summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_planer.qmd34
-rw-r--r--worlding/_teori_og_metode.qmd42
-rw-r--r--worlding/_undersøgelser.qmd74
-rw-r--r--worlding/index.qmd26
4 files changed, 159 insertions, 17 deletions
diff --git a/worlding/_planer.qmd b/worlding/_planer.qmd
index 5245499..45506d4 100644
--- a/worlding/_planer.qmd
+++ b/worlding/_planer.qmd
@@ -9,8 +9,8 @@ language da
projectscale monthly zoom 2
skinparam svgDimensionStyle false
' %%QUARTO%%tickInterval 1month
-saturday are closed
-sunday are closed
+'saturday are closed
+'sunday are closed
'UNSUPPORTED: axisFormat %-d. %b
'UNSUPPORTED' todayMarker off
@@ -18,21 +18,27 @@ title Gruppearbejde
Project starts 2024-02-01
-- Struktur --
-[Konstituering] starts 2024-02-26 and requires 12 days
-[Vidensindsamling] starts 2024-03-14 and requires 10 days
+[Konstituering] starts 2024-04-01 and requires 14 days
+[Vidensindsamling] starts 2024-04-01 and requires 21 days
+
+-- Interviews --
+[Forberedelse] starts 2024-04-21 and requires 3 days
+
+'Ernst Schraube
+[Interview] happens 2024-05-01
+[Transskribering] starts at [Interview]'s end and requires 2 days
+[Analyse] starts at [Transkribering]'s end and requires 3 days
+[Fortolkning] as [tlk1] starts 2024-04-18 and requires 5 days
-'-- Interview --
-'[Forberedelse] starts 2024-03-14 and requires 8 days
-'[Interview] happens 2024-03-28
-'[Transskribering] starts 2024-03-29 and requires 9 days
-'[Analyse] starts 2024-04-10 and requires 5 days
-'[Fortolkning] as [tlk1] starts 2024-04-18 and requires 5 days
+'Studerende
+[Interview2] happens 2024-05-14
+[Transskribering2] starts at [Interview]'s end and requires 2 days
+[Analyse2] starts at [Transkribering2]'s end and requires 3 days
+[Fortolkning2] as [tlk2] starts 2024-04-18 and requires 5 days
-- Formidling --
-'[Interviews, evaluering] requires 3 days
-'[Interviews, evaluering] starts at [tlk1]'s end
-'[Interviews, evaluering] starts at [tlk2]'s end
-'[Interviews, evaluering] starts at [tlk3]'s end
+[Interviews, evaluering] starts at [tlk1]'s end and requires 3 days
+[Interviews, evaluering] starts at [tlk2]'s end and requires 3 days
[Projekt, sidste evaluering] starts 2024-05-26 and requires 3 days
[Projektaflevering] happens 2024-06-06
[Eksamen] starts 2024-06-17 and requires 10 days
diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd
index f5f48da..132eed9 100644
--- a/worlding/_teori_og_metode.qmd
+++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd
@@ -3,6 +3,48 @@
@Schraube_2024 beskriver tentakulær læring,
som indeholder Problemorientret Projektlæring.
+FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL?
+
+Måden vi opsøger og behandler viden
+har drastisk ændret sig siden digitaliseringen.
+Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling
+er der tilmed opstået bekymringer om måden,
+læring finder sted på digitalt.
+Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer,
+og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser
+i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice".
+I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele
+af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge,
+hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen.
+
+Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring,
+som beskriver to fundamentale, modsatrettede begrundelser for at lære.
+Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne*
+faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge
+negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen.
+"Defensive learning is primarily governed by external issues and
+largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024
+Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv,
+da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.
+
+FIXME: evt. droppe direkte citat
+
+Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige,
+som betegnes ekspansiv læring.
+Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til
+selve indholdet af læringsprocessen.
+Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed,
+og konsekvenser af læringen må derfor accepteres,
+da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen.
+"In expansive learning, the learning process is
+primarily not oriented toward external demands but
+toward the concrete necessities that arise from
+getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024
+Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres,
+modsat dem, der læres for.
+
+FIXME: evt. droppe direkte citat
+
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd
index ee4ddac..b1c9333 100644
--- a/worlding/_undersøgelser.qmd
+++ b/worlding/_undersøgelser.qmd
@@ -1,13 +1,83 @@
# Undersøgelser
-## Ontologi for tentalukær læring
+## Identificere begreber indenfor tentakulær læring
-Definere en ontologi for tentakulær læring,
+FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry,
+og medtage som bilag.
+
+## Formulere ontologi for tentakulær læring
+
+Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015.
+## Introducere model for tentakulær læring
+
+Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf,
+med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden
+og optimale "ideelle" aspekter foroven.
+
+FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen.
+Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.
+
+## Identificere svagheder ved IT-redskaber for tentakulær læring
+
+FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry,
+og medtage som bilag.
+
+@Scraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
+
+* Distribution af læringsmateriale
+* Tidsstyring af læringssessions
+* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner)
+* FIXME: flere?
+* FIXME: link til hver
+
+@Scraube_2024 konkluderer,
+at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring,
+ikke indholdsmæssige aspekter af læring.
+
+FIXME: Undersøge om @Scraube_2024 undersøger IT-redskaber
+fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
+og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
+
+## Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Graf-visualisere tentakulær læring,
+med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog.
+
+## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
+
+Argumentere for at IT-redskaber...
+
+* kan være rolige
+ * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model
+ * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi",
+ introduceret af @Mikkelsen_2000
+ og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
+* kan være kreative
+ * wikis er pr. definition ufuldstændige,
+ og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening
+ * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber,
+ som understøtter hacking-mentalitet
+ (dvs. redefinering af formål med redskabet)
+ og dermed verdening
+* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative)
+ * FIXME: find gode eksempler
+
+## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Graf-visualisere tentakulær læring,
+med inddragelse af digitaliseringseksempler
+som dækker ideelle aspekter.
+
+## Semantisk annotation af værker
+
Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015,
ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
+FIXME: Måske danne en *revideret* liste med Gooseberry,
+og medtage som bilag.
+
## Analyse af PPL overfor konkurrende læringsformer
FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,
diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd
index 546b9bf..144f74d 100644
--- a/worlding/index.qmd
+++ b/worlding/index.qmd
@@ -33,16 +33,39 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning).
<!-- FIXME: engelsk opsummering -->
+<!-- https://pad.degrowth.net/mGHhKvXyQ5SVeTIU11isQQ -->
{{< include _baggrund.qmd >}}
+{{< newline >}}
+- [ ] Redegør for relevansen af grafer ifm. at tænke flerdimensionelt vha. hyperlinks
+<!-- https://pad.degrowth.net/5AbKoR-mTOij6TsCMFFDRw -->
{{< include _teori_og_metode.qmd >}}
+{{< newline >}}
+- [ ] Redegørelse for tentakulær læring
+- [ ] Redegørelse for hypothes.is og scholia
+- [ ] Sammenkobling af tentakulær læring og semantiske læringsværktøjer (SLV)
+- [ ] Opstilling af model over tentakulær læring ifm. SLV
+<!-- https://pad.degrowth.net/5XR69V5rSEm9LwsLNtSXcQ -->
{{< include _undersøgelser.qmd >}}
-
+{{< newline >}}
+- [ ] Forbered interviews, herunder teori om relevant interviewform
+- [ ] Afhold interviews
+- [ ] Analyser interviews
+- [ ] Reflektér over sammenhænge på baggrund af interviews
+- [ ] Iterativt arbejde med model over tentakulær læring
+
+<!-- https://pad.degrowth.net/ofRbx2f4QcWLR-o_kqTNCQ -->
{{< include _konklusion.qmd >}}
+{{< newline >}}
+<!-- https://pad.degrowth.net/lU8aUxCkR5GNrP-8frklFA -->
{{< include _perspektivering.qmd >}}
+{{< newline >}}
+- [ ] Læringsformen på RUC, PPL
+- [ ] Økonomiske aktører i indførelsen af
+<!-- https://pad.degrowth.net/Jt6S4tAhQM-BUrAP-OllCg -->
{{< include _kilder.qmd >}}
---
@@ -57,6 +80,7 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning).
:::
\endgroup
+<!-- https://pad.degrowth.net/qfFl3xiaQWCbpoyNPbNsEA -->
{{< include _planer.qmd >}}
{{< include _opgaver.qmd >}}