summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--code/index.qmd84
-rw-r--r--learn/index.qmd35
2 files changed, 89 insertions, 30 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index e0da4c5..c97000e 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -140,52 +140,96 @@ Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is].
:::
\endgroup
-# Bilag
+# Bilag 1: Møde 2024-03-02
FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
-## Møde 2024-03-02
+
+## Hjemmeopgaver
+
+* Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date
+
+##
### Aftale gruppemøder de næste to uger frem
-### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde
+* Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider
+
+### Forberede næste vejledermøde
+
+* Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til
+* Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde
### Konkret fumle med vidensgrafer
Finde centrale begreber på websiden
https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
-Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
+Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden
+
+* Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)?
+* Er nogle begreber overordnede?
+* Er nogle sideordnede?
Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.
+## Kigge på SDML
+
+F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
+
+```shell
+# show source
+sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
+
+# visualize
+sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
+inkview properties.svg
+
+# translate to RDF
+sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
+```
+
+[SDML]: https://sdml.io/
+ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
+
### Finde litteratur
-Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter
-hvad vi har fumlet med,
+Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det,
+vi *har* fumlet med,
og hvad vi *vil* fumle videre med.
-### Beslutte hjemmeopgaver
+### Beslutte næste hjemmeopgaver
-Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde?
+Beslutte hvad vi hver især skal lave **forud** for næste gruppemøde
-Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
+* Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
+* Lave forskellige opslag i Scholia,
+ på hhv. forskere og artikler og begreber?
+* Installere og lege med sdml?
-Lave forskellige opslag i Scholia,
-på hhv. forskere og artikler og begreber?
+### Beslutte næste fumlen
-Installere og lege med Protege?
+Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes
-### Beslutte næste fumlen
+* Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
+* Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
+ og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
+* Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
+ og hvad vi kan bruge opslaget til?
-Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
+### Forberede problemformuleringsseminar
-Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
+## Beslutninger
-Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
-og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
+* Fremtidige møder
-Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
-og hvad vi kan bruge opslaget til?
+ * man-ons næste 2 uger kl. 20 online
+ * lørdage næste 2 uger kl. 12 online
-### Forberede problemformuleringsseminar
+* Næste vejledermøde måske om 2 uger
+
+## Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4.
+
+1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned
+ 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4
+2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is] \ No newline at end of file
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 4268507..968b4e4 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -120,6 +120,8 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
"Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
+
+[Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
# Referenceliste {.appendix}
@@ -137,12 +139,23 @@ FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
## Møde 2024-03-02
+
### Aftale gruppemøder de næste to uger frem
+Torsdag d. 7 mellem kl 15 og 16 til 22:00 FYSISK (Efter Workshop på biblioteket)
+
+Søndag d. 10 kl 12:00 til 14:00 ONLINE
+Mandag d. 11 fra 12 til 15 FYSISK (Efter forelæsning på biblioteket)
### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde
+Mandag fra 15:00 - 16:00 eller Tirsdag fra 15:00 - 16:00
+
### Konkret fumle med vidensgrafer
+Vi har downloadet hypothes som google chrome web extention.</br> Derefter har vi været inde på webvewol og testet det lidt af ved lave nogle få class.</br> Til sidst kigget vi på Scholia.
+
+Vi har aftalt at vi være især downloader protege på sin pc til næste møde og kigget på toturial videoen med inderen.
+
### Finde litteratur
Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter
@@ -153,23 +166,25 @@ og hvad vi *vil* fumle videre med.
Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde?
-Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
-
-Lave forskellige opslag i Scholia,
-på hhv. forskere og artikler og begreber?
+Installere og lege med Protege og se toturial?
-Installere og lege med Protege?
+Læse texten på Element
### Beslutte næste fumlen
-Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
+#### Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
-Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
+Problemformuleringsseminarskabelon
-Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
-og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
+sæt annotationer til teksten [Pontis]
-Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
+opstil graf ud fra [Pontis] teksten
+
+Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis],
og hvad vi kan bruge opslaget til?
+
+
### Forberede problemformuleringsseminar
+
+