summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_teori_og_metode.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-16 15:32:44 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-16 15:32:44 +0200
commit2578cafc148985112cb9df369dc72ecae4c242b9 (patch)
tree5592e81fd23abae7c7abd0eca3961f62aac138b1 /worlding/_teori_og_metode.qmd
parentb723527b3bc054184c20fa74355dfe8c749e3d18 (diff)
update content
Diffstat (limited to 'worlding/_teori_og_metode.qmd')
-rw-r--r--worlding/_teori_og_metode.qmd42
1 files changed, 42 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd
index f5f48da..132eed9 100644
--- a/worlding/_teori_og_metode.qmd
+++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd
@@ -3,6 +3,48 @@
@Schraube_2024 beskriver tentakulær læring,
som indeholder Problemorientret Projektlæring.
+FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL?
+
+Måden vi opsøger og behandler viden
+har drastisk ændret sig siden digitaliseringen.
+Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling
+er der tilmed opstået bekymringer om måden,
+læring finder sted på digitalt.
+Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer,
+og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser
+i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice".
+I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele
+af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge,
+hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen.
+
+Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring,
+som beskriver to fundamentale, modsatrettede begrundelser for at lære.
+Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne*
+faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge
+negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen.
+"Defensive learning is primarily governed by external issues and
+largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024
+Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv,
+da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.
+
+FIXME: evt. droppe direkte citat
+
+Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige,
+som betegnes ekspansiv læring.
+Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til
+selve indholdet af læringsprocessen.
+Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed,
+og konsekvenser af læringen må derfor accepteres,
+da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen.
+"In expansive learning, the learning process is
+primarily not oriented toward external demands but
+toward the concrete necessities that arise from
+getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024
+Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres,
+modsat dem, der læres for.
+
+FIXME: evt. droppe direkte citat
+
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier