summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_teori_og_metode.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-07 15:58:02 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-07 15:58:02 +0200
commitb0aa540ba6dbac045067b13c94c8f0eda695ff15 (patch)
tree37aed257e5b11555182c5adf07b53eb80e09cd1e /worlding/_teori_og_metode.qmd
parentd7995c64a714dc2541fede75e4aafa8a3db3142d (diff)
comment out notes from previous teams
Diffstat (limited to 'worlding/_teori_og_metode.qmd')
-rw-r--r--worlding/_teori_og_metode.qmd20
1 files changed, 12 insertions, 8 deletions
diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd
index fd22b70..bc32bde 100644
--- a/worlding/_teori_og_metode.qmd
+++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd
@@ -1,5 +1,7 @@
# Teoretiske overvejelser
+<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
+
Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier
om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab
danne grundlag for måden vi visualiserer den viden,
@@ -25,7 +27,7 @@ mens irritationsmomentet for passageren er at blive vækket.
<!--
Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering?
Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri?
--->
+--FIXME>
Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier
med hjælp fra TRIN-modellen [@Jørgensen_2018],
@@ -147,7 +149,7 @@ så ville studerende med interesse i de underliggende data blot skifte
til et mere objektivt præsenterende værktøj
(kun brugere med behov for underholdning ville blive hængende),
fordi semantiseringen er bundet på de underliggende data, ikke redskabet.
--->
+--FIXME>
---
@@ -157,7 +159,7 @@ fordi semantiseringen er bundet på de underliggende data, ikke redskabet.
Beskrivelse af metoder til dataindsamling
Analyse tilgange og redskaber (f.eks. netværksanalyse)
Etik maybe?
--->
+--FIXME>
Vi vil undersøge og afdække to digitale redskaber -
[Scholia] og [Hypothes.is] -
@@ -181,7 +183,7 @@ Vi vil gennem dette gøre læringsmaterialer mere tilgængelig og indbyrdes forb
samt anvende FEDS til grundigt at evaluere vores tilgange effektivitet.
Ved at gøre dette håber vi at bidrage
til en mere interaktiv og engagerende læringsoplevelse for studerende på RUC.
--->
+--FIXME>
Vi vil først undersøge teknologierne i deres nuværende form,
identificere mangler eller suboptimale aspekter,
@@ -203,7 +205,7 @@ udfra målbare tests som vi har udfærdiget på forhånd.
<!--
Software der sammenkobler scholia og hypothes.is?
--->
+--FIXME>
Hvis tiden er til det,
vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt
@@ -241,7 +243,7 @@ Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende
Hvilke(n) ”selvvalgt teknologi
eller et eksempel på teknologisk forandring”
inddrages i projektet?
--->
+--FIXME>
Projektet tager udgangspunkt i teknologien RDF
til at kategorisere og beskrive viden.
@@ -256,7 +258,7 @@ Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber
indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter,
der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer,
herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”?
--->
+--FIXME>
Vi vil anvende TRIN-modellen gennem projektet
når vi arbejde med RDF og semantisk web.
@@ -291,7 +293,7 @@ om vi kan udvikle et værktøj,
der kan analysere strukturen af tekstmateriale
og identificere sammenhænge
mellem forskellige koncepter og emner.
--->
+--FIXME>
Derudover vil vi bruge TSA
til at være opmærksomme på
@@ -301,4 +303,6 @@ og hvordan det kan påvirke både studerende og læringsfacilitatorer
i deres daglige praksis.
<!-- FIXME: uddybe om *hvordan* vi vil gøre det
+--FIXME>
+
-->