summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--code/_gantt.qmd134
-rw-r--r--code/index.qmd90
-rw-r--r--learn/index.qmd86
-rw-r--r--ref.bib25
4 files changed, 244 insertions, 91 deletions
diff --git a/code/_gantt.qmd b/code/_gantt.qmd
index d573593..382fde0 100644
--- a/code/_gantt.qmd
+++ b/code/_gantt.qmd
@@ -3,65 +3,97 @@ breaks: false
---
-```{mermaid}
+```{.plantuml}
%%| fig-width: 100%
-gantt
-tickInterval 1month
-excludes weekends
-axisFormat %-d. %b
-todayMarker off
+@startgantt
+!include ../_themes/doubleslash/pgantt.puml
+skinparam defaultFontName ETbb
+language da
+projectscale monthly zoom 2
+skinparam svgDimensionStyle false
+' %%QUARTO%%tickInterval 1month
+saturday are closed
+sunday are closed
+'UNSUPPORTED: axisFormat %-d. %b
+'UNSUPPORTED' todayMarker off
-section Struktur
-Konstituering: 2024-02-26, 12d
-Vidensindsamling: 2024-03-14, 10d
+title Gruppearbejde
+Project starts 2024-02-01
-%%section Interview
-%%Forberedelse: 2024-03-14, 8d
-%%Interview: milestone, 2024-03-28, 0d
-%%Transskribering: 2024-03-29, 9d
-%%Analyse: 2024-04-10, 5d
-%%Fortolkning: tlk1, 2024-04-18, 5d
+-- Struktur --
+[Konstituering] starts 2024-02-26 and requires 12 days
+[Vidensindsamling] starts 2024-03-14 and requires 10 days
-section Formidling
-Interviews, evaluering: after tlk1 tlk2 tlk3, 3d
-Projekt, sidste evaluering: 2024-05-26, 3d
-Projektaflevering: milestone, 2024-06-06, 0d
-Eksamen: 2024-06-17, 10d
+'-- Interview --
+'[Forberedelse] starts 2024-03-14 and requires 8 days
+'[Interview] happens 2024-03-28
+'[Transskribering] starts 2024-03-29 and requires 9 days
+'[Analyse] starts 2024-04-10 and requires 5 days
+'[Fortolkning] as [tlk1] starts 2024-04-18 and requires 5 days
-section Vejledning
-Projektgruppedannelse: 2024-02-01, 3d
-Projektgruppe: milestone, 2024-02-05, 0d
-Problemformuleringsoplæg: milestone, 2024-03-12, 0d
-Problemformuleringsseminar: 2024-03-20, 1d
-Møde om visuel præs.: 2024-04-10, 1d
-Midtvejsrapport: milestone, 2024-04-22, 0d
-Midtvejseval.: 2024-05-05, 3d
+-- Formidling --
+'[Interviews, evaluering] requires 3 days
+'[Interviews, evaluering] starts at [tlk1]'s end
+'[Interviews, evaluering] starts at [tlk2]'s end
+'[Interviews, evaluering] starts at [tlk3]'s end
+[Projekt, sidste evaluering] starts 2024-05-26 and requires 3 days
+[Projektaflevering] happens 2024-06-06
+[Eksamen] starts 2024-06-17 and requires 10 days
-section BK5, TSA II
-Forelæsninger: 2024-02-06, 10d
-Forelæsninger: 2024-03-18, 1d
-Forelæsninger: 2024-04-02, 8d
-Eksamen: milestone, 2024-04-24, 0d
+-- Vejledning --
+[Projektgruppedannelse] starts 2024-02-01 and requires 3 days
+[Projektgruppe] happens 2024-02-05
+[Problemformuleringsoplæg] happens 2024-03-12
+[Problemformuleringsseminar] starts 2024-03-20 and requires 1 days
+[Møde om visuel præs.] starts 2024-04-10 and requires 1 days
+[Midtvejsrapport] happens 2024-04-22
+[Midtvejseval.] starts 2024-05-05 and requires 3 days
+@endgantt
+```
+
+```{.plantuml}
+%%| fig-width: 100%
+@startgantt
+!include ../_themes/doubleslash/pgantt.puml
+skinparam defaultFontName ETbb
+language da
+projectscale monthly zoom 3
+skinparam svgDimensionStyle false
+' %%QUARTO%%tickInterval 1month
+saturday are closed
+sunday are closed
+'UNSUPPORTED: axisFormat %-d. %b
+'UNSUPPORTED' todayMarker off
+
+title Forelæsninger
+Project starts 2024-02-01
+
+-- BK5, TSA II --
+[Forelæsninger] starts 2024-02-06 and requires 10 days
+[Forelæsninger] starts 2024-03-18 and requires 1 days
+[Forelæsninger] starts 2024-04-02 and requires 8 days
+[Eksamen] happens 2024-04-24
-section BK6, TSA II<br>Bæredygtige teknologier
-Forelæsninger: 2024-02-06, 13d
-Forelæsninger: 2024-03-12, 3d
-Eksamen: milestone, 2024-03-26, 0d
+-- BK6, TSA II<br>Bæredygtige teknologier --
+[Forelæsninger] starts 2024-02-06 and requires 13 days
+[Forelæsninger] starts 2024-03-12 and requires 3 days
+[Eksamen] happens 2024-03-26
-section BK6, TSA II<br>Kunstig intelligens
-Forelæsninger: 2024-02-06, 13d
-Skriftligt produkt: milestone, 2024-03-11, 0d
-Mdt. eksamen: 2024-03-13, 3d
+-- BK6, TSA II<br>Kunstig intelligens --
+[Forelæsninger] starts 2024-02-06 and requires 13 days
+[Skriftligt produkt] happens 2024-03-11
+[Mdt. eksamen] starts 2024-03-13 and requires 3 days
-section BK4<br>Workshops
-Præsentation: 2024-02-12, 1d
-Digital Production: 2024-02-26, 10d
-Embedded Programming: 2024-02-26, 10d
-06 Poetiske maskiner: 2024-02-26, 10d
-Showtime: milestone, 2024-03-08, 0d
+-- BK4<br>Workshops --
+[Præsentation] starts 2024-02-12 and requires 1 days
+[Digital Production] starts 2024-02-26 and requires 10 days
+[Embedded Programming] starts 2024-02-26 and requires 10 days
+[06 Poetiske maskiner] starts 2024-02-26 and requires 10 days
+[Showtime] happens 2024-03-08
-section BK4, D&k II
-Forelæsninger: 2024-04-08, 10d
-Konference: 2024-04-29, 1d
-Aflevering: milestone, 2024-05-06, 0d
+-- BK4, D&k II --
+[Forelæsninger] starts 2024-04-08 and requires 10 days
+[Konference] starts 2024-04-29 and requires 1 days
+[Aflevering] happens 2024-05-06
+@endgantt
```
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index f584dcc..a58c384 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -362,9 +362,13 @@ til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
# Undersøgelser
[FIXME:
-Nedenstående kapitel skal omskrives
-fra de nuværende interne arbejdsnoter om mulige workshops
-til en tekst henvendt læseren af rapporten *om* de afholdte workshops]
+Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt
+fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge]
+
+## Prior art
+
+Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
+<https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer>
## Semantisk vidensraffinering
@@ -570,3 +574,83 @@ eksempelvis belyst gennem [Diamond Open Access].
* Ian fremviser Scholia og Hypothes.is til use gruppen
* Fælleslæsning
* Jonas mener ikke der er noget vi skal læse
+
+# Bilag 4 - 3. Vejledermøde 19/3
+* Vi snakker kort om den anden gruppes problemformuleringsseminar
+* Hans fortæller at det er blevet bedre,
+ * Mener stadig at det er "sprængfyldt"
+ * Vi skal fjerne kollaborativ læring
+* Hans mener at alt er blevet MEGET bedre og at det er mere sammenhængende.
+ * Vi har et klart projekt!
+* Vi laver en IT forundersøgelse
+ * Vi foretager den på en speciel måde
+ * Normalt ville den tage udgangspunkt i at der er en brugersituation
+ * slutbruger: Virker lortet?
+ * Ansætter slutbrugeren
+ * Stakeholderanalyse
+ * Kigge på eksisterende systemer
+ * Hvor kan vi optimere vores økonomiske input
+ * Der eksisterer en måde at kigge på eksisterende teknologi
+ * PPL
+ * Ideen om det semantiske web
+ * Er der en harmoni mellem disse?
+ * Meget anderledes
+ * Grafteori er et delgrundlag til at lave vores projekt
+ * Det handler ikke om hvad grafteori er, men hvordan det bliver brugt
+* ANT er en fælde
+* Det, vejleder nævner, "lugter" af aktionsforskning
+* "Postfænomenologisk"
+ * Hvordan påvirker teknologi mennesker?
+ * F.eks. hvordan påvirker Moodle studerende
+* Hvordan vil vi bygge med lego der er digitalt?
+* Noget andet end det nuværende er optimalt
+* Ikke bygge noget ud fra en teknologi som lige er muligt
+* Det handler ikke om at vi specifikt skal forstå ppl
+ * Hvad er det for en del af det der er fast?
+* postphenomenological invesigtations
+
+# Bilag 5 - Noter fra problemformuleringsseminar
+* Mange af deres noter har vi kigget på
+* Ikke nævne f.eks. OCR i indledningen
+* Vi mangler belæg til vores påstande - udddyb mere og brug flere citater
+* Mere på semesterbindingen - Skeive mere om hvilken dimmension vi vil koble til
+* De overlevede at vi sendte pfs som en prototype
+* Vær realistiske!
+* Det er så godt at vi vil bruge Sine som et ekspertintverview!
+* Hvordan kan disse digitale redskaber blive anvendt(scho. hyp.)?
+* Starte med at læse os ind på hvem sine og hendes far er
+* Vi skal ikke skrive skole eller undervisning.
+* Det er en god idé at læse knud's bøger om PPL og læring (Bogen hedder "læring")
+ * Knud Illeris
+ * Vi skal finde bibliotikar
+* Lærignsfællesskaber - som ruc prøver at rammesætte
+* At bygge redskaber rundt om PPL - i stedet for at sætte PPL i en boks
+* Hvordan kan man bruge en database som scholia i et kollektivt læringsfællsskab som ruc er en del af.
+* Hvordan skal læringmiljhøet tilrættelækkes så det kan bruges kollektivt
+* Ruc skal så understøtte det så det ikke bare er noget der foregår derhjemme
+* Kan man gøre det til en del af rucs egne værktøjer, som der bliver præsenteret til nye elever
+* "Digitale træthed"
+* Hvordan validere vi viden fra værktøjer som hypothesis og scholia
+* Hvilke udfordringer og potentialer rummer scholia for at kunne understøtte et læringsmiljø - Hvilke problemer knytter sig til det
+ * læring mellem udvikling og tilpasnign -> Knud Illeris
+ * Læringsteorier -> Knud Illeris
+* Udfordringer og potentialer af integration af scholia med ruc <- igen
+* Flere arbejdsspørgsmål
+ * Hvad er problemorienteret læring?
+ * Knud Illeris
+ * Hvad peger teori på?
+ * Hvad er centralt i et problemorienteret læringsmiljø?
+ * Hvad peger forskning på er centralt?
+* Ruc har uudnyttede muligheder
+* problemer med IT
+ * Hvad er potentialet af denne "nye" teknologi
+ * Ikke skyde ned på rucs eksisterende it, men kigge med afsæt af ppl, hvordan kan vi så understøtte PPL
+* Nye teknologier tager udgangspunkt i "nye" mennesker
+ * Man bliver hurtigt gammel i IT
+* Nogle skal hjælpe til af formidle teknologi - punktum.
+* "i mit hoved er ruc stadig et foregangsuniversitet"
+* Vi mangler metodeafsnit
+ * Hvilken viden regner vi med at opnå?
+ * hvilke teorier og begreber vil vi anvende
+ * hvem vil vi tale med
+* Teknologidelen dykker ned i postfænomenologi
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 7439005..01276d2 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -88,6 +88,10 @@ Det forekommer os paradoksalt, at vores studieretning beskæftiger sig med nøja
Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+Er gruppelæring bedere end individuel læring, deling
+
+teori om gruppelæring
+
## Arbejdsspørgsmål
*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*
@@ -281,7 +285,7 @@ opstil graf ud fra [Pontis] teksten
Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis],
og hvad vi kan bruge opslaget til?
-## Bilag 3: feedback til opponentgruppe
+## Bilag 3: Problemformuleringsseminar
Problemstilling meget vag. Hvad menes der med forstærker? Hvilke elementer af konflikten kigges der på? Hvilket aspect af konflikten skulle et værktøj påvirke? Spørgsmålet er vagt nok til at "værktøj" kunne betyde "våben".
@@ -303,40 +307,48 @@ hvordan har i tænkt at koble jeres problemstilling til jeres arbejdsspørsmål?
"Trinnet i discover er koblet til Grounded theory som gør os i stand til at opfange mønstre ved blot at observerer" hvad mener I med blot at observere? hvilke medtoder vil i bruge til at observere folk som bruge SoMe?
+**Metode og teori**
+* ==Akademisk læring== = PPL, det didaktiske spørgsmål
+ * "Didaktik handler om, hvordan man planlægger og tilrettelægger undervisning og læringsforløb. Det er et centralt begreb inden for uddannelsesverdenen.""
+ * Hvad er ==kollaborativ akademisk læring==? find en relevant model/metode af læringsprocessen
+* Vi arbejder ud fra en grundantagelse fra ==aktør-netværk teori== om, at moodle er en social konstruktion som kan ændres.
+
+* Giver det overhovedet mening at bruge grafer af enhver slags til at repræsentere viden? (måske er der en god grund til at der ikke er andre der har gjort det)
+
+**Produkt og formål**
+*Vi har sat os i gang med noget meget bredt, som enten kan ende spekulativt eller for overordnet.* Hvad er ==behovet==? Hvis vi tager udgangspunkt i en situation, kan vi aflæse et mønster?
+* Vi er 2. semester studerende, pas på med at dømme moodle for hurtigt.
+* ==Kvantificér== hvorfor/hvordan Moodle er utilstrækkeligt
+ * ==Afsæt:== Moodle virker ikke. Hvorfor? Hvad beskæftiger vi os med? Kvalificer det. vi har ikke nok data til at sige, at moodle ER besværligt
+ * ==Formel begrundelse==: undersøge hvorfor humtek har valgt at være som andre linjer på RUC.
+ * ==Begrænsninger== aflukkkede filer i moodle?
+* Er det de studerende, der kan bidrage til et fælles begrebslandkort? passende interface og holder styr på det inkonsistent der kommer?
+
+
+Manglende beskrivelse af tekster
+* Mangler til tekster på moodle
+ * Manglen af keywords
+ * Styret af professor, udemokratisk, udenfor elevers kontrol
+ * Mangler relevante titler
+ * Ofte tilfældige, korte
+
+| Mangel | Årsag | Løsning |
+| -------- | -------- | -------- |
+| Keywords | Styret manuelt af professor, udemokratisk og uden for elevers kontrol| Demokratisering af muligheden for at hæfte keywords på tekster. Formel opstilling af metadata til tekster i SQL database |
+|Heltekst|Professor uploader kun efter kortsigtet relevans, ikke for helhedsforståelse|Pensumtekster koblet sammen med data om undervisningsgang, nøgleord, sidetal osv.|
+|Struktur af pensumtekster |Pensumtekster er struktureret efter forelæsningsgang, som kun løst relaterer til en overordnet struktur efter læringsprocessen. | Indeksering af pensumtekster efter nøgleord, undervisningsgang, forfattere osv.|
+Korrekt titelangivelse | Automatisk angivet v. download eller af professor |Hver tekst beskrevet korrekt ud fra relevant bibTex data|
+
+Disse mangler forårsager ekstraarbejde for eleven, idet de skal bruge tid på at finde kilder på manglende information ved at læse irrelevante tekster igennem, frem for at lære. Der var ikke noget der beskiver texten, der er kun titler til filer som ikke er nok infomation til at vide hvad der sår på documentet.
+
+skrive til vores vejleder finde en tid
+
+finde litteratur om gruppelæring eller læring generelt
+
+kontakte ernest shraube,
+
+vores projekt går ud på finde det bedste meteode til indlæring, er der en "bedste metode"
+
+indlæringsmetoder afhænger af individet, lærer nogen bedst på den ene måde og andre på en anden måde,
-feedback:
-fint overblik
-Hvad forvented mere psykiske aspekter
-vi har ikke nok data til at sige, at moodle ER besværligt
-Vores motivation er skrevet klart og tydeligt.
-undersøge hvorfor har humtek valgt at være som andre.
-Projektets fokus er lidt utraditionelt, da vi ikke kigger
-
-"på en teknologi, der bliver anvendt i den kontekst, vi selv forsøger at analysere og anvende den indenfor."
-vi skal kigge mere på det.
-
-feedbackgruppe
-fin plan for vejledermøde
-
-feedback fra vejleder
-afsæt: moodele virker ikke, hvorfor? hvad er det for noget vi beskæftiger os med? kvalificer det.
-akademisk læring, dedaktisk felt? forusætning for at få semantikken til at virke, lave en it-løsning? der mangler grundlæggende ting i opbygningen.
-aflukkkede filer i moodle? strukturen loggikke i progression, man skla forstå afsættet og hvor i v,.il henne.
-vores vejleder, fedt at vi kommer ind på ? prøv at undersøge , giver det menning at bruge grafer i denne sammenhæng, måske er der en god grund til at ingen har g jort det før, det handler om at analysere en tekst og trække data ud som man kan proppe ind i database? det er en form for database man vil have trukket ud af automatisk, hvad er kolaborativ akademisk læring. model af læringsprocess, find en model.
-det er vildt det vi kaster os ud iiiiiiiiiiii,
-noget totalt spekulativt eller helt spredt.
-er det de studerende... et begrebslandkort som alle bidrager til? passende interface og holder styr på det inkonsistent der kommer?
-det er en læreprocess , vi ved kun en smule,
-en ekstrem vansklig opgave vi har sat os for.
-oppvejleder; hvad er behovet, hvis vi tager en sit. kan vi aflæse et mønster? tal ikke om grafteori det betyder noget helt andet det er en gren indenfor matematik. en vektor har koordinater det har en graf ikke nødvendigvis
-
-
-
-Kvantificér hvorfor moodle er dårligt
-Akademisk læring = PPL, det didaktiske spørgsmål
-Vi er 2. semester studerende, pas på med at dømme moodle for hurtigt.
-Vi arbejder ud fra ANT ontologi, at moodle er en social konstruktion som kan ændres.
-"Giver det overhovedet mening at bruge grafer af enhver slags til at repræsentere viden"
-("måske er der en god grund til at der ikke er andre der har gjort det")
-Hvad er kollaborativ akademisk læring? ***find en relevant model/metode***
-Vi har sat os i gang med noget meget bredt, som enten kan ende spekulativt eller for overordnet.
+er der nogen værktøjer der kan hjælpe/styrke læring, gøre det nemmere? \ No newline at end of file
diff --git a/ref.bib b/ref.bib
index 7a9904b..ed4d5ae 100644
--- a/ref.bib
+++ b/ref.bib
@@ -1,3 +1,14 @@
+@Book{Andersen_2015,
+ title = "The Roskilde Model: Problem-Oriented Learning and Project Work",
+ doi = "10.1007/978-3-319-09716-9",
+ publisher = "Springer International Publishing",
+ year = "2015",
+ ISBN = "3-319-09716-4",
+ language = "eng",
+ series = "Innovation and Change in Professional Education, 12",
+ author = "Anders Siig Andersen and Simon B. Heilesen",
+}
+
@Book{Allemang_2020,
title = "Semantic Web for the Working Ontologist: Effective Modeling for Linked Data, {RDFS}, and {OWL}",
ISBN = "978-1-4503-7617-4",
@@ -72,6 +83,20 @@
year = "2011",
}
+@Article{Heilesen_2016,
+ title = "Projektarbejde og akademisk {IT}-skoling",
+ volume = "9",
+ ISSN = "1903-248X",
+ URL = "http://dx.doi.org/10.7146/lom.v9i15.23106",
+ doi = "10.7146/lom.v9i15.23106",
+ number = "15",
+ journal = "Tidsskriftet Læring og Medier (LOM)",
+ publisher = "Det Kgl. Bibliotek/Royal Danish Library",
+ author = "Simon Heilesen and Søren Davidsen",
+ year = "2016",
+ month = may,
+}
+
@Article{Janowicz_2014,
title = "Five stars of Linked Data vocabulary use",
volume = "5",