aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_scholia.qmd26
1 files changed, 26 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_scholia.qmd b/worlding/_scholia.qmd
index 6d240ee..c75882c 100644
--- a/worlding/_scholia.qmd
+++ b/worlding/_scholia.qmd
@@ -128,3 +128,29 @@ og historik for udviklingen af rationalet.
Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent
for det samlede rationale --
ingen overordnet forfatter eller redaktør.
+
+## Læringshandlingen og Scholia
+
+<!-- FIXME: pointe: vis hvordan Schlias potentiale for understøttelse
+af affinitive bevægelser er større end wikipedia pga. kontektsualisering-->
+
+Scholia er en tom skal,
+som visualiserer en underliggende database af faste datapunkter.
+Værktøjet er dermed ikke endestationen for læringsprocessen,
+på samme måde som Wikipedia ikke forventes
+at give tilfredsstillende, læringsmæssigt dybe svar på et spørgsmål.
+Men hvor læringen i Wikipedia kun er så dyb som indholdet af hver artikel,
+skaber Scholia dybde ved at rumme og visualisere det felt,
+brugeren har defineret i søgningen.
+Her befinder læringsværdien for Scholia sig i,
+at feltet netop er afgrænset,
+når brugeren navigerer i det.
+Den eneste kontekstuelle ramme, som Wikipedia gør brug af,
+er den, som opstilles i hver artikel.
+Hvis indholdet af en Wikipedia artikel ikke er tilfredsstillende for den lærende,
+er en videre udforskning kun mulig i det omfang,
+Wikipedia henviser til separate artikler.
+Scholia forsøger ikke at være tilfredsstillende i sig selv,
+idet værktøjet viser konteksten *før* læringsmaterialet.
+Hermed styrkes den affinitive bevægelse
+