diff options
-rw-r--r-- | worlding/_outline.qmd | 67 |
1 files changed, 35 insertions, 32 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index 560e6f1..968bb10 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -2,15 +2,15 @@ ### Introduktion -Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster, +Vi bruger digitaliseringer, når vi læser akademiske tekster, men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring: Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende, -som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning, +som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang. Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning, -er drevet af et ideale om at anvende og producere 5-stjernet data -som del integreret del af videnskabeligt arbejde. +er drevet af et ideal om at anvende og producere 5-stjernet data +som en integreret del af det videnskabelige arbejde. Problemformulering: @@ -28,15 +28,17 @@ Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst, og evaluerer herefter, om vi har lært noget om det materiale vi læste om. -Teksten vi undersøger læsningen af er en dugfrisk teori om læring. -Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager, -kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase, -skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge -og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi. +Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst om læring. +Læseteknikken omfatter: + +1. kollaborativ annotering af tekstnære passager +2. kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase +3. skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge +4. automatisk visualisering af den konstruerede ontologi Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi -med teorien, -gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien +med teorien. +Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model. ### Teori @@ -46,7 +48,7 @@ tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring, og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten. Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro. -Modellering på basis af digitaliseringer fra 5-stjerned læsning +Konstruktion på basis af digitaliseringer fra 5-stjernet læsning udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning, i en iterativ designproces som beskrevet blandt andet i @Stanford2013, @@ -73,9 +75,9 @@ FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition 5-stjernet data er et koncept, som knytter flere teknologier og ideologier sammen. Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, -dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, +dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling og dels den videreudviklede vision -om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling +om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling, som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb! @@ -94,10 +96,10 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024. #### Hypothes.is -Det konkluderes, at hypothes.is gennem sin funktionalitet -inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre, -på en måde som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer -som operative i Schraubes tekst. +Vi konkluderer, at hypothes.is gennem sin funktionalitet +inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre +på en måde, som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer +som eksklusivt operationelle i Schraubes tekst. #### Scholia @@ -107,45 +109,46 @@ Semantiske noter i Markdown #### Samlet system -Opsummeringer: +Opsummering: -Vores ideale om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus +Vores ideal om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension -- både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser. -Vores proces knytter sig *ikke* til de digitaliseringsbegrænsninger, +Vores proces knytter sig **ikke** til de digitaliseringsbegrænsninger, som omtales i @Schraube2024. Delkonklusion: Vores proces kan rimeligvis siges at have potentiale for dybere læring, -altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien. +altså tentakulær læring med brug af begreber indenfor læringsteorien. ### Konstruktion af ontologi Som evaluering af, -om de digitaliserede data affødt af 5-stjernet læsning giver mening, +om de digitaliserede data, affødt af 5-stjernet læsning, giver mening, har vi prøvet at sammensætte de komponenter, vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne, -som en ontologi om læring. +i form af en ontologi om læring. -Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten, -og derfor om vi har lært noget. -Eller mere præcist om det der ressonerer for os +Evalueringen kan ikke validere, +om vi har læst teksten, som det var hensigten, +og derfor, om vi har lært noget. +Eller mere præcist, om det, der ressonerer for os, er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter. Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft, -er der *mulighed* for at hvad vi synes giver "mening" -også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med. +er der mulighed for, at hvad vi synes giver mening +også er den etablerede akademiske mening. #### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi -#### Evaluering af 5-stjernede data +#### Evaluering af 5-stjernet data Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014]. Delkonklusion: Vores designprodukt kan rimeligvis siges -at have potentiale for stilladsering af dybere læring, -og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring. +at have potentiale for en stilladsering af dybere læring +og dermed indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring. ### Konklusion |