diff options
author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-04-05 17:38:04 +0200 |
---|---|---|
committer | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-04-05 17:38:04 +0200 |
commit | 3f17084fb6ecb3c2d1be8504990907c374898b4e (patch) | |
tree | 0faa19446eba6659eb63b9f7b9ea47404b47f493 /worlding/_problemfelt.qmd | |
parent | 3f377e9215c0c78396df8d1b4bfbbf9e76b12ad3 (diff) |
merge different pages into chapter baggrund
Diffstat (limited to 'worlding/_problemfelt.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_problemfelt.qmd | 71 |
1 files changed, 0 insertions, 71 deletions
diff --git a/worlding/_problemfelt.qmd b/worlding/_problemfelt.qmd deleted file mode 100644 index cd33a7e..0000000 --- a/worlding/_problemfelt.qmd +++ /dev/null @@ -1,71 +0,0 @@ ---- - ---- - -<!-- -Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, -ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori ---> - -# Problemfelt - -Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis - -Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog -(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) -vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis -i foregående og nuværende semester, -hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. - -Viden kan formidles på flere måder. -Indsigt kan opnås på flere måder, -og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. - -Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring -som pædagogisk princip. -Vi er i det 21. århundrede -med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier. -Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer. -Det er udfordrende at studere, -og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring. - -Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer -med at håndtere komplekst tekstmateriale -og skabe meningsfuld forståelse -og sammenhæng mellem tekster. -Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet -for at understøtte pædagogisk læring og PPL -(Problemorienteret Projektlæring) -ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori. - -Vi vil undersøge, -om problemorienteret projektlæring (PPL), -med kernebegreber -som stilladsering, bridging og constructive alignment, -ville styrkes eller modvirkes -af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen. -Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer -som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer, -og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem. -Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter. -Vores hypotese er, -at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt, -kunne støtte studerendes læring. - -I vores undersøgelse i problemfeltet -har vi taget flere fravalg. - -Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. -Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, -ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, -da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" -[@Selvan_2023, vores oversættelse]. -Vi søger i stedet at udforske løsninger, -der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, -som effektivt kan implementeres og bruges af alle. - -Vi undgår lukket software. -Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed -ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder -gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, -og for andre at efterprøve. |