aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd32
1 files changed, 17 insertions, 15 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index 22ad8c5..560e6f1 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -1,4 +1,6 @@
-## Introduktion
+## Disposition
+
+### Introduktion
Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster,
men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
@@ -20,7 +22,7 @@ Underspørgsmål:
* Hvilken funktionalitet karakteriserer 5-stjernet læsning?
* Hvordan påvirker 5-stjernet læsning læringsprocessen?
-## Metode
+### Metode
Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst,
og evaluerer herefter,
@@ -37,7 +39,7 @@ med teorien,
gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
-## Teori
+### Teori
Vores undersøgelse af 5-stjernet læsning
tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring,
@@ -53,7 +55,7 @@ og inddragelse af metoder fra Stanfords nyere reviderede model,
Frigørende Design (Liberating Design)
[@Stanford2021].
-### Tentakulær læring
+#### Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
@@ -66,7 +68,7 @@ skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition
-### 5-stjernet data
+#### 5-stjernet data
5-stjernet data er et koncept,
som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
@@ -78,7 +80,7 @@ som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!
-## Analyse
+### Analyse
Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning
involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
@@ -90,20 +92,20 @@ Ved vores analyse af teknologierne
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
-### Hypothes.is
+#### Hypothes.is
Det konkluderes, at hypothes.is gennem sin funktionalitet
inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre,
på en måde som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer
som operative i Schraubes tekst.
-### Scholia
+#### Scholia
-### Markdown
+#### Markdown
Semantiske noter i Markdown
-### Samlet system
+#### Samlet system
Opsummeringer:
@@ -118,7 +120,7 @@ Vores proces kan rimeligvis siges
at have potentiale for dybere læring,
altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
-## Konstruktion af ontologi
+### Konstruktion af ontologi
Som evaluering af,
om de digitaliserede data affødt af 5-stjernet læsning giver mening,
@@ -134,9 +136,9 @@ Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
er der *mulighed* for at hvad vi synes giver "mening"
også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.
-### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
+#### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
-### Evaluering af 5-stjernede data
+#### Evaluering af 5-stjernede data
Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].
@@ -145,6 +147,6 @@ Vores designprodukt kan rimeligvis siges
at have potentiale for stilladsering af dybere læring,
og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
-## Konklusion
+### Konklusion
-## Perspektivering
+### Perspektivering