diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-16 15:32:44 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-16 15:32:44 +0200 |
commit | 2578cafc148985112cb9df369dc72ecae4c242b9 (patch) | |
tree | 5592e81fd23abae7c7abd0eca3961f62aac138b1 /worlding/_undersøgelser.qmd | |
parent | b723527b3bc054184c20fa74355dfe8c749e3d18 (diff) |
update content
Diffstat (limited to 'worlding/_undersøgelser.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_undersøgelser.qmd | 74 |
1 files changed, 72 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd index ee4ddac..b1c9333 100644 --- a/worlding/_undersøgelser.qmd +++ b/worlding/_undersøgelser.qmd @@ -1,13 +1,83 @@ # Undersøgelser -## Ontologi for tentalukær læring +## Identificere begreber indenfor tentakulær læring -Definere en ontologi for tentakulær læring, +FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry, +og medtage som bilag. + +## Formulere ontologi for tentakulær læring + +Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. +## Introducere model for tentakulær læring + +Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, +med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden +og optimale "ideelle" aspekter foroven. + +FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. +Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. + +## Identificere svagheder ved IT-redskaber for tentakulær læring + +FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry, +og medtage som bilag. + +@Scraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: + +* Distribution af læringsmateriale +* Tidsstyring af læringssessions +* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) +* FIXME: flere? +* FIXME: link til hver + +@Scraube_2024 konkluderer, +at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, +ikke indholdsmæssige aspekter af læring. + +FIXME: Undersøge om @Scraube_2024 undersøger IT-redskaber +fra et så udpræget *operativt* perspektiv, +og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. + +## Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Graf-visualisere tentakulær læring, +med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog. + +## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber + +Argumentere for at IT-redskaber... + +* kan være rolige + * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model + * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", + introduceret af @Mikkelsen_2000 + og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". +* kan være kreative + * wikis er pr. definition ufuldstændige, + og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening + * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, + som understøtter hacking-mentalitet + (dvs. redefinering af formål med redskabet) + og dermed verdening +* kan være kollaborative (fremfor blot kooperative) + * FIXME: find gode eksempler + +## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Graf-visualisere tentakulær læring, +med inddragelse af digitaliseringseksempler +som dækker ideelle aspekter. + +## Semantisk annotation af værker + Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015, ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. +FIXME: Måske danne en *revideret* liste med Gooseberry, +og medtage som bilag. + ## Analyse af PPL overfor konkurrende læringsformer FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, |