diff options
-rw-r--r-- | worlding/_baggrund.qmd | 65 |
1 files changed, 65 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index e473363..398c7f8 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -2,6 +2,71 @@ --- +# IT-inddragelse i læring på RUC + +Vi studerer Humanistisk Teknologi (Humtek) på Roskilde Universitet. +Vi er nysgerrige omkring vores egen læring på studiet, +men også usikre på rammerne for vores læring. +Vi havde eksempelvis generelt svært ved at finde en rød tråd +i det læringsmateriale vi blev præsenteret for i 1. semester, +men måske det var et pædagogisk greb - +måske der lå en læring i selve det at få os ud på dybt vand? +Eller var vi allesammen overhørt eller overset en væsentlig pointe? + +Vi har derfor valgt at undersøge læring på RUC. + +Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret +som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). + +Vores studie - Humtek - blev introduceret som meget progressivt: +Pensum - læringsmaterialet - vil udelukkende være digitalt, +bl.a. fordi nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, +og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. + +Studiets forløb - den overordnede lærings*rytme* - er også digitalt formidlet, +gennem en stribe af administrative systemer. +Særligt gennem webstederne `study.ruc.dk` og `moodle.ruc.dk` og `eksamen.ruc.dk` +som er autoritative om hhv. læringsindhold, mødetider og deadlines[^1]. +Dette med autorisation belyser nogle typer forvirring, +da disse websteder indeholder overlappende +og somme tider modstridende informationer: +Husk mødetider fra `study.ruc.dk`, +medmindre der står andre tidspunkter på `moodle.ruc.dk`. +Og læs på moodle om læringsindhold, +men kun til inspiration +for de formelle rammer står på `study.ruc.dk`. +Og deadlines for afleveringer nævnes på alle tre websteder, +men kun `eksamen.ruc.dk` tæller når der er divergens. + +[^1]: Eller sådan er det *formodentligt*. +Opsummeringen herover er blot en personlig subjektiv erfaring, +efter forgæves at have ledt efter en autoritatv oversigt over, +hvad der potentielt er støj ved hver administrativ platform. + +FIXME: Forsøg systematisk at indhente autoritativ oversigt +over platformes indbyrdes autoritet. + +Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, +vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, +Struktureringen af vores læringsforløb er også digitalt, +og en tydelig kilde til forvirring, +men formodentligt mere af administrativ end pædagogisk karakter. + +Vi har derfor i denne rapport valgt +mere konkret at undersøge to digitale redskaber - +Scholia og Hypothes.is, +som vi umiddelbart synes kunne hjælpe os i vores læring, +men måske vi har misforstået +og de reelt er mere administrative end læringsunderstøttende, +eller måske de direkte er skadelige for læring +eller modvirker den specifikke læringsmodel vores studie er opbygget efter? + +Til vores undersøgelse har vi brug for at afklare +*hvad er Problemorienteret Projektlæring*. + +Vi vil også undersøge *hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is*, +FIXME... + <!-- FIXME: noter fra tidl. grupper # Introduktion |