summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/code/index.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'code/index.qmd')
-rw-r--r--code/index.qmd62
1 files changed, 31 insertions, 31 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index c62578f..fe1a47e 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -31,13 +31,13 @@ breaks: false
I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer,
hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer
til at kunne analysere og forstå dem.
-Dette projekt undersøger anvendelsen af grafteori
-som en datadrevet tilgang til at støtte læring.
-Vi ser konkret på det digitale redskab Scholia,
+Dette projekt undersøger datadrevet tilgang til at støtte læring,
+vha. grafbaserede digitale redskaber.
+Vi ser konkret på de digitale redskaber Scholia og Hypothes.is,
der kan analysere og visualisere relationer
-mellem videnskabelige tekster, forskere og stofområder,
-og evaluerer redskabet
-anvendt til at understøtte læring ved Humtek-studiet på RUC.
+mellem videnskabelige tekster, forskere, stofområder og begreber,
+og evaluerer hvorvidt redskaberne er hensigtsmæssige at anvende
+ved problemorienteret projektlæring.
Vi finder det paradoksalt,
at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt
@@ -76,11 +76,11 @@ Viden kan formidles på flere måder.
Indsigt kan opnås på flere måder,
og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
-RUC er funderet i problemorienteret projektlæring
+Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring
som pædagogiske principper.
Vi er i det 21. århundrede
med store muligheder med og forventninger til digital teknologier.
-RUC er en institution med begrænsede ressourcer.
+Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer.
Det er udfordrende at studere,
og nogen men ikke al hjælp er gavnlig for læring.
@@ -110,7 +110,7 @@ kunne støtte studerendes læring.
I vores undersøgelse i problemfeltet
har vi taget flere fravalg.
-Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens.
+Vi undgår "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens.
Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI.
@@ -118,51 +118,51 @@ Vi søger i stedet at udforske løsninger,
der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
-Vi undgår at undersøge proprietære redskaber.
-[FIXME: noget om at gennemsigtigheden i Fri software og åbne standarder
-er nemmere at undersøge videnskabeligt]
-
-## Tema
-
-Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.
+Vi undgår proprietære redskaber.
+Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed
+ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
+gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
+og for andre videnskabeligt at efterprøve vores undersøgelser.
## Problemformulering
-<!-- Hovedproblem -->
-
Vi har i dette projekt valgt at undersøge
følgende problemstilling:
-*Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?*
+*Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes
+til at understøtte problemorienteret projektlæring?*
Problemstillingen har vi valgt at bryde op
i følgende underspørgsmål:
-<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder -->
+<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder
Kan PPL kernebegreber
som stilladsering, bridging og constructive alignment
danne inspiration
for nye grafteoribaserede læringsværktøjer
til universitetsstuderende?
+-->
+*Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være
+for problemorienteret projektlæring
+i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber
+som integreret del af læringsprocessen?*
<!--
-Underspørgsmål om sproget RDF,
-som teknologisk system til at sikre dækning af TSA
+Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system,
+til at sikre dækning af TSA
-->
-*Hvordan fungerer grafsproget RDF,
-særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?*
+*Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is
+i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber?*
<!--
Underspørgsmål
-om design og konstruktion af grafbehandlingsservices,
+om design og konstruktion af praktisk vejledning,
til at sikre dækning af Design og Konstruktion
-->
-*Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres,
-så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?*
-
-*Kan vi komme på et prdukt eller en metode, som vi kan bruge i slutningen af projektet?*
+*Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia,
+for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring?*
## Målgruppe
@@ -181,7 +181,7 @@ at det må være i facilitatorens interesse
at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.
En anden målgruppe,
-som vi gerne ville fokusere på,
+som vi gerne vil fokusere på,
er de studerende på RUC.
Vi mener,
at denne målgruppe vil være oplagt,
@@ -317,7 +317,7 @@ undersøger @Bjørn_2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
Om semantiske digitale redskaber specifikt
relateret til videnskabelig læring mere løst,
undersøger @Kanza_2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
-@Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+og @Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
@Frederiksen_2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.