diff options
author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-06-03 20:52:32 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:38:55 +0200 |
commit | a2d54484694c2993bc635fb4eb53dfeba2590358 (patch) | |
tree | 6251d1166ca0e7a24feede23d288b8220bd354fa /worlding/_synthesis.qmd | |
parent | 1f8456462d96c75143e2a04c1cbeb701ed133092 (diff) |
replace whole system chapter with results and discussion draft
Diffstat (limited to 'worlding/_synthesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_synthesis.qmd | 144 |
1 files changed, 86 insertions, 58 deletions
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd index b14bbfa..9e6bd2b 100644 --- a/worlding/_synthesis.qmd +++ b/worlding/_synthesis.qmd @@ -1,66 +1,85 @@ ## Samlet system -Herunder skitseres den overordnede model for 5-stjernet læsning, -som muliggør nye måder at indgå i en tentakulær dialog med verden -gennem læringsmateriale ifølge resultatet -af projektets undersøgelse af teorien og værktøjerne. - -Processen er mindre relevant for fysiske færdigheder -som for de mere abstrakte læringsproblemer, -hvor læringsemnet primært kontaktes gennem tekst -- -eksempelvis læringsprocessen involveret i at forstå tentakulær læring. - -### Afsættet for 5-stjernet læsning - -Læringsprocessen starter, -når den lærende oplever en intuitiv, følelsemæssig forståelse for, -hvad der er at lære ved at tackle et vist læringsproblem, -og intentionen tilmed opstår om at forstå emnet. -Den lærende må definere læringsproblemet gennem en definitiv bevægelse, -en slags gæt på, hvad der kan tages udgangspunkt i for at pakke emnet ud. -Dette trin består ofte af en operativ google-søgning -og skimmelæsning af resultatet. -Når den lærende har identificeret nøglebegreber eller vigtige forfattere, -kan de søge efter disse på Scholia. -Her får de muligheden for at se relaterede begreber og forfattere, -og de kan tilmed se, -hvilke aspekter af læringsemnet er til stede i de fundne værker. -Læringsemnet kontekstualiseres, -og den lærende får derfor et mere indholdsrigt grundlag for at vælge litteratur. -Herfra begynde selve dialogen med materialet, -hvormed Hypothes.is aktiveres. - -### Hypothes.is - -Mens den lærende læser, -vil de afhængigt af hvilken tekst, -de læser, -støde på annotationer fra andre læsere, -som yderligere kontekstualiserer materialet og dets læringsemner. -De får tilmed selv mulighed for at annotere teksten og svare på annotationer, -og dialogen med materialets repræsenation af verden inviterer -til dialog med andre. -Nogle annotationer stiller spørgsmål, -og nye læringsproblemer springer ud af det oprindelige. -Andre annotationer forklarer tekstens indhold fra nye vinkler. -5-stjernede læsere tilføjer tags med referencer til begreber -i en pågældende ontologi og forklarer deres forståelse af sammenhængen, -hvormed de både definerer et synspunkt og inviterer andre til at udfordre det. - -### forbindelse til Scholia og dermed wikidata - -Wikidata opererer efter princippet om, -at enhver kan bidrage til vidensbasen. -Når flere sammenhænge tilføjes til Wikidata, -forbedres nye læseres udgangspunkt for at udfolde emnet, -og tilbagevendende læsere udfordres til at gentænke emnet, -når de etablerede sammenhænge udvikler sig uafhængigt af dem. -Alle 5-stjernede læsere er således med til at opbygge og vedligeholde -den kollaborativt betingede fælles kontekst, -som vedrører hvert læringsemne. +Gennem arbejdet med at forstå og anvende teorien om tentakulær læring +har vi selv anvedt de digitale værktøjer, +som vi analyserer. +De erfaringer, vi har gjort os med værktøjerne, +udgør det empiriske grundlag for projektets konklusioner. + +Primært i arbejdet med @Schraube2024 har vi anvendt hypothes.is. +Den oprindelige anvendelse bestod primært af overordnede refleksioner +om mulighederne for at forstå Hypothes.is vha. tentakulær læring. +Undervejs fik vi mulighed for at læse hinandens noter, +men en væsentlig begrænsning var her, +at den mest langsomme læser var den eneste med mulighed +for at læse annotationer, +mens den hurtigste kun fik mulighed for at skrive. +Her må det noteres, +at dette problem kun bliver mindre, +når flere personer læser den samme tekst, +som det er tilfældet på et universitet. +Man kunne til gengæld argumentere for, +at det ville skabe incitament for studerende til at udskyde læsning +af pensumlitteratur så meget som muligt. +Dette er en interessant problemstilling, +som med fordel kunne udforskes i fremtidig litteratur. + +Vi havde en erfaring af, +at Hypothes.is blev mere og mere værdifuld, +jo mere vi arbejdede med teksten. +Arbejdet med de mest afgørende citater blev i høj grad faciliteret af programme +Dette er en interessant problemstilling, +som med fordel kunne udforskes i fremtidig litteratur. + +Vi havde en erfaring af, +at Hypothes.is blev mere og mere værdifuldt, +jo mere vi arbejdede med teksten. +Arbejdet med de mest afgørende citater faciliteredes +i høj grad af annotationerne, +da vi i kraft af nedskrivningen bedre kunne huske, +at de eksisterede, +og vi i kraft af tagging systemet bedre kunne finde dem. +En uventet fordel ved værktøjet blev dets permanente karakter, +idet vi undervejs kunne genfinde ældre annotationer +og reflektere over udviklingen i vores forståelse. +Derudover kunne vi besvare hinandens annotationer og indgå i nye, +kontekstualiserende dialoger om kildematerialet. + +Vi erfarede også, +at tagging-systemet undervejs blev nemmere og mere indlysende at anvende. +Efterhånden som vi identificerede kernebegreber, +taggede vi nye annotationer med dem og redigerede ældre annotationer +til at indeholde dem. + +Vores tagging blev undervejs præciseret i arbejdet med at konstruere +en overordnet ontologi for tentakulær læring. +Mens vi læste bogen, +forsøgte vi at opsummere kernesammenhængene i simple grafer. +Målet var ikke at konstruere den endelige ontologi med det samme, +men mere at udforske hvilke visualiseringer, +der synes at stemme overens med vores forståelse af stoffet. +Visse måder at visualisere og trække sammenhænge mellem begreber +førte til gruppediskussioner på adskillige timer over flere uger. +Vi erfarede at digital ontologisering havde den paradoksale effekt, +at vi brugte mere tid væk fra digitale værktøjer +da vi ofte skitserede relationerne på tavler og whiteboards +inden digitalisering. + +<!-- TODO: pointer om: + +* læringen i at navigere i ontologier og dermed udforske kontekst +* relevansen for ontologisering i forskellige situationer, +evt. mindre relevant ved skimmelæsning eller alm. pensumlæsning +* erfaringen med problemet om irrelevante annotationer (editorials) +* diskussion af relevansen for almene studerende i at lære at ontologisere +kun for at lære, evt. større samfundsperspektiv + +--> ### Ontologiseringsprocessen +<!-- FIXME: overvej passende sted til følgende eksempel --> + Et eksempel på denne proces i mikroskala kan findes i vores eget arbejde med @Schraube2024: @@ -114,3 +133,12 @@ på samme måde som notifikationer fra sociale medier. Modsat sociale medier, trækker notifikationen den lærende tilbage i en velkendt kontekst, hvor deres verdensforståelse udvikles og materialiseres for fremtidige læsere. + +<!-- FIXME: Overvej at inkludere følgende pointe et sted + +Processen er mindre relevant for fysiske færdigheder +som for de mere abstrakte læringsproblemer, +hvor læringsemnet primært kontaktes gennem tekst -- +eksempelvis læringsprocessen involveret i at forstå tentakulær læring. + +--> |