diff options
-rw-r--r-- | ref.bib | 13 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_scholia.qmd | 125 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_teori_og_metode.qmd | 6 |
3 files changed, 137 insertions, 7 deletions
@@ -198,6 +198,19 @@ language = english, } +@Article{Ferrucci_2010, + title = "Building Watson: An Overview of the Deep{QA} Project", + volume = "31", + ISSN = "2371-9621", + doi = "10.1609/aimag.v31i3.2303", + number = "3", + journal = "AI Magazine", + publisher = "Wiley", + author = "David Ferrucci and Eric Brown and Jennifer Chu‐Carroll and James Fan and David Gondek and Aditya A. Kalyanpur and Adam Lally and J. William Murdock and Eric Nyberg and John Prager and Nico Schlaefer and Chris Welty", + date = "2010-10", + pages = "59--79", +} + @Article{Frederiksen_2016, title = "Hypothes.is -- Nyt plug-in i {OJS}", volume = "7", diff --git a/worlding/_scholia.qmd b/worlding/_scholia.qmd index 3eba1ad..e67badc 100644 --- a/worlding/_scholia.qmd +++ b/worlding/_scholia.qmd @@ -1,12 +1,17 @@ # Scholia -Scholia er en akademisk database -med bibliografiske oplysninger om videnskabelig litteratur, -forskere, begreber m.m. - -I anvendelse er Scholia et forskningsprofileringssystem -beslægtet med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal +Scholia er et forskningsprofileringssystem +i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal [@Rasberry_2019]. +En søgerutine giver adgang til opslag +på aktører, begreber og værker +i en database over bibliografiske informationer +om videnskabelig litteratur og udgivelser, +og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden +relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.) +som en samling af lister, grafer og diagrammer. + +## Umiddelbar brug Brugerfladen er en online, web-baseret service, hvor de bibliografiske informationer præsenteres @@ -14,3 +19,111 @@ som Den præsenterede viden udfra opslag i den separate online, web-baserede service Wikidata. + +## Deltagende brug + +## Konstruktion + +Tynd skal af skabeloner og opslagsformularer +op imod den uafhængige vidensbase Wikidata. +som laver forespørgsler som vidensgrafer i sproget SPARQL +i den uafhængige vidensbase Wikidata. +Wikidata danner svar på SPARQL-forespørgsler +udfra SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database. + +Scholias søgerutine overvåger indtastningsfeltet, +og hver gang indholdet ændres, +sendes den (måske uafsluttede) tekststreng +som forespørgsel til wikidata. +Wikidata returnerer en liste over de indlæg, +hvor tekststrengen indgår i et af direkte beskrivende datafelter, +sorteret efter klassificering af de fundne indlæg. +Scholia viser denne liste +som genvej til afslutning af indtastning. + +Hvis indtastning i søgefeltet afsluttes konventionelt +uden brug af genveje, +sendes den afsluttede tekststreng +som forespørgsel til wikidata. +Wikidata returnere igen en liste over fundne indlæg, +som Scholia nu viser søgningsresultaterne som selvstændig webside, +hvorfra der kan vælges eet resultat at vise detaljeret. + +Hvis indtastning i søgefeltet afsluttes +ved at vælge en genvej, +eller hvis der vælges eet indlæg fra søgningsresultatwebsiden, +sendes en ID for indlægget som forespørgsel til wikidata. +Wikidata returnerer en vidensgraf for indlægget, +som Scholia bruger til at vælge og komponere typen af svarside, +udfra om indlægget er en en person, et værk, et begreb m.m. +Svarsiden udløser, +efterhånden som det pågældende område på websiden dannes, +forespørgsler til Wikidata +i form af vidensgrafer om forskellige aspekter om indlægget. +Eksempelvis for værker, +hvilke væsentlige begreber de berører, +og andre begreber de er nært beslægtede med. +Eller for personer, +hvornår de har forfattet, +sammen med hvilke medforfattere, +og hvilke primære begreber forskellige samarbejder har omhandet. + +Alle forespørgsler til wikidata +følger en proprietær maskin-brugerflade, +som er offentligt og maskinlæsbart formaliseret efter standarden OpenAPI. +Forespørgsler med vidensgrafer +følger det åbent standardiserede sprog SPARQL. + +FIXME: Måske noget om Wikidata internt, +om SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database. + +## Adgang og rettigheder + +Offentlig adgang til simpel brug. + +Åben, inkluderende adgang +til både deltagende brug og videreudvikling. + +Lidt om økonomisk og politisk struktur og bæredygtighed, +at al brug er friholdt for monetære transaktioner, +styreform indenfor organisationen, +og hvordan udvikling og drift så oppebæres økonomisk +(kun gennem anonyme donationer? +hvis mere etablerede koalitioner, +hvem har så større magt og kan præge den indre styring?), + +## Kultur + +Aktører med interesse i socialt engagerende platforme +(Wikimedia). + +Aktører med interesse i automatisering af bibliografiske data +(udviklere af semiautomatiske redigeringsrutiner). + +Aktører med interesse i *humant* rationaliseret information +som træningsinput til generativ kunstig intelligens, +eksempelvis IBM, +hvis kunstige intelligens Watson ifølge @Ferucci_2010 vandt i Jeopardy +takket være *vidensgrafer* over leksikon-indlæg, +dannet ud fra ontologier udledt af kollektive wikier, +bl.a. Wikipedia. +Wikidata blev lanceret 3 år efter Watsons præstation, +som en wiki-drevet vidensbase. + +FIXME: måske flytte historiske detaljer +om samspillet mellem Wikimedia, Wikipedia, Wikidata og Watson +op som baggrundsmateriale. + +## Svagheder og bivirkninger + +Konstruktionen og adgangen til Scholia +skaber udfordringer for validering af vidensrationaler. + +De inkluderende principper for adgang til deltagende brug +komplicerer validering af intellektuelle bidrag til viden. +Der er transparens om både inddragede informationer +identiteter for aktører i vidensrationaliseringen, +og historik for udviklingen af rationalet. +Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent +for det samlede rationale - +ingen overordnet forfatter eller redaktør. diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index 135ddb6..91a2322 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -18,7 +18,11 @@ som perspektivering af vores udviklede model for læring. ## Teorier om teknologi -Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom +Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom. + +Teori om kvalitetsforskelle +mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced +(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal). Teori om styrker ved transparens i kode og data |