summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--learn/index.qmd28
-rw-r--r--ref.bib121
2 files changed, 71 insertions, 78 deletions
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 63f201f..68ed127 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -14,10 +14,6 @@ format:
pdf:
output-file: S2424791995.pdf
-# FIXME: drop before final release
-nocite: |
- @*
-
breaks: false
---
@@ -40,15 +36,15 @@ Forbered jeres opponering
# Projektemne
***Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af?***
-Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie frem for - eller som støtte til - moodle som statisk modulbaseret læringsplatform.
***Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet?***
RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. Mulighederne indenfor RDF sammenlignes med moodle, som har en firkantet og 1-dimensionel struktur.
-Videreudviklingen af RDF - OWL (Web Language Ontology) - ligger altid på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet.
+OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, som altid ligger på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. OWL bruges til at formulere ontologier, og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord.
-Hypothes.is er en udvidelse til chrome, som tillader brugen at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf.
+Hypothes.is er et system på en server, som opbevarer semantiske annotationer og tillader brugeren at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf.
Målet med projektet er udviklingen af et dynamisk og flerdimensionelt alternativ til de statiske og 1-dimensionele forløb på moodle.
@@ -65,9 +61,12 @@ Moodle gør det besværligt at arbejde fokuseret med de begreber og relationer,
RUC er et universitet, som praler af at være direkte forbundet med virkeligheden, og HumTek undersøger specifikt forholdet mellem mennesket og teknologien. Alligevel går mange med en følelse af, at moodle er ugennemtænkt, eller som minimum ikke burde stå for sig selv. Meget lidt vægt bliver lagt på effektive studiestrategier når det kommer til det operative aspekt af læringen. Gode studievaner kan kun få dig så langt, inden man er begrænset af et manglende overblik.
Design & Konstruktion er forskelligt fra HumTeks andre 2 dimensioner på flere måder.
+
* Faget indeholder det halve antal timer, og er derfor en mindre arbejdsbyrde at skulle visualisere.
+
* Vi har netop skrevet projekt indenfor Design & Konstruktion, og har derfor en intuitiv forståelse af faget udover den faglige.
-* D&K bruger ofte modeller, men slående nok er modellerne ikke altid ens. Pontis' model er en videreudvikling af en tidligere model, som stammer helt tilbage fra 1980'erne med Langdon Winners "The Whale and the Reactor". Denne forskel bliver aldrig behandlet dybdegående, ej heller er der en indlysende måde at lære mere om nuancerne.
+
+* D&K bruger ofte modeller, men slående nok er modellerne ikke altid ens. Pontis' model er en videreudvikling af en tidligere model, som stammer helt tilbage fra 1980'erne med Langdon Winners "The Whale and the Reactor" @Winner_2020. Denne forskel bliver aldrig behandlet dybdegående, ej heller er der en indlysende måde at lære mere om nuancerne.
***Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling?***
@@ -111,7 +110,7 @@ TRIN-modellen vil danne det empiriske analytiske grundlag for den fortløbende u
Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde da vi vil bruge fagets kildeteksters mange postulater og konklusioner til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis på være gældende.
-Selve projektets grundantagelse er også, at viden hele tiden udvikler sig med tiden, og dette burde være afspejlet i de ressourcer, de studerende har tilgængelige. I den forbindelse vil den dialektiske metode uden tvivl være relevant, herunder potentielt ideen om negationen af negationen som type af relation, samt skarpere epistemologisk forståelse af forskellen mellem kvalitative fænomener og deres udspring af kvantitative ophobninger. Derudover vil dialektikken hjælpe os med at forstå det gensidige forhold der er mellem den studerende, og grafernes kontinuerlige udvikling gennem de studerende.
+Selve projektets grundantagelse er også, at viden bør være under konstant udvikling, og dette burde være afspejlet i de ressourcer, de studerende har tilgængelige. I den forbindelse vil den dialektiske metode uden tvivl være relevant, herunder potentielt ideen om negationen af negationen som type af relation, samt skarpere epistemologisk forståelse af forskellen mellem kvalitative fænomener og deres udspring af kvantitative ophobninger. Derudover vil dialektikken hjælpe os med at forstå det gensidige forhold der er mellem den studerende, og grafernes kontinuerlige udvikling gennem de studerende.
ANT kan hjælpe os med at forstå enkelte fænomener og aktører som knudepunkter i et sammenvævet spind af knudepunkter og relationer mellem disse.
@@ -122,11 +121,11 @@ Hvilke metoder der vægter højest vil vise sig gennem arbejdet.
# Teoretiske overvejelser
Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, vi opnår gennem projektforløbet.
-Vi vil anvende teori på vores empiri gennem abstraktionsprocessen der er i at oversætte fra brødtekst til RDF. Vores empiri vil bestå af kildetekster til D&K, som vi vil udsætte for grundig teoretisk kategorisering på baggrund af ovennævnte mulige filosofiske teorier. Gennem arbejdet vil vi sandsynligvis opdage, at nogle metoder er bedre egnet til at kategorisere fagets virkelighed end andre. Eksempelvis kunne Bertel Ollman's beskrivelse af "udgangspunkt" indenfor dialektikken hjælpe med at beskrive, hvordan det samme fænomen kan være forskelligt afhængigt af, hvilken aktør, der beskuer det. For togkontrolløren er det et irritationsmoment at passageren er faldet i søvn og må blive vækket for at vise billet, mens irritationsmomentet for passageren er at blive vækket.
+Vi vil anvende teori på vores empiri gennem abstraktionsprocessen der er i at oversætte fra prosa til RDF. Vores empiri vil bestå af kildetekster til D&K, som vi vil udsætte for grundig teoretisk kategorisering på baggrund af ovennævnte mulige filosofiske teorier. Gennem arbejdet vil vi sandsynligvis opdage, at nogle metoder er bedre egnet til at kategorisere fagets virkelighed end andre. Eksempelvis kunne Bertel Ollman's @Ollmann_2003 beskrivelse af "udgangspunkt" indenfor dialektikken hjælpe med at beskrive, hvordan det samme fænomen kan være forskelligt afhængigt af, hvilken aktør, der beskuer det. For togkontrolløren er det et irritationsmoment at passageren er faldet i søvn og må blive vækket for at vise billet, mens irritationsmomentet for passageren er at blive vækket.
# Kildeovervejelser
-@Allemang_2020, @Jørgensen_2018, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022, @Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC, @Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011 og @Janowicz_2014.
+@Allemang_2020, @Jørgensen_2018, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022, @Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC, @Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011, @DuCharme_2011 og @Janowicz_2014.
# Semesterbindingen
<!--Her beskriver I jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensionen ” Teknologiske systemer og artefakter” - og hvorfor. Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende (jf. BP2 læringsudbytte/bedømmelseskriterier):
@@ -168,13 +167,6 @@ Vi vil anvende TRIN-modellen gennem projektet når vi arbejde med RDF og semanti
:::
\endgroup
-
-[Resource Description Framework] af Peter Loshin
-
- en af det artikler vi vil bruge er [pontis] "Design thinking revised"
-
-
-
# Bilag 1 - Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
diff --git a/ref.bib b/ref.bib
index 3647f44..51cf26b 100644
--- a/ref.bib
+++ b/ref.bib
@@ -1,7 +1,6 @@
@Book{Allemang_2020,
title = "Semantic Web for the Working Ontologist: Effective Modeling for Linked Data, {RDFS}, and {OWL}",
ISBN = "978-1-4503-7617-4",
- URL = "http://dx.doi.org/10.1145/3382097",
doi = "10.1145/3382097",
publisher = "ACM",
author = "Dean Allemang and Jim Hendler and Fabien Gandon",
@@ -9,11 +8,24 @@
month = jul,
}
+@Article{DuCharme_2011,
+ author = "Bob {DuCharme}",
+ copyright = "COPYRIGHT 2011 Ringgold, Inc.",
+ ISSN = "0887-3763",
+ journal = "Reference & Research Book News",
+ language = "en",
+ number = "6",
+ publisher = "Ringgold, Inc",
+ address = "Portland",
+ title = "Learning {SPARQL}; querying and updating with {SPARQL} 1.1",
+ volume = "26",
+ year = "2011",
+}
+
@Article{Frederiksen_2016,
title = "Hypothes.is -- Nyt plug-in i {OJS}",
volume = "7",
ISSN = "1904-335X",
- URL = "https://doi.org/10.7146/ojssb.v7i7.23197",
doi = "10.7146/ojssb.v7i7.23197",
number = "7",
journal = "OJS på dansk",
@@ -23,6 +35,30 @@
month = feb,
}
+@Book{Heath_2011,
+ title = "Linked Data: Evolving the Web into a Global Data Space",
+ ISBN = "978-3-031-79432-2",
+ ISSN = "2691-2031",
+ doi = "10.1007/978-3-031-79432-2",
+ journal = "Synthesis Lectures on Data, Semantics, and Knowledge",
+ publisher = "Springer International Publishing",
+ author = "Tom Heath and Christian Bizer",
+ year = "2011",
+}
+
+@Article{Janowicz_2014,
+ title = "Five stars of Linked Data vocabulary use",
+ volume = "5",
+ ISSN = "1570-0844",
+ doi = "10.3233/sw-140135",
+ number = "3",
+ journal = "Semantic Web",
+ publisher = "IOS Press",
+ author = "Krzysztof Janowicz and Pascal Hitzler and Benjamin Adams and Dave Kolas and Charles {Vardeman II}",
+ year = "2014",
+ pages = "173--176",
+}
+
@Article{Jørgensen_2018,
title = "Digital signatur",
subtitle = "En eksemplarisk analyse af en teknologis indre mekanismer og processer",
@@ -32,6 +68,8 @@
day = "17",
language = da-DK,
publisher = "Roskilde Universitet",
+ URL = "https://forskning.ruc.dk/da/publications/digital-signatur-en-eksemplarisk-analyse-af-en-teknologis-indre-m",
+ urldate = "2024-03-12",
}
@Collection{KU_værktøj,
@@ -50,6 +88,18 @@
urldate = "2023-12-18",
}
+@Book{Ollmann_2003,
+ ISBN = "0-252-02832-5",
+ keywords = "Marx, Karl, 1818-1883",
+ language = "en-US",
+ publisher = "University of Illinois Press",
+ author = "Bertell Ollman",
+ address = "Urbana, Ill",
+ booktitle = "Dance of the dialectic",
+ booksubtitle = "steps in Marx's method",
+ year = "2003",
+}
+
@InCollection{Pontis_2015,
author = "Sheila Pontis",
title = "Design thinking revised",
@@ -78,7 +128,6 @@
@InBook{Pressman_2018,
crossref = "Pressman_2018_book",
doi = "10.4324/9781315561936-2",
- URL = "https://doi.org/10.4324/9781315561936-2",
pages = "3--12",
author = "Andrew Pressman",
title = "Design Thinking Overview",
@@ -89,7 +138,6 @@
subtitle = "A Design centered Framework",
volume = "109",
ISSN = "2212-8271",
- URL = "https://doi.org/10.1016/j.procir.2022.05.305",
doi = "10.1016/j.procir.2022.05.305",
journal = "Procedia CIRP",
publisher = "Elsevier BV",
@@ -101,7 +149,6 @@
@Article{Sanders_2014,
doi = "10.1080/15710882.2014.888183",
- URL = "https://doi.org/10.1080/15710882.2014.888183",
year = "2014",
month = jan,
publisher = "Informa {UK} Limited",
@@ -118,7 +165,6 @@
@Book{Simonsen_2010_book,
doi = "10.4324/9780203855836",
- URL = "https://doi.org/10.4324/9780203855836",
year = "2010",
month = sep,
publisher = "Routledge",
@@ -141,7 +187,6 @@
subtitle = "Extending the Iterative Approach",
volume = "28",
ISSN = "1531-4790",
- URL = "https://doi.org/10.1162/desi_a_00158",
doi = "10.1162/desi_a_00158",
number = "3",
journal = "Design Issues",
@@ -154,7 +199,6 @@
@Book{Simonsen_2014_book,
doi = "10.7551/mitpress/9936.001.0001",
- URL = "https://doi.org/10.7551/mitpress/9936.001.0001",
year = "2014",
publisher = "The {MIT} Press",
month = jul,
@@ -167,7 +211,6 @@
@InBook{Hertzum_2014,
crossref = "Simonsen_2014_book",
doi = "10.7551/mitpress/9936.003.0005",
- URL = "https://doi.org/10.7551/mitpress/9936.003.0005",
title = "Project Designs for Student Design Projects",
author = "Morten Hertzum",
pages = "39--56",
@@ -178,7 +221,6 @@
booksubtitle = "{ESWC} 2017 Satellite Events",
ISBN = "978-3-319-70407-4",
ISSN = "1611-3349",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-319-70407-4",
doi = "10.1007/978-3-319-70407-4",
journal = "Lecture Notes in Computer Science",
publisher = "Springer International Publishing",
@@ -188,7 +230,6 @@
@InBook{Nielsen_2017,
crossref = "Springer_2017_ESWC_remote",
title = "Scholia, Scientometrics and Wikidata",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-319-70407-4_36",
doi = "10.1007/978-3-319-70407-4_36",
author = "Finn Årup Nielsen and Daniel Mietchen and Egon Willighagen",
pages = "237--259",
@@ -199,7 +240,6 @@
booksubtitle = "20th International Semantic Web Conference, {ISWC} 2021, Virtual Event, October 24–28, 2021, Proceedings",
ISBN = "978-3-030-88361-4",
ISSN = "1611-3349",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-030-88361-4",
doi = "10.1007/978-3-030-88361-4",
journal = "Lecture Notes in Computer Science",
publisher = "Springer International Publishing",
@@ -210,7 +250,6 @@
crossref = "Springer_2021_ISWC",
title = "Wikibase as an Infrastructure for Knowledge Graphs",
subtitle = "The {EU} Knowledge Graph",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-030-88361-4_37",
doi = "10.1007/978-3-030-88361-4_37",
author = "Dennis Diefenbach and Max De Wilde and Samantha Alipio",
pages = "631--647",
@@ -221,7 +260,6 @@
booksubtitle = "19th International Conference, {ESWC} 2022, Hersonissos, Crete, Greece, May 29 – June 2, 2022, Proceedings",
ISBN = "978-3-031-06981-9",
ISSN = "1611-3349",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-031-06981-9",
doi = "10.1007/978-3-031-06981-9",
journal = "Lecture Notes in Computer Science",
publisher = "Springer International Publishing",
@@ -231,7 +269,6 @@
@InBook{Bento_2022,
crossref = "Springer_2022_ESWC",
title = "Do Arduinos Dream of Efficient Reasoners?",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-031-06981-9_17",
doi = "10.1007/978-3-031-06981-9_17",
author = "Alexandre Bento and Lionel Médini and Kamal Singh and Frédérique Laforest",
pages = "289--304",
@@ -240,7 +277,6 @@
@InBook{Liu_2022,
crossref = "Springer_2022_ESWC",
title = "{LD} Connect: {A} Linked Data Portal for {IOS} Press Scientometrics",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-031-06981-9_19",
doi = "10.1007/978-3-031-06981-9_19",
author = "Zilong Liu and Meilin Shi and Krzysztof Janowicz and Blake Regalia and Stephanie Delbecque and Gengchen Mai and Rui Zhu and Pascal Hitzler",
pages = "323--337",
@@ -251,7 +287,6 @@
booksubtitle = "20th International Conference, {ESWC} 2023, Hersonissos, Crete, Greece, May 28–June 1, 2023, Proceedings",
ISBN = "978-3-031-33455-9",
ISSN = "1611-3349",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-031-33455-9",
doi = "10.1007/978-3-031-33455-9",
journal = "Lecture Notes in Computer Science",
publisher = "Springer Nature Switzerland",
@@ -261,7 +296,6 @@
@InBook{Fathalla_2023,
crossref = "Springer_2023_ESWC",
title = "An Upper Ontology for Modern Science Branches and Related Entities",
- URL = "https://doi.org/10.1007/978-3-031-33455-9_26",
doi = "10.1007/978-3-031-33455-9_26",
author = "Said Fathalla and Christoph Lange and Sören Auer",
pages = "436--453",
@@ -271,7 +305,6 @@
title = "Scientific Teaching: Defining a Taxonomy of Observable Practices",
volume = "14",
ISSN = "1931-7913",
- URL = "https://doi.org/10.1187/cbe.14-01-0002",
doi = "10.1187/cbe.14-01-0002",
number = "1",
journal = "CBE—Life Sciences Education",
@@ -310,7 +343,6 @@
@Article{Venable_2016,
doi = "10.1057/ejis.2014.36",
- URL = "https://doi.org/10.1057/ejis.2014.36",
year = "2016",
month = Jan,
publisher = "Informa {UK} Limited",
@@ -330,7 +362,6 @@
title = "The Whale and the Reactor",
subtitle = "A Search for Limits in an Age of High Technology",
ISBN = "978-0-226-69268-5",
- URL = "https://doi.org/10.7208/chicago/9780226692685.001.0001",
doi = "10.7208/chicago/9780226692685.001.0001",
publisher = "University of Chicago Press",
author = "Langdon Winner",
@@ -340,6 +371,15 @@
language = en-US,
}
+@Article{Yokochi_2023,
+ title = "Evaluating Oxigraph Server as a triple store for small and medium-sized datasets",
+ doi = "10.37044/osf.io/yru4b",
+ publisher = "Center for Open Science",
+ author = "Masashi Yokochi and Nishad Thalhath",
+ year = "2023",
+ month = jul,
+}
+
@Book{Zuboff_2019,
author = "Shoshana Zuboff",
address = "New York",
@@ -356,42 +396,3 @@
URL = "https://we.riseup.net/assets/533560/Zuboff%2C+Shoshana.The+Age+of+Surveillance+Capitalism.2019.pdf",
urldate = "2024-02-13",
}
-
-@Book{Heath_2011,
- title = "Linked Data: Evolving the Web into a Global Data Space",
- ISBN = "978-3-031-79432-2",
- ISSN = "2691-2031",
- URL = "http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-79432-2",
- doi = "10.1007/978-3-031-79432-2",
- journal = "Synthesis Lectures on Data, Semantics, and Knowledge",
- publisher = "Springer International Publishing",
- author = "Tom Heath and Christian Bizer",
- year = "2011",
-}
-
-@Article{cdi_proquest_reports_906483539,
- copyright = "COPYRIGHT 2011 Ringgold, Inc.",
- ISSN = "0887-3763",
- journal = "Reference & Research Book News",
- language = "eng",
- number = "6",
- publisher = "Ringgold, Inc",
- address = "Portland",
- title = "Learning {SPARQL}; querying and updating with {SPARQL} 1.1",
- volume = "26",
- year = "2011",
-}
-
-@Article{Janowicz_2014,
- title = "Five stars of Linked Data vocabulary use",
- volume = "5",
- ISSN = "1570-0844",
- URL = "http://dx.doi.org/10.3233/sw-140135",
- doi = "10.3233/sw-140135",
- number = "3",
- journal = "Semantic Web",
- publisher = "IOS Press",
- author = "Krzysztof Janowicz and Pascal Hitzler and Benjamin Adams and Dave Kolas and Charles {Vardeman II}",
- year = "2014",
- pages = "173--176",
-}