summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_undersøgelser.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-20 13:33:37 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-20 13:33:37 +0200
commit473c265dcd65c6482a570e7f313b0d4598f0f574 (patch)
treebae37bdf7dee101f18f3447e2118ac2ac3d7a0c8 /worlding/_undersøgelser.qmd
parent23d4b26b823dc3582112d48d0cedd68d24e254a3 (diff)
rewrite problem, and expand examinations
Diffstat (limited to 'worlding/_undersøgelser.qmd')
-rw-r--r--worlding/_undersøgelser.qmd121
1 files changed, 116 insertions, 5 deletions
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd
index d9748e1..7df3269 100644
--- a/worlding/_undersøgelser.qmd
+++ b/worlding/_undersøgelser.qmd
@@ -1,15 +1,122 @@
+---
+breaks: false
+
+---
+
+# FIXME
+
+Verdening:
+
+Vi forventer at kunne argumentere for,
+at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
+*muliggør* indholdsmæssig læring,
+men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse,
+og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør,
+at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.
+
+Eksakte fakta:
+
+At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
+styrker cementering af hvad eksakt viden -
+dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
+
+Leg med ambiguitet:
+
+At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner
+og visualisering af to ad gangen,
+fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger,
+inviterer til at udforske disse dimensioner,
+og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
+ved at fremhæve forskellige dimensioner.
+
+Formidling:
+
+> Hvordan kan RUC i højere grad invitere studerende til
+> at lære ekspansivt?
+
+
# Undersøgelser
+Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog
+(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund -
+eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
+vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
+i foregående og nuværende semester,
+hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
+
+Viden kan formidles på flere måder.
+Indsigt kan opnås på flere måder,
+og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
+
+I vores undersøgelse i problemfeltet
+har vi taget flere fravalg.
+
+Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens.
+Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
+ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
+da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive"
+[@Selvan_2023, vores oversættelse].
+Vi søger i stedet at udforske løsninger,
+der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
+som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
+
+Vi undgår lukket software.
+Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed
+ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
+gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
+og for andre at efterprøve.
+
+
+## Scholia som teknologi
+
+Vi undersøger Scholia som teknologi.
+Indeni er Scholia nærmest tom - en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag.
+Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i,
+hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data.
+
+Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system,
+drevet af en ideologi om at data er definerende,
+og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier).
+
+## Analyse af Scholia
+
+Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter,
+funktionelt dikteret
+af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF]
+anskuet som informationsteknologisk system,
+hvor opgaven snævert vil belyse to dele:
+Dels *konstruktionen* af ontologier,
+og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling.
+Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller
+mellem på den digitale side
+den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR],
+og på den pædagogiske side
+konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann.
+
+OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF,
+som altid ligger på nettet,
+og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse,
+som ligger online.
+OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF,
+som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet.
+OWL bruges til at formulere ontologier,
+og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord.
+
+
## Identificere begreber indenfor tentakulær læring
FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry,
og medtage som bilag.
+Gooseberry er et program, der henter Hypothes.is notationer til et samlet dokument i et overskueligt format. Programmet er ideelt til at danne et udgangspunkt for ontologiseringen af Schraube's bog.
+
## Formulere ontologi for tentakulær læring
Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015.
+owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
+
## Introducere model for tentakulær læring
Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf,
@@ -47,21 +154,24 @@ med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog.
## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
-Argumentere for at IT-redskaber...
+IT-redskaber kan understøtte...
-* kan være rolige
+* fokusering
* incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model
* Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi",
introduceret af @Mikkelsen_2000
og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
-* kan være kreative
+* tryghed
+ * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME
+ * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
+* kreativitet
* wikis er pr. definition ufuldstændige,
og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening
* unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber,
som understøtter hacking-mentalitet
(dvs. redefinering af formål med redskabet)
og dermed verdening
-* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative)
+* kollaborativion (fremfor blot kooperation)
* FIXME: find gode eksempler
## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
@@ -148,7 +258,8 @@ og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
Udvidelse af Oxigraph quad-store
til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
-og indlejring af opslagseksempler.
+og indlejring af opslagseksempler
+udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
Opsætning af lokal klon af [Scholia],
hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),