summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_synthesis.qmd86
1 files changed, 80 insertions, 6 deletions
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd
index 64bdb26..af72b01 100644
--- a/worlding/_synthesis.qmd
+++ b/worlding/_synthesis.qmd
@@ -1,19 +1,93 @@
+## Samlet system
-Herunder skitseres den overordnede model for tentakulær læsning,
+Herunder skitseres den overordnede model for 5-stjernet læsning,
som muliggør nye måder at indgå i en tentakulær dialog med verden
-ifølge resultatet af projektets undersøgelse af teorien og værktøjerne.
+gennem læringsmateriale ifølge resultatet
+af projektets undersøgelse af teorien og værktøjerne.
-## Afsættet for tentakulær læsning
+Processen er mindre relevant for fysiske færdigheder
+som for de mere abstrakte læringsproblemer,
+hvor læringsemnet primært kontaktes gennem tekst --
+eksempelvis læringsprocessen involveret i at forstå tentakulær læring.
+
+### Afsættet for 5-stjernet læsning
Læringsprocessen starter,
når den lærende oplever en intuitiv, følelsemæssig forståelse for,
+hvad der er at lære ved at tackle et vist læringsproblem,
+og intentionen tilmed opstår om at forstå emnet.
+Den lærende må definere læringsproblemet gennem en definitiv bevægelse,
+en slags gæt på, hvad der kan tages udgangspunkt i for at pakke emnet ud.
+Dette trin består ofte af en operativ google-søgning
+og skimmelæsning af resultatet.
+Når den lærende har identificeret nøglebegreber eller vigtige forfattere,
+kan de søge efter disse på Scholia.
+Her får de muligheden for at se relaterede begreber og forfattere,
+og de kan tilmed se,
+hvilke aspekter af læringsemnet er til stede i de fundne værker.
+Læringsemnet kontekstualiseres,
+og den lærende får derfor et mere indholdsrigt grundlag for at vælge litteratur.
+Herfra begynde selve dialogen med materialet,
+hvormed Hypothes.is aktiveres.
+
+### Hypothes.is
+
+Mens den lærende læser,
+vil de afhængigt af hvilken tekst,
+de læser,
+støde på annotationer fra andre læsere,
+som yderligere kontekstualiserer materialet og dets læringsemner.
+De får tilmed selv mulighed for at annotere teksten og svare på annotationer,
+og dialogen med materialets repræsenation af verden inviterer
+til dialog med andre.
+Nogle annotationer stiller spørgsmål,
+og nye læringsproblemer springer ud af det oprindelige.
+Andre annotationer forklarer tekstens indhold fra nye vinkler.
+5-stjernede læsere tilføjer tags med referencer til begreber
+i en pågældende ontologi og forklarer deres forståelse af sammenhængen,
+hvormed de både definerer et synspunkt og inviterer andre til at udfordre det.
+
+### forbindelse til Scholia og dermed wikidata
+
+Wikidata opererer efter princippet om,
+at enhver kan bidrage til vidensbasen.
+Når flere sammenhænge tilføjes til Wikidata,
+forbedres nye læseres udgangspunkt for at udfolde emnet,
+og tilbagevendende læsere udfordres til at gentænke emnet,
+når de etablerede sammenhænge udvikler sig uafhængigt af dem.
+Alle 5-stjernede læsere er således med til at opbygge og vedligeholde
+den kollaborativt betingede fælles kontekst,
+som vedrører hvert læringsemne.
+
+### Ontologiseringsprocessen
+Et eksempel på denne proces i mikroskala kan findes i vores eget arbejde
+med @Schraube2024:
+<!-- FIXME: Skal sandsynligvis ned i bilag -->
-## Hypothes.is
+"The center of the learning action is the movement from not knowing,
+understanding, or being able to do something, but wanting to
+know, understand, or be able to do it, to knowing, understanding,
+or being able to do it."
+Learning movements are defined to be the process of going
+from not knowing to knowing.
+Learning is therefore fundamentally tied to goal-setting and intention.
+Tags: learn10tac:LearningAction, learn10tac:ContentDimension
+> Ian
+Seems to me that "goal-setting and intention" come prior to the movement
+from not knowing to knowing.
+goal-setting sounds to me like the subjective action reason,
+which initiates the whole learning process,
+and intention seems another word for the subjective action reason.
+> Jonas
-## forbindelse til Scholia og dermed wikidata
+Her præsenteres en forståelse af et citat,
+denne forståelse knyttes til begreber i learn10tac ontologien,
+og en anden læser udfordrer forståelsen.
+Ontologiens begreber kan derfor aldrig være statisk defineret,
+da de altid er forankret i et citat i en tekst,
+en argumentation for forankringen, og en dialog om denne argumentation.
-## Ontologisering