aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/code
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'code')
-rw-r--r--code/index.qmd438
1 files changed, 151 insertions, 287 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index f1c05a9..ed57824 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -1,7 +1,7 @@
---
title: |
Behandling af vidensgrafer \
- anvendt ved kollaborativ akademisk læring
+ til at understøtte problemorienteret projektlæring
subtitle: |
HumTek-23, Basisprojekt 2 \
eksamensgruppe FIXME1234567890
@@ -22,7 +22,7 @@ breaks: false
---
# Abstract
-<!-- FIXME: Skriv engelsk opsummering -->
+<!-- FIXME: engelsk opsummering -->
# Introduktion
<!--
@@ -32,8 +32,8 @@ breaks: false
-->
I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer,
-hvor komplekse tekstmateriale kræver effektive værktøjer
-til at kunne analysere of forstå dem.
+hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer
+til at kunne analysere og forstå dem.
Dette projekt fokuserer på at udforske anvendelsen af grafteori
som en datadrevet tilgang til at støtte læring.
Vi søger at udvikle et værktøj,
@@ -41,6 +41,13 @@ der kan analysere og visualisere teksmateriale
for at forbedre både studerendes læring
og underviseres undervisningspraksis.
+En paradoksal realitet, som vi står overfor, er det faktum,
+at vi lever i en tid med meget store teknologiske fremskridt,
+men stadigt mangler grundlæggende teknologier
+som OCR-scannede tekster
+og tilstrækkelig metadata i det udleverede materiale,
+trods mange års udvikling og opfindelsen af World Wide Web.
+
## Problemfelt
<!--
@@ -57,6 +64,61 @@ for at understøtte pædagogisk læring og PPL
(Problemorienteret Projektlæring)
ved hjælp af datadrevne teknologier som grafteori.
+Vi vil undersøge,
+om PPL kernebegreberne
+som stilladsering, bridging og constructive alignment
+kan bruges
+til udvikling af nye graf baserede læringsværktøjer til studerende.
+Med fokus på at skabe sammenhængende og støttende læringsmiljøer,
+kan disse begreber hjælpe
+med udviklingen af innovative værktøjer,
+der hjælper med at opbygge forståelse og forbindelser
+mellem emner og koncepter.
+Ved at integrere grafteori,
+kan vi skabe værktøjer,
+der analyserer forbindelser mellem forskellige læringselementer,
+og identificerer muligheder,
+for at forbedre undervisningen
+og støtte studerendes læring mere effektivt.
+
+Mange studerende rundt omkring står over for en udfordring,
+som er velkendt på mange universiteter.
+Der er mangel på effektive værktøjer
+til at navigere gennem udleveret materiale,
+såsom PDF filer.
+Dette problem er blevet større
+i takt med øget brug af digitale læremidler
+og tekster uden tilstrækkelig metadata og sammenhæng.
+Det er et problem,
+der ikke kun er interessant og relavant,
+men også noget,
+der fortjener opmærksomhed og handling.
+
+Mange universitetsstuderende har udtrykt frustration
+over den tid,
+de bruger på at finde rundt i ustrukturerede tekster og PDF'er.
+Denne rudfordring
+med at finde relevant information
+og skabe forståelse for teksmateriale
+påvirker ikke kun studieeffektivitet,
+men også deres generelle læringsoplevelse.
+For underviserere er det også en udfordring
+at skabe sammenhængende undervisningsforløb
+når de står over for tekster
+uden tilstrækkelig metadata og semantisk sammenhæng.
+
+I løsningen af dette problemfelt,
+har vi taget flere fravalg.
+Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens.
+Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
+ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
+der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI.
+Vi søger i stedet at udforske løsninger,
+der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
+som effektivt kan implementeres og bruges af alle,
+der er en del af uddannelseslivet,
+for eksempel [Scholia] og [Hypothes.is].
+
## Tema
Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.
@@ -135,10 +197,33 @@ Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.
-# Målgruppe
+## Målgruppe
<!--
Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne
-->
+Problemstillingen,
+som vi har valgt at tage udgangspunkt i,
+er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC,
+som skal formidle viden efter PPL-principperne,
+som er oplyst på RUCs hjemmeside.
+Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe,
+da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces,
+og vi vurderer også,
+at det må være i facilitatorens interesse
+at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.
+
+En anden målgruppe,
+som vi gerne ville fokusere på,
+er de studerende på RUC.
+Vi mener,
+at denne målgruppe vil være oplagt,
+da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt,
+og som oplever begrænsningerne
+ved de nuværende læringsrutiner på studiet.
+Dette henviser primært til de studerende,
+som kan finde læringsprocessen forvirrende
+og har brug for mere systematik,
+gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
# Teoretisk Ramme
<!--
@@ -154,6 +239,47 @@ Analyse tilgange og redskaber (f.eks. netværksanalyse)
Etik maybe?
-->
+Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde
+med eksperter inden for både pædagogik og datalogi,
+for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening
+i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål.
+Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende,
+for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov
+i forhold til navigation gennem tekstmateriale.
+
+Hvis tiden er til det,
+vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer
+og teste dem med både undervisere og studerende.
+Dette vil give os mulighed for at evaluere
+brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger
+i en reel læringskontekst.
+
+## Semsterbinding
+
+I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA),
+ved at fokusere på udviklingen af et teknologisk værktøj
+baseret på grafteori
+til at analysere og forstå tekstmateriale
+i uddannelsesmæssige sammenhænge.
+Den selvvalgte teknologi, vi vil tage i brug, er grafteori,
+som er en teori der studerer og kigger på relationer
+mellem noder i et netværk.
+Vi vil bruge grafteori til at kigge på,
+om vi kan udvikle et værktøj,
+der kan analysere strukturen af tekstmateriale
+og identificere sammenhænge
+mellem forskellige koncepter og emner.
+
+Derudover vil vi bruge TSA
+til at være opmærksomme på
+at identificere og håndtere eventuelle effekter,
+vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse,
+og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere
+i deres daglige praksis.
+
+
+<!-- Spørgeskemaer? -->
+
# Udvikling af grafteoribaseret værktøj
<!-- Er dette nødvendigt at inkludere, når vi endnu ikke ved om vi når at udvikle en prototype? -->
@@ -168,13 +294,25 @@ Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddann
Mulig videre forsking og udvikling på området
-->
-# Litteraturliste
-<!-- giver sig selv -->
+# Referenceliste {.appendix}
+
+<!-- https://pad.degrowth.net/8krqOrqnR0iAIExDTtTrxw -->
+
+\begingroup
+\raggedright
+::: {#refs .foo}
+:::
+\endgroup
-# bilag
+# Bilag
<!-- Giver sig selv -->
+### Bilag 1: Møde 2024-03-02
-## Problemformuleringsseminar
+FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
+
+### -----------------------------------------------------------------------
+
+# Problemformuleringsseminar
<!--
Oplæg til problemformuleringsseminaret *skal* bestå af:
@@ -199,7 +337,7 @@ Forbered jeres opponering
<!--
Introduktion til jeres projekt.
-Introducer jeres projekt med udgangspunkt slide nr. 3
+Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3
fra "Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen"
(moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester).
BP2 skal have fokus på det i sliden markeret med rødt,
@@ -225,137 +363,6 @@ Inspiration: <https://edwardtufte.github.io/tufte-css/>
_Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_
-### 2. Problemfelt
-
-Vi vil undersøge,
-om PPL kernebegreberne
-som stilladsering, bridging og constructive alignment
-kan bruges
-til udvikling af nye graf baserede læringsværktøjer til studerende.
-Med fokus på at skabe sammenhængende og støttende læringsmiljøer,
-kan disse begreber hjælpe
-med udviklingen af innovative værktøjer,
-der hjælper med at opbygge forståelse og forbindelser
-mellem emner og koncepter.
-Ved at integrere grafteori,
-kan vi skabe værktøjer,
-der analyserer forbindelser mellem forskellige læringselementer,
-og identificerer muligheder,
-for at forbedre undervisningen
-og støtte studerendes læring mere effektivt.
-
-Mange studerende rundt omkring står over for en udfordring,
-som er velkendt på mange universiteter.
-Der er mangel på effektive værktøjer
-til at navigere gennem udleveret materiale,
-såsom PDF filer.
-Dette problem er blevet større
-i takt med øget brug af digitale læremidler
-og tekster uden tilstrækkelig metadata og sammenhæng.
-Det er et problem,
-der ikke kun er interessant og relavant,
-men også noget,
-der fortjener opmærksomhed og handling.
-
-Mange universitetsstuderende har udtrykt frustration
-over den tid,
-de bruger på at finde rundt i ustrukturerede tekster og PDF'er.
-Denne rudfordring
-med at finde relevant information
-og skabe forståelse for teksmateriale
-påvirker ikke kun studieeffektivitet,
-men også deres generelle læringsoplevelse.
-For underviserere er det også en udfordring
-at skabe sammenhængende undervisningsforløb
-når de står over for tekster
-uden tilstrækkelig metadata og semantisk sammenhæng.
-
-En paradoksal realitet, som vi står overfor, er det faktum,
-at vi lever i en tid med meget store teknologiske fremskridt,
-men stadigt mangler grundlæggende teknologier
-som OCR-scannede tekster
-og tilstrækkelig metadata i det udleverede materiale,
-trods mange års udvikling og opfindelsen af World Wide Web.
-
-Problemstillingen,
-som vi har valgt at tage udgangspunkt i,
-er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC,
-som skal formidle viden efter PPL-principperne,
-som er oplyst på RUCs hjemmeside.
-Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe,
-da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces,
-og vi vurderer også,
-at det må være i facilitatorens interesse
-at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.
-
-En anden målgruppe,
-som vi gerne ville fokusere på,
-er de studerende på RUC.
-Vi mener,
-at denne målgruppe vil være oplagt,
-da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt,
-og som oplever begrænsningerne
-ved de nuværende læringsrutiner på studiet.
-Dette henviser primært til de studerende,
-som kan finde læringsprocessen forvirrende
-og har brug for mere systematik,
-gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
-
-I løsningen af dette problemfelt,
-har vi taget flere fravalg.
-Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens.
-Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
-ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
-der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI.
-Vi søger i stedet at udforske løsninger,
-der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
-som effektivt kan implementeres og bruges af alle,
-der er en del af uddannelseslivet,
-for eksempel [Scholia] og [Hypothes.is].
-
-
-### 3. Problemformuleringen
-
-Vi har valgt at arbejde med den følgende problemformulering:
-*Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?*
-
-#### 3.1 Arbejdsspørgsmål
-
-<!--
-Nedbryd problemformuleringen i 4-7 arbejdsspørgsmål
-(underspørgsmål til problemformuleringen)
-som skal udføres/besvares
-for at kunne svare på den nuværende problemformulering.
-
- * Arbejdsspørgsmål 1:
- > Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 1 tænkes besvaret
- * Arbejdsspørgsmål 2:
- > Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 2 tænkes besvaret
- * ...
--->
-
- 1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL,
- specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester
- 3. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation
-
-### 4. Metodiske overvejelser
-
-Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde med eksperter inden for både pædagogik og datalogi,
-for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening
-i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål.
-Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende,
-for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov
-i forhold til navigation gennem tekstmateriale.
-
-Hvis tiden er til det,
-vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer
-og teste dem med både undervisere og studerende.
-Dette vil give os mulighed for at evaluere
-brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger
-i en reel læringskontekst.
-
-<!-- Spørgeskemaer? -->
-
### 5. Teoretiske overvejelser
<!--
@@ -368,49 +375,10 @@ FORSLAG:
* Grafteori(duh)
* Konstruktivisme
* ANT
+ * Pædagogik
+ * PPL
-->
-### 6. Semesterbindingen
-
-I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA),
-ved at fokusere på udviklingen af et teknologisk værktøj
-baseret på grafteori
-til at analysere og forstå tekstmateriale
-i uddannelsesmæssige sammenhænge.
-Den selvvalgte teknologi, vi vil tage i brug, er grafteori,
-som er en teori der studerer og kigger på relationer
-mellem noder i et netværk.
-Vi vil bruge grafteori til at kigge på,
-om vi kan udvikle et værktøj,
-der kan analysere strukturen af tekstmateriale
-og identificere sammenhænge
-mellem forskellige koncepter og emner.
-
-Derudover vil vi bruge TSA
-til at være opmærksomme på
-at identificere og håndtere eventuelle effekter,
-vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse,
-og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere
-i deres daglige praksis.
-
-
-### 7. **Litteraturliste**
-
-<!--
-Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links
-der er eller kunne være relevante for jeres projekt.
-
-Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til:
-
- 1. Den TSA I undersøger
- 2. Metoder I overvejer at bruge
- 3. Teori som I kan anvende
-
-Litteraturlisten skal i jeres endelige projektrapport angives
-med [APA-style](https://en.wikipedia.org/wiki/APA_style)
-(et bestemt format til litteraturlister).
-Brug dette format allerede nu.
--->
### 8. Plan for vejleder- og gruppemøder
@@ -454,114 +422,10 @@ Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is].
"Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"
[Wikidata]: https://www.wikidata.org/
- "Wikidata - Fir kollaborativ vidensdatabase"
+ "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase"
[hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h
"Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"
[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
"Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
-
-# Referenceliste {.appendix}
-
-<!-- https://pad.degrowth.net/8krqOrqnR0iAIExDTtTrxw -->
-
-\begingroup
-\raggedright
-::: {#refs .foo}
-:::
-\endgroup
-
-# Bilag 1: Møde 2024-03-02
-
-FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
-
-
-## Hjemmeopgaver
-
-* Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date
-
-## Dagsorden
-
-### Aftale gruppemøder de næste to uger frem
-
-* Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider
-
-### Forberede næste vejledermøde
-
-* Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til
-* Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde
-
-### Konkret fumle med vidensgrafer
-
-Finde centrale begreber på websiden
-https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
-
-Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden
-
-* Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)?
-* Er nogle begreber overordnede?
-* Er nogle sideordnede?
-
-Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.
-
-### Kigge på SDML
-
-F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
-
-```shell
-# show source
-sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
-
-# visualize
-sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
-inkview properties.svg
-
-# translate to RDF
-sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
-```
-
-[SDML]: https://sdml.io/
- "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
-
-### Finde litteratur
-
-Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det,
-vi *har* fumlet med,
-og hvad vi *vil* fumle videre med.
-
-### Beslutte næste hjemmeopgaver
-
-Beslutte hvad vi hver især skal lave **forud** for næste gruppemøde
-
-* Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
-* Lave forskellige opslag i Scholia,
- på hhv. forskere og artikler og begreber?
-* Installere og lege med sdml?
-
-### Beslutte næste fumlen
-
-Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes
-
-* Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
-* Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
- og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
-* Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
- og hvad vi kan bruge opslaget til?
-
-### Forberede problemformuleringsseminar
-
-## Beslutninger
-
-* Fremtidige møder
-
- * man-ons næste 2 uger kl. 20 online
- * lørdage næste 2 uger kl. 12 online
-
-* Næste vejledermøde måske om 2 uger
-
-## Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4.
-
-1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned
- 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4
-2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is]