diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-16 15:32:44 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-16 15:32:44 +0200 |
commit | 2578cafc148985112cb9df369dc72ecae4c242b9 (patch) | |
tree | 5592e81fd23abae7c7abd0eca3961f62aac138b1 /worlding/_teori_og_metode.qmd | |
parent | b723527b3bc054184c20fa74355dfe8c749e3d18 (diff) |
update content
Diffstat (limited to 'worlding/_teori_og_metode.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_teori_og_metode.qmd | 42 |
1 files changed, 42 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index f5f48da..132eed9 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -3,6 +3,48 @@ @Schraube_2024 beskriver tentakulær læring, som indeholder Problemorientret Projektlæring. +FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL? + +Måden vi opsøger og behandler viden +har drastisk ændret sig siden digitaliseringen. +Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling +er der tilmed opstået bekymringer om måden, +læring finder sted på digitalt. +Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer, +og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser +i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice". +I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele +af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, +hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen. + +Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring, +som beskriver to fundamentale, modsatrettede begrundelser for at lære. +Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* +faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge +negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. +"Defensive learning is primarily governed by external issues and +largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024 +Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, +da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces. + +FIXME: evt. droppe direkte citat + +Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige, +som betegnes ekspansiv læring. +Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til +selve indholdet af læringsprocessen. +Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed, +og konsekvenser af læringen må derfor accepteres, +da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. +"In expansive learning, the learning process is +primarily not oriented toward external demands but +toward the concrete necessities that arise from +getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024 +Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, +modsat dem, der læres for. + +FIXME: evt. droppe direkte citat + <!-- FIXME: noter fra tidl. grupper Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier |