at det er der · der har jeg forkortet meget groft -<strong id=4142>Ian</strong>: +[[01:09:02]]{#4142} **Ian**: du skal bruge _J_ -<strong id=4144>Jonas</strong>: +[[01:09:04]]{#4144} **Jonas**: _J_ til at komme ned · okay · online dialogue reduction · eller ved de her traps hvor at · -<strong id=4154>Ernst</strong>: +[[01:09:14]]{#4154} **Ernst**: ja · men jeg synes bare at (uf) -<strong id=4163>Jonas</strong>: +[[01:09:23]]{#4163} **Jonas**: når jeg siger · online mode trap · så er det ikke det samme du siger · @@ -2228,26 +2228,26 @@ online mode habit trap · det her er kun et værktøj internt · og det er en fejl at vores visualisering viser interne nøgleord -<strong id=4177>Ernst</strong>: +[[01:09:37]]{#4177} **Ernst**: ah -<strong id=4177>Jonas</strong>: +[[01:09:37]]{#4177} **Jonas**: det var meningen at den skulle vise en menneskelig beskrivelse af det tekniske term -<strong id=4182>Ernst</strong>: +[[01:09:42]]{#4182} **Ernst**: ja ja ja · Jeg tror · så jeg har bemærket en teknisk fejl i jeres -<strong id=4187>Jonas</strong>: +[[01:09:47]]{#4187} **Jonas**: det er vi udemærket bevidste om · at det er · -<strong id=4191>Ernst</strong>: +[[01:09:51]]{#4191} **Ernst**: ja ja ja -<strong id=4191>Jonas</strong>: +[[01:09:51]]{#4191} **Jonas**: vi håber på · inden vores mundtlige eksamen · hvor vi gerne vil præsentere den som visuel præsentation · @@ -2255,35 +2255,35 @@ den her graf · der håber vi på at kunne nå at få tæmmet den del af teknikken der hedder at den skal trække beskrivelsestekster ud -<strong id=4203>Ernst</strong>: +[[01:10:03]]{#4203} **Ernst**: ja ja · jeg er imponeret -<strong id=4208>Jonas</strong>: +[[01:10:08]]{#4208} **Jonas**: tak -<strong id=4210>Ernst</strong>: +[[01:10:10]]{#4210} **Ernst**: det er jeg · I har overvist mig · og vist mig i detaljerne · hvordan de digitale teknologier kan hjælpe til at udvide den indholdsmæssige læringsdimension -<strong id=4230>Ian</strong>: +[[01:10:30]]{#4230} **Ian**: det var målet med opgaven · kan man sige -<strong id=4233>Ernst</strong>: +[[01:10:33]]{#4233} **Ernst**: ja · super · har I flere spørgsmål -<strong id=4238>Jonas</strong>: +[[01:10:38]]{#4238} **Jonas**: nej -<strong id=4239>Ernst</strong>: +[[01:10:39]]{#4239} **Ernst**: er I færdige med jeres interview - <strong id=4242>Jonas</strong>: +[[01:10:42]]{#4242} **Jonas**: ja · vi er færdige med interviewet |