summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_teori.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-02 21:42:47 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-02 21:42:47 +0200
commit20c818800d62e72423f4fde7ec2cc260622e98e8 (patch)
tree7c854ff2b57b514e60d6cd79b12d5d0a9101d0a2 /worlding/_teori.qmd
parentb120b8f3ddee38bf9e8b72b7dfce4bcb41d321ac (diff)
merge chapters on theory and method
Diffstat (limited to 'worlding/_teori.qmd')
-rw-r--r--worlding/_teori.qmd27
1 files changed, 0 insertions, 27 deletions
diff --git a/worlding/_teori.qmd b/worlding/_teori.qmd
deleted file mode 100644
index 298ff98..0000000
--- a/worlding/_teori.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,27 +0,0 @@
-# Teoretiske overvejelser
-Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, vi opnår gennem projektforløbet.
-
-Vi vil anvende teori på vores empiri gennem abstraktionsprocessen der er i at oversætte fra prosa til RDF. Vores empiri vil bestå af kildetekster til D&K, som vi vil udsætte for grundig teoretisk kategorisering på baggrund af ovennævnte mulige filosofiske teorier. Gennem arbejdet vil vi sandsynligvis opdage, at nogle metoder er bedre egnet til at kategorisere fagets virkelighed end andre. Eksempelvis kunne Bertel Ollman's @Ollmann_2003 beskrivelse af "udgangspunkt" indenfor dialektikken hjælpe med at beskrive, hvordan det samme fænomen kan være forskelligt afhængigt af, hvilken aktør, der beskuer det. For togkontrolløren er det et irritationsmoment at passageren er faldet i søvn og må blive vækket for at vise billet, mens irritationsmomentet for passageren er at blive vækket.
-
----
-
-# Teoretisk Ramme
-<!--
- * Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering?
- * Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri?
--->
-
-Vi vil gennemgå den digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier
-med hjælp fra TRIN-modellen [@Jørgensen_2018]
-(vi er opmærksomme på at det kun er en model, ikke en metode).
-
-Anvendelsen af Scholia og Hypothes.is ved RUC
-kræver at vi forklarer projektorienteret læring (PPL),
-og reflekterer over dets samspil med brug af teknologien.
-
-Vi overvejer (men er usikre om det bliver for omfattende)
-at anvende technochange prototyping [@Simonsen_2012]
-til eksperimentelt at undersøge,
-hvordan teknologiens anvendelse ved RUC som institution
-ikke kun er teknologisk-pædagogisk,
-men også griber ind i institutionens administrative rutiner.