diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-02 14:33:23 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 0a9425783a2945b2a71f0394c4952bf485fa5ecc (patch) | |
tree | 63a8c186093e4d52c94baaf123a173b456d8e78f /worlding | |
parent | b478d589b462ad8652223e40d632a1955a3e4f0b (diff) |
drop Scholia as more than periferal object for examination
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis.qmd | 9 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_conclusion.qmd | 6 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_intro.qmd | 8 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_method.qmd | 6 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_outline.qmd | 6 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/index.qmd | 2 |
6 files changed, 17 insertions, 20 deletions
diff --git a/worlding/_analysis.qmd b/worlding/_analysis.qmd index 1723b8c..40195ee 100644 --- a/worlding/_analysis.qmd +++ b/worlding/_analysis.qmd @@ -1,11 +1,10 @@ # Analyse Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning -involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown. +involverer primært teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown. +Blandt disse vil vi i denne rapport undersøge Hypothes.is, +og kun perifært komme ind på de øvrige dele. -Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges -som teknologiske artefakter. - -Ved vores analyse af teknologierne +Ved vores analyse anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024. diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd index ea98575..1d45d72 100644 --- a/worlding/_conclusion.qmd +++ b/worlding/_conclusion.qmd @@ -17,9 +17,9 @@ Hypothes.is udvider læringsemnets kontekst vha. offentlige annotationer, idet den studerende gennem sin læsning kan deltage i en dialog med andre læsere. Den affinitive bevægelse understøttes dermed potentielt, da intersubjektiv dialog kan blive en naturlig del af at fordybe sig i en tekst. -Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk, som wiki frem for søgemaskine, -indgår i denne verdeningspraksis ved at fremme arbejdet med relationer -frem for definitioner. +Scholia, anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk som wiki frem for søgemaskine, +kan indgå i denne verdeningspraksis, +til en dialogiserende proces også i forhold til definering af begreber. Resultaterne af projektets undersøgelse peger på, at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd index aaa9081..3409608 100644 --- a/worlding/_intro.qmd +++ b/worlding/_intro.qmd @@ -93,11 +93,11 @@ og samtidigt stimulerer til legende udforskning af flerdimensionelle ambiguitete Her vil vi inddrage TSA til at analysere et digitalt værktøj, som vi har udvalgt på baggrund af svaret på forrige spørgsmål. -Vi regner med som minimum at beskrive værktøjet Scholia, -idet selve værktøjet er tomt men virker ved at hente data -fra åbent tilgængelige databaser som Wikidata. +Vi vil konkret undersøge værktøjet Hypothes.is, +og perifært omtale Scholia og Markdown, +som også indgår i vores læseteknik. -> Hvilken læringspraksis kunne inddrage Scholia +> Hvilken læringspraksis kunne inddrage værktøjer som Hypothes.is > til at understøtte indholdsmæssig læring digitalt? Her vil vi skitsere, diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd index 811358d..c29fbbc 100644 --- a/worlding/_method.qmd +++ b/worlding/_method.qmd @@ -28,9 +28,9 @@ Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter: vha. en samling af POSIX-software, væsentligst Python-biblioteket rdflib. -Disse digitaliseringsrelaterede redskaber -vil vi analysere som teknologiske systemer, -og digitaliseringerne de skaber som teknologiske artefakter, +Blandt disse digitaliseringsrelaterede redskaber +vil vi analysere Hypothes.is som teknologiske system, +og digitaliseringerne det skaber som teknologiske artefakter, ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries2016. Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024]. diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index 9cb5718..a922569 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -81,10 +81,10 @@ med det formål at tilskynde global kollaborativ vidensdeling. Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown. -Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges -som teknologiske artefakter. +Blandt disse undersøger vi Hypothes.is og dets digitaliseringer +som hhv. teknologisk system og teknologiske artefakter. -Ved vores analyse af teknologierne +Ved vores analyse anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024. diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index 53b8d59..948fcd8 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -35,8 +35,6 @@ breaks: false {{< include _analysis.qmd >}} -{{< include _analysis_scholia.qmd >}} - {{< include _analysis_hypothesis.qmd >}} {{< include _analysis_markdown.qmd >}} |