diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-20 13:33:37 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-20 13:33:37 +0200 |
commit | 473c265dcd65c6482a570e7f313b0d4598f0f574 (patch) | |
tree | bae37bdf7dee101f18f3447e2118ac2ac3d7a0c8 /worlding/_undersøgelser.qmd | |
parent | 23d4b26b823dc3582112d48d0cedd68d24e254a3 (diff) |
rewrite problem, and expand examinations
Diffstat (limited to 'worlding/_undersøgelser.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_undersøgelser.qmd | 121 |
1 files changed, 116 insertions, 5 deletions
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd index d9748e1..7df3269 100644 --- a/worlding/_undersøgelser.qmd +++ b/worlding/_undersøgelser.qmd @@ -1,15 +1,122 @@ +--- +breaks: false + +--- + +# FIXME + +Verdening: + +Vi forventer at kunne argumentere for, +at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata +*muliggør* indholdsmæssig læring, +men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, +og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, +at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. + +Eksakte fakta: + +At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, +styrker cementering af hvad eksakt viden - +dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. + +Leg med ambiguitet: + +At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner +og visualisering af to ad gangen, +fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, +inviterer til at udforske disse dimensioner, +og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen +ved at fremhæve forskellige dimensioner. + +Formidling: + +> Hvordan kan RUC i højere grad invitere studerende til +> at lære ekspansivt? + + # Undersøgelser +Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog +(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - +eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) +vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis +i foregående og nuværende semester, +hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. + +Viden kan formidles på flere måder. +Indsigt kan opnås på flere måder, +og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. + +I vores undersøgelse i problemfeltet +har vi taget flere fravalg. + +Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. +Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, +ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, +da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" +[@Selvan_2023, vores oversættelse]. +Vi søger i stedet at udforske løsninger, +der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, +som effektivt kan implementeres og bruges af alle. + +Vi undgår lukket software. +Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed +ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder +gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, +og for andre at efterprøve. + + +## Scholia som teknologi + +Vi undersøger Scholia som teknologi. +Indeni er Scholia nærmest tom - en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. +Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, +hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. + +Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, +drevet af en ideologi om at data er definerende, +og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). + +## Analyse af Scholia + +Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter, +funktionelt dikteret +af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF] +anskuet som informationsteknologisk system, +hvor opgaven snævert vil belyse to dele: +Dels *konstruktionen* af ontologier, +og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling. +Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller +mellem på den digitale side +den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR], +og på den pædagogiske side +konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann. + +OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, +som altid ligger på nettet, +og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, +som ligger online. +OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, +som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. +OWL bruges til at formulere ontologier, +og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. + + ## Identificere begreber indenfor tentakulær læring FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry, og medtage som bilag. +Gooseberry er et program, der henter Hypothes.is notationer til et samlet dokument i et overskueligt format. Programmet er ideelt til at danne et udgangspunkt for ontologiseringen af Schraube's bog. + ## Formulere ontologi for tentakulær læring Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. +owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring + ## Introducere model for tentakulær læring Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, @@ -47,21 +154,24 @@ med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog. ## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber -Argumentere for at IT-redskaber... +IT-redskaber kan understøtte... -* kan være rolige +* fokusering * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", introduceret af @Mikkelsen_2000 og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". -* kan være kreative +* tryghed + * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME + * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME +* kreativitet * wikis er pr. definition ufuldstændige, og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, som understøtter hacking-mentalitet (dvs. redefinering af formål med redskabet) og dermed verdening -* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative) +* kollaborativion (fremfor blot kooperation) * FIXME: find gode eksempler ## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring @@ -148,7 +258,8 @@ og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, -og indlejring af opslagseksempler. +og indlejring af opslagseksempler +udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. Opsætning af lokal klon af [Scholia], hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), |