summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_analysis_hypothesis.qmd62
-rw-r--r--worlding/_conclusion.qmd86
-rw-r--r--worlding/_synthesis.qmd3
3 files changed, 4 insertions, 147 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
index 62b1bc0..1143200 100644
--- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
@@ -90,9 +90,6 @@ og i den procesmæssige kontekst har brug for
at skifte til at lave en annotation.
Modsat visse andre annotationsformer som involverer blæk eller sprit,
kan en afgrænsning med hypothes.is nemt fortrydes eller ændres[^korrektion].
-<!-- FIXME: jeg ville slette fodnoten da den ikke bidrager væsentligt -->
-[^korrektion]:
-Ændring gøres lidt kluntet ved først at fortryde og så lave en ny afgrænsning.
Annoteringen er dog anderledes,
da det er muligt at tilføje mærkater til hver annotation,
@@ -113,65 +110,6 @@ Alle kan læse alles annotationer,
og denne type læsning gør det også muligt at besvare annotationer,
mens teksten læses.
-<!-- FIXME: find ud af om nedenstående skal inkluderes
-
-### Hypothes.is i praksis
-
-Programmet installeres som webbrowser-udvidelse,
-eller indlæses ad hoc via en bookmarklet.
-Herefter kan programmets brugerflade aktiveres
-ved at trykke på udvidelsens eller bogmærkets ikon.
-
-Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren,
-som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst.
-Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst
-og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen.
-Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt af den oprindelige tekst,
-hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar
-op eller ned til stedet i teksten.
-
-Hvilke annotationer, der vises, afhænger af, hvilken gruppe, der er valgt.
-Grupper i hypothes.is består af en offentlig gruppe,
-som kan ses uden at være logget ind,
-samt private grupper, som frit kan oprettes af den enkelte bruger.
-Når en gruppe er oprettet kan ethvert medlem af gruppen
-kopiere et link, som fungerer som invitation til andre brugere.
-
-En ny annotation kan oprettes ved at venstreklikke på knappen "annotate",
-som viser sig når et stykke tekst er markeret.
-Herefter får brugeren mulighed for at skrive i et tekstfelt
-og tilføje nøgleord til teksten, som kan fremsøges senere.
-Hver bruger kan kommentere på enhver annotation eller kommentar,
-dele en annotation med et link, eller rapportere misbrug til moderatorerne.
-
-Det delte link henviser til Hypothes.is/a/,
-en underside til hypothes.is som viser enkelte annotationer.
-Her er der et link til den oprindelige hjemmeside,
-som annotationen henviser til,
-hvor brugeren kan se annotationen i sin oprindelige kontekst.
-Dette gælder dog ikke for tekster,
-som ikke er offentligt tilgængelige.
-
-Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil
-og åbner den i en browser med hypothes.is slået til,
-er det muligt kollaborativt at annotere på tekster,
-som ikke normalt er offentligt tilgængelige.
-Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme,
-og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster
-ved hjælp af delte links.
-
-Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans".
-Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden.
-Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes,
-eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden,
-som fjernede den citerede tekst.
-Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is,
-selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden.
-Hypothes.is noter går derfor ikke tabt,
-medmindre de slettes af brugeren eller en moderator.
-
--->
-
### Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is
Når hypothes.is er installeret og aktiveret,
diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd
index c97d615..0d1f57e 100644
--- a/worlding/_conclusion.qmd
+++ b/worlding/_conclusion.qmd
@@ -23,14 +23,14 @@ at konklusionerne i projektet bidrager til teorien om tentakulær læring.
Resultaterne af projektets undersøgelse peger på,
at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces
-gennem flere kerneideer:
+gennem to kerneideer.
-<!-- TODO: overvej at tilføje flere punkter -->
-1. Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer,
+Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer,
præges læringsprocesser i højere grad af affinitive bevægelser,
som kan skabe kontast til studiets krav på definitive, målbare resultater.
Her kan digitaliseringsværktøjer også være anvendelige.
-2. Ontologiseringen af indholdet kan bruges
+
+Ontologiseringen af indholdet kan bruges
som metode til at udvikle en fælles kontekst.
Kvaliteten af data i denne proces kan styrke det kollaborative element,
og 5-stjernet data er ideelt.
@@ -38,81 +38,3 @@ Det er mere avanceret og komplekst at håndtere,
men produktet er potentielt genbrugeligt ikke bare for eleven selv,
men også for elever, undervisere og forskere fremadrettet.
-<!-- TODO: Tjek nedenstående igennem efter hvad der mangler at blive dækket
-
-Læring omfatter flere aspekter,
-og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring.
-Lærer-styret undervisning levner kun plads til operationel læring.
-Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
-som understøtter indholdsrelateret læring.
-
-Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring --
-om du er presset eller har overskud til nysgerrighed.
-Begge former er altid i spil,
-men... FIXME.
-definitiv og affinitiv læring... FIXME!
-Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring.
-Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring.
-
-Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur!
-Kun *passive* redskaber belyses,
-eksempelvis er Moodle et LMS
-(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) --
-ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser
-og (micro)blogging kommunikationsplatforme.
-
-Identificere typer af digitale redskaber
-udfra principper om 5-stjernet data,
-og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring.
-
-Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
-og derfor motiverede til at fiksere data.
-Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring.
-
-Perspektiv:
-
-* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale,
- og anvende dem konstruktivistisk
-* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale,
- og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk
-* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT
- (fremfor eller udover Microsoft tools)
-
--->
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-<!--
-Opsamling af resultater og konklusioner
-Mulige anbefalinger
-til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen
-med hensyn til målgruppen
---FIXME>
-
-Som konkrete produkter
-forestiller vi os for hvert progressive scenarie
-at udfærdige et sæt af vejledninger.
-Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie),
-anvendelig for vores to målgrupper, læringsfacilitatorer og studerende,
-men potentielt differentierede vejledninger,
-som hver fremhæver den respektive målgruppes behov.
-Hvis tiden er til det,
-så også en vejledning til beslutningstagere på RUC
-om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter.
-
-[supergruppen]: ../graph/index.qmd
- "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
-
-[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
- "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database"
-
-[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural
- "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer"
-
-[Wikidata]: https://www.wikidata.org/
- "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase"
-
-[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
- "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
-
--->
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd
index 10aa064..ac9174e 100644
--- a/worlding/_synthesis.qmd
+++ b/worlding/_synthesis.qmd
@@ -120,7 +120,6 @@ Som del af evalueringsprocessen præsenterede vi den producerede ontologi
for Schraube og interviewede ham om hans forståelse af visualiseringen
i forhold til vores forståelse af tentakulær læring.
-<!-- TODO: pointe om den dialog, der udfoldede sig -->
I konstruktionen af ontologien valgte vi
at sætte de defensive modsat de ekspansive motivationer,
og koblede disse til henholdsvis definitive og ekspansive motivationer.
@@ -153,8 +152,6 @@ som ikke umiddelbart var klar i kildematerialet.
Derudover fungerede selve ontologien som ramme for ekspertinterviewet,
som siden har gjort det muligt at videreudvikle grafen.
-<!-- TODO: pointe om endelig vurdering fra Ernst -->
-
Efter dialogen om ontologien forklarede og viste vi Hypothes.is for Schraube.
Hertil svarede han med sin opfattelse af vores argument: