diff options
-rw-r--r-- | worlding/_outline.qmd | 25 |
1 files changed, 25 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index e5a1252..1a2f790 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -1,7 +1,32 @@ ## Introduktion +Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster, +men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring: +Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende, +som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning, +om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang. + ### Problemformulering +Kan digitaliseringer styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring? + +## Metode + +Vi undersøger vores egen læringsproces, +med en læseteknik som involverer digitaliseringer, +og evaluerer derefter, +om vi har lært noget om det materiale vi læste om. + +Den undersøgte læringsproces består i at læse en dugfrisk teori om læring. +Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager, +kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase, +skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge +og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi. + +Evalueringen består i at sammenholde visualiseret ontologi med original teori, +gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien +om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model. + ## Teori ### Tentakulær læring |