summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-01 20:56:54 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commitc5d1123c21f96b3b12378f4f08f6690e45daaf19 (patch)
tree7529804f6b503405eb11221e8b97fd676b435da7 /worlding
parent944174c77a6eec650f0dd6520ad87e8feeb90995 (diff)
rewrite chapter on method
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_method.qmd155
1 files changed, 45 insertions, 110 deletions
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd
index caa2459..1af5914 100644
--- a/worlding/_method.qmd
+++ b/worlding/_method.qmd
@@ -1,87 +1,56 @@
# Metode
-Med teoretisk basis i teorien om tentakulær læring
-introduceret i Scraubes nye bog,
-vil vi undersøge udvalgte digitale redskaber,
-med det mål at afdække hvorvidt og hvordan
-sådanne redskaber kan understøtte læring
-ikke kun operationelt men også indholdsmæssigt.
+Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning
+anvendt på den konkrete tekst @Schraube2024.
+Vi evaluerer herefter,
+om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
+
+Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst,
+som udlægger teorien om tentakulær læring, @Schraube2024.
+
+Vi læser altså Schraubes udlægning af en læringsteori med to formål:
+Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori,
+og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer,
+til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik.
+
+Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter:
+
+ 1. Kollaborativ annotering af tekstnære passager
+ vha. computersystemet Hypothes.is.
+ 2. Kobling af annotationerne til vidensdatabasen Wikidata
+ vha. computersystemet Scholia.
+ 3. Konstruktion af en ontologi over sammenhænge mellem læringsbegreber
+ vha. en samling af POSIX-software,
+ væsentigst Rust-programmet sdml.
+ 4. Automatisk visualisering af den konstruerede ontologi
+ vha. en samling af POSIX-software,
+ væsentligst Python-biblioteket rdflib.
-Først identificerer og kortlægger vi nøglebegreber for tentakulær læring.
-Vi annotaterer Schraubes bog
-"Digitalization and learning as a worlding practice"
-og designer en ontologisk model for teorien,
-og evaluerer vores design
-gennem et kvalitativt interview med forfatteren,
-hvor vi præsenterer vores model og
-diskuterer vores forståelse af teorien med ham.
-
----
-
-Vi har en vag forståelse af læring,
-som noget der kan være overfladisk eller dybt.
-Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om,
-hvad læring er,
-og samtidigt undersøge den teknik,
-vi anvender til at komme igennem teksten.
-
-De metoder vi anvender i vores læseteknik
-involverer en række digitaliseringsteknologier,
-og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk
-for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring.
-Derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser
-om valget af de involverede teknologier.
-
-## Redegørelse for læring
-
-Den primære kilde, som analyseres,
-er en dugfrisk teori for læring,
-betegnet tentakulær læring.
-
-Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne
-Scholia og Hypothes.is,
-og dels udsættes den for en kritisk analyse,
-idet den er udgangspunkt for vidensgrafen,
-som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen.
-
-Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien
-Problemorienteret Projektlæring (PPL),
-som perspektivering af vores udviklede model for læring.
-
-## Redegørelse for udvalgte digitaliseringer
-
-Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom.
-
-Teori om kvalitetsforskelle
-mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced
-(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal).
-
-Teori om styrker ved transparens i kode og data
-
-Teori om privatliv og Decentralisering
-
-Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier
-om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab
-danne grundlag for måden vi visualiserer den viden,
-vi opnår gennem projektforløbet.
+Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne
+Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen
+for den studerende.
+Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA).
+Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion
+til at konstruere en model,
+der eksplicit kan beskrive,
-Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier
-med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018],
-som model for begreber og teorier,
-men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019].
+## Evaluering gennem design og konstruktion
-Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde
-da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner
-til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende.
+Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi
+med teorien.
+Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med teoriens forfatter
+om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
-## Undersøgelse af digitaliseret læringsunderstøttelse
+Til design af ontologien inddrager vi viden
+fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund,
+gennem anvendelsen vores nyerhvervede forståelse
+af den socialpsykologiske teori for tentakulær læring.
-Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview
-med Schraube,
-forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise",
-som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport.
+Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion
+i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation,
+hvor en prototype anvendes ved evalueringen af vores undersøgelse.
-## Kvalitativt interview
+## Kvalitative interviews
Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse.
Lyden optages digitalt,
@@ -98,37 +67,3 @@ som det dækkes af formater med større detaljerigdom,
eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992.
Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser.
Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt.
-
-## Evaluering
-
-Hvis tiden er til det,
-vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt
-overfor både læringsfacilitatorer og studerende
-udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd,
-for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov
-i forhold til navigation gennem tekstmateriale.
-Dette vil give os mulighed for at evaluere
-brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger
-i en reel læringskontekst.
-
-Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS).
-
-## Semesterbinding
-
-Projektet undersøger en teori for læring,
-og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier.
-
-Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne
-Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen
-for den studerende.
-Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA).
-Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion
-til at konstruere en model,
-der eksplicit kan beskrive,
-hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen.
-
-For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori,
-der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele.
-I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori
-og en teknologi i relation til mennesker,
-læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund.