summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/disposition.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-28 19:45:21 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit2dc4af9ea224df4ca33bea5425d30d0e18ef2988 (patch)
treefe57bcb40c3e0015e58e3652fbc259711ed5dbef /worlding/disposition.qmd
parent1cfe304b8420aa1cdbf76436abaec19be1fae9d5 (diff)
add notes, mainly on 5-star data and perspectives
Diffstat (limited to 'worlding/disposition.qmd')
-rw-r--r--worlding/disposition.qmd78
1 files changed, 75 insertions, 3 deletions
diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd
index 4a2f5a8..786f2a3 100644
--- a/worlding/disposition.qmd
+++ b/worlding/disposition.qmd
@@ -1,8 +1,37 @@
# Semantisk web og hypothes.is og Scholia
-## Teori
+Vi tørster efter akademisk viden,
+men finder det svært at komme "ind under huden" på de udleverede tekster.
+Vi har bemærket,
+at de "fladeste" tekster ofte opleves sværest at dykke ned i,
+og vi overvejer,
+om det er en form for blændværk,
+eller om det er muligt at en mere "spraglet" læsning
+kan understøtte læring.
-### Tentakulær læring
+Vi har en vag forståelse af,
+at læring kan være overfladisk eller dyb,
+og sætter os for at læse akademisk om hvad læring er,
+og samtidigt undersøge de metoder vi anvender til at komme igennem stoffet.
+Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk,
+hvorvidt vores læseteknik virker
+[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk],
+men sigter efter at identificere,
+om der er træk ved vores læseteknik som teoretisk kan sandsynliggøres
+at udgøre understøttelse for dybere læring.
+
+De metoder vi anvender i vores læseteknik
+involverer en række digitaliseringsteknologier,
+og valget af disse skal vise sig at være væsentlige træk
+for sandsynliggørelsen af potentiale for dybere læring,
+og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser
+om valget af de involverede teknologier.
+
+## Problemformulering
+
+# Teori
+
+## Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
@@ -13,10 +42,22 @@ placerer indhold og materiale på samme dimension,
opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner
[@Schraube2024].
-### 5-stjernet data
+## 5-stjernet data
+
+%-stjernet data er et koncept,
+som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
+Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
+dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborative vidensdeling,
+og dels den videreudviklede vision
+om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
+som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
## Analyse
+Ved vores analyse af teknologierne
+anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
+til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
+
### Hypothes.is
### Scholia
@@ -31,4 +72,35 @@ opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner
## Perspektivering
+Empirisk undersøgelse af,
+om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
+er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise --
+ekempelvis ved A-B tests.
+Det er her vigtigt at udforme tests,
+så der skelnes mellem den læring der undersøges,
+og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
+Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
+da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
+men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
+
+Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
+så vil det være relevant at kigge på,
+hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
+med denne nye viden.
+Konkret kan skoler tilskyndes
+til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
+for at invitere, ude at presse, en mere spraglet læsning af dem.
+Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
+til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
+
+[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
+generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
+eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
+og dermed blot som underholdning.]
+[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring --
+og så pointere at pointen ikke er generativ AI
+men det at "danse din læring fremfor at sprinte den",
+og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt
+hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt
+at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]