summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_analysis_hypothesis.qmd20
1 files changed, 20 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
index d2826c5..e833b77 100644
--- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
@@ -165,6 +165,26 @@ Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo,
mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster,
når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse.
+En problemstilling ved digitale værktøjer,
+som også fremhæves af @Schraube2024,
+er følelsen af at blive overvåget,
+som præger mange studerende i deres skriveproces.
+At skrive i et fælles dokument er skræmmende og forpligtende,
+og mange vælger derfor først at skrive teksten i et seperat dokument,
+før de sætter det ind i fællesdokumentet.
+Denne bekymring er svær at komme uden om med Hypothes.is,
+da den lærende i sin personlige notetagning kan føle sig ansvarlig
+for andre lærendes læsning.
+Hertil kan anvendes gruppefunktionen,
+så disse studerende enten kan lave grupper med nære venner
+eller en mere skitserende gruppe til privat brug.
+Dette fjerner ikke muligheden for at læse andres annotationer,
+og muligheden for at svare på annotationer og stille spørgsmål
+bevarer det kollaborative element i læringsprocessen.
+Fleksibiliteten kan gøre det nemmere for den enkelte studerende
+at inkorporere den nye type notationsproces i sin hverdag,
+uden risiko for at notetagningen sker på baggrund af defensiv motivation.
+
@Schraube2024 pointerer,
at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser
ligger i den operationelle dimension,