diff options
Diffstat (limited to 'code/index.qmd')
-rw-r--r-- | code/index.qmd | 160 |
1 files changed, 154 insertions, 6 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index c97000e..16e47ca 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -28,8 +28,7 @@ Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. ## Problemfelt -Overblik i læringsprocesserne. -Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet. +Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori ## Problemformulering @@ -42,6 +41,9 @@ Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: +<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder --> +Kan PPL kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende? + <!-- Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system, til at sikre dækning af TSA @@ -60,7 +62,6 @@ til at sikre dækning af Design og Konstruktion *Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres, så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?* -FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske? ## Forundersøgelser @@ -99,6 +100,153 @@ Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry. +## Problemformuleringsseminar + +Template til problemformuleringsseminar, HumTek 1. semester + +Brug denne template til jeres gruppes oplæg til problemformuleringsseminaret. + +Den grå tekst er hjælpetekst: Klip al grå tekst væk inden I afleverer. + +Læs også: Vejledning i problemformuleringsseminaret + • NB: det skal være E2023 vejledningen (ikke den fra E2022) + +Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af alle nedenstående afsnit 1 – 11. + • Oplægget skal være mellem 3-7 normalsider, dvs. 7.200-16.800 tegn inkl. mellemrum (Characters with spaces). + • Prioriter skriveplads (antal tegn) på afsnit 1, 2, 3, 5, 9 og 11. Afsnit 4, 6, 7, 8 og 10 kan være korte. + + +### 1. Projektemne +* **As is:** Da vi startede på første semester, var design og konstruktion svært at forstå. Vi blev introduceret til begræber, som vi ikke vidste hvor vi skulle læse om. Den nuværende måde at blive undervist på, er ikke optimal. Nuværende undervisning er god, men der er flere forbedringer at lave. Hvad det der er læringen ved give lektier og derefter forlæsning + +* **To be:** Bruge computere til at skærpe faciliteringen af læring på studiet. Lave pdf filer der er masser af udfyldt metadata. Links mellem pdf'er. + +_Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_ + +<!-- +Introduktion til jeres projekt. + +Introducer jeres projekt med udgangspunkt figuren nedenfor (Figure 14.3). Besvar bl.a. følgende spørgsmål: + • Hvad udgør den nuværende situation og kontekst (as-is) for projektet? + • Hvad er “the preferred (to-be) situation”? + • Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage/designe? + • Hvordan kan et iterativt design forløb være en del af projektet? + + +(Figure 14.3, p. 207 fra Design Research (2010) kapitel 14, præsenteret ved forelæsningen Introduktion til HumTeks faglighed) + +Prøv at tage stilling til hvad I som gruppe overvejer af muligt fokus for projektet ud fra figurerne nedenfor (Figure 3-6). Begrund jeres mulige fokus eller alternative fokus. + + +(Figure 3-6, fra Situated Design Methods (2014), kapitel 2, præsenteret ved forelæsningen Introduktion til HumTeks faglighed) +--> + +### 2. Problemfelt +<!-- +Kan indeholde: + • Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov? + • Hvorfor er problemet interessant og relevant? + • Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling? + • Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)? + • Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant? + • Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? + • Her kan I også redegøre for de fravalg I overvejer +--> + +<!--1. Kan PPL kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende? +2. Flere studerende har givet udtryk for, at have svært ved at finde rundt i tekster og pdf'er, da de ofte ikke har særlig god metadata, og semantisk ikke hænger sammen. +3. Problemstillingen er både relavant for studerende såvel som lærere, da det har stor indflydelse for læringen og undervisningen for begge parter. +4. det er paradoksalt, at vi lever 30 år efter at www blev opfundet, og vi stadig får udleveret tekster som ikke engang er OCR scannet. +5. Vi fravælger _magisk teknologi_, altså for eksempel, kunstig intelligens.--> + +<!-- TODO: Mindre agressivt, mere jysk --> + +Mange studenter rundt omkring står over for en udfordring, som går igen på mange universiteter. Manglen på effektive værktøjer til navigation af udleveret materiale, såsom pdf filer. Denne udfordring er blevet større i sammenhæng med mere brug af digitale læremidler og tekster uden nok metadata og sammenhæng. Dette problem er ikke kun interessant og relevant, det er også noget som vi føler der skal gøres noget ved snarest muligt. + +Mange universitetsstuderende har givet udtryk for frustration over den tid, de bruger på at navigere gennem ustrukturerede tekster og PDF'er. Denne gene i at finde relevant information og skabe forståelse for tekstmateriale påvirker ikke kun deres effektivitet inden for studiet, men også hele deres læringsoplevelse. Det er også en udfordring for undervisere at skabe sammenhængende undervisningsforløb, når de støder på tekster uden non meawsedbtadata og semantisk sammenhæng. + +Vi har valgt dette problemfelt, grundet den dybe indflydelse på både studerende og undervisere. At forbedre tilgængeligheden og forståelsen af tekstmateriale vil gøre en markant forskel i læringsprocessen og kvaliteten af undervisningen for begge parter. + +En paradoksal realitet som vi har med at gøre, er det faktum, at vi lever i en tid, hvor teknologiske fremskridt har været enorme, men stadig mangler grundlæggende teknologier som OCR-scannede tekster og tilstrækkelig metadata i de tekster og det materiale som bliver udleveret til de studerende. På trods af 30 års udvikling og opfindelsen af WWW, er vi langt fra at have effektive værktøjer til at håndtere og forstå de mange mængder digitale tekster som man som studerende møder i hverdagen. + +I vores tilgang til at løse dette problemfelt fravælger vi "magiske teknologier", såsom kunstig intilligens. AI teknologier kan være kraftfulde værktøjer, men vi ønsker at fokuser på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, der ikker er afhængige af kompleksiteten ved AI. Vi søger i stedet at udforske løsninger somm er baseret på eksisterende teknologier og metoder, der kan implementeres effektivt og kan bruges af alle, der er en del af uddannelseslivet. + +### 3. Problemformuleringen + +<!-- +Jeres nuværende problemformulering. Hvis I har diskuteret flere mulige kan I evt. indikere de alternative problemformuleringer I også overvejer. + +Arbejdsspørgsmål. Nedbryd problemformuleringen i 4-7 arbejdsspørgsmål (underspørgsmål til problemformuleringen) som skal udføres/besvares for at kunne svare på den nuværende problemformulering. + • Arbejdsspørgsmål 1: + • Arbejdsspørgsmål 2: + • … +--> + + 1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL, specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester + 2. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation + +### 4. Målgruppen + +<!-- +Beskriv målgruppen (brugerne) for jeres planlagte design-ide. Overvej demografiske (alder, køn, indkomst, erhverv) geografiske (nationalitet, region) og socioøkonomiske (individ- og familiemæssige faktorer) forhold. +Beskriv hvorfor I mener den valgte målgruppe vil være interesseret i jeres design-ide. Beskriv hvordan I evt. kan få målgruppen i tale (inddraget brugerne). +--> + +Vores målgruppe er læringsfacilitatorer på RUC, som skal formidle viden efter PPL-principperne, som er oplyst på RUCs hjemmeside. Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces og mener også, at det er facilitatorens interesse at formidle viden på den mest optimale måde. + +En anden målgruppe som vi gerne ville fokusere på, er de studerende på RUC. Vi mener at denne målgruppe vil være oplagt, da det er dem som gavner af vores projekt og som vil have en vis erfaring indenfor læringprocessen på studiet. Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. + +### 5. Metodiske overvejelser + +<!-- +Hvordan kan en løsning designes? Med udgangspunkt i eventuelle arbejdsspørgsmål skal I beskrive hvilke metoder I overvejer at anvende for at opnå ny viden inkl. evt. brug af Fablab. Metodiske overvejelser kan fx omfatte interviews, selv-observation (introspektion/autoetnografi), storyboards, prototyper (digitale/FabLab artefakter), mv. Brug/overvej litteraturen/metoderne fra jeres kurser i D&K og STS til dette afsnit. +--> + +### 6. Resultatet/løsningsforslag + +<!-- +Hvordan kan jeres løsning (design) se ud? Hvad findes der af løsninger i forvejen? Her kan I redegøre for jeres foreløbige research af andre løsninger som I fx er inspireret af (husk at I nok aldrig er de første til at lave en løsning som den I planlægger i dette projekt). +--> + +### 7. Værdiskabelse + +<!-- +Beskriv hvilken værdi jeres løsningsforslag skaber for målgruppen. Værdi kan tolkes på flere måder, det er op til jer at definere værdien i forhold til jeres valgte målgruppe. +--> + +### 8. Semesterbindingen + +<!-- +Her beskriver I kort jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensionen ”Design & Konstruktion” og hvilken anden dimension I også kan inddrage. +--> + +### 9. Litteraturliste + +<!-- +Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links der er eller kunne være relevante for jeres projekt. +Overvej at opdele jeres litteraturliste i 4 dele med litteratur/links til: + 1. Det fænomen/projektemne/problemfelt I undersøger + 2. Metoder I overvejer at bruge + 3. Teori som I anvender + 4. Research af andre løsninger som minder om den løsning (design) I gerne vil lave +Litteraturlisten skal i jeres endelige projektrapport angives med APA-style (et bestemt format til litteraturlister). Prøv at brug dette format allerede nu. +--> + +### 10. Samarbejdet og aftaler med vejleder og gruppen + +<!-- +Har I lavet særlige aftaler med vejlederen, aftaler internt i gruppen, koordinering med en anden gruppe og/eller aftaler om samarbejde med Fablab? Jævnfør kapitel 3 og 4 i den røde bog: ”Projektgruppe – hvordan gør vi?” +--> + +### 11. Plan for vejleder- og gruppemøde + +<!-- +Her indsætter I en kopi af jeres udfyldte ”Template til vejleder- og gruppemøder, HumTek projekter”. Denne plan bør omfatte: + • Møderække: Datoer for alle vejledermøder og ugentlige gruppemøder frem til projektaflevering (husk at aftalte gruppemøder altid kan ændres eller aflyses) + • Punkter til dagsorden: Detaljeret for de førstkommende møder – mere overordnet/generisk for senere møder + • Oplæg til mødet: Detaljeret for de førstkommende møder (inkl. hvem i gruppen der er ansvarlige for hvilke oplæg) – mere overordnet/generisk for senere møder +--> + ## Mulig løsning Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. @@ -149,7 +297,7 @@ FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport * Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date -## +## Dagsorden ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem @@ -173,7 +321,7 @@ Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst. -## Kigge på SDML +### Kigge på SDML F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: @@ -232,4 +380,4 @@ Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes 1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4 -2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is]
\ No newline at end of file +2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is] |