diff options
Diffstat (limited to 'interview/expert1/index.qmd')
-rw-r--r-- | interview/expert1/index.qmd | 281 |
1 files changed, 281 insertions, 0 deletions
diff --git a/interview/expert1/index.qmd b/interview/expert1/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..d9b7a1a --- /dev/null +++ b/interview/expert1/index.qmd @@ -0,0 +1,281 @@ +--- +format: + html: default +--- + +## Ekspert-interview 1 + +Interview med Ernst Schraube +afholdt tirsdag 30. april kl. 13:01-15:02. + +Deltagere: + +* Ernst: Ernst Schraube, forsker og forfatter +* Ian: Ian Valentin Christen, interviewer +* Jonas: Jonas Smedegaard, interviewer + +--- + +<strong id=7>Ernst</strong>: +jeg undrer mig lidt fordi den bog snakker om noget · +og jeg tror I er interesserede i det her · +hvad den bog siger noget om + +[Ernst tegner et punkt og en linje på et stykke papir] + +<strong id=16>Ernst</strong>: +og så er I interesserede i den der · +hvad siger den om den · +men faktisk er jeres interesse i det her · +eller er det forkert + +<strong id=23>Jonas</strong>: +det kommer an på hvad det er der er her · +og hvad det er der er her + +<strong id=27>Ernst</strong>: +det her er fænomenet og den særlige problemstilling i vores verden · +og bogen siger noget om det · +om digitalisering og læring + +[Ernst peger på punktet som bogen, +og på linjen som digitalisering og læring] + +<strong id=37>Ernst</strong>: +men den siger noget · +den snakker noget om problemer her · +og jeg tror I er interesserede i hvorfor · +altså en bog i sig selv er uinteressant + +<strong id=46>Ernst</strong>: +kun fordi den siger noget I er interesserede i + +<strong id=49>Jonas</strong>: +Jeg tror vi bliver nødt til at fortælle om hvad vores projekt går ud på · +fordi +<strong id=52>Jonas</strong>: +jeg tror faktisk at vi er tættere på det end på det + +<strong id=56>Ernst</strong>: +jeg lytter til jer + +<strong id=58>Jonas</strong>: +vil du prøve eller skal jeg prøve + +<strong id=60>Ian</strong>: +Nej du må gerne prøve + +<strong id=62>Jonas</strong>: +jeg prøver · +okay + +<strong id=64>Jonas</strong>: +abstrakt set så er vi interesserede . +vi føler at vi tænker i grafer · +i modeller af verden + +<strong id=75>Jonas</strong>: +når vi prøver at lede efter · +når vi lytter til undervisningen hvor vi bliver introduceret til stof · +så leder vi efter hvordan kan det matche op · +hvordan kan vi udkrystallisere en model inden i hovedet · +for det stof vi prøver at lære · +vi prøver at forstå stof gennem modeller + +<strong id=91>Jonas</strong>: +ikke gennem løsninger eller gennem facitlister men gennem måder vi kan navigere rundt i det · +nogle pejlemærker i stoffet som gør at · +det dér det er væsentligt · +det dér det er uvæsentligt · +det dér det er beskrivende · +det er centrum · +det er essentielt · +sådan nogle ting + +<strong id=110>Jonas</strong>: +så når vi får udleveret læringsmateriale · +så leder vi efter · +hvor er pejlemærkerne i materialet + +<strong id=118>Jonas</strong>: +og en af de ting vi arbejder med som vi er fascineret af i alt det her · +det er · +som værktøj der er vi fascineret af teknik +det er derfor vi har valgt humtech sandsynligvis + +<strong id=131>Jonas</strong>: Og så støder vi på dig og en bog som snakker om · +processen at lære · +stillet op imod digitalisering + +<strong id=143>Jonas</strong>: +så jeg mistænker at · +nej det er ikke problemerne med krisen i verden i dag og manglen på læring · +men det er i stedet for selve den · +spændingen mellem digitalisering og det at lære · +det er stofområdet + +<strong id=165>Jonas</strong>: +jeg er selv nu nysgerrig på at prøve at belyse · +vores vinkel er at vi siger · +nogle konkrete værktøjer som er digitale mener vi · +antager vi · +er understøttende for dybere læring · +for tentakulær læring hvis vi forstår bogen rigtigt + +<strong id=189>Jonas</strong>: +og så er det interessant at den bog · +efter vores læsning af den · +og det er det vil vi gerne snakke med dig om hvordan det er · +at det lyder til at du siger · +tentakulærer læring · +jamen den operative del af læring +der er digitaliseringen hjælpsom, men i den indholdsmæssige læring, der er digitaliseringen en distraktion · +der er det direkte hæmmende for læring · +hæmmende for at læring kan ske · +og hvor det vi siger det er at · +hmm vi bliver ved med læse og synes · +mistænker at du taler om det læring som du identificerer men du har ikke identificeret alt · +nej de digitale værktøjer som du identificerer gennem dine interviews · +men det som folk generelt set praktiserer er jo ikke al digitalisering · +det er hvad der er gængs · +hvad der er populært · +og jeg vil gerne skrive under på at det der er populært af IT-udstyr er ikke generelt set understøttende for dybere læring · +men det er muligt at aktivt bruge · +anvende digitale værktøjer til understøttelse af dybere læring + +<strong id=267>Jonas</strong>: +Nu tror jeg at jeg stopper · +det var længe jeg skulle snakke · +kan du følge lidt hvor vi er henad + +<strong id=275>Ernst</strong>: +skal jeg allerede sige noget + +<strong id=276>Ian</strong>: +du må meget gerne sige noget + +<strong id=279>Ernst</strong> +altså først vil jeg sige at jeg er glad for hvad I tænker og hvordan · +og jeg synes at I er i hjertet af hvad bogen handler om +og faktisk er det · +bogen handler om noget i verden · +altså der er læringsprocesser og digitalisering · +hvordan hænger det sammen · +hvor kan det hjælpe digitalisering · +hvor kan det ikke · +altså I går i hjertet og det er Tentacular Learning · +hvor vi forbinder os · +og den indholdsmæssige dimension · +og så siger I · +ah den er for hurtig · +der er også · +for den indholdsmæssige kan det digitale også måske hjælpe + +<strong id=317>Ernst</strong>: +hvis I læser bogen præcist så står der · +det er et stort spørgsmål · +der står ikke at den kan ikke · +og den kan · +så jeg har her nogle eksempler hvor man kan fortsætte · +hvis jeg vil fortsætte bogen og vil jeg undersøge videre · +for eksempel chat_G_P_T · +chat_G_P_T går ind i · +vil jeg sige · +mere indholdsmæssige processer · +men vi forstår noget · +mange studerende bruger det lidt på den måde · +der er en passage i en bog · +hvordan kan jeg forstå det · +spørg chat_G_P_T · +eller jeg vil ikke · +overblik over en sag · +altså chat_G_P_T har en · +altså ja der er en ny kvalitet · +måske muligheder for indholdsmæssigt · +men jeg vil sige at det er dobbelt · +men først vil jeg sige · +jeg kan lide hvordan I spørger · +altså kan det digitale ikke også understøtte eller udvide vores tentakulære læringsprocesser · +det er vigtigt at spørge til · +og altså jeg har ikke · +jeg siger ikke at det kan den ikke · +men man skal være forsigtig · +ikke bare være blind · +og det er de fleste · +og ikke mange tænker lige hvordan I tænker · +og så er I allerede et skridt videre · +Og i den rigtige retning · +jeg er med jer · +og jeg har selvfølgelig også ikke det sidste svar · +men jeg siger at vi skal tænke over det · +jeg siger ikke at man skal ikke tænke · + +<strong id=417>Jonas</strong>: +ja det har jeg heller ikke · +det vil jeg heller ikke ?(sige)? + +<strong id=419>Ernst</strong>: +fordi man skal bruge · +og derfor ingen kommaer · +digitalisering and learning as a worlding practice · +jeg vil sige at man skal tænke det sammen · +så konstruktivt og hvor er der muligheder · +og det er det første · +altså jeg følger jer · +og så kan jeg · +så skal man tænke det videre + +<strong id=440>Ernst</strong>: +een lille ting · +jeg vil ikke kalde digitaliseringen "digitale værktøjer" · +jeg har et problem med værktøjer · +det er · +værktøjer · + +<strong id=448>Jonas</strong>: +fordi det er operationelt i sin (uf) + +<strong id=452>Ernst</strong>: +rigtigt det er kun instrumentalt · +instrumentering er kun · +åh jeg gør noget med dem · +vi gør noget med dem · +det er rigtigt · +der er en sandhed i det · +men de gør også noget med os · +og værktøjstænkning så tænker vi · +det er kun mig som gør noget med de værktøjer · +men de gør også · +og det er dobbelt (uf) · +skal vi forstå · +?(fuck)? · +Også med chat_G_P_T for eksempel · +med alle de digitale ting + +<strong id=474>Jonas</strong>: +så du tænker på stofligheden af det · +ligesom worlding så er det digitalisering · +fordi det er processen i det · +det er + +[telefon ringer] + +<strong id=482>Ernst</strong>: +ja + +<strong id=482>Jonas</strong>: +Jeg skal lige dræbe den her + +<strong id=484>Ernst</strong>: +de maskiner de gør noget · +de ringer + +<strong id=488>Ian</strong>: +de distraherer + +[alle griner] + +<strong id=490>Ernst</strong>: +ja + +[resterende interview udeladt] |