aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_problemfelt.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-04-05 17:38:04 +0200
committerIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-04-05 17:38:04 +0200
commit3f17084fb6ecb3c2d1be8504990907c374898b4e (patch)
tree0faa19446eba6659eb63b9f7b9ea47404b47f493 /worlding/_problemfelt.qmd
parent3f377e9215c0c78396df8d1b4bfbbf9e76b12ad3 (diff)
merge different pages into chapter baggrund
Diffstat (limited to 'worlding/_problemfelt.qmd')
-rw-r--r--worlding/_problemfelt.qmd71
1 files changed, 0 insertions, 71 deletions
diff --git a/worlding/_problemfelt.qmd b/worlding/_problemfelt.qmd
deleted file mode 100644
index cd33a7e..0000000
--- a/worlding/_problemfelt.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,71 +0,0 @@
----
-
----
-
-<!--
-Understøttelse af pædagogisk læring og PPL,
-ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori
--->
-
-# Problemfelt
-
-Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis
-
-Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog
-(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
-vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
-i foregående og nuværende semester,
-hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
-
-Viden kan formidles på flere måder.
-Indsigt kan opnås på flere måder,
-og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
-
-Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring
-som pædagogisk princip.
-Vi er i det 21. århundrede
-med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier.
-Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer.
-Det er udfordrende at studere,
-og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring.
-
-Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer
-med at håndtere komplekst tekstmateriale
-og skabe meningsfuld forståelse
-og sammenhæng mellem tekster.
-Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet
-for at understøtte pædagogisk læring og PPL
-(Problemorienteret Projektlæring)
-ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori.
-
-Vi vil undersøge,
-om problemorienteret projektlæring (PPL),
-med kernebegreber
-som stilladsering, bridging og constructive alignment,
-ville styrkes eller modvirkes
-af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen.
-Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer
-som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer,
-og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem.
-Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter.
-Vores hypotese er,
-at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt,
-kunne støtte studerendes læring.
-
-I vores undersøgelse i problemfeltet
-har vi taget flere fravalg.
-
-Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens.
-Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
-ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
-da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive"
-[@Selvan_2023, vores oversættelse].
-Vi søger i stedet at udforske løsninger,
-der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
-som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
-
-Vi undgår lukket software.
-Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed
-ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
-gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
-og for andre at efterprøve.