diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 06:26:35 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | ba9f1d0acde270751cecf0a60c0b3d3ff2192dde (patch) | |
tree | 610947b4cd20628af69d82c0b532a3a995252d89 /worlding/_scholia.qmd | |
parent | bee07b182eeb98590c395aec804035f3bd0907b3 (diff) |
rename chapters to use english filenames with section prefix
Diffstat (limited to 'worlding/_scholia.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_scholia.qmd | 156 |
1 files changed, 0 insertions, 156 deletions
diff --git a/worlding/_scholia.qmd b/worlding/_scholia.qmd deleted file mode 100644 index c75882c..0000000 --- a/worlding/_scholia.qmd +++ /dev/null @@ -1,156 +0,0 @@ -# Scholia - -Scholia er et forskningsprofileringssystem -i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal -[@Rasberry2019]. -En søgerutine giver adgang til opslag -på aktører, begreber og værker -i en database over bibliografiske informationer -om videnskabelig litteratur og udgivelser, -og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden -relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.) -som en samling af lister, grafer og diagrammer. - -## Umiddelbar brug - -Brugerfladen er en online, web-baseret service, -hvor de bibliografiske informationer præsenteres -som -Den præsenterede viden - -udfra opslag i den separate online, web-baserede service Wikidata. - -## Deltagende brug - -## Konstruktion - -Tynd skal af skabeloner og opslagsformularer -op imod den uafhængige vidensbase Wikidata. -som laver forespørgsler som vidensgrafer i sproget SPARQL -i den uafhængige vidensbase Wikidata. -Wikidata danner svar på SPARQL-forespørgsler -udfra SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database. - -På Scholias hovedside præsenteres brugeren for et søgefelt. -Scholias søgerutine overvåger indtastningsfeltet, -og hver gang indholdet ændres, -sendes den (måske uafsluttede) tekststreng -som forespørgsel til wikidata. -Wikidata returnerer en liste over de indlæg, -hvor tekststrengen indgår i et af direkte beskrivende datafelter, -sorteret efter klassificering af de fundne indlæg. -Scholia viser denne liste -som genvej til afslutning af indtastning. - -Hvis indtastning i søgefeltet afsluttes konventionelt -uden brug af genveje, -sendes den afsluttede tekststreng -som forespørgsel til wikidata. -Wikidata returnere igen en liste over fundne indlæg, -som Scholia nu viser søgningsresultaterne som selvstændig webside, -hvorfra der kan vælges eet resultat at vise detaljeret. - -Hvis indtastning i søgefeltet afsluttes -ved at vælge en genvej, -eller hvis der vælges eet indlæg fra søgningsresultatwebsiden, -sendes en ID for indlægget som forespørgsel til wikidata. -Wikidata returnerer en vidensgraf for indlægget, -som Scholia bruger til at vælge og komponere typen af svarside, -baseret på om indlægget er en en person, et værk, et begreb m.m. -Svarsiden udløser, -efterhånden som det pågældende område på websiden dannes, -forespørgsler til Wikidata -i form af vidensgrafer om forskellige aspekter om indlægget. -Eksempelvis for værker, -hvilke væsentlige begreber de berører, -og andre begreber de er nært beslægtede med. -Eller for personer, -hvornår de har forfattet, -sammen med hvilke medforfattere, -og hvilke primære begreber forskellige samarbejder har omhandet. - -Alle forespørgsler til wikidata -følger en proprietær maskin-brugerflade, -som er offentligt og maskinlæsbart formaliseret efter standarden OpenAPI. -Forespørgsler med vidensgrafer -følger det åbent standardiserede sprog SPARQL. - -FIXME: Måske noget om Wikidata internt, -om SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database. - -## Adgang og rettigheder - -Offentlig adgang til simpel brug. - -Åben, inkluderende adgang -til både deltagende brug og videreudvikling. - -Lidt om økonomisk og politisk struktur og bæredygtighed, -at al brug er friholdt for monetære transaktioner, -styreform indenfor organisationen, -og hvordan udvikling og drift så oppebæres økonomisk -(kun gennem anonyme donationer? -hvis mere etablerede koalitioner, -hvem har så større magt og kan præge den indre styring?), - -## Kultur - -Aktører med interesse i socialt engagerende platforme -(Wikimedia). - -Aktører med interesse i automatisering af bibliografiske data -(udviklere af semiautomatiske redigeringsrutiner). - -Aktører med interesse i *humant* rationaliseret information -som træningsinput til generativ kunstig intelligens, -eksempelvis IBM, -hvis kunstige intelligens Watson ifølge @Ferrucci2010 vandt i Jeopardy -takket være *vidensgrafer* over leksikon-indlæg, -dannet ud fra ontologier udledt af kollektive wikier, -bl.a. Wikipedia. -Wikidata blev lanceret 3 år efter Watsons præstation, -som en wiki-drevet vidensbase. - -FIXME: måske flytte historiske detaljer -om samspillet mellem Wikimedia, Wikipedia, Wikidata og Watson -op som baggrundsmateriale. - -## Svagheder og bivirkninger - -Konstruktionen og adgangen til Scholia -skaber udfordringer for validering af vidensrationaler. - -De inkluderende principper for adgang til deltagende brug -komplicerer validering af intellektuelle bidrag til viden. -Der er transparens om både inddragede informationer -identiteter for aktører i vidensrationaliseringen, -og historik for udviklingen af rationalet. -Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent -for det samlede rationale -- -ingen overordnet forfatter eller redaktør. - -## Læringshandlingen og Scholia - -<!-- FIXME: pointe: vis hvordan Schlias potentiale for understøttelse -af affinitive bevægelser er større end wikipedia pga. kontektsualisering--> - -Scholia er en tom skal, -som visualiserer en underliggende database af faste datapunkter. -Værktøjet er dermed ikke endestationen for læringsprocessen, -på samme måde som Wikipedia ikke forventes -at give tilfredsstillende, læringsmæssigt dybe svar på et spørgsmål. -Men hvor læringen i Wikipedia kun er så dyb som indholdet af hver artikel, -skaber Scholia dybde ved at rumme og visualisere det felt, -brugeren har defineret i søgningen. -Her befinder læringsværdien for Scholia sig i, -at feltet netop er afgrænset, -når brugeren navigerer i det. -Den eneste kontekstuelle ramme, som Wikipedia gør brug af, -er den, som opstilles i hver artikel. -Hvis indholdet af en Wikipedia artikel ikke er tilfredsstillende for den lærende, -er en videre udforskning kun mulig i det omfang, -Wikipedia henviser til separate artikler. -Scholia forsøger ikke at være tilfredsstillende i sig selv, -idet værktøjet viser konteksten *før* læringsmaterialet. -Hermed styrkes den affinitive bevægelse - |