diff options
author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-06-04 13:14:09 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:38:55 +0200 |
commit | 699aba51aad6da42dfad1438fc2130ac1d1836a1 (patch) | |
tree | 253ee2923e8117c82a4d331ff7069d27221ef6d9 /worlding/_synthesis.qmd | |
parent | 9583a5360511be4eb19e855fa49857d0a1c2d899 (diff) |
add empirical observations and analysis
Diffstat (limited to 'worlding/_synthesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_synthesis.qmd | 107 |
1 files changed, 36 insertions, 71 deletions
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd index a1c420c..14daac5 100644 --- a/worlding/_synthesis.qmd +++ b/worlding/_synthesis.qmd @@ -1,68 +1,46 @@ -## Samlet system +# Empiriske tilføjelser Gennem arbejdet med at forstå og anvende teorien om tentakulær læring har vi selv anvendt de digitale værktøjer, som vi analyserer. -De erfaringer, vi har gjort os med værktøjerne, -udgør det empiriske grundlag for projektets konklusioner. - -Primært i arbejdet med @Schraube2024 har vi anvendt hypothes.is. -Den oprindelige anvendelse bestod primært af overordnede refleksioner -om mulighederne for at forstå Hypothes.is vha. tentakulær læring. -Undervejs fik vi mulighed for at læse hinandens noter, -men en væsentlig begrænsning var her, -at for den mest langsomme læser var den eneste med mulighed -at læse annotationer, -mens den hurtigste kun fik mulighed for at skrive. -<!-- FIXME: flyt til perspektivering -Her må det noteres, -at dette problem kun bliver mindre, -når flere personer læser den samme tekst, -som det er tilfældet på et universitet. -Man kunne til gengæld argumentere for, -at det ville skabe incitament for studerende til at udskyde læsning -af pensumlitteratur så meget som muligt. -Dette er en interessant problemstilling, -som med fordel kunne udforskes i fremtidig litteratur. ---> - -<!-- FIXME: enten "Vi havde en fornemmelse af" eller "Vi erfarede" --> -Vi havde en erfaring af, -at Hypothes.is blev stadigt mere værdifuld, -jo mere vi arbejdede med teksten. -Arbejdet med de mest afgørende citater blev i høj grad faciliteret af programmet. -<!-- FIXME: flyt til perspektivering -Dette er en interessant problemstilling, -som med fordel kunne udforskes i fremtidig litteratur. ---> - -<! FIXME: gentagelse! -Vi havde en erfaring af, -at Hypothes.is blev mere og mere værdifuldt, -jo mere vi arbejdede med teksten. ---> -Arbejdet med de mest afgørende citater faciliteredes -i høj grad af annotationerne, -da vi i kraft af nedskrivningen bedre kunne huske, -at de eksisterede, -og vi i kraft af tagging systemet bedre kunne finde dem. -<!-- FIXME: bedre end hvad? --> -En uventet fordel ved værktøjet blev dets permanente karakter, -idet vi undervejs kunne genfinde ældre annotationer -og reflektere over udviklingen i vores forståelse. -<!-- FIXME: Hvorfor er essensen ved annotation uventet? -Hvis det er fordi annotation er en ny teknik for dig, -hvad der så relevansen af at pointere det her? --> -Derudover kunne vi besvare hinandens annotationer og indgå i nye, -kontekstualiserende dialoger om kildematerialet. - -Vi erfarede også, -at tagging-systemet undervejs blev nemmere og mere indlysende at anvende. -<!-- ok, så vi lærte værktøjet bedre at kende, -hvordan er det relevant for rapporten? --> +I den forbindelse har vi fået førstehåndserfaring +med nogle af de deloperationer, +som først synliggøres i anvendelsen af Hypothos.is. + +I det umiddelbare møde med teksten, +havde vi generelt udfordringer med at vurdere, +hvilke annotationer, der var mest interessante at skrive ned. +Vi fandt det derfor intuitivt at tilgå annoteringsarbejdet iterativt +ved først at tilføje overordnede refleksioner og spekulationer. +Det faldt os naturligt, +at skrive mange af annotationerne med henblik +på senere at citere kildeteksten i projektrapporten, +og vi vendte derfor flere gange tilbage for opdatere annotationerne +til at reflektere dybere forståelser af læringsemnet. +På samme måde kommenterede vi på hinandens annotationer, +når vi stødte på forskellige forståelser i gruppen. +Ved hver genlæsning af teksten, erfarede vi, +at annotationerne dækkede mere af læringskonteksten, +hvorfor vi i højere grad arbejdede med at skabe kongruens i den forståelse, +som fremstod af annotationerne. +Teksten blev rammesat af annotationerne, +som i stigende grad blev rammesat af en fælles, samlet forståelse af emnet. +Dialog med teksten, os selv og hinanden lader derfor til at udfolde sig +iterativt i kraft af værktøjets funktionalitet. + +Tagging-systemet blev undervejs hurtigere og mere indlysende at anvende. Efterhånden som vi identificerede kernebegreber, taggede vi nye annotationer med dem og redigerede ældre annotationer til at indeholde dem. +Her havde vi en erfaring med, +at målrettet tagging tvang os til at stille skarpt på forståelsen +af hvert begreb i kildeteksten. +Processen synliggjorde eksempelvis, +at @Schraube2024 ofte beskriver de samme koncepter på forskellige måder. +I den situation fungerede mål-rettet tagging som rammesættende aktivitet +for indholdsmæssig forståelse af læringsemnet. + +### Ontologiseringsprocessen Vores tagging blev undervejs præciseret i arbejdet med at konstruere en overordnet ontologi for tentakulær læring. @@ -78,19 +56,6 @@ at vi brugte mere tid væk fra digitale værktøjer da vi ofte skitserede relationerne på tavler og whiteboards inden digitalisering. -<!-- TODO: pointer om: - -* læringen i at navigere i ontologier og dermed udforske kontekst -* relevansen for ontologisering i forskellige situationer, -evt. mindre relevant ved skimmelæsning eller alm. pensumlæsning -* erfaringen med problemet om irrelevante annotationer (editorials) -* diskussion af relevansen for almene studerende i at lære at ontologisere -kun for at lære, evt. større samfundsperspektiv - ---> - -### Ontologiseringsprocessen - <!-- FIXME: overvej passende sted til følgende eksempel --> Et eksempel på denne proces i mikroskala kan findes i vores eget arbejde |