diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-28 19:45:21 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 2dc4af9ea224df4ca33bea5425d30d0e18ef2988 (patch) | |
tree | fe57bcb40c3e0015e58e3652fbc259711ed5dbef /worlding/disposition.qmd | |
parent | 1cfe304b8420aa1cdbf76436abaec19be1fae9d5 (diff) |
add notes, mainly on 5-star data and perspectives
Diffstat (limited to 'worlding/disposition.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/disposition.qmd | 78 |
1 files changed, 75 insertions, 3 deletions
diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd index 4a2f5a8..786f2a3 100644 --- a/worlding/disposition.qmd +++ b/worlding/disposition.qmd @@ -1,8 +1,37 @@ # Semantisk web og hypothes.is og Scholia -## Teori +Vi tørster efter akademisk viden, +men finder det svært at komme "ind under huden" på de udleverede tekster. +Vi har bemærket, +at de "fladeste" tekster ofte opleves sværest at dykke ned i, +og vi overvejer, +om det er en form for blændværk, +eller om det er muligt at en mere "spraglet" læsning +kan understøtte læring. -### Tentakulær læring +Vi har en vag forståelse af, +at læring kan være overfladisk eller dyb, +og sætter os for at læse akademisk om hvad læring er, +og samtidigt undersøge de metoder vi anvender til at komme igennem stoffet. +Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, +hvorvidt vores læseteknik virker +[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], +men sigter efter at identificere, +om der er træk ved vores læseteknik som teoretisk kan sandsynliggøres +at udgøre understøttelse for dybere læring. + +De metoder vi anvender i vores læseteknik +involverer en række digitaliseringsteknologier, +og valget af disse skal vise sig at være væsentlige træk +for sandsynliggørelsen af potentiale for dybere læring, +og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser +om valget af de involverede teknologier. + +## Problemformulering + +# Teori + +## Tentakulær læring Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling @@ -13,10 +42,22 @@ placerer indhold og materiale på samme dimension, opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner [@Schraube2024]. -### 5-stjernet data +## 5-stjernet data + +%-stjernet data er et koncept, +som knytter flere teknologier og ideologier sammen. +Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, +dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborative vidensdeling, +og dels den videreudviklede vision +om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling +som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. ## Analyse +Ved vores analyse af teknologierne +anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne +til kollaborativ læsning af @Schraube2024. + ### Hypothes.is ### Scholia @@ -31,4 +72,35 @@ opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner ## Perspektivering +Empirisk undersøgelse af, +om det vi teoretisk påpeger som potentiale, +er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- +ekempelvis ved A-B tests. +Det er her vigtigt at udforme tests, +så der skelnes mellem den læring der undersøges, +og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. +Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, +da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik +men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. + +Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, +så vil det være relevant at kigge på, +hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes +med denne nye viden. +Konkret kan skoler tilskyndes +til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale +for at invitere, ude at presse, en mere spraglet læsning af dem. +Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data +til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. + +[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: +generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, +eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst +og dermed blot som underholdning.] +[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- +og så pointere at pointen ikke er generativ AI +men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", +og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt +hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt +at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] |