aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_læring.qmd25
1 files changed, 25 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd
index e61f65e..91dbbdc 100644
--- a/worlding/_læring.qmd
+++ b/worlding/_læring.qmd
@@ -14,6 +14,31 @@ I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele
af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge,
hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen.
+::: {.callout-important}
+## FIXME
+
+Der er ingen referencer i ovenstående,
+som må indikere at teksten implicit anser det omtalte som almen viden.
+
+Jeg (Jonas) er dog helt uenig i, at...
+
+ * digitalisering er en epoke, endsige en overstået epoke
+ * det er nemmere at blive distraheret nu end tidligere
+ * Ernst belyser digitalisering som *øget* distraktion for læring
+
+Jeg forstår digitalisering ikke som en epoke men som en aktivitet
+(kvantisering af og systematisk viderebehandling af data).
+
+Jeg mener at at den krise Ernst peger på i nutiden
+ikke handler om at distraktion er værre end nogensinde,
+men om at verden langt bredere er i krise,
+og at vi derfor mere end nogensinde har brug for optimal læring
+og at optimal læring bl.a.
+(altså som en *komponent* men ikke centralt)
+svækkes ved læringsrum med for mange eller forkerte distraktioner.
+
+:::
+
Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring,
som beskriver to fundamentale, modsatrettede motivationer for at lære.
Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne*