diff options
-rw-r--r-- | worlding/_discussion.qmd | 42 |
1 files changed, 42 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_discussion.qmd b/worlding/_discussion.qmd new file mode 100644 index 0000000..2f9d544 --- /dev/null +++ b/worlding/_discussion.qmd @@ -0,0 +1,42 @@ +# Diskussion + +Formålet med projektet har været at undersøge, +hvordan digital annotation vha. Hypothes.is i konteksten af 5-stjernet læsning +kan understøtte det indholdsmæssige aspekt i læring. +Herunder diskuteres styrker og svagheder ved de udvalgte metoder ift. formålet +samt de væsentligste resultater af arbejdet. + +En væsentlig udfordring for projektet har været konstruktionen +af et empirisk grundlag. +Læringsprocesser er komplekse og subjektive, +og vi vurderede det derfor ikke realistisk at tage udgangspunkt +i antropologiske metoder som kvalitative fokusgruppeinterviews og lignende. +Formålet med projektet har været at belyse, +hvordan de indre mekanismer og processer i et digitalt værktøj +kan siges at adskille sig fra fysiske, tilsvarende værktøjer, +og hvordan disse funktionelt har potentiale til at styrke indholdsmæssig læring. +At basere en sådan undersøgelse på antropologiske metoder er et større, +socialpsykologisk arbejde og falder udenfor rammerne af dette projekt. +Omvendt er læring netop en transkontekstuel, intersubjektiv proces, +og der er dermed en væsentlig fejlkilde i, +at vores analyse ikke tager højde for forskelle mellem lærende. + +Den overordnede læseteknik består af flere deloperationer, +som hver forudsætter en læringsproces. +Meget af arbejdet ifm. projektet har derfor været perifert +til selve undersøgelsen, +og det har været svært at indsnævre arbejdet i skriveprocessen. +Det betyder på den ene side, +at vi har lært væsentligt mere end projektrapporten rummer, +mens det på den anden side indikerer en manglende målrettethed gennem projektet. +Eksempelvis har et sideløbende projekt været at vurdere et passende værktøj +til at definere ontologien og herefter lære at anvende det. + +Konstruktionen af en ontologi muliggjorde evaluering af vores forståelse +på en unik måde, +og forfatteren til projektets primære kilde bekræftede os i vores forståelse. +Derudover erfarede vi, +at ontologien strukturerede ekspertinterviewet og provokerede til dialog +om sammenhængende mellem de enkelte begreber i teorien om tentaklær læring. +Metoden var derfor dels succesfuld i forhold til evalueringen +og dels i forhold til at indikere brugbarheden i den slags visualiseringer. |