aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd65
1 files changed, 65 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index e473363..398c7f8 100644
--- a/worlding/_baggrund.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -2,6 +2,71 @@
---
+# IT-inddragelse i læring på RUC
+
+Vi studerer Humanistisk Teknologi (Humtek) på Roskilde Universitet.
+Vi er nysgerrige omkring vores egen læring på studiet,
+men også usikre på rammerne for vores læring.
+Vi havde eksempelvis generelt svært ved at finde en rød tråd
+i det læringsmateriale vi blev præsenteret for i 1. semester,
+men måske det var et pædagogisk greb -
+måske der lå en læring i selve det at få os ud på dybt vand?
+Eller var vi allesammen overhørt eller overset en væsentlig pointe?
+
+Vi har derfor valgt at undersøge læring på RUC.
+
+Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret
+som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL).
+
+Vores studie - Humtek - blev introduceret som meget progressivt:
+Pensum - læringsmaterialet - vil udelukkende være digitalt,
+bl.a. fordi nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu,
+og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform.
+
+Studiets forløb - den overordnede lærings*rytme* - er også digitalt formidlet,
+gennem en stribe af administrative systemer.
+Særligt gennem webstederne `study.ruc.dk` og `moodle.ruc.dk` og `eksamen.ruc.dk`
+som er autoritative om hhv. læringsindhold, mødetider og deadlines[^1].
+Dette med autorisation belyser nogle typer forvirring,
+da disse websteder indeholder overlappende
+og somme tider modstridende informationer:
+Husk mødetider fra `study.ruc.dk`,
+medmindre der står andre tidspunkter på `moodle.ruc.dk`.
+Og læs på moodle om læringsindhold,
+men kun til inspiration
+for de formelle rammer står på `study.ruc.dk`.
+Og deadlines for afleveringer nævnes på alle tre websteder,
+men kun `eksamen.ruc.dk` tæller når der er divergens.
+
+[^1]: Eller sådan er det *formodentligt*.
+Opsummeringen herover er blot en personlig subjektiv erfaring,
+efter forgæves at have ledt efter en autoritatv oversigt over,
+hvad der potentielt er støj ved hver administrativ platform.
+
+FIXME: Forsøg systematisk at indhente autoritativ oversigt
+over platformes indbyrdes autoritet.
+
+Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel,
+vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale,
+Struktureringen af vores læringsforløb er også digitalt,
+og en tydelig kilde til forvirring,
+men formodentligt mere af administrativ end pædagogisk karakter.
+
+Vi har derfor i denne rapport valgt
+mere konkret at undersøge to digitale redskaber -
+Scholia og Hypothes.is,
+som vi umiddelbart synes kunne hjælpe os i vores læring,
+men måske vi har misforstået
+og de reelt er mere administrative end læringsunderstøttende,
+eller måske de direkte er skadelige for læring
+eller modvirker den specifikke læringsmodel vores studie er opbygget efter?
+
+Til vores undersøgelse har vi brug for at afklare
+*hvad er Problemorienteret Projektlæring*.
+
+Vi vil også undersøge *hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is*,
+FIXME...
+
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
# Introduktion