diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-16 15:32:44 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-16 15:32:44 +0200 |
commit | 2578cafc148985112cb9df369dc72ecae4c242b9 (patch) | |
tree | 5592e81fd23abae7c7abd0eca3961f62aac138b1 /worlding | |
parent | b723527b3bc054184c20fa74355dfe8c749e3d18 (diff) |
update content
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_planer.qmd | 34 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_teori_og_metode.qmd | 42 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_undersøgelser.qmd | 74 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/index.qmd | 26 |
4 files changed, 159 insertions, 17 deletions
diff --git a/worlding/_planer.qmd b/worlding/_planer.qmd index 5245499..45506d4 100644 --- a/worlding/_planer.qmd +++ b/worlding/_planer.qmd @@ -9,8 +9,8 @@ language da projectscale monthly zoom 2 skinparam svgDimensionStyle false ' %%QUARTO%%tickInterval 1month -saturday are closed -sunday are closed +'saturday are closed +'sunday are closed 'UNSUPPORTED: axisFormat %-d. %b 'UNSUPPORTED' todayMarker off @@ -18,21 +18,27 @@ title Gruppearbejde Project starts 2024-02-01 -- Struktur -- -[Konstituering] starts 2024-02-26 and requires 12 days -[Vidensindsamling] starts 2024-03-14 and requires 10 days +[Konstituering] starts 2024-04-01 and requires 14 days +[Vidensindsamling] starts 2024-04-01 and requires 21 days + +-- Interviews -- +[Forberedelse] starts 2024-04-21 and requires 3 days + +'Ernst Schraube +[Interview] happens 2024-05-01 +[Transskribering] starts at [Interview]'s end and requires 2 days +[Analyse] starts at [Transkribering]'s end and requires 3 days +[Fortolkning] as [tlk1] starts 2024-04-18 and requires 5 days -'-- Interview -- -'[Forberedelse] starts 2024-03-14 and requires 8 days -'[Interview] happens 2024-03-28 -'[Transskribering] starts 2024-03-29 and requires 9 days -'[Analyse] starts 2024-04-10 and requires 5 days -'[Fortolkning] as [tlk1] starts 2024-04-18 and requires 5 days +'Studerende +[Interview2] happens 2024-05-14 +[Transskribering2] starts at [Interview]'s end and requires 2 days +[Analyse2] starts at [Transkribering2]'s end and requires 3 days +[Fortolkning2] as [tlk2] starts 2024-04-18 and requires 5 days -- Formidling -- -'[Interviews, evaluering] requires 3 days -'[Interviews, evaluering] starts at [tlk1]'s end -'[Interviews, evaluering] starts at [tlk2]'s end -'[Interviews, evaluering] starts at [tlk3]'s end +[Interviews, evaluering] starts at [tlk1]'s end and requires 3 days +[Interviews, evaluering] starts at [tlk2]'s end and requires 3 days [Projekt, sidste evaluering] starts 2024-05-26 and requires 3 days [Projektaflevering] happens 2024-06-06 [Eksamen] starts 2024-06-17 and requires 10 days diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index f5f48da..132eed9 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -3,6 +3,48 @@ @Schraube_2024 beskriver tentakulær læring, som indeholder Problemorientret Projektlæring. +FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL? + +Måden vi opsøger og behandler viden +har drastisk ændret sig siden digitaliseringen. +Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling +er der tilmed opstået bekymringer om måden, +læring finder sted på digitalt. +Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer, +og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser +i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice". +I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele +af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, +hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen. + +Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring, +som beskriver to fundamentale, modsatrettede begrundelser for at lære. +Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* +faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge +negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. +"Defensive learning is primarily governed by external issues and +largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024 +Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, +da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces. + +FIXME: evt. droppe direkte citat + +Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige, +som betegnes ekspansiv læring. +Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til +selve indholdet af læringsprocessen. +Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed, +og konsekvenser af læringen må derfor accepteres, +da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. +"In expansive learning, the learning process is +primarily not oriented toward external demands but +toward the concrete necessities that arise from +getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024 +Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, +modsat dem, der læres for. + +FIXME: evt. droppe direkte citat + <!-- FIXME: noter fra tidl. grupper Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd index ee4ddac..b1c9333 100644 --- a/worlding/_undersøgelser.qmd +++ b/worlding/_undersøgelser.qmd @@ -1,13 +1,83 @@ # Undersøgelser -## Ontologi for tentalukær læring +## Identificere begreber indenfor tentakulær læring -Definere en ontologi for tentakulær læring, +FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry, +og medtage som bilag. + +## Formulere ontologi for tentakulær læring + +Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. +## Introducere model for tentakulær læring + +Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, +med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden +og optimale "ideelle" aspekter foroven. + +FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. +Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. + +## Identificere svagheder ved IT-redskaber for tentakulær læring + +FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry, +og medtage som bilag. + +@Scraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: + +* Distribution af læringsmateriale +* Tidsstyring af læringssessions +* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) +* FIXME: flere? +* FIXME: link til hver + +@Scraube_2024 konkluderer, +at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, +ikke indholdsmæssige aspekter af læring. + +FIXME: Undersøge om @Scraube_2024 undersøger IT-redskaber +fra et så udpræget *operativt* perspektiv, +og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. + +## Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Graf-visualisere tentakulær læring, +med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog. + +## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber + +Argumentere for at IT-redskaber... + +* kan være rolige + * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model + * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", + introduceret af @Mikkelsen_2000 + og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". +* kan være kreative + * wikis er pr. definition ufuldstændige, + og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening + * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, + som understøtter hacking-mentalitet + (dvs. redefinering af formål med redskabet) + og dermed verdening +* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative) + * FIXME: find gode eksempler + +## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Graf-visualisere tentakulær læring, +med inddragelse af digitaliseringseksempler +som dækker ideelle aspekter. + +## Semantisk annotation af værker + Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015, ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. +FIXME: Måske danne en *revideret* liste med Gooseberry, +og medtage som bilag. + ## Analyse af PPL overfor konkurrende læringsformer FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index 546b9bf..144f74d 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -33,16 +33,39 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning). <!-- FIXME: engelsk opsummering --> +<!-- https://pad.degrowth.net/mGHhKvXyQ5SVeTIU11isQQ --> {{< include _baggrund.qmd >}} +{{< newline >}} +- [ ] Redegør for relevansen af grafer ifm. at tænke flerdimensionelt vha. hyperlinks +<!-- https://pad.degrowth.net/5AbKoR-mTOij6TsCMFFDRw --> {{< include _teori_og_metode.qmd >}} +{{< newline >}} +- [ ] Redegørelse for tentakulær læring +- [ ] Redegørelse for hypothes.is og scholia +- [ ] Sammenkobling af tentakulær læring og semantiske læringsværktøjer (SLV) +- [ ] Opstilling af model over tentakulær læring ifm. SLV +<!-- https://pad.degrowth.net/5XR69V5rSEm9LwsLNtSXcQ --> {{< include _undersøgelser.qmd >}} - +{{< newline >}} +- [ ] Forbered interviews, herunder teori om relevant interviewform +- [ ] Afhold interviews +- [ ] Analyser interviews +- [ ] Reflektér over sammenhænge på baggrund af interviews +- [ ] Iterativt arbejde med model over tentakulær læring + +<!-- https://pad.degrowth.net/ofRbx2f4QcWLR-o_kqTNCQ --> {{< include _konklusion.qmd >}} +{{< newline >}} +<!-- https://pad.degrowth.net/lU8aUxCkR5GNrP-8frklFA --> {{< include _perspektivering.qmd >}} +{{< newline >}} +- [ ] Læringsformen på RUC, PPL +- [ ] Økonomiske aktører i indførelsen af +<!-- https://pad.degrowth.net/Jt6S4tAhQM-BUrAP-OllCg --> {{< include _kilder.qmd >}} --- @@ -57,6 +80,7 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning). ::: \endgroup +<!-- https://pad.degrowth.net/qfFl3xiaQWCbpoyNPbNsEA --> {{< include _planer.qmd >}} {{< include _opgaver.qmd >}} |