diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 10:12:54 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 3641b647837972f33d7036ab1f2dbd3c273d1ff4 (patch) | |
tree | 002f90e76dd77abce111af65e9a6e0c6f935a24e /worlding | |
parent | 20345d6651eefc15aa9f4028854df32c536fe231 (diff) |
add perspective on scaffolding with Scholia in Moodle
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_digitalisering.qmd | 25 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_perspectives.qmd | 29 |
2 files changed, 29 insertions, 25 deletions
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd index ea03372..705324d 100644 --- a/worlding/_digitalisering.qmd +++ b/worlding/_digitalisering.qmd @@ -281,31 +281,6 @@ hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, og får hendes feedback på hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. -## Forslag til semantisk skarpere brug af eksisterende LMS - -RUC anvender redskabet Moodle som administrativt læringsværktøj (LMS). - -Vi mener at observere en række fodfejl i denne brug, -som unødigt forvirrer os i vores læringsproces -(vi er rigeligt forvirrede me vores lærings*stof* -og det skader hvis ikke lærings*materiale* kommunikeres tydeligt). - -### Problemer med moodle - -Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene. -Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl. - -> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge: -> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, -> Penguin Books, 2009, s. 1-40. - -[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212) - -[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164) - -Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267) - - <!-- FIXME: noter fra tidl. grupper [FIXME: diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index a08f3de..575d6ce 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -58,6 +58,35 @@ relevansen af *proaktiv stilladsering*, introduceret i @Graf2021kap1, anvendt også ved akademisk læring. +## Stilladsering vha. Moodle + +Undervisere ved RUC anvender i dag Moodle til formidling af akademiske tekster. +Formidlingen i Moodle sker med en blanding af strukturede data og prosa. +Hvis det antages, +at det primære mål med brugen af Moodle er selve overdragelsen af materiale, +og kun sekundært at "sætte scenen" som motivation for læsningen, +så er det af afgørende betydning effektivt at materialisere teksterne. + +Her er et eksempel på en kildehenvisning, +som vi brugte væsentlig tid på at materialisere: +fordi der var var blandet rundt på forfatternavnene: + +> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge: +> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, +> Penguin Books, 2009, s. 1-40. + +Problemet med teksten er, +at der var byttet rundt på forfatternes for- og efternavne. +Helt snævert kunne den type fejl undgås +ved at henvise med en hyperlink til materialet, +eller hvis det ikke er offentligt tilgængeligt så til Worldcat.org +som kan lede den studerende videre til relevante biblioteker. + +Alternativt og bedre stimulerende til "spraglet" læsning, +og dermed stilladsering for tentakulær læring, +ville være i stedet (eller foruden) at tilføje en hyperlink +til Scholia: <https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267> + ## Evaluering af modellering som 5-stjernet ontologi Som en måde at evaluere vores ontologi, |